Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Konsulting gospodarczy

Sylabus przedmiotu Wnioskowanie statystyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wnioskowanie statystyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>, Zbigniew Mongiało <Zbigniew.Mongialo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,00,50egzamin
laboratoriaL1 20 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu podstaw analizy matematycznej, statystyki opisowej i elementów rachunku prawdopodobieństwa oraz ogólną wiedzę ekonomiczną.
W-2Wymagania w zakresie umiejetości: student potrafi wykonywać operacje matematyczne, obliczać i interpretoawać miary poznane w ramach Statystyki opisowej, posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz wybranymi pakietami statystycznymi (Statgraphics i Statistica).
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie ze wymaganiami wnioskowania statystycznego.
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów
C-3Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta.4
T-L-2Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby4
T-L-3Hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej4
T-L-4Test zgodności , test Kołmogorowa, test niezależności, test liczby serii do weryfikacji losowości próby4
T-L-5Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej4
20
wykłady
T-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa2
T-W-2Estymacja: pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa2
T-W-3Weryfikacja hipotez statystycznych: hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej.2
T-W-4Nieparametryczne testy istotności2
T-W-5Populacja dwóch i wielu zmiennych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-2Czytanie wskaznaj literatury10
A-L-3Wykonanie prac domowych15
A-L-4Przygotowanie do kolokwium15
A-L-5Opracowanie wzorów5
A-L-6Uczestnictwo w laboratoriach20
A-L-7Udział w konsultacjach15
90
wykłady
A-W-1Przygotowanie do egzaminu15
A-W-2Opracowanie wzorów12
A-W-3Czytanie literatury13
A-W-4Uczestnictwo w wykładach10
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie3
A-W-6Udział w konsultacjach7
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegają na rozwiązywaniu, indywidualnie lub w grupach, zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych:Statgraphics i Statistica.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz nabytą intuicję statystyczną.
S-2Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujęce studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
S-3Ocena formująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych: Statgraphics i Statistica.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium oraz sprawdzianów, sprawdzających umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzia jakim jest program statistica.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B1_W01
zna zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa: definicje prawdopodobieństwa, zmiennej losowej, dystrybuanty, jej własności oraz rozkłady teoretyczne charakeryzujące zmienną losową skokową i ciągłą
E_2A_W06S2A_W06C-2, C-1T-L-1, T-W-1M-2S-3, S-4, S-2
E_2A_B1_W02
zna wybrane metody wnioskowania statystycznego: przedziały ufności, testy istotności: parametryczne i nieparametryczne
E_2A_W06, E_2A_W01S2A_W01, S2A_W06C-1, C-3T-W-5, T-L-5, T-W-2, T-L-3, T-W-4, T-W-3, T-L-2, T-L-4M-2S-2, S-3
E_2A_B1_W03
zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
E_2A_W06S2A_W06C-1, C-3, C-2T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-2S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B1_U01
potrafi charakteryzować zmienną losową skokową, za pomocą rozkładu prawdopodobieństwa, dystrybuanty i podstawowych parametrów oraz zmienną losową ciągłą, za pomocą funkcji gęstości, dystrybuanty i podstawowych parametrów
E_2A_U02, E_2A_U16S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-L-1, T-L-2M-2, M-1S-1, S-4, S-3, S-2
E_2A_B1_U02
potrafi wyznaczyć przedziały ufności dla podstawowych parametrów rozkładu oraz je zinterpretować, dbale formułować hipotezy statystyczne, dobrać odpowiednie metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić własciwe załozenia niezbędne do wnioskowania, przeprowadzic poprawną weryfikację oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników
E_2A_U11, E_2A_U09, E_2A_U02, E_2A_U12, E_2A_U04, E_2A_U16S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U07, S2A_U08C-2, C-1, C-3T-W-5, T-W-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1, S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_B1_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
E_2A_K01, E_2A_K06, E_2A_K03, E_2A_K02S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07C-1, C-3, C-2T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_B1_W01
zna zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa: definicje prawdopodobieństwa, zmiennej losowej, dystrybuanty, jej własności oraz rozkłady teoretyczne charakeryzujące zmienną losową skokową i ciągłą
2,0nie zna zagadnień rachunku prawdopodobieństwa
3,0zna niektóre z zagadnień rachunku prawdopodobieństwa, wie (przy pomocy nauczyciela) jak określić i scharakteryzować zmienną losową i ciągłą, zna nieliczne rozkłady teoretyczne charakteryzujące zmienną losową skokową i ciągłą
3,5zna większość z zagadnień rachunku prawdopodobieństwa, wie jak określić zmienną losową i ciągłą oraz zna nieliczne przykłady wykorzystania zmiennych losowych w badaniach społeczno-gospodarczych i większość rozkładów teoretycznych charakteryzujących zmienną losową skokową i ciągłą
4,0potrafi samodzielnie scharakteryzować zmienne losowe, zna dobrze rozkłady teoretyczne charakteryzujące zmienną losową skokową i ciągłą
4,5potrafi samodzielnie scharakteryzować zmienne losowe wraz z prezentacjami graficznymi, potrafi samodzielnie wykorzystać rozkłady teoretyczne charakteryzujące zmienną losową skokową i ciągłą w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych
5,0potrafi bardzo dobrze scharakteryzować zmienne losowe skokowe i ciągłe i dokonać prezentacji graficznych oraz bezbłędnie wykorzystać rozkłady teoretyczne charakteryzujące zmienną losową skokową i ciągłą w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych
E_2A_B1_W02
zna wybrane metody wnioskowania statystycznego: przedziały ufności, testy istotności: parametryczne i nieparametryczne
2,0nie zna metod wnioskowania statystycznego, zasad ich stosowania, nie potrafi interpretować otrzymanych wyników
3,0zna nieliczne metody wnioskowania statystycznego, wie, przy pomocy nauczyciela, jak dobrać odpowiednie metody wnioskowania statystycznego w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych oraz potrafi dostatecznie interpretować otrzymane wyniki
3,5zna większość metod wnioskowania statystycznego, wie, przy pomocy nauczyciela, jak dobrać odpowiednie metody wnioskowania statystycznego w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych oraz potrafi dostatecznie interpretować otrzymane wyniki
4,0zna większość metod wnioskowania statystycznego, wie jak dobrać odpowiednie metody wnioskowania statystycznego w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych oraz potrafi dobrze interpretować otrzymane wyniki
4,5zna metody wnioskowania statystycznego, wie jak dobrać odpowiednie metody wnioskowania statystycznego w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych oraz potrafi dobrze interpretować otrzymane wyniki
5,0zna bardzo dobrze metody wnioskowania statystycznego, samodzielnie wie jak dobrać odpowiednie metody wnioskowania statystycznego w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych oraz potrafi bezbłędnie interpretować otrzymane wyniki
E_2A_B1_W03
zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
2,0nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
3,0poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
3,5zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
4,0zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
4,5zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
5,0potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych, zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_B1_U01
potrafi charakteryzować zmienną losową skokową, za pomocą rozkładu prawdopodobieństwa, dystrybuanty i podstawowych parametrów oraz zmienną losową ciągłą, za pomocą funkcji gęstości, dystrybuanty i podstawowych parametrów
2,0nie potrafi charakteryzować zmiennej losowej skokowej, za pomocą rozkładu prawdopodobieństwa, dystrybuanty i podstawowych parametrów oraz zmienną losową ciągłą, za pomocą funkcji gęstości, dystrybuanty i podstawowych parametrów oraz nie potrafi stosować teoretycznych rozkładów prawdopodobieństwa
3,0potrafi częściowo, przy pomocy nauczyciela, scharakteryzować zmienną losową skokową i ciągłą i stosować niektóre teoretycznych rozkładów prawdopodobieństwa
3,5potrafi częściowo, przy pomocy nauczyciela, scharakteryzować zmienną losową skokową i ciągłą i próbuje samodzielnie stosować niektóre teoretyczne rozkłady prawdopodobieństwa
4,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela, scharakteryzować zmienną losową skokową i ciągłą i samodzielnie stosować niektóre teoretyczne rozkłady prawdopodobieństwa
4,5student potrafi scharakteryzować zmienną losową skokową i ciągłą i samodzielnie stosować niektóre teoretyczne rozkłady prawdopodobieństwa
5,0student bezbłędnie scharakteryzować zmienną losową skokową i ciągłą samodzielnie stosować teoretyczne rozkłady prawdopodobieństwa
E_2A_B1_U02
potrafi wyznaczyć przedziały ufności dla podstawowych parametrów rozkładu oraz je zinterpretować, dbale formułować hipotezy statystyczne, dobrać odpowiednie metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić własciwe załozenia niezbędne do wnioskowania, przeprowadzic poprawną weryfikację oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników
2,0nie potrafi wyznaczać przedziałów ufności dla podstawowych parametrów rozkładu oraz ich zinterpretować, formułować hipotez statystycznych, dobrać odpowiednich metod do weryfikacji hipotez, sprawdzić właściwe założenia niezbędne do wnioskowania, przeprowadzić poprawną weryfikację oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników
3,0potrafi wyznaczać przedziały ufności dla niektórych parametrów rozkładu oraz je zinterpretować, przy pomocy nauczyciela, formułować niektóre hipotezy statystyczne, dobrać odpowiednie metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić niektóre założenia niezbędne do wnioskowania oraz przeprowadzić weryfikację nielicznych hipotez i dokonać częściowej interpretacji otrzymanych wyników
3,5potrafi wyznaczać przedziały ufności dla niektórych parametrów rozkładu oraz je zinterpretować, formułować niektóre hipotezy statystyczne, dobrać odpowiednie metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić niektóre założenia niezbędne do wnioskowania oraz przeprowadzić weryfikację nielicznych hipotez i dokonać częściowej interpretacji otrzymanych wyników
4,0potrafi wyznaczać przedziały ufności dla większości parametrów rozkładu oraz je poprawnie interpretować, formułować większość hipotez statystycznych, dobrać odpowiednie metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić większość założeń niezbędnych do wnioskowania oraz przeprowadzić weryfikację większości hipotez i dokonać interpretacji otrzymanych wyników
4,5potrafi wyznaczać przedziały ufności dla parametrów rozkładu oraz je poprawnie interpretować, formułować hipotezy statystyczne, dobrać odpowiednie metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić założenia niezbędne do wnioskowania oraz przeprowadzić weryfikację większości hipotez i dokonać interpretacji otrzymanych wyników
5,0potrafi bezbłędnie wyznaczać przedziały ufności dla parametrów rozkładu oraz je poprawnie interpretować, formułować odpowiednie hipotezy statystyczne, dobrać metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić wszystkie założenia niezbędne do wnioskowania oraz przeprowadzić weryfikację hipotez i dokonać bezbłędnej interpretacji otrzymanych wyników

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_B1_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi przeprowadzic samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a z pomoca nauczyciela zorganizowac prace w grupie
3,5Student potrafi przeprowadzic samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizowac grupowa pracę
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiazania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzedzia potrzebne do rozwiazania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzedzia potrzebne do rozwiazania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych

Literatura podstawowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka w zadaniach, cz. II, Statystyka matematyczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
  2. Domański Czesław, Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
  3. Greń Jerzy, Statystyka matematyczna, modele i zadania, PWN, Warszawa, 1984
  4. Sobczyk Mieczysław, Statystyka, PWN, Warszawa, 2004
  5. Sompolska-Rzechuła Agnieszka, Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
  6. Sobczyk Mieczysław, Statystyka, aspekty praktyczne i teoretyczne, UMCS, Lublin, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice statystyczne, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997
  2. Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, cz. I: Rachunek prawdopodobieństwa, cz. II: Statystyka Matematyczna, PWN, Warszawa, 2002
  3. Kassyk-Rokicka Helena, Statystyka, zbiór zadań, PWE, Warszawa, 2005
  4. Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S., Metody statystyczne, zadania i sprawdziany, Metody statystyczne, zadania i sprawdziany, Warszawa, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta.4
T-L-2Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby4
T-L-3Hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej4
T-L-4Test zgodności , test Kołmogorowa, test niezależności, test liczby serii do weryfikacji losowości próby4
T-L-5Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa2
T-W-2Estymacja: pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa2
T-W-3Weryfikacja hipotez statystycznych: hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej.2
T-W-4Nieparametryczne testy istotności2
T-W-5Populacja dwóch i wielu zmiennych2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-2Czytanie wskaznaj literatury10
A-L-3Wykonanie prac domowych15
A-L-4Przygotowanie do kolokwium15
A-L-5Opracowanie wzorów5
A-L-6Uczestnictwo w laboratoriach20
A-L-7Udział w konsultacjach15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do egzaminu15
A-W-2Opracowanie wzorów12
A-W-3Czytanie literatury13
A-W-4Uczestnictwo w wykładach10
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie3
A-W-6Udział w konsultacjach7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_B1_W01zna zagadnienia rachunku prawdopodobieństwa: definicje prawdopodobieństwa, zmiennej losowej, dystrybuanty, jej własności oraz rozkłady teoretyczne charakeryzujące zmienną losową skokową i ciągłą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów
C-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie ze wymaganiami wnioskowania statystycznego.
Treści programoweT-L-1Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta.
T-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegają na rozwiązywaniu, indywidualnie lub w grupach, zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych:Statgraphics i Statistica.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych: Statgraphics i Statistica.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium oraz sprawdzianów, sprawdzających umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzia jakim jest program statistica.
S-2Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujęce studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna zagadnień rachunku prawdopodobieństwa
3,0zna niektóre z zagadnień rachunku prawdopodobieństwa, wie (przy pomocy nauczyciela) jak określić i scharakteryzować zmienną losową i ciągłą, zna nieliczne rozkłady teoretyczne charakteryzujące zmienną losową skokową i ciągłą
3,5zna większość z zagadnień rachunku prawdopodobieństwa, wie jak określić zmienną losową i ciągłą oraz zna nieliczne przykłady wykorzystania zmiennych losowych w badaniach społeczno-gospodarczych i większość rozkładów teoretycznych charakteryzujących zmienną losową skokową i ciągłą
4,0potrafi samodzielnie scharakteryzować zmienne losowe, zna dobrze rozkłady teoretyczne charakteryzujące zmienną losową skokową i ciągłą
4,5potrafi samodzielnie scharakteryzować zmienne losowe wraz z prezentacjami graficznymi, potrafi samodzielnie wykorzystać rozkłady teoretyczne charakteryzujące zmienną losową skokową i ciągłą w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych
5,0potrafi bardzo dobrze scharakteryzować zmienne losowe skokowe i ciągłe i dokonać prezentacji graficznych oraz bezbłędnie wykorzystać rozkłady teoretyczne charakteryzujące zmienną losową skokową i ciągłą w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_B1_W02zna wybrane metody wnioskowania statystycznego: przedziały ufności, testy istotności: parametryczne i nieparametryczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
E_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie ze wymaganiami wnioskowania statystycznego.
C-3Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych
Treści programoweT-W-5Populacja dwóch i wielu zmiennych
T-L-5Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej
T-W-2Estymacja: pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa
T-L-3Hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej
T-W-4Nieparametryczne testy istotności
T-W-3Weryfikacja hipotez statystycznych: hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej.
T-L-2Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby
T-L-4Test zgodności , test Kołmogorowa, test niezależności, test liczby serii do weryfikacji losowości próby
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegają na rozwiązywaniu, indywidualnie lub w grupach, zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych:Statgraphics i Statistica.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujęce studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
S-3Ocena formująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych: Statgraphics i Statistica.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod wnioskowania statystycznego, zasad ich stosowania, nie potrafi interpretować otrzymanych wyników
3,0zna nieliczne metody wnioskowania statystycznego, wie, przy pomocy nauczyciela, jak dobrać odpowiednie metody wnioskowania statystycznego w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych oraz potrafi dostatecznie interpretować otrzymane wyniki
3,5zna większość metod wnioskowania statystycznego, wie, przy pomocy nauczyciela, jak dobrać odpowiednie metody wnioskowania statystycznego w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych oraz potrafi dostatecznie interpretować otrzymane wyniki
4,0zna większość metod wnioskowania statystycznego, wie jak dobrać odpowiednie metody wnioskowania statystycznego w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych oraz potrafi dobrze interpretować otrzymane wyniki
4,5zna metody wnioskowania statystycznego, wie jak dobrać odpowiednie metody wnioskowania statystycznego w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych oraz potrafi dobrze interpretować otrzymane wyniki
5,0zna bardzo dobrze metody wnioskowania statystycznego, samodzielnie wie jak dobrać odpowiednie metody wnioskowania statystycznego w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych oraz potrafi bezbłędnie interpretować otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_B1_W03zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie ze wymaganiami wnioskowania statystycznego.
C-3Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów
Treści programoweT-L-3Hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej
T-L-4Test zgodności , test Kołmogorowa, test niezależności, test liczby serii do weryfikacji losowości próby
T-L-5Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej
T-L-1Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegają na rozwiązywaniu, indywidualnie lub w grupach, zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych:Statgraphics i Statistica.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych: Statgraphics i Statistica.
S-2Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujęce studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium oraz sprawdzianów, sprawdzających umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzia jakim jest program statistica.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
3,0poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
3,5zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
4,0zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
4,5zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
5,0potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych, zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_B1_U01potrafi charakteryzować zmienną losową skokową, za pomocą rozkładu prawdopodobieństwa, dystrybuanty i podstawowych parametrów oraz zmienną losową ciągłą, za pomocą funkcji gęstości, dystrybuanty i podstawowych parametrów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów
C-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie ze wymaganiami wnioskowania statystycznego.
Treści programoweT-W-2Estymacja: pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa
T-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa
T-L-1Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta.
T-L-2Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegają na rozwiązywaniu, indywidualnie lub w grupach, zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych:Statgraphics i Statistica.
M-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz nabytą intuicję statystyczną.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium oraz sprawdzianów, sprawdzających umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzia jakim jest program statistica.
S-3Ocena formująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych: Statgraphics i Statistica.
S-2Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujęce studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi charakteryzować zmiennej losowej skokowej, za pomocą rozkładu prawdopodobieństwa, dystrybuanty i podstawowych parametrów oraz zmienną losową ciągłą, za pomocą funkcji gęstości, dystrybuanty i podstawowych parametrów oraz nie potrafi stosować teoretycznych rozkładów prawdopodobieństwa
3,0potrafi częściowo, przy pomocy nauczyciela, scharakteryzować zmienną losową skokową i ciągłą i stosować niektóre teoretycznych rozkładów prawdopodobieństwa
3,5potrafi częściowo, przy pomocy nauczyciela, scharakteryzować zmienną losową skokową i ciągłą i próbuje samodzielnie stosować niektóre teoretyczne rozkłady prawdopodobieństwa
4,0student potrafi, przy pomocy nauczyciela, scharakteryzować zmienną losową skokową i ciągłą i samodzielnie stosować niektóre teoretyczne rozkłady prawdopodobieństwa
4,5student potrafi scharakteryzować zmienną losową skokową i ciągłą i samodzielnie stosować niektóre teoretyczne rozkłady prawdopodobieństwa
5,0student bezbłędnie scharakteryzować zmienną losową skokową i ciągłą samodzielnie stosować teoretyczne rozkłady prawdopodobieństwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_B1_U02potrafi wyznaczyć przedziały ufności dla podstawowych parametrów rozkładu oraz je zinterpretować, dbale formułować hipotezy statystyczne, dobrać odpowiednie metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić własciwe załozenia niezbędne do wnioskowania, przeprowadzic poprawną weryfikację oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U09Potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach z zastosowaniem metody badawczej
E_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów
C-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie ze wymaganiami wnioskowania statystycznego.
C-3Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych
Treści programoweT-W-5Populacja dwóch i wielu zmiennych
T-W-2Estymacja: pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa
T-L-4Test zgodności , test Kołmogorowa, test niezależności, test liczby serii do weryfikacji losowości próby
T-L-3Hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej
T-L-5Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej
T-L-2Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby
T-W-3Weryfikacja hipotez statystycznych: hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej.
T-W-4Nieparametryczne testy istotności
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegają na rozwiązywaniu, indywidualnie lub w grupach, zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych:Statgraphics i Statistica.
M-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz nabytą intuicję statystyczną.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium oraz sprawdzianów, sprawdzających umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzia jakim jest program statistica.
S-3Ocena formująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych: Statgraphics i Statistica.
S-2Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujęce studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wyznaczać przedziałów ufności dla podstawowych parametrów rozkładu oraz ich zinterpretować, formułować hipotez statystycznych, dobrać odpowiednich metod do weryfikacji hipotez, sprawdzić właściwe założenia niezbędne do wnioskowania, przeprowadzić poprawną weryfikację oraz dokonać interpretacji otrzymanych wyników
3,0potrafi wyznaczać przedziały ufności dla niektórych parametrów rozkładu oraz je zinterpretować, przy pomocy nauczyciela, formułować niektóre hipotezy statystyczne, dobrać odpowiednie metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić niektóre założenia niezbędne do wnioskowania oraz przeprowadzić weryfikację nielicznych hipotez i dokonać częściowej interpretacji otrzymanych wyników
3,5potrafi wyznaczać przedziały ufności dla niektórych parametrów rozkładu oraz je zinterpretować, formułować niektóre hipotezy statystyczne, dobrać odpowiednie metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić niektóre założenia niezbędne do wnioskowania oraz przeprowadzić weryfikację nielicznych hipotez i dokonać częściowej interpretacji otrzymanych wyników
4,0potrafi wyznaczać przedziały ufności dla większości parametrów rozkładu oraz je poprawnie interpretować, formułować większość hipotez statystycznych, dobrać odpowiednie metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić większość założeń niezbędnych do wnioskowania oraz przeprowadzić weryfikację większości hipotez i dokonać interpretacji otrzymanych wyników
4,5potrafi wyznaczać przedziały ufności dla parametrów rozkładu oraz je poprawnie interpretować, formułować hipotezy statystyczne, dobrać odpowiednie metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić założenia niezbędne do wnioskowania oraz przeprowadzić weryfikację większości hipotez i dokonać interpretacji otrzymanych wyników
5,0potrafi bezbłędnie wyznaczać przedziały ufności dla parametrów rozkładu oraz je poprawnie interpretować, formułować odpowiednie hipotezy statystyczne, dobrać metody do weryfikacji hipotez, sprawdzić wszystkie założenia niezbędne do wnioskowania oraz przeprowadzić weryfikację hipotez i dokonać bezbłędnej interpretacji otrzymanych wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_B1_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
E_2A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania i przeprowadzania badania statystycznego zgodnie ze wymaganiami wnioskowania statystycznego.
C-3Wskazanie możliwości zastosowania metod wnioskowania statystycznego w praktycznych badaniach społeczno-ekonomicznych i badaniach sondażowych
C-2Wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów
Treści programoweT-L-4Test zgodności , test Kołmogorowa, test niezależności, test liczby serii do weryfikacji losowości próby
T-L-5Test dla współczynnika korelacji liniowej, test dla współczynnika korelacji wielorakiej, test dla współczynnika regresji liniowej
T-W-1Elementy rachunku prawdopodobieństwa
T-L-2Pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa: przedziały ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego oraz wskaźnika struktury w populacji, zagadnienie minimalnej liczebności próby
T-L-3Hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej
T-L-1Zmienne losowe i ich rozkłady teoretyczne: rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej skokowej (jednopunktowy, dwupunktowy, dwumianowy Bernoulliego, Poissona, hipergeometryczny), rozkłady jednowymiarowej zmiennej losowej ciągłej (jednostajny, normalny). Parametry rozkładu i dystrybuanta.
T-W-3Weryfikacja hipotez statystycznych: hipotezy, błędy I i II rodzaju, testy istotności w zakresie analizy struktury populacji generalnej.
T-W-5Populacja dwóch i wielu zmiennych
T-W-4Nieparametryczne testy istotności
T-W-2Estymacja: pojęcie i własności estymatorów, estymacja punktowa podstawowych parametrów populacji generalnej, estymacja przedziałowa
Metody nauczaniaM-1Wykład w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegają na rozwiązywaniu, indywidualnie lub w grupach, zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych:Statgraphics i Statistica.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujęce studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz nabytą intuicję statystyczną.
S-3Ocena formująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych: Statgraphics i Statistica.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium oraz sprawdzianów, sprawdzających umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzia jakim jest program statistica.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0Student potrafi przeprowadzic samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a z pomoca nauczyciela zorganizowac prace w grupie
3,5Student potrafi przeprowadzic samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizowac grupowa pracę
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiazania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzedzia potrzebne do rozwiazania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzedzia potrzebne do rozwiazania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych