Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Zachowania ludzi w przedsiębiorstwach - przedmiot do wyboru:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zachowania ludzi w przedsiębiorstwach - przedmiot do wyboru
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na zachowania pracownika w organizacji
C-2Nabywanie umiejętności wyjaśniania i przewidywania zachowań człowieka w organizacji
C-3Uzyskiwanie zdolności identyfikacji i kreowania mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zachowania jednostki w organizacjach3
T-A-2Grupy i typowe mechanizmy zachowań grupowych w organizacjach3
T-A-3Kultura organizacyjna3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć8
A-A-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego12
A-A-4Uczestnictwo w kolokwium zaliczeniowym2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda przypadków
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena formująca: Dyskusja wyników i propozycji w zakresie przyjętych rozwiązań problemów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O13_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
E_2A_W09S2A_W07C-1T-A-1, T-A-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O13_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opracowywać własne rozwiązania w zakresie wpływu na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
E_2A_U12, E_2A_U11S2A_U07, S2A_U08C-2, C-3T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-2
E_2A_O13_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie prezentować wyniki realizacji zadań ćwiczeniowych
E_2A_U14S2A_U10C-1, C-3, C-2T-A-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-2
E_2A_O13_U03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych pozwalających na formułowanie przyczyn zmian zachowań ludzi w przedsiębiorstwach
E_2A_U10S2A_U06C-3, C-2, C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O13_K01
Student potrafi scharakteryzowac determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
E_2A_K02, E_2A_K04, E_2A_K06, E_2A_K09S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07C-3, C-1, C-2T-A-2, T-A-1, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O13_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
2,0Student nie posiada wiedzy na temat detereminant zachowań indywidulanych i grupowych w organizacji
3,0Student potrafi charakteryzować kilka determinant zachowań i indywidualnych w organizacji
3,5Student potrafi scharakteryzować wszystkie przedstawione determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
4,0Student potrafi charakteryzować szczegółowo wszystkie determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
4,5Student potrafi charakteryzować szczegółowo wszystkie determinanty zachowań indywidualnych i grupowych oraz wytłumaczyć ich znaczenie dla organizacji
5,0Student potrafi scharakteryzować dokładnie wszystkie determinaty zachowań indywidualnych i grupowych, określić ich wpływ na organizację oraz zależności pomiędzy nimi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O13_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opracowywać własne rozwiązania w zakresie wpływu na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
2,0Student nie potrafi opracowywać w sposób właściwy własnych rozwiązań mających wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
3,0Student potrafi opracowywać własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie charakteryzujące się licznymi błędami
3,5Student potrafi opracowywać własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie mające niewielkie uchybienia
4,0Student potrafi opracowywać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
4,5Student potrafi sporządzać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie oraz przeprowadzić ich analizę
5,0Student potrafi sporządzać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie, przeprowadzić ich analizę i podkreślić ich problematyczność
E_2A_O13_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie prezentować wyniki realizacji zadań ćwiczeniowych
2,0Student nie potrafi dokonać ustnej prezentacji wyników powierzonego mu zadania ćwiczeniowego
3,0Student potrafi dokonać pobieżnej prezentacji otrzymanych wyników zadań ćwiczeniowych
3,5Student potrafi dokładnie przedstawić wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz potrafi przeprowadzić analizę otrzymanych wyników
4,0Student potrafi dokładnie przedstawić wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz potrafi przeprowadzić analizę otrzymanych wyników
4,5Student umie przedstawić otrzymane wyniki zadań ćwiczeniowych oraz potrafi przeprowadzić dyskusję wyników wyrażając swoje spostrzeżenia
5,0Student w sposób precyzyjny umie przedstawić wyniki zadania ćwiczeniowego, przeprowadzić analizę otrzymanych wyników oraz wskazuje na wady i zalety proponowanych rozwiązań
E_2A_O13_U03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych pozwalających na formułowanie przyczyn zmian zachowań ludzi w przedsiębiorstwach
2,0Student nie potrafi wykorzystywać źródeł literaturowych do wyjaśniania przyczyn zachowań ludzi w organizacjach
3,0Student potrafi w sposób ograniczony korzystać ze źródeł literaturowych do wyjaśniania zachowań ludzi w organizacjach
3,5Student umie korzystać ze źródeł literaturowych do wyjaśniania zachowań ludzi w organizacjach
4,0Student potrafi odpowiednio dobrać istniejące źródła literaturowe do wyjaśniania zachowań ludzi w organizacjach
4,5Student umie dobrać i porządkować informacje ze źródeł literaturowych w zależności od zjawiska majacego związek z zachowaniami ludzi w organizacjach
5,0Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych, potrafi porządkować treści w nich zawarte oraz szacować możliwość ich wykorzystania do wyjaśniania zachowań ludzkich

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O13_K01
Student potrafi scharakteryzowac determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
2,0Brak wiedzy na temat deteminant zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
3,0Student potrafi scharakteryzowac niektóre determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
3,5Student potrafi scharakteryzowac wszzystkie determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
4,0Student potrafi opracować własne rozwiązania mające wpływ na zachowanie ludzi w przedsiębiorstwie
4,5Student potrafi powiązać deteminanty zachowania ludzi w przedsiebiorstwie z przeprowadzeniem zmiany w ich zachowaniu
5,0W sposób praktyczny potrafi pokierować zmianą

Literatura podstawowa

  1. Moczydłowska J., Kuc B., Zachowania organizacyjne, Difin, Warszawa, 2009
  2. Potocki A., Zachowania organizacyjne. Wybrane zagadnienia., Difin, Warszawa, 2005
  3. Robbins S., Judge Timothy A., Zachowania organizacyjne, PWE, Warszawa, 2012, 3
  4. Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, PWE, Warszawa, 2011, 3

Literatura dodatkowa

  1. Bugdol M., Gry i zachowania nieetyczne w organizacji, Difin, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zachowania jednostki w organizacjach3
T-A-2Grupy i typowe mechanizmy zachowań grupowych w organizacjach3
T-A-3Kultura organizacyjna3
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Przygotowanie do zajęć8
A-A-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego12
A-A-4Uczestnictwo w kolokwium zaliczeniowym2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O13_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W09Ma pogłębioną wiedzę o wybranych zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na zachowania pracownika w organizacji
Treści programoweT-A-1Zachowania jednostki w organizacjach
T-A-2Grupy i typowe mechanizmy zachowań grupowych w organizacjach
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat detereminant zachowań indywidulanych i grupowych w organizacji
3,0Student potrafi charakteryzować kilka determinant zachowań i indywidualnych w organizacji
3,5Student potrafi scharakteryzować wszystkie przedstawione determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
4,0Student potrafi charakteryzować szczegółowo wszystkie determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
4,5Student potrafi charakteryzować szczegółowo wszystkie determinanty zachowań indywidualnych i grupowych oraz wytłumaczyć ich znaczenie dla organizacji
5,0Student potrafi scharakteryzować dokładnie wszystkie determinaty zachowań indywidualnych i grupowych, określić ich wpływ na organizację oraz zależności pomiędzy nimi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O13_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opracowywać własne rozwiązania w zakresie wpływu na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach z zastosowaniem metody badawczej
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności wyjaśniania i przewidywania zachowań człowieka w organizacji
C-3Uzyskiwanie zdolności identyfikacji i kreowania mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach
Treści programoweT-A-1Zachowania jednostki w organizacjach
T-A-2Grupy i typowe mechanizmy zachowań grupowych w organizacjach
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Dyskusja wyników i propozycji w zakresie przyjętych rozwiązań problemów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracowywać w sposób właściwy własnych rozwiązań mających wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
3,0Student potrafi opracowywać własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie charakteryzujące się licznymi błędami
3,5Student potrafi opracowywać własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie mające niewielkie uchybienia
4,0Student potrafi opracowywać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie
4,5Student potrafi sporządzać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie oraz przeprowadzić ich analizę
5,0Student potrafi sporządzać w sposób właściwy własne rozwiązania mające wpływ na zachowania ludzi w przedsiębiorstwie, przeprowadzić ich analizę i podkreślić ich problematyczność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O13_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie prezentować wyniki realizacji zadań ćwiczeniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U14Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym, uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na zachowania pracownika w organizacji
C-3Uzyskiwanie zdolności identyfikacji i kreowania mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach
C-2Nabywanie umiejętności wyjaśniania i przewidywania zachowań człowieka w organizacji
Treści programoweT-A-3Kultura organizacyjna
T-A-1Zachowania jednostki w organizacjach
T-A-2Grupy i typowe mechanizmy zachowań grupowych w organizacjach
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Dyskusja wyników i propozycji w zakresie przyjętych rozwiązań problemów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać ustnej prezentacji wyników powierzonego mu zadania ćwiczeniowego
3,0Student potrafi dokonać pobieżnej prezentacji otrzymanych wyników zadań ćwiczeniowych
3,5Student potrafi dokładnie przedstawić wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz potrafi przeprowadzić analizę otrzymanych wyników
4,0Student potrafi dokładnie przedstawić wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz potrafi przeprowadzić analizę otrzymanych wyników
4,5Student umie przedstawić otrzymane wyniki zadań ćwiczeniowych oraz potrafi przeprowadzić dyskusję wyników wyrażając swoje spostrzeżenia
5,0Student w sposób precyzyjny umie przedstawić wyniki zadania ćwiczeniowego, przeprowadzić analizę otrzymanych wyników oraz wskazuje na wady i zalety proponowanych rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O13_U03W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych pozwalających na formułowanie przyczyn zmian zachowań ludzi w przedsiębiorstwach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
Cel przedmiotuC-3Uzyskiwanie zdolności identyfikacji i kreowania mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach
C-2Nabywanie umiejętności wyjaśniania i przewidywania zachowań człowieka w organizacji
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na zachowania pracownika w organizacji
Treści programoweT-A-1Zachowania jednostki w organizacjach
T-A-3Kultura organizacyjna
T-A-2Grupy i typowe mechanizmy zachowań grupowych w organizacjach
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Dyskusja wyników i propozycji w zakresie przyjętych rozwiązań problemów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystywać źródeł literaturowych do wyjaśniania przyczyn zachowań ludzi w organizacjach
3,0Student potrafi w sposób ograniczony korzystać ze źródeł literaturowych do wyjaśniania zachowań ludzi w organizacjach
3,5Student umie korzystać ze źródeł literaturowych do wyjaśniania zachowań ludzi w organizacjach
4,0Student potrafi odpowiednio dobrać istniejące źródła literaturowe do wyjaśniania zachowań ludzi w organizacjach
4,5Student umie dobrać i porządkować informacje ze źródeł literaturowych w zależności od zjawiska majacego związek z zachowaniami ludzi w organizacjach
5,0Student potrafi korzystać ze źródeł literaturowych, potrafi porządkować treści w nich zawarte oraz szacować możliwość ich wykorzystania do wyjaśniania zachowań ludzkich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O13_K01Student potrafi scharakteryzowac determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_2A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Uzyskiwanie zdolności identyfikacji i kreowania mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na zachowania pracownika w organizacji
C-2Nabywanie umiejętności wyjaśniania i przewidywania zachowań człowieka w organizacji
Treści programoweT-A-2Grupy i typowe mechanizmy zachowań grupowych w organizacjach
T-A-1Zachowania jednostki w organizacjach
T-A-3Kultura organizacyjna
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy na temat deteminant zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
3,0Student potrafi scharakteryzowac niektóre determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
3,5Student potrafi scharakteryzowac wszzystkie determinanty zachowań indywidualnych i grupowych w organizacji
4,0Student potrafi opracować własne rozwiązania mające wpływ na zachowanie ludzi w przedsiębiorstwie
4,5Student potrafi powiązać deteminanty zachowania ludzi w przedsiebiorstwie z przeprowadzeniem zmiany w ich zachowaniu
5,0W sposób praktyczny potrafi pokierować zmianą