Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | E_2A_B3_U02 | Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | E_2A_U08 | Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii |
---|
E_2A_U01 | Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi |
E_2A_U02 | Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy |
E_2A_U19 | Wyjaśnia złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii |
E_2A_U10 | Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | S2A_U01 | potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi |
---|
S2A_U02 | potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz |
S2A_U03 | potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować |
S2A_U06 | posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy |
S2A_U09 | posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
S2A_U10 | posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych |
Cel przedmiotu | C-4 | Identyfikowanie i wyjaśnianie zjawisk gospodarczych w kontekście wybranych nurtów makroekonomicznych |
---|
C-2 | Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych |
C-3 | Opanowanie umiejętności posługiwania się modelami makroekonomicznymi w analizie związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach |
C-1 | Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwach |
Treści programowe | T-A-5 | Nowe teorie bezrobocia. Model płacy wydajnościowej. Pracownicy zatrudnieni i postronni a cykliczne kształtowanie się kosztów siły roboczej. Model histerezy. Model poszukiwań i dostosowań na rynku pracy. Skutki kontraktów dla zatrudnienia. Międzygałęziowe różnice płac |
---|
T-A-1 | Teoria realnego cyklu koniunkturalnego, teoria racjonalnych oczekiwań. |
T-A-4 | Inflacja a polityka pieniężna. Inflacja, wzrost masy pieniądza i stopy procentowe. Wybrane problemy polityki makroekonomicznej. Koszty i korzyści z inflacji. Kryteria niezależności banku centralnego. Niezależność banku centralnego a inflacja. |
T-W-1 | Nowe nurty w makroekonomii, tendencje rozwojowe w myśli makroekonomicznej. |
T-A-3 | Równowaga rynku dóbr i usług oraz rynku pieniężnego i pracy w ujęciu ekonomii keynesowskiej i neoklasycznej. |
T-A-2 | Postęp techniczny i technologiczny, jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki, czynniki sprzyjające i hamujące ich wprowadzanie do praktyki gospodarczej. Modele wzrostu gospodarczego, model wzrostu Solowa. nowe teorie wzrostu, modele działalności badawczo-rozwojowej, model kapitału ludzkiego i wzrostu. |
T-W-2 | Formuła wzrostu gospodarczego, teoria wzrostu endogenicznego. |
T-W-3 | Model niedoskonałej informacji Lucasa, krzywa podaży Lucasa, sztywność cen. Konsumpcja w warunkach pewności. Hipoteza cyklu życia i trwałego dochodu. Konsumpcja w warunkach niepewności. Hipoteza błądzenia losowego. |
Metody nauczania | M-4 | Prezentacje studentów |
---|
M-3 | Studia przypadków |
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna |
Sposób oceny | S-3 | Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku |
---|
S-5 | Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych |
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych |
S-7 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych na egzaminie |
S-4 | Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi przeanalizować związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach |
3,0 | Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach |
3,5 | Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych współczesnych zjawisk gospodarczych i wskazać objaśniające je teorie makroekonomiczne |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków w świetle różnych teorii makroekonomicznych |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków w świetle różnych teorii makroekonomicznych, potrafi ocenić wnioski z nich płynące |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków w świetle różnych teorii makroekonomicznych, potrafi ocenić wnioski z nich płynące, a także sam doszukuje się zależności pomiędzy zjawiskami gospodarczymi a ich przyczynami i skutkami |