Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Badania marketingowe w turystyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania marketingowe w turystyce
Specjalność Gospodarka turystyczna
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Leonid Worobjow <Leonid.Worobjow@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 7 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Studenci mają poznać istotę, cel i sposoby organizowania badań marketingowych
C-2poznać metodę badań ankietowych, obserwację, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
C-3powinni stosować poznane metody do rozwiązywania problemów firmy działającej w sferze turystyki
C-4powinni samodzielnie tworzyć ankiety pozwalające na zbieranie opinii o podmiocie i jego ofercie
C-5powinni odszukiwać i weryfikować informacje wtórne niezbędne do podejmowania decyzji rynkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota badań marketingowych – pojęcie, geneza, cel, stosowanie, znaczenie2
T-A-2Rodzaje badań marketingowych1
T-A-3Przedmiot badań marketingowych – bad. marketingowe a badania rynku1
T-A-4Podmioty sfery badań - charakterystyka1
T-A-5Metody prowadzenia badań2
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2własne badanie rynku8
A-A-3przygotowanie do zajęć4
A-A-4przygotowanie prezentacji3
A-A-5przygotowanie do kolokwium9
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1dyskusja w oparciu o materiały
M-2praca w grupach
M-3prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena własnego badania
S-2Ocena formująca: wyniki pracy w grupach
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/8_W02
studenci powinni wymieniać charakterystyczne cechy metod takich jak obserwacja, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
E_2A_W06S2A_W06C-1, C-2T-A-1, T-A-5M-1, M-2, M-3S-3
E_2A_D4/8_W03
studenci powinni znać strukturę i zasady budowy formularza ankiety
E_2A_W06S2A_W06C-4T-A-5M-3S-1
E_2A_D4/8_W05
studenci powinni znać zasady prowadzenia badań ankietowych oraz rozumieć ich wagę dla działalności firm
E_2A_W06S2A_W06C-1, C-3, C-5T-A-1, T-A-5M-1, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/8_U04
studenci powinni samodzielnie tworzyć proces badawczy i z jego wyników wyciągać wnioski
E_2A_U04S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U08C-4T-A-5M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D4/8_K03
studenci powinni brac odpowiedzialność za etyczną stronę badań
E_2A_K08S2A_K04C-1, C-5T-A-3, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/8_W02
studenci powinni wymieniać charakterystyczne cechy metod takich jak obserwacja, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
2,0
3,0studenci wymieniają podstawowe metody badawcze i potrzafia je chrakteryzować
3,5studenci znają cechy charakterystyczne badania ankietowego, potrafią budowac formularz ankiety
4,0studenci potrafią wskazać zalety i wady róznych metod badawczych, potrafią dobrac metodą do problemu badawczego
4,5studenci potrafią ocenic prawidłowść zastosowania metod, potrafią stosowac metody takie jak burza mózgów
5,0studenci potrafią stosowac wszystkie omawiane metody badawcze w praktyce
E_2A_D4/8_W03
studenci powinni znać strukturę i zasady budowy formularza ankiety
2,0
3,0student zna części kwestionariusza ankiety
3,5student wymienia rodzaje pytań
4,0student odpowiednio organizuje kolejnośc pytań
4,5student potrafi prawidłowo formułowac pytania; zna skale Likerta i Osgooda
5,0student samodzielnie konstruuje formularz ankiety
E_2A_D4/8_W05
studenci powinni znać zasady prowadzenia badań ankietowych oraz rozumieć ich wagę dla działalności firm
2,0
3,0studenci powinni wymieniać metoy prowadzenia badań, takich jak obserwacja, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
3,5studenci powinni wymieniać zasady prowadzenia badań ankietowych
4,0studenci powinni rozróżniać charakterystyczne cechy metod takich jak obserwacja, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
4,5studenci powinni proponować źródła informacji do badańć
5,0strudenci powinni objaśniać wagę badań dla przyszłości firmy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/8_U04
studenci powinni samodzielnie tworzyć proces badawczy i z jego wyników wyciągać wnioski
2,0
3,0studenci powinni posługiwać się ankietami w procesie badawczym
3,5strudenci powinni analizować symptomy zmian rynkowych
4,0strudenci powinni przeprowadzać proste badania rynkowe
4,5studenci powinni przygotowywać proces prowadzenia badań wraz z raportem końcowym
5,0strudenci powinni na podstawie wynikó badań podejmować decyzje o dalszych krokach firmy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D4/8_K03
studenci powinni brac odpowiedzialność za etyczną stronę badań
2,0
3,0studenci powinni bac odpowiedzialnośc za etyczną stronę badań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Karczmarczyk S, Badania marketingowe – metody i techniki, PWE, Warszawa, 2003
  2. Doman D., Dennison D., Badania marketingowe w małej firmie, Wyd. Difin, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Nikodemska-Wołowik A., Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota badań marketingowych – pojęcie, geneza, cel, stosowanie, znaczenie2
T-A-2Rodzaje badań marketingowych1
T-A-3Przedmiot badań marketingowych – bad. marketingowe a badania rynku1
T-A-4Podmioty sfery badań - charakterystyka1
T-A-5Metody prowadzenia badań2
7

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2własne badanie rynku8
A-A-3przygotowanie do zajęć4
A-A-4przygotowanie prezentacji3
A-A-5przygotowanie do kolokwium9
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/8_W02studenci powinni wymieniać charakterystyczne cechy metod takich jak obserwacja, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Studenci mają poznać istotę, cel i sposoby organizowania badań marketingowych
C-2poznać metodę badań ankietowych, obserwację, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
Treści programoweT-A-1Istota badań marketingowych – pojęcie, geneza, cel, stosowanie, znaczenie
T-A-5Metody prowadzenia badań
Metody nauczaniaM-1dyskusja w oparciu o materiały
M-2praca w grupach
M-3prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0studenci wymieniają podstawowe metody badawcze i potrzafia je chrakteryzować
3,5studenci znają cechy charakterystyczne badania ankietowego, potrafią budowac formularz ankiety
4,0studenci potrafią wskazać zalety i wady róznych metod badawczych, potrafią dobrac metodą do problemu badawczego
4,5studenci potrafią ocenic prawidłowść zastosowania metod, potrafią stosowac metody takie jak burza mózgów
5,0studenci potrafią stosowac wszystkie omawiane metody badawcze w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/8_W03studenci powinni znać strukturę i zasady budowy formularza ankiety
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-4powinni samodzielnie tworzyć ankiety pozwalające na zbieranie opinii o podmiocie i jego ofercie
Treści programoweT-A-5Metody prowadzenia badań
Metody nauczaniaM-3prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena własnego badania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna części kwestionariusza ankiety
3,5student wymienia rodzaje pytań
4,0student odpowiednio organizuje kolejnośc pytań
4,5student potrafi prawidłowo formułowac pytania; zna skale Likerta i Osgooda
5,0student samodzielnie konstruuje formularz ankiety
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/8_W05studenci powinni znać zasady prowadzenia badań ankietowych oraz rozumieć ich wagę dla działalności firm
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Studenci mają poznać istotę, cel i sposoby organizowania badań marketingowych
C-3powinni stosować poznane metody do rozwiązywania problemów firmy działającej w sferze turystyki
C-5powinni odszukiwać i weryfikować informacje wtórne niezbędne do podejmowania decyzji rynkowych
Treści programoweT-A-1Istota badań marketingowych – pojęcie, geneza, cel, stosowanie, znaczenie
T-A-5Metody prowadzenia badań
Metody nauczaniaM-1dyskusja w oparciu o materiały
M-3prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena własnego badania
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0studenci powinni wymieniać metoy prowadzenia badań, takich jak obserwacja, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
3,5studenci powinni wymieniać zasady prowadzenia badań ankietowych
4,0studenci powinni rozróżniać charakterystyczne cechy metod takich jak obserwacja, wywiad, techniki projekcyjne i asocjacyjne
4,5studenci powinni proponować źródła informacji do badańć
5,0strudenci powinni objaśniać wagę badań dla przyszłości firmy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/8_U04studenci powinni samodzielnie tworzyć proces badawczy i z jego wyników wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U04Potrafi zastosować narzędzia i metody pomiaru zjawisk rynkowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
Cel przedmiotuC-4powinni samodzielnie tworzyć ankiety pozwalające na zbieranie opinii o podmiocie i jego ofercie
Treści programoweT-A-5Metody prowadzenia badań
Metody nauczaniaM-3prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena własnego badania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0studenci powinni posługiwać się ankietami w procesie badawczym
3,5strudenci powinni analizować symptomy zmian rynkowych
4,0strudenci powinni przeprowadzać proste badania rynkowe
4,5studenci powinni przygotowywać proces prowadzenia badań wraz z raportem końcowym
5,0strudenci powinni na podstawie wynikó badań podejmować decyzje o dalszych krokach firmy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D4/8_K03studenci powinni brac odpowiedzialność za etyczną stronę badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Studenci mają poznać istotę, cel i sposoby organizowania badań marketingowych
C-5powinni odszukiwać i weryfikować informacje wtórne niezbędne do podejmowania decyzji rynkowych
Treści programoweT-A-3Przedmiot badań marketingowych – bad. marketingowe a badania rynku
T-A-5Metody prowadzenia badań
Metody nauczaniaM-1dyskusja w oparciu o materiały
M-2praca w grupach
M-3prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena własnego badania
S-2Ocena formująca: wyniki pracy w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0studenci powinni bac odpowiedzialnośc za etyczną stronę badań
3,5
4,0
4,5
5,0
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.