Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarowanie kapitałem ludzkim

Sylabus przedmiotu Rynek pieniężny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rynek pieniężny
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Dawid Dawidowicz <Dawid.Dawidowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość makorekonomii
W-2Znajmomość finansów i bankowowści

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinien rozumieć znaczenie rynku pienieżnego dla gospodarki wolnorynkowej, a ponadto powinien wykazać się umiejętnością pozyskania informacji o rynku
C-2Student powinien znać i rozróżniać instrumenty rynku pieniężnego oraz ocenić ich ryzko inwestycyjne
C-3Student powinien znać instytucje rynku pieneiżnego, wyjaśnić ich rolę i znaczenie dla rynku
C-4Student powinienin umiec odpowiednio interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym. Student powinien umiec włąściwie dobierac instrumenty rynku pienieznego w zależności od oczekiwań uczestnika tego rynku
C-5Student ma świadomość koniczności ciągłego pogłębiania swojej wiedzy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie rynku pieniężnego i jego struktura. Podział rynku pieniężnego1
T-W-2Uczestnicy rynku pieniężnego (Inwestorzy instytucjonalni na rynku pieniężnym, rola dealerów rynku pieniężnego)1
T-W-3Instrumenty rynku pieniężnego. Instrumenty dłużne (czeki, weksle, bony pieniężne, bony skarbowe, certyfikaty depozytowe, swapy, skrypty dłużne przedsiębiorstw)1
T-W-4Finansowe instrumenty rozliczeniowe (karty kredytowe, akredytywa, inkaso)1
T-W-5Operacje rynku pieniężnego (transakcje dewizowe, O/N, T/N, S/W)1
T-W-6Zasady obrotu krótkoterminowymi papierami wartościowymi1
T-W-7Kurs walutowy i czynniki wpływające na kurs walutowy1
T-W-8Rynek walutowy - Forex2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu16
A-W-2Uczestnicwo w wykładach9
A-W-3Przygotowanie się do zajęć9
A-W-4Rozwiązywanie zadań i gromadzeinie informacji o rynku9
A-W-5Przygotowanie się do zaliczenia17
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne weryfikujące wszystkie z założonych celów przedmotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/8_W01
Student ma wiedzę z zakresu miejsca rynku pieniężnego na rynku finansowym. Rozumie znaczenie rynku pieniężnego dla gospodarki wolnorynkowej
E_2A_W01S2A_W01C-1T-W-7, T-W-8, T-W-1M-2, M-1S-1
E_2A_D7/8_W02
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instytucji rynku pienieżnego. Rozumie ich rolę i sposób funkcjonowania
E_2A_W02S2A_W02C-3T-W-2M-1, M-3S-1
E_2A_D7/8_W03
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instrumentów rynku pieniężnego i zna sposoby ich ekonomicznego wykorzystania
E_2A_W03S2A_W03C-2T-W-4, T-W-3, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/8_U01
Student potrafi interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym i stawiać właściwe wnioski
E_2A_U01S2A_U01C-4T-W-6, T-W-7M-3, M-1, M-2S-1
E_2A_D7/8_U02
Student potrafi w praktyce obliczać miary wykorzystywane na rynku pieniężnym i dokonywać właściwej ich interpretacji
E_2A_U02S2A_U02C-2, C-4T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/8_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się
E_2A_K01S2A_K01, S2A_K06C-5T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/8_W01
Student ma wiedzę z zakresu miejsca rynku pieniężnego na rynku finansowym. Rozumie znaczenie rynku pieniężnego dla gospodarki wolnorynkowej
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu definicji rynku pieniężnego i nie rozumie znaczenia tego rynku dla gospodarki
3,0Student zna definicję rynku pieniężnego
3,5Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pieniężnego na rynku finansowym
4,0Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pienieznego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny
4,5Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pienieznego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny i zna jego rolę
5,0Student bardzo dobrze definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pienieznego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny, zna rolę rynku pienieznego i zna przykłady wpływu rynku pieneiznego na gospodarkę
E_2A_D7/8_W02
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instytucji rynku pienieżnego. Rozumie ich rolę i sposób funkcjonowania
2,0Student nie zna instytucji rynku pieniężnego
3,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym
3,5Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa na rynku
4,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa oraz zakładów ubezpieczeń na rynku pienieżnym,
4,5Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa, zakładów ubezpieczeń funduszy inwestycyjnych rynku pienieżnego na rynku
5,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa, zakładów ubezpieczeń funduszy inwestycyjnych rynku pienieżnego na rynku. Bardzo dobrze rozumie ich rolę i wzajemne oddziaływanie
E_2A_D7/8_W03
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instrumentów rynku pieniężnego i zna sposoby ich ekonomicznego wykorzystania
2,0Student nie zna instrumentów rynku pieniężnego
3,0Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna istotę kart kredytowych i kart płatniczych
3,5Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku, zna istotę kart kredytowych i kart płatniczych
4,0Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i kart płatniczych
4,5Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i płatniczych, oraz skryptów dłużnych przedsiębiorstw
5,0Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i kart płatniczych, wie czym są i jakie są rodzaje skryptów dłużnych przedsiębiorstw

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/8_U01
Student potrafi interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym i stawiać właściwe wnioski
2,0Student nie potrafi interpretować procesów zachodzących na rynku pienieżnym
3,0Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym
3,5Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym oraz na rynku walutowym
4,0Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym oraz na rynku walutowym i właściwie wyciąga wnioski
4,5Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym, na rynku walutowym, rynku stóp procentowych i właściwie wyciąga wnioski,
5,0Student wykazuje bardzo dobrą umiejętność interpretacji procesów zachodzących, na rynku międzybankowym, na rynku walutowym (forex), rynku stóp procentowych i właściwie wyciąga wnioski,
E_2A_D7/8_U02
Student potrafi w praktyce obliczać miary wykorzystywane na rynku pieniężnym i dokonywać właściwej ich interpretacji
2,0Student nie potrafi w praktyce dokonać obliczeń miar wykorzystywanych na rynku pieniężnym, ani dokonać ich interpretacji
3,0Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki
3,5Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki, potrafi właściwie obliczyć odsetki
4,0Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID
4,5Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID, właściwie interpretuje zmiany podstawowych stóp procentowych i potrafi wskazać konsekwencje tych zmian
5,0Student bardzo dobrze potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID, właściwie interpretuje zmiany podstawowych stóp procentowych i potrafi wskazać konsekwencje tych zmian, zna wysokości stóp procentowych procentowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/8_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku pieniężnym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Witold Bień, Rynek papierów wartościowych, Difin, Warszwawa, 2007, VII
  2. Irena Pyka, Bank centralny na współczesnym rynku pieniężnym, C.H.Beck, Warszawa, 2010
  3. Artur Borcuch, Globalny system pieniężny, CeDeWu, Warszawa, 2009
  4. Andrzej Sławiński red., Polityka pieniężna, C.H. Beck, Warszawa, 2011
  5. Andrzej Kaźmierczak, Polityka pieniężna w gospodarce otwartej, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Michał Brzoza-Brzezina, Polska polityka pieniężna Badanie teoretyczne i empiryczne, C.H. Beck, Warszawa, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie rynku pieniężnego i jego struktura. Podział rynku pieniężnego1
T-W-2Uczestnicy rynku pieniężnego (Inwestorzy instytucjonalni na rynku pieniężnym, rola dealerów rynku pieniężnego)1
T-W-3Instrumenty rynku pieniężnego. Instrumenty dłużne (czeki, weksle, bony pieniężne, bony skarbowe, certyfikaty depozytowe, swapy, skrypty dłużne przedsiębiorstw)1
T-W-4Finansowe instrumenty rozliczeniowe (karty kredytowe, akredytywa, inkaso)1
T-W-5Operacje rynku pieniężnego (transakcje dewizowe, O/N, T/N, S/W)1
T-W-6Zasady obrotu krótkoterminowymi papierami wartościowymi1
T-W-7Kurs walutowy i czynniki wpływające na kurs walutowy1
T-W-8Rynek walutowy - Forex2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu16
A-W-2Uczestnicwo w wykładach9
A-W-3Przygotowanie się do zajęć9
A-W-4Rozwiązywanie zadań i gromadzeinie informacji o rynku9
A-W-5Przygotowanie się do zaliczenia17
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/8_W01Student ma wiedzę z zakresu miejsca rynku pieniężnego na rynku finansowym. Rozumie znaczenie rynku pieniężnego dla gospodarki wolnorynkowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinien rozumieć znaczenie rynku pienieżnego dla gospodarki wolnorynkowej, a ponadto powinien wykazać się umiejętnością pozyskania informacji o rynku
Treści programoweT-W-7Kurs walutowy i czynniki wpływające na kurs walutowy
T-W-8Rynek walutowy - Forex
T-W-1Pojęcie rynku pieniężnego i jego struktura. Podział rynku pieniężnego
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne weryfikujące wszystkie z założonych celów przedmotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu definicji rynku pieniężnego i nie rozumie znaczenia tego rynku dla gospodarki
3,0Student zna definicję rynku pieniężnego
3,5Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pieniężnego na rynku finansowym
4,0Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pienieznego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny
4,5Student definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pienieznego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny i zna jego rolę
5,0Student bardzo dobrze definuje pojęcie rynku pieniężnego, zna miejsce rynku pienieznego na rynku finansowym, wie jak dzieli się rynek pieniężny, zna rolę rynku pienieznego i zna przykłady wpływu rynku pieneiznego na gospodarkę
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/8_W02Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instytucji rynku pienieżnego. Rozumie ich rolę i sposób funkcjonowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-3Student powinien znać instytucje rynku pieneiżnego, wyjaśnić ich rolę i znaczenie dla rynku
Treści programoweT-W-2Uczestnicy rynku pieniężnego (Inwestorzy instytucjonalni na rynku pieniężnym, rola dealerów rynku pieniężnego)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne weryfikujące wszystkie z założonych celów przedmotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna instytucji rynku pieniężnego
3,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym
3,5Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa na rynku
4,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa oraz zakładów ubezpieczeń na rynku pienieżnym,
4,5Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa, zakładów ubezpieczeń funduszy inwestycyjnych rynku pienieżnego na rynku
5,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania banków (w tym banku centralnego) na rynku międzybankowym, zna rolę państwa, zakładów ubezpieczeń funduszy inwestycyjnych rynku pienieżnego na rynku. Bardzo dobrze rozumie ich rolę i wzajemne oddziaływanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/8_W03Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu instrumentów rynku pieniężnego i zna sposoby ich ekonomicznego wykorzystania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Cel przedmiotuC-2Student powinien znać i rozróżniać instrumenty rynku pieniężnego oraz ocenić ich ryzko inwestycyjne
Treści programoweT-W-4Finansowe instrumenty rozliczeniowe (karty kredytowe, akredytywa, inkaso)
T-W-3Instrumenty rynku pieniężnego. Instrumenty dłużne (czeki, weksle, bony pieniężne, bony skarbowe, certyfikaty depozytowe, swapy, skrypty dłużne przedsiębiorstw)
T-W-5Operacje rynku pieniężnego (transakcje dewizowe, O/N, T/N, S/W)
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne weryfikujące wszystkie z założonych celów przedmotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna instrumentów rynku pieniężnego
3,0Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna istotę kart kredytowych i kart płatniczych
3,5Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku, zna istotę kart kredytowych i kart płatniczych
4,0Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i kart płatniczych
4,5Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i płatniczych, oraz skryptów dłużnych przedsiębiorstw
5,0Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą operacji otwartego rynku, zna rolę bonów skarbowych na rynku oraz zna istotę weksli, kart kredytowych i kart płatniczych, wie czym są i jakie są rodzaje skryptów dłużnych przedsiębiorstw
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/8_U01Student potrafi interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym i stawiać właściwe wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
Cel przedmiotuC-4Student powinienin umiec odpowiednio interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym. Student powinien umiec włąściwie dobierac instrumenty rynku pienieznego w zależności od oczekiwań uczestnika tego rynku
Treści programoweT-W-6Zasady obrotu krótkoterminowymi papierami wartościowymi
T-W-7Kurs walutowy i czynniki wpływające na kurs walutowy
Metody nauczaniaM-3Wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne weryfikujące wszystkie z założonych celów przedmotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować procesów zachodzących na rynku pienieżnym
3,0Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym
3,5Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym oraz na rynku walutowym
4,0Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym oraz na rynku walutowym i właściwie wyciąga wnioski
4,5Student wykazuje umiejętność interpretacji procesów zachodzących na rynku międzybankowym, na rynku walutowym, rynku stóp procentowych i właściwie wyciąga wnioski,
5,0Student wykazuje bardzo dobrą umiejętność interpretacji procesów zachodzących, na rynku międzybankowym, na rynku walutowym (forex), rynku stóp procentowych i właściwie wyciąga wnioski,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/8_U02Student potrafi w praktyce obliczać miary wykorzystywane na rynku pieniężnym i dokonywać właściwej ich interpretacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
Cel przedmiotuC-2Student powinien znać i rozróżniać instrumenty rynku pieniężnego oraz ocenić ich ryzko inwestycyjne
C-4Student powinienin umiec odpowiednio interpretować procesy zachodzące na rynku pieniężnym. Student powinien umiec włąściwie dobierac instrumenty rynku pienieznego w zależności od oczekiwań uczestnika tego rynku
Treści programoweT-W-8Rynek walutowy - Forex
T-W-5Operacje rynku pieniężnego (transakcje dewizowe, O/N, T/N, S/W)
T-W-4Finansowe instrumenty rozliczeniowe (karty kredytowe, akredytywa, inkaso)
T-W-3Instrumenty rynku pieniężnego. Instrumenty dłużne (czeki, weksle, bony pieniężne, bony skarbowe, certyfikaty depozytowe, swapy, skrypty dłużne przedsiębiorstw)
T-W-6Zasady obrotu krótkoterminowymi papierami wartościowymi
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne weryfikujące wszystkie z założonych celów przedmotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w praktyce dokonać obliczeń miar wykorzystywanych na rynku pieniężnym, ani dokonać ich interpretacji
3,0Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki
3,5Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki, potrafi właściwie obliczyć odsetki
4,0Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID
4,5Student potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID, właściwie interpretuje zmiany podstawowych stóp procentowych i potrafi wskazać konsekwencje tych zmian
5,0Student bardzo dobrze potrafi obliczyć stopę przychodu, oraz stopę dyskonta i właściwie interpretuje otrzymane wyniki,potrafi właściwie obliczyć odsetki, zna sposób obliczenia stóp WIBOR i WIBID, właściwie interpretuje zmiany podstawowych stóp procentowych i potrafi wskazać konsekwencje tych zmian, zna wysokości stóp procentowych procentowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/8_K01Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potrzebę ciągłego uczenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Cel przedmiotuC-5Student ma świadomość koniczności ciągłego pogłębiania swojej wiedzy
Treści programoweT-W-4Finansowe instrumenty rozliczeniowe (karty kredytowe, akredytywa, inkaso)
T-W-6Zasady obrotu krótkoterminowymi papierami wartościowymi
T-W-7Kurs walutowy i czynniki wpływające na kurs walutowy
T-W-3Instrumenty rynku pieniężnego. Instrumenty dłużne (czeki, weksle, bony pieniężne, bony skarbowe, certyfikaty depozytowe, swapy, skrypty dłużne przedsiębiorstw)
T-W-5Operacje rynku pieniężnego (transakcje dewizowe, O/N, T/N, S/W)
T-W-2Uczestnicy rynku pieniężnego (Inwestorzy instytucjonalni na rynku pieniężnym, rola dealerów rynku pieniężnego)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne weryfikujące wszystkie z założonych celów przedmotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku pieniężnym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0