Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Międzynarodowe regulacje rachunkowości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Międzynarodowe regulacje rachunkowości
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 18 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę w zakresie wyceny i ujecia w ksiegach rachunkowych operacji gospodarczych oraz umiejętności sporządzania sprawozdania finansowego rachunkowosci. Wcześnie powinien zaliczyć podstawy rachunkowości, rachunkowość finansową, wycenę bilansową, organizację rachunkowości oraz sprawozdawczość finansową

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF8
T-A-2Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach10
18
wykłady
T-W-1Modele rachunkowości w świecie1
T-W-2Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości1
T-W-3Organizacje zajmujace się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie1
T-W-4Procedura opracowania Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej ( MSSF)1
T-W-5Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości1
T-W-6Konwergencja USGAAP i MSSF1
T-W-7Zakres zastosowań MSSF w Polsce2
T-W-8Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2prxzygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury50
A-A-3przygotowanie do zaliczenia22
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2przygotowanie do egzaminu21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3pogadanka
M-4metoda przypadków
M-5metoda problemowa
M-6wykład informacyjny
M-7wykład problemowy
M-8pogadanka
M-9metoda przypadków
M-10metoda problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
S-4Ocena formująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-5Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-6Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/4_W01
Student zna modele rachunkoosci w swiecie i sposób ustalania miedzynarodowych regulacji rachunkowosci oraz ogólne metody wyceny oraz zasady ujmowania i prezentacji ioperacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych zgodnie z MSSF
E_2A_W03, E_2A_W08, E_2A_W11S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W08C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-A-1, T-W-4, T-W-3M-6, M-7, M-8, M-9S-4, S-5, S-6
E_2A_D7/4_W02
Student wskazuje na podobieństwa i róznice miedzy rozwiązaniami w zakresie wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym między MSSF, US GAAP oraz poskim prawem bilansowym
E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W06S2A_W01, S2A_W03, S2A_W06C-1, C-2, C-3T-A-2, T-W-7, T-A-1, T-W-8M-6, M-7, M-8, M-9, M-10S-1, S-6, S-2, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/4_U01
Student podrafi opisać modele rachunkowości w świecie i i interpretować zapisy MSSF
E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U09, E_2A_U14S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U10C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-A-1, T-W-7, T-A-2, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-9, M-10, M-2S-4, S-5, S-6
E_2A_D7/4_U02
Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF
E_2A_U02, E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U10S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06C-2T-W-8, T-W-7, T-A-1, T-A-2M-6, M-7, M-8, M-9, M-10S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/4_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w grupie przy przy przygotowywaniu prezentacji
E_2A_K02, E_2A_K03S2A_K02, S2A_K03C-3T-W-1, T-W-5, T-A-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-A-2, T-W-4, T-W-8, T-W-6M-7, M-8, M-9S-4, S-5, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/4_W01
Student zna modele rachunkoosci w swiecie i sposób ustalania miedzynarodowych regulacji rachunkowosci oraz ogólne metody wyceny oraz zasady ujmowania i prezentacji ioperacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych zgodnie z MSSF
2,0Student nie zna metod wyceny i zasad ujmowania operacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF
3,0Student zna podstawowe pojecia , ale wymienia tylko niektóre metody wyceny i prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF
3,5Student zna podstawowe pojecia , ale wymienia wszystkie metody wyceny oraz wskazuje ich sposób ujecia w sprawozdaniach finansowych według MSSF
4,0Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny, i je interpretuje, wskazuje sposób prezentacji w sprawozdaniach fiannsowych według MSSF
4,5Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny i je interpretuje wskazuje na sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF
5,0Student zna podstawowe pojecia w zakresie wyceny, wymienia wszystkie metody i je interpretuje, wskazuje na sposób prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF oraz tłumaczy i wyjaśnia okreslony sposób ujmowania operacji gospodarczycvh w sprawozdaniach
E_2A_D7/4_W02
Student wskazuje na podobieństwa i róznice miedzy rozwiązaniami w zakresie wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym między MSSF, US GAAP oraz poskim prawem bilansowym
2,0Student nie zna podobieństw i różnic w stosowanych metodach wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniach sporzadzonych według MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
3,0Student zna tylko niektóre metody wyceny , nie zna dokładnie róznic w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowych według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego
3,5Student zna tylko niektóre metody wyceny, zna niektóre dokładnie różnic miedzy nimi , jak również w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonymi według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
4,0Student zna różnice miedzy metodami wyceny zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego.
4,5Student zna podstawowe róznice miedzy metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniou finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego i tłumaczy źródla tych różnic
5,0Student zna podstawowe różnice miedzy metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego, tłumaczy żródła tych różnic i proponuje mozliwośći ich niwelowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/4_U01
Student podrafi opisać modele rachunkowości w świecie i i interpretować zapisy MSSF
2,0Student nie potrafi wymienić modeli rachunkowości ani interpretować zapisów MSSF
3,0Student potrafi częściowo opisać modele rachunkowiości w świecie oraz w części interpretować zapisy MSSF
3,5Student potrafi częsciowo opisać modele rachunkowości w świecie oraz w częsci interpretować zapisy MSSF, potrafi rozpoznać róznice miedzy zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF
4,0Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowosci w świecie, wskazać na róznice między nimi i przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF
4,5Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowości w świecie , wskazać na róznice miedzy nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułowanie postulatów w zakresie nieścisłości w interpretacjach
5,0Student potrafi opisać w sposób prawidłowy modele rachunkowości w świecie, wskazać na róznice miedzy nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułowania postulatów w zakresie zmian w zapisach czy zauważonych nieścisłosciach z odpowiednim uzasadnieniem
E_2A_D7/4_U02
Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF
2,0Student nie potrafi porównać rozwiazań krajowych i miedzynarodowych w zakresie zasad wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym
3,0Student potrafi dokonać częsciowego porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie zasad wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym
3,5Student potrafi dokonać porównwnia krajowych i miedzynarodowych rozwiazań w zakresie wyceny , ujmowania i prezentacji inforamcji w sprawozdaniu finansowym, potrafi przetłumzczyć podstawoe pojecia z tego zakresu na język angielski
4,0Student potrafi dokonać porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, potrafi przetłumzczyć pojecia z tego zakresu na język angielski
4,5Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnić, jak również wskazać możliwości ich niwelowania , potrafi przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski
5,0Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, jak również wskazać mozliwości ich niwelowania, potrafi również przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/4_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w grupie przy przy przygotowywaniu prezentacji
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć przy czym proponowane rozwiązania są nie zawsze prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe ich rozwiązanie i potrafi je odpowiiednio zaprezentować
5,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych , a wyniki jego pracy i zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne mozliwości rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. IFRS, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej, SkwP, Warszawa, 2011, część A i B
  2. IFRS, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej, SkwP, Warszawa, 2011, część A i B
  3. red. K. Winiarska, Rachunkowość międzynarodowa, ODDK, Gdańsk, 2009, I
  4. red. K. Winiarska, Rachunkowość międzynarodowa, ODDK, Gdańsk, 2009, I
  5. E. Walińska, Miedzynarodowe Standardy Rachunkowosci, Woulters Kluwer, Kraków, 2007, I
  6. E. Walińska, Miedzynarodowe Standardy Rachunkowosci, Woulters Kluwer, Kraków, 2007, I
  7. I. Olchowicz, A. Tłaczała, Sprawozdanie finansowe według polskich i międzynarodowych regulacji rachunkowości, Difin, Warszawa, 2009, I
  8. I. Olchowicz, A. Tłaczała, Sprawozdanie finansowe według polskich i międzynarodowych regulacji rachunkowości, Difin, Warszawa, 2009, I
  9. red. A. Jaruga, Miedzynarodowe Regulacje Rachunkowości. Wpływ na rozwiązania krajowe., C.H. Beck, Warszawa, 2002, I
  10. red. A. Jaruga, Miedzynarodowe Regulacje Rachunkowości. Wpływ na rozwiązania krajowe., C.H. Beck, Warszawa, 2002, I
  11. I.Olchowicz, A. Tłaczała, Rachunkowość finansowa w przykładach według standardó krajowych i m iędzynarodowych, Difin, Warszawa, 2009, I
  12. I.Olchowicz, A. Tłaczała, Rachunkowość finansowa w przykładach według standardó krajowych i m iędzynarodowych, Difin, Warszawa, 2009, I
  13. J. Turyna, Standardy sprawozdawczości finansowej MSSF-USGAAP-polskie ustawodawstwo, Difin, Warszawa, 2009, I
  14. J. Turyna, Standardy sprawozdawczości finansowej MSSF-USGAAP-polskie ustawodawstwo, Difin, Warszawa, 2009, I
  15. B. Nadolna, Dylematy pomiaru aktywów i pasywów w świetle międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej, ZN Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2011
  16. B. Nadolna, Dylematy pomiaru aktywów i pasywów w świetle międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej, ZN Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2011

Literatura dodatkowa

  1. red. T. Kiziukiewicz, Rolnictwo, Difin, Warszawa, 2011
  2. red. T. Kiziukiewicz, Rolnictwo, Difin, Warszawa, 2011
  3. M. Ambroziak, Analiza sprawozdań finansowych. Zrozumieć sprawozdanie polskie, MSSF, US GAAP, C.H. Beck, Warszawa, 2010, I, TOM I
  4. M. Ambroziak, Analiza sprawozdań finansowych. Zrozumieć sprawozdanie polskie, MSSF, US GAAP, C.H. Beck, Warszawa, 2010, I, TOM I
  5. red. K. Winiarska, MSR 18.Przychody, Difin, Warszawa, 2007, I
  6. red. K. Winiarska, MSR 18.Przychody, Difin, Warszawa, 2007, I
  7. red. K. Winiarska, MSR 1. Prezentacja sprawozdań finansowych, Difin, Warszawa, 2011, I
  8. red. K. Winiarska, MSR 1. Prezentacja sprawozdań finansowych, Difin, Warszawa, 2011, I
  9. S.Sojak, P. Kozak, Sprawozdawczość finansowa w warunkach inflacji, Difin, Warszawa, 2007, I
  10. S.Sojak, P. Kozak, Sprawozdawczość finansowa w warunkach inflacji, Difin, Warszawa, 2007, I
  11. red. S. Sojak, MSR 37. Rezerwy. Zobowiązania warunkowe i aktywa warunkowe, Difin, warszawa, 2007, I
  12. red. S. Sojak, MSR 37. Rezerwy. Zobowiązania warunkowe i aktywa warunkowe, Difin, warszawa, 2007, I
  13. J. Gierusz, K. Gościniak, B. Zackiewicz, MSSF 1. Zastosowanie MSSF po raz pierwszy., Difin, Warszawa, 2007
  14. J. Gierusz, K. Gościniak, B. Zackiewicz, MSSF 1. Zastosowanie MSSF po raz pierwszy., Difin, Warszawa, 2007
  15. W. Gabrusewicz, M. Kamieniecka, MSR 12. Podatek dochodowy, Difin, Warszawa, 2007, I
  16. W. Gabrusewicz, M. Kamieniecka, MSR 12. Podatek dochodowy, Difin, Warszawa, 2007, I
  17. T. Trzpioła, MSR 10. Zdarzenia po dniu bilansowym, Difin, Warszawa, 2007
  18. T. Trzpioła, MSR 10. Zdarzenia po dniu bilansowym, Difin, Warszawa, 2007
  19. E. Kalwasińska, MSR 21. Skutki zmiany kursów walut obcych, Difin, Warszawa, 2011
  20. E. Kalwasińska, MSR 21. Skutki zmiany kursów walut obcych, Difin, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF8
T-A-2Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach10
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modele rachunkowości w świecie1
T-W-2Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości1
T-W-3Organizacje zajmujace się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie1
T-W-4Procedura opracowania Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej ( MSSF)1
T-W-5Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości1
T-W-6Konwergencja USGAAP i MSSF1
T-W-7Zakres zastosowań MSSF w Polsce2
T-W-8Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2prxzygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury50
A-A-3przygotowanie do zaliczenia22
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2przygotowanie do egzaminu21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/4_W01Student zna modele rachunkoosci w swiecie i sposób ustalania miedzynarodowych regulacji rachunkowosci oraz ogólne metody wyceny oraz zasady ujmowania i prezentacji ioperacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych zgodnie z MSSF
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
E_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
C-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
Treści programoweT-W-1Modele rachunkowości w świecie
T-W-2Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
T-W-7Zakres zastosowań MSSF w Polsce
T-W-6Konwergencja USGAAP i MSSF
T-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF
T-W-4Procedura opracowania Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej ( MSSF)
T-W-3Organizacje zajmujace się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie
Metody nauczaniaM-6wykład informacyjny
M-7wykład problemowy
M-8pogadanka
M-9metoda przypadków
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-5Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-6Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod wyceny i zasad ujmowania operacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF
3,0Student zna podstawowe pojecia , ale wymienia tylko niektóre metody wyceny i prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF
3,5Student zna podstawowe pojecia , ale wymienia wszystkie metody wyceny oraz wskazuje ich sposób ujecia w sprawozdaniach finansowych według MSSF
4,0Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny, i je interpretuje, wskazuje sposób prezentacji w sprawozdaniach fiannsowych według MSSF
4,5Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny i je interpretuje wskazuje na sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF
5,0Student zna podstawowe pojecia w zakresie wyceny, wymienia wszystkie metody i je interpretuje, wskazuje na sposób prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF oraz tłumaczy i wyjaśnia okreslony sposób ujmowania operacji gospodarczycvh w sprawozdaniach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/4_W02Student wskazuje na podobieństwa i róznice miedzy rozwiązaniami w zakresie wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym między MSSF, US GAAP oraz poskim prawem bilansowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-A-2Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach
T-W-7Zakres zastosowań MSSF w Polsce
T-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF
T-W-8Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości
Metody nauczaniaM-6wykład informacyjny
M-7wykład problemowy
M-8pogadanka
M-9metoda przypadków
M-10metoda problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-6Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
S-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-5Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podobieństw i różnic w stosowanych metodach wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniach sporzadzonych według MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
3,0Student zna tylko niektóre metody wyceny , nie zna dokładnie róznic w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowych według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego
3,5Student zna tylko niektóre metody wyceny, zna niektóre dokładnie różnic miedzy nimi , jak również w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonymi według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
4,0Student zna różnice miedzy metodami wyceny zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego.
4,5Student zna podstawowe róznice miedzy metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniou finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego i tłumaczy źródla tych różnic
5,0Student zna podstawowe różnice miedzy metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego, tłumaczy żródła tych różnic i proponuje mozliwośći ich niwelowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/4_U01Student podrafi opisać modele rachunkowości w świecie i i interpretować zapisy MSSF
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystuje wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U09Potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych
E_2A_U14Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym, uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
Treści programoweT-W-6Konwergencja USGAAP i MSSF
T-W-5Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości
T-W-1Modele rachunkowości w świecie
T-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF
T-W-7Zakres zastosowań MSSF w Polsce
T-A-2Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach
T-W-8Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości
T-W-3Organizacje zajmujace się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie
T-W-2Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
T-W-4Procedura opracowania Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej ( MSSF)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-9metoda przypadków
M-10metoda problemowa
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-5Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-6Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić modeli rachunkowości ani interpretować zapisów MSSF
3,0Student potrafi częściowo opisać modele rachunkowiości w świecie oraz w części interpretować zapisy MSSF
3,5Student potrafi częsciowo opisać modele rachunkowości w świecie oraz w częsci interpretować zapisy MSSF, potrafi rozpoznać róznice miedzy zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według MSSF
4,0Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowosci w świecie, wskazać na róznice między nimi i przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF
4,5Student potrafi opisać całkowicie modele rachunkowości w świecie , wskazać na róznice miedzy nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułowanie postulatów w zakresie nieścisłości w interpretacjach
5,0Student potrafi opisać w sposób prawidłowy modele rachunkowości w świecie, wskazać na róznice miedzy nimi i podać przyczyny tych różnic, potrafi interpretować zapisy MSSF i formułowania postulatów w zakresie zmian w zapisach czy zauważonych nieścisłosciach z odpowiednim uzasadnieniem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/4_U02Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystuje wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
Treści programoweT-W-8Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości
T-W-7Zakres zastosowań MSSF w Polsce
T-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF
T-A-2Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach
Metody nauczaniaM-6wykład informacyjny
M-7wykład problemowy
M-8pogadanka
M-9metoda przypadków
M-10metoda problemowa
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-5Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-6Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi porównać rozwiazań krajowych i miedzynarodowych w zakresie zasad wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym
3,0Student potrafi dokonać częsciowego porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie zasad wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym
3,5Student potrafi dokonać porównwnia krajowych i miedzynarodowych rozwiazań w zakresie wyceny , ujmowania i prezentacji inforamcji w sprawozdaniu finansowym, potrafi przetłumzczyć podstawoe pojecia z tego zakresu na język angielski
4,0Student potrafi dokonać porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, potrafi przetłumzczyć pojecia z tego zakresu na język angielski
4,5Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnić, jak również wskazać możliwości ich niwelowania , potrafi przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski
5,0Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, jak również wskazać mozliwości ich niwelowania, potrafi również przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/4_K01Student potrafi pracować samodzielnie i w grupie przy przy przygotowywaniu prezentacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-W-1Modele rachunkowości w świecie
T-W-5Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości
T-A-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF
T-W-7Zakres zastosowań MSSF w Polsce
T-W-3Organizacje zajmujace się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie
T-W-2Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
T-A-2Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach
T-W-4Procedura opracowania Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej ( MSSF)
T-W-8Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości
T-W-6Konwergencja USGAAP i MSSF
Metody nauczaniaM-7wykład problemowy
M-8pogadanka
M-9metoda przypadków
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-5Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-6Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć przy czym proponowane rozwiązania są nie zawsze prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe ich rozwiązanie i potrafi je odpowiiednio zaprezentować
5,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych , a wyniki jego pracy i zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne mozliwości rozwiązań