Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Podstawy wiedzy technicznej z budownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy wiedzy technicznej z budownictwa
Specjalność Wycena nieruchomości
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Zofia Gil <Zofia.Gil@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów w poszerzonym zakresie z pojęciami z budownictwa ogólnego, tj. głownymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konsrukcyjnych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlamym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy.Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe. Elementy wykończenia budynków. Przyczyny uszkodzeń i naprawy konstrukcji budowlanych. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów. Podstawy kosztorysowania.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna studentów - rozszerzenie wiadomości w oparciu o podaną literaturę30
A-W-3Opracowanie referatu w frmie multimedialnej15
A-W-4Udział w konsultacjach15
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacja i praca studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D8/5_W01
Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu budownictwa z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego oraz jej miejsca w systemie nauk społecznych oraz powiązaniami z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W01S2A_W01C-1T-W-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D8/5_U01
Samodzielnie proponuje rozwiązanie konkretnych problemów i wskazuje w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcie
E_2A_U11S2A_U07C-1T-W-1M-1, M-3, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D8/5_K01
Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K06S2A_K07C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D8/5_W01
Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu budownictwa z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego oraz jej miejsca w systemie nauk społecznych oraz powiązaniami z innymi dyscyplinami naukowymi
2,0Student nie ma podstwowe wiedzy z zakresu budownictwa
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału; w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błędów w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie
3,5Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem podstawowy zakres materiału programowego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie
4,0Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem prawie cały materiał programowy; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; w zakresie stosunku do wiedzy wwykazuje zainteresowanie
4,5Student z zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem cały materiał programowy; Nie ma trudności z wyrazaniem wiedzy; potrafi uwzględnić aspekt ekonomiczny wiedzy technicznej z podstaw budownictwa; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie
5,0Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem cały matriał programowy: nie ma trudnosci z wyrażaniem wiedzy; potrafi uwzględnić aspekt ekonomiczny wiedzy technicznej z budownictwa oraz powiązanie jej z innymi dyscyplinami naukowymi; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D8/5_U01
Samodzielnie proponuje rozwiązanie konkretnych problemów i wskazuje w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcie
2,0Student nie posiada podstaw wiedzy z budownictwa.
3,0Student w zakresie zrozumienia wiedzy opanował prawie cały zakres materiału, potrafi zaproponować niektóre rozwiązanie dla konkretnych problemów technicznych z zakresu podstaw budownictwa.
3,5Student w wielu przypadkach potrafi proponować rozwiązanie w konkretnych problemach technicznych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tych problemach odpowiednie roztrzygnięcie.
4,0Student w większości przypadków potrafi samodzielnie proponować rozwiązanie konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcie.
4,5Student samodzielnie proponuje rozwiąznie konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcie.
5,0Student samodzielnie proponuje rozwiązanie konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać oraz opracować w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcie w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D8/5_K01
Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nie jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dobrym.
4,5Student jest zdolny i wykazuje aktywną postawę w stosunku do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
5,0Student jest zdolny, kreatywny i zorientowany na myśleniie i działanie w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. Lichołai L., Budownictwo Ogólne, tom 3 - Elementy budynków, podstawy projektowania, Arkady Sp. z o.o., Warszawa, 2008
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. z póżniejszymi nowelizacjami, w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2002
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 z póżniejszymi nowelizacjami, w sprawie szczególowego zakresu i formy projektu budowlanego, 2003
  4. Kietlińki W., Wożniak C., Janowska J., Proces Inwestycyjny w Budownictwie, Oficyna Wydawnicza PW, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Minisstra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004r, w sprawie określania metod i podstaw sporządznia kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów budowlanych określonych w programie funkcjonalno- użytkowym, 2004
  2. Pyrak S., Włodarczyk W., Konstrukcje budowlane. Posadowienie budowli, Konstrukcjie murowe i drewniane., WSiP, Warszawa, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy.Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe. Elementy wykończenia budynków. Przyczyny uszkodzeń i naprawy konstrukcji budowlanych. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów. Podstawy kosztorysowania.15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna studentów - rozszerzenie wiadomości w oparciu o podaną literaturę30
A-W-3Opracowanie referatu w frmie multimedialnej15
A-W-4Udział w konsultacjach15
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D8/5_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu budownictwa z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego oraz jej miejsca w systemie nauk społecznych oraz powiązaniami z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów w poszerzonym zakresie z pojęciami z budownictwa ogólnego, tj. głownymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konsrukcyjnych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlamym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy.Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe. Elementy wykończenia budynków. Przyczyny uszkodzeń i naprawy konstrukcji budowlanych. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów. Podstawy kosztorysowania.
Metody nauczaniaM-3prezentacja i praca studentów
M-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstwowe wiedzy z zakresu budownictwa
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału; w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błędów w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie
3,5Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem podstawowy zakres materiału programowego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie
4,0Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem prawie cały materiał programowy; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; w zakresie stosunku do wiedzy wwykazuje zainteresowanie
4,5Student z zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem cały materiał programowy; Nie ma trudności z wyrazaniem wiedzy; potrafi uwzględnić aspekt ekonomiczny wiedzy technicznej z podstaw budownictwa; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie
5,0Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem cały matriał programowy: nie ma trudnosci z wyrażaniem wiedzy; potrafi uwzględnić aspekt ekonomiczny wiedzy technicznej z budownictwa oraz powiązanie jej z innymi dyscyplinami naukowymi; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D8/5_U01Samodzielnie proponuje rozwiązanie konkretnych problemów i wskazuje w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów w poszerzonym zakresie z pojęciami z budownictwa ogólnego, tj. głownymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konsrukcyjnych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlamym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy.Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe. Elementy wykończenia budynków. Przyczyny uszkodzeń i naprawy konstrukcji budowlanych. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów. Podstawy kosztorysowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-3prezentacja i praca studentów
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstaw wiedzy z budownictwa.
3,0Student w zakresie zrozumienia wiedzy opanował prawie cały zakres materiału, potrafi zaproponować niektóre rozwiązanie dla konkretnych problemów technicznych z zakresu podstaw budownictwa.
3,5Student w wielu przypadkach potrafi proponować rozwiązanie w konkretnych problemach technicznych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tych problemach odpowiednie roztrzygnięcie.
4,0Student w większości przypadków potrafi samodzielnie proponować rozwiązanie konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcie.
4,5Student samodzielnie proponuje rozwiąznie konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcie.
5,0Student samodzielnie proponuje rozwiązanie konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać oraz opracować w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcie w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D8/5_K01Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów w poszerzonym zakresie z pojęciami z budownictwa ogólnego, tj. głownymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konsrukcyjnych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlamym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy.Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe. Elementy wykończenia budynków. Przyczyny uszkodzeń i naprawy konstrukcji budowlanych. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów. Podstawy kosztorysowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacja i praca studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dobrym.
4,5Student jest zdolny i wykazuje aktywną postawę w stosunku do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
5,0Student jest zdolny, kreatywny i zorientowany na myśleniie i działanie w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym.