Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Psychologia w organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia w organizacji
Specjalność Gospodarowanie kapitałem ludzkim
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu wiedzy o społeczeństwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sylwetka pracownika i role kierownicze w organizacji. Deteminaty biograficzno-personalne i osobowościowe.4
T-A-2Komunikacja w organizacji. Charakterystyka formalnych i nieformalnych sieci - metody ich identyfikacji. Modele komunikowania się w relacjach: przełożony - podwładny.3
T-A-3Metody i techniki redukcji stresu w organizacji, przeciwdzaiałanie wypaleniu zawodowemu i mobbingowi.3
10
wykłady
T-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.3
T-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.3
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.3
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.3
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach.10
A-A-2Merytoryczne przygotowanie do ćwiczeń - lektura wymaganej literatury.20
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu.30
A-W-3Przygotowanie merytoryczne do wykładu.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Prezentacja mulimedialna.
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna.
S-2Ocena formująca: Konsultacje
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/2_W01
Ma wiedzę dotycząca psychologicznych mechanizmów modelujących zachowania grup i jednostek w organizacji.
E_2A_W04, E_2A_W05S2A_W04, S2A_W05C-1T-W-2, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-5M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/2_U01
Posiada aparaturę pojęciową umożliwiającą dokonanie analizy i postawienie diagnozy wybranej sytuacji interpersonalnej w zespole pracowniczym.
E_2A_U02S2A_U02C-1T-W-2, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-4, M-5S-3
E_2A_D2/2_U02
Potrafi wskazać i zastosować techniki rozwiązywania problemów interpersonalych w organizacji.
E_2A_U11S2A_U07C-1T-W-2, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D2/2_K01
W pracy zawodowej jest przygotowany do odgrywania różnych ról społecznych stosownie do zajmowanego stanowiska i realizowanych zadań.
E_2A_K02S2A_K02, S2A_K03C-1T-W-2, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-5M-2, M-5, M-3, M-4S-3
E_2A_D2/2_K02
Jest przygotowany do podjęcia współpracy i kierowania zespołami pracowniczymi.
E_2A_K02, E_2A_K03, E_2A_K09S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04C-1T-W-2, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-3, M-5, M-4S-3
E_2A_D2/2_K03
Z uwagi na szybkie tempo przemian cywilizacyjnych jest otwarty na nowe informacje i rozumie konieczność permanentnego dokształcania się.
E_2A_K01, E_2A_K10S2A_K01, S2A_K02, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06C-1T-W-2, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-5M-2, M-4, M-3, M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/2_W01
Ma wiedzę dotycząca psychologicznych mechanizmów modelujących zachowania grup i jednostek w organizacji.
2,0Nie umie wymienić i wyjaśnić podstawowych uwarunkowań i mechanizmów funkcjonowania człowieka w organizacji.
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw psychologii w organizacji. Potrafi wymienić wszystkie podstawowe zagadnienia nie wykazuje jednak pełnego ich zrozumienia.
3,5Ma wiedzę dotyczącą indywidualnych i grupowych determinant wpływających na zaangażowanie człowieka w organizacji.
4,0Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji i stylów zarządzania.
4,5Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji i stylów zarządzania w powiązaniu z aspektami osobowościowymi pracowników i zadaniami grupy.
5,0Dostrzega i rozumie wzajemne zależności pomiędzy typem osobowości pracownika, zajmowaną funkcją, typem i strukturą grupy oraz zadaniami i celami organizacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/2_U01
Posiada aparaturę pojęciową umożliwiającą dokonanie analizy i postawienie diagnozy wybranej sytuacji interpersonalnej w zespole pracowniczym.
2,0Nie potrafi wymienić, opisać i wyjaśnić typowych sytuacji interpersonalnych w zakładzie pracy.
3,0Umie wskazać podstawowe typy zachowań interpersonalnych nie wykracza jednak poza zdolność do ich fragmentarycznej analizy.
3,5Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji zawodowej.
4,0Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji zawodowej; potrafi wskazać przyczyny błędów i zakłóceń we wzajemnych relacjach.
4,5Potrafi dokonać analizy wybranej sytuacji interpersonalnej i wskazać przyczyny ewentualnych trudności w realizacji.
5,0Potrafi w sposób całościowy, przy uwzględnieniu wszystkich płaszczyzn analizy wyjaśnić dowolną sytuację interpersonalną, wyjaśnić jej dynamikę oraz wskazać konsekwencje przebiegu.
E_2A_D2/2_U02
Potrafi wskazać i zastosować techniki rozwiązywania problemów interpersonalych w organizacji.
2,0Nie umie wskazać metod rozwiązywania konfliktów.
3,0Potrafi wymienić podstawowe techniki rozwiązywania konfliktów, ale nie potrafi wskazać grupowych i indywidualnych przesłanek do konkretnego ich zastosowania.
3,5Rozumie indywidualne i grupowe determinanty konfliktów w grupach, zna podstawowe techniki ich rozwiązywania.
4,0Poprawnie identyfikuje symptomy zwiastujące narastanie konfliktu. Potrafi opisać dynamikę konfliktu i metody jego eliminowania.
4,5Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki mające wpływ na pojawienie się i przebieg konfliktu. Zna metody łagodzenia konfliktu.
5,0Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki mające wpływ na pojawienie się i przebieg konfliktu. Zna metody łagodzenia konfliktu; potrafi precyzyjnie uzasadnić zastosowanie konkretnych metod rozwiązywania konfliktów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D2/2_K01
W pracy zawodowej jest przygotowany do odgrywania różnych ról społecznych stosownie do zajmowanego stanowiska i realizowanych zadań.
2,0Nie rozumie pojęcia rola społeczna, nie rozumie związku pomiędzy scenariuszem roli społecznej a grupą, która ją definiuje.
3,0Posiada elementarne kompetencje dotyczące ról społecznych, oraz okoliczności ich odgrywania, rozumie ich społeczny i indywidualny wymiar.
3,5Rozumie i potrafi przedstawić różne perspektywy w definiowaniu ról zawodowych i zmienne oczekiwania wobec jej podmiotów.
4,0Wykazuje otwartość wobec zmiennej sytuacji zawodowej i związanej z tym zmianą ról społecznych.
4,5Potrafi, wskazując ścieżkę kariery opisać, stosownie do zajmowanej pozycji zawodowej, rożne typy oczekiwanych ról społecznych.
5,0Prezentuje wiedzę umożliwiającą elastyczne podejście do odgrywania wszystkich ról społecznych, których można oczekiwać w konkretnej hierarchii zawodowej.
E_2A_D2/2_K02
Jest przygotowany do podjęcia współpracy i kierowania zespołami pracowniczymi.
2,0Nie posiada kompetencji niezbędnych do współpracy i efektywnego kierowania zespołem pracowniczym.
3,0Ma ogólną, ale powierzchowną orientację w zagadnieniach współpracy i stosunków interpersonalnych w grupie pracowniczej.
3,5W oparciu o podstawową wiedzę z zakresu psychologii organizacji wie jakie warunki muszą być spełnione, aby zespół pracował bez zakłóceń.
4,0W oparciu o podstawową wiedzę z zakresu psychologii organizacji wie jakie warunki muszą być spełnione aby zespół pracował bez zakłóceń; potrafi motywować ludzi do współpracy i kompetencje umożliwiające prawidłowe wypełnianie ról kierowniczych.
4,5W oparciu o podstawową wiedzę z zakresu psychologii organizacji wie jakie warunki muszą być spełnione aby zespół pracował bez zakłóceń; potrafi motywować ludzi do współpracy i kompetencje umożliwiające prawidłowe wypełnianie ról kierowniczych. Potrafi wyciszać konflikty, motywować do współpracy i stosownie do zadań grupy określać sposób jej zarządzania.
5,0Jest w pełni przygotowany do podjęcia ról kierowniczych i ma stosowną wiedzę psychologiczną z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi.
E_2A_D2/2_K03
Z uwagi na szybkie tempo przemian cywilizacyjnych jest otwarty na nowe informacje i rozumie konieczność permanentnego dokształcania się.
2,0Nie rozumie i nie dostrzega związku pomiędzy koniecznością ustawicznego dokształcania się a tempem przemian cywilizacyjnych.
3,0Rozumie konieczność dokształcania się, ale nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatywy. Nie potrafi wyszukiwać i prawidłowo selekcjonować informacji.
3,5Rozumie konieczność dokształcania się, ale z dystansem odnosi się do nowych informacji. Potrafi je prawidłowo selekcjonować i i interpretować.
4,0Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu.
4,5Rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działania w tym kierunku.
5,00 Rozumie związek pomiędzy tempem przemian cywilizacyjnych a poziomem kompetencji i umiejętności pracowników poszukiwanych przez pracodawców na szybko zmieniającym się rynku pracy. Wie gdzie i jakich informacji wyszukiwać.

Literatura podstawowa

  1. Terelak J., Psychologia organizacji i zarządzania, Difin, Warszawa, 2004
  2. Bartkowiak G., Psychologia zarządzania, AE Poznań, Poznań, 1997
  3. Jachnis A., Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia., Difin, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Makin P., Cooper C., Cox C., Organizacja a kontrakt psychologiczny. Zarządzanie ludźmi w pracy., PWN, Warszawa, 2000
  2. Sikorski C., Zachowania ludzi w organizacji., PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sylwetka pracownika i role kierownicze w organizacji. Deteminaty biograficzno-personalne i osobowościowe.4
T-A-2Komunikacja w organizacji. Charakterystyka formalnych i nieformalnych sieci - metody ich identyfikacji. Modele komunikowania się w relacjach: przełożony - podwładny.3
T-A-3Metody i techniki redukcji stresu w organizacji, przeciwdzaiałanie wypaleniu zawodowemu i mobbingowi.3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.3
T-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.3
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.3
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.3
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach.10
A-A-2Merytoryczne przygotowanie do ćwiczeń - lektura wymaganej literatury.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z przedmiotu.30
A-W-3Przygotowanie merytoryczne do wykładu.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/2_W01Ma wiedzę dotycząca psychologicznych mechanizmów modelujących zachowania grup i jednostek w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną o wybranych kategoriach tych więzi
E_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi.
Treści programoweT-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.
T-A-3Metody i techniki redukcji stresu w organizacji, przeciwdzaiałanie wypaleniu zawodowemu i mobbingowi.
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.
T-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.
T-A-2Komunikacja w organizacji. Charakterystyka formalnych i nieformalnych sieci - metody ich identyfikacji. Modele komunikowania się w relacjach: przełożony - podwładny.
T-A-1Sylwetka pracownika i role kierownicze w organizacji. Deteminaty biograficzno-personalne i osobowościowe.
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie wymienić i wyjaśnić podstawowych uwarunkowań i mechanizmów funkcjonowania człowieka w organizacji.
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw psychologii w organizacji. Potrafi wymienić wszystkie podstawowe zagadnienia nie wykazuje jednak pełnego ich zrozumienia.
3,5Ma wiedzę dotyczącą indywidualnych i grupowych determinant wpływających na zaangażowanie człowieka w organizacji.
4,0Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji i stylów zarządzania.
4,5Potrafi wyjaśnić rolę struktury grupowej, komunikacji i stylów zarządzania w powiązaniu z aspektami osobowościowymi pracowników i zadaniami grupy.
5,0Dostrzega i rozumie wzajemne zależności pomiędzy typem osobowości pracownika, zajmowaną funkcją, typem i strukturą grupy oraz zadaniami i celami organizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/2_U01Posiada aparaturę pojęciową umożliwiającą dokonanie analizy i postawienie diagnozy wybranej sytuacji interpersonalnej w zespole pracowniczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi.
Treści programoweT-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.
T-A-3Metody i techniki redukcji stresu w organizacji, przeciwdzaiałanie wypaleniu zawodowemu i mobbingowi.
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.
T-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.
T-A-2Komunikacja w organizacji. Charakterystyka formalnych i nieformalnych sieci - metody ich identyfikacji. Modele komunikowania się w relacjach: przełożony - podwładny.
T-A-1Sylwetka pracownika i role kierownicze w organizacji. Deteminaty biograficzno-personalne i osobowościowe.
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić, opisać i wyjaśnić typowych sytuacji interpersonalnych w zakładzie pracy.
3,0Umie wskazać podstawowe typy zachowań interpersonalnych nie wykracza jednak poza zdolność do ich fragmentarycznej analizy.
3,5Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji zawodowej.
4,0Dostrzega wielopłaszczyznowe determinanty zachowań interpersonalnych. Potrafi dokonać podstawowej analizy konkretnej sytuacji zawodowej; potrafi wskazać przyczyny błędów i zakłóceń we wzajemnych relacjach.
4,5Potrafi dokonać analizy wybranej sytuacji interpersonalnej i wskazać przyczyny ewentualnych trudności w realizacji.
5,0Potrafi w sposób całościowy, przy uwzględnieniu wszystkich płaszczyzn analizy wyjaśnić dowolną sytuację interpersonalną, wyjaśnić jej dynamikę oraz wskazać konsekwencje przebiegu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/2_U02Potrafi wskazać i zastosować techniki rozwiązywania problemów interpersonalych w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi.
Treści programoweT-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.
T-A-3Metody i techniki redukcji stresu w organizacji, przeciwdzaiałanie wypaleniu zawodowemu i mobbingowi.
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.
T-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.
T-A-2Komunikacja w organizacji. Charakterystyka formalnych i nieformalnych sieci - metody ich identyfikacji. Modele komunikowania się w relacjach: przełożony - podwładny.
T-A-1Sylwetka pracownika i role kierownicze w organizacji. Deteminaty biograficzno-personalne i osobowościowe.
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie wskazać metod rozwiązywania konfliktów.
3,0Potrafi wymienić podstawowe techniki rozwiązywania konfliktów, ale nie potrafi wskazać grupowych i indywidualnych przesłanek do konkretnego ich zastosowania.
3,5Rozumie indywidualne i grupowe determinanty konfliktów w grupach, zna podstawowe techniki ich rozwiązywania.
4,0Poprawnie identyfikuje symptomy zwiastujące narastanie konfliktu. Potrafi opisać dynamikę konfliktu i metody jego eliminowania.
4,5Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki mające wpływ na pojawienie się i przebieg konfliktu. Zna metody łagodzenia konfliktu.
5,0Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki mające wpływ na pojawienie się i przebieg konfliktu. Zna metody łagodzenia konfliktu; potrafi precyzyjnie uzasadnić zastosowanie konkretnych metod rozwiązywania konfliktów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/2_K01W pracy zawodowej jest przygotowany do odgrywania różnych ról społecznych stosownie do zajmowanego stanowiska i realizowanych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi.
Treści programoweT-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.
T-A-3Metody i techniki redukcji stresu w organizacji, przeciwdzaiałanie wypaleniu zawodowemu i mobbingowi.
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.
T-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.
T-A-2Komunikacja w organizacji. Charakterystyka formalnych i nieformalnych sieci - metody ich identyfikacji. Modele komunikowania się w relacjach: przełożony - podwładny.
T-A-1Sylwetka pracownika i role kierownicze w organizacji. Deteminaty biograficzno-personalne i osobowościowe.
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-5metoda przypadków
M-3Prezentacja mulimedialna.
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie pojęcia rola społeczna, nie rozumie związku pomiędzy scenariuszem roli społecznej a grupą, która ją definiuje.
3,0Posiada elementarne kompetencje dotyczące ról społecznych, oraz okoliczności ich odgrywania, rozumie ich społeczny i indywidualny wymiar.
3,5Rozumie i potrafi przedstawić różne perspektywy w definiowaniu ról zawodowych i zmienne oczekiwania wobec jej podmiotów.
4,0Wykazuje otwartość wobec zmiennej sytuacji zawodowej i związanej z tym zmianą ról społecznych.
4,5Potrafi, wskazując ścieżkę kariery opisać, stosownie do zajmowanej pozycji zawodowej, rożne typy oczekiwanych ról społecznych.
5,0Prezentuje wiedzę umożliwiającą elastyczne podejście do odgrywania wszystkich ról społecznych, których można oczekiwać w konkretnej hierarchii zawodowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/2_K02Jest przygotowany do podjęcia współpracy i kierowania zespołami pracowniczymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_2A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi.
Treści programoweT-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.
T-A-3Metody i techniki redukcji stresu w organizacji, przeciwdzaiałanie wypaleniu zawodowemu i mobbingowi.
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.
T-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.
T-A-2Komunikacja w organizacji. Charakterystyka formalnych i nieformalnych sieci - metody ich identyfikacji. Modele komunikowania się w relacjach: przełożony - podwładny.
T-A-1Sylwetka pracownika i role kierownicze w organizacji. Deteminaty biograficzno-personalne i osobowościowe.
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
M-3Prezentacja mulimedialna.
M-5metoda przypadków
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada kompetencji niezbędnych do współpracy i efektywnego kierowania zespołem pracowniczym.
3,0Ma ogólną, ale powierzchowną orientację w zagadnieniach współpracy i stosunków interpersonalnych w grupie pracowniczej.
3,5W oparciu o podstawową wiedzę z zakresu psychologii organizacji wie jakie warunki muszą być spełnione, aby zespół pracował bez zakłóceń.
4,0W oparciu o podstawową wiedzę z zakresu psychologii organizacji wie jakie warunki muszą być spełnione aby zespół pracował bez zakłóceń; potrafi motywować ludzi do współpracy i kompetencje umożliwiające prawidłowe wypełnianie ról kierowniczych.
4,5W oparciu o podstawową wiedzę z zakresu psychologii organizacji wie jakie warunki muszą być spełnione aby zespół pracował bez zakłóceń; potrafi motywować ludzi do współpracy i kompetencje umożliwiające prawidłowe wypełnianie ról kierowniczych. Potrafi wyciszać konflikty, motywować do współpracy i stosownie do zadań grupy określać sposób jej zarządzania.
5,0Jest w pełni przygotowany do podjęcia ról kierowniczych i ma stosowną wiedzę psychologiczną z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D2/2_K03Z uwagi na szybkie tempo przemian cywilizacyjnych jest otwarty na nowe informacje i rozumie konieczność permanentnego dokształcania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
E_2A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznym i praktycznym wymiarem wiedzy psychologicznej znajdującym zastosowanie w strategiach zarządzania zespołami pracowniczymi.
Treści programoweT-W-2Komunikowanie się w organizacji. Formalne i nieformalne sieci komunikacyjne. Podstawy efektywnej komunikacji interpersonalnej.
T-A-3Metody i techniki redukcji stresu w organizacji, przeciwdzaiałanie wypaleniu zawodowemu i mobbingowi.
T-W-3Grupy w organizacji. Struktury formalne i nieformalne oraz ich ich wpływ na zachowania pracowników. Mechanizmy funkcjonowania jednostki w grupach. Myślenie grupowe.
T-W-1Psychologiczne determinanty funkcjonowania i mechanizmy zaangażowania człowieka w organizacji. Modele uczestnictwa organizacyjnego i zagadnienia kontraktu psychologicznego.
T-A-2Komunikacja w organizacji. Charakterystyka formalnych i nieformalnych sieci - metody ich identyfikacji. Modele komunikowania się w relacjach: przełożony - podwładny.
T-A-1Sylwetka pracownika i role kierownicze w organizacji. Deteminaty biograficzno-personalne i osobowościowe.
T-W-4Psychologiczne aspekty zarządzania organizacją. Zdolności i zasoby osobiste, kompetencje kierownicze, niezbędne w procesie zarządzania. Procesy motywacyjne i psychologiczne bariery w zarządzaniu.
T-W-5Sytuacje konfliktowe w organizacji i zespołach pracowniczych. Metody zapobiegania i zarządzania konfliktem. Zagadnienia stresu w organizacji: podłoże i mechanizmy stresu indywidualnego i grupowego, techniki niwelowania. Zjawiska patologiczne w organizacji - wypalenie zawodowe, opór przeciw zmianom, mobbing.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-3Prezentacja mulimedialna.
M-5metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie i nie dostrzega związku pomiędzy koniecznością ustawicznego dokształcania się a tempem przemian cywilizacyjnych.
3,0Rozumie konieczność dokształcania się, ale nie wykazuje w tym zakresie swojej inicjatywy. Nie potrafi wyszukiwać i prawidłowo selekcjonować informacji.
3,5Rozumie konieczność dokształcania się, ale z dystansem odnosi się do nowych informacji. Potrafi je prawidłowo selekcjonować i i interpretować.
4,0Jest otwarty na nowe informacje i w umiarkowanym stopniu wykazuje inicjatywę w ich pozyskiwaniu.
4,5Rozumie konieczność dokształcania się i podejmuje aktywne działania w tym kierunku.
5,00 Rozumie związek pomiędzy tempem przemian cywilizacyjnych a poziomem kompetencji i umiejętności pracowników poszukiwanych przez pracodawców na szybko zmieniającym się rynku pracy. Wie gdzie i jakich informacji wyszukiwać.