Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Gospodarka finansowa JST:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka finansowa JST
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 18 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 9 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinnien posiadać podstawową wiedzę z zakresu podstaw finansów i ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien posiadać wiedzę z zakresu finansów jednostek samorządu terytorialnego, rozumieć wpływ JST na rozwój lokalny
C-2Student powinien posiadać wiedzę z zasad pozyskania środków z Uni Europejskiej oraz znać zasady budżetowe JST,
C-3Student powinien posiadać wiedzę ze źródeł pozyskania dochodów przez JST oraz znać wydatki JST
C-4Student powinien potrafic obliczać wysokośc deficytu budzetowego oraz długu publicznego,
C-5Student powinien rozumieć istotę nadzoru JST oraz znać rolę RIO
C-6Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania gminy, powiatu i województwa2
T-A-2Analiza źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego.2
T-A-3Analiza podatków i opłat lokalnych2
T-A-4Analiza wydatków jednostek samorządu terytorialnego.1
T-A-5Metody analizy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego.2
T-A-6Obliczanie deficytu budżetowego i długu publicznnego jednostek samorządu terytorialnego.1
T-A-7Rola i działalność RIO w kontroli finansowej jednostek samorządu terytorialnego2
T-A-8Analiza budżetu zadaniowego, miary wykorzystywane w budżecie zadaniowym2
T-A-9Pozyskiwanie środków unijnych przez JST2
T-A-10Zarządzanie finansami w JST2
18
wykłady
T-W-1Ustrój i zadania samorządu terytorialnego w Polsce.1
T-W-2Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego.1
T-W-3Wydatki jednostek samorządu terytorialnego.1
T-W-4Deficyt budżetowy i dług publiczny jednostek samorządu terytorialnego.1
T-W-5Elementy analizy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego.2
T-W-6Jednostki samorządu terytorialnego a fundusze Unii Europejskiej.1
T-W-7Kontrola i nadzór nad samorządem terytorialnym1
T-W-8Budżet zadaniowy1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Czytanie wskazanej literatury35
A-A-2Uczestnictwo na ćwiczeniach18
A-A-3Przygotowanie sie do zaliczenia35
A-A-4Zaliczenie2
90
wykłady
A-W-1Cyztanie wskazanej literatury14
A-W-2Uczestnictwo w wykładach9
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu5
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda sytuacyjna
M-5Wykład multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny lub ustny egzamin Pisemne lub ustne zalicznie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/2_W01
Student ma wiedzę z zakresu nadzoru nad działalnością JST oraz zna rolę RIO
E_2A_W02, E_2A_W03S2A_W02, S2A_W03C-5T-A-7, T-A-1, T-W-1, T-W-7M-2, M-1S-1
E_2A_D7/2_W02
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu finansów jednostek samorządu terytorialnego, rozumie ich wpływ na rozwój samorządów
E_2A_W03, E_2A_W11S2A_W02, S2A_W03, S2A_W08C-1T-W-5, T-A-5, T-A-10M-2, M-1, M-3S-1
E_2A_D7/2_W03
Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą dochodów i wydatków jednostek samorządu terytorialnego,
E_2A_W10, E_2A_W06S2A_W03, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W08C-3T-A-4, T-A-3, T-W-3, T-A-2, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/2_U01
Student potrafi właściwie obliczać deficyt budżetowy oraz dług publiczny. Właściwie interpretuje zagrożenia związane z ich wielkością oraz potrafi wskazać sposoby pokrycia deficytu i zmniejszenia długu publicznego
E_2A_U01S2A_U01C-4T-W-4, T-A-6M-2, M-1, M-4S-1
E_2A_D7/2_U02
Student potrafi określić zasady pozyskania środków z Unii Europejskiej przez JST
E_2A_U02S2A_U02C-2T-W-6, T-A-8, T-W-8, T-A-9M-5, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/2_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
E_2A_K01S2A_K01, S2A_K06C-6T-A-5, T-W-8, T-A-10M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/2_W01
Student ma wiedzę z zakresu nadzoru nad działalnością JST oraz zna rolę RIO
2,0Student nie rozumie istoty nadzoru nad JST oraz nie zna roli RIO
3,0Student rozumie istotę naddzoru nad JST
3,5Student rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO
4,0Student rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO, zna podstawowe metody analizy finansowej JST
4,5Student rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO, zna metody analizy finansowej JST, rozumie znaczenie budżetu zadaniowego
5,0Student bardzo dobrze rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO, zna metody analizy finansowej JST, rozumie znaczenie budżetu zadaniowego i zna jego zalety
E_2A_D7/2_W02
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu finansów jednostek samorządu terytorialnego, rozumie ich wpływ na rozwój samorządów
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu finansów JST i nie rozumie wpływu JST na rozwój lokalny
3,0Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, zna zasady budżetowe
3,5Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, zna zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych
4,0Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, rozumie ich wpływ na lokalne podmioty, na zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych
4,5Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, rozumie ich wpływ na lokalne podmioty, na zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych, podaje przykłady wpływu finansów JST na rozwój lokalny
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, bardzo dobrze rozumie ich wpływ na lokalne podmioty, na zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych, podaje przykłady wpływu finansów JST na rozwój lokalny
E_2A_D7/2_W03
Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą dochodów i wydatków jednostek samorządu terytorialnego,
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu dochodów i wydatków JST
3,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów JST
3,5Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów JST, zna klasyfikację dochodów
4,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów i wydatków JST, zna klasyfikację dochodów,
4,5Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów i wydatków JST, zna klasyfikację dochodów i wydatków,
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów i wydatków JST, zna klasyfikację dochodów i wydatków, wie jakie dochody mają największy udział w dochodach JST

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/2_U01
Student potrafi właściwie obliczać deficyt budżetowy oraz dług publiczny. Właściwie interpretuje zagrożenia związane z ich wielkością oraz potrafi wskazać sposoby pokrycia deficytu i zmniejszenia długu publicznego
2,0Student nie potrafi okreslić sposobu ani obliczać wielkości deficytu budżetowego oraz długu publicznego
3,0Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej
3,5Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo
4,0Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo, trafnie wskazuje zagrożenia związane z występowaniem deficytu i długu publicznego na finanse JST
4,5Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo, trafnie wskazuje zagrożenia związane z występowaniem deficytu i długu publicznego na finanse JST, potrafi wskazac sposób pokrycia deficytu i zmniejszenia długu
5,0Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo, tbardzo dobrze wskazuje zagrożenia związane z występowaniem deficytu i długu publicznego na finanse JST, potrafi wskazac sposób pokrycia deficytu i zmniejszenia długu
E_2A_D7/2_U02
Student potrafi określić zasady pozyskania środków z Unii Europejskiej przez JST
2,0Student nie potrafi określić zasad pozyskania środków z Unii Europejskiej przez JST
3,0Student potrafi dostatecznie wskazać zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST
3,5Student dobrze wskazuje zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST,
4,0Student dobrze wskazuje zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST, potrafi wskazać co najmniej jeden przykład pozyskania środków unijnych przez JST
4,5Student dobrze wskazuje zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST, potrafi wskazać przykłady pozyskania środków unijnych przez JST,
5,0Student potrafi bardzo dobrze określać zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST, i potrafi podać kilka przykładów pozyskania środków unijnych,

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/2_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Red. Kleer J., Samorząd lokalny – dobro publiczne, CeDeWu, Warszawa, 2008
  2. Filipiak B., Strategie finansowe jednostek samorządu terytorialnego, PWE, Warszawa, 2008
  3. Brzozowska K., Czarny A., Zbaraszewski W., Podstawy finansów publicznych, Stowarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki Finanse Rynku, Szczecin, 2006
  4. Lubińska T., Franek S. Będzieszak M., Potencjał dochodowy samorządu w Polsce na tle zmian ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, DIFIN, Warszawa, 2008
  5. Kożuch A., Brzozowska K., Współczesne problemy zarządzania finansami lokalnymi, Fundacja Współczesne Zarządzanie, Kraków, 2006
  6. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2008
  7. Gajoch H., Sprawozdawczość budżetowa jednostek samorządu terytorialnego w Polsce, ODDK, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Patrzałek L. red., Stan i kierunki rozwoju finansowo samorządu terytorialnego, WSB, Poznań, 2007
  2. Borodo A. (red.), Słownik finansów samorządowych, TNOIK, 2007
  3. Wojnicki J, Samorząd lokalny w Polsce i Europie, AH, Pułtusk, 2008
  4. Podstawki M. (red.), Finanse, PWN, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania gminy, powiatu i województwa2
T-A-2Analiza źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego.2
T-A-3Analiza podatków i opłat lokalnych2
T-A-4Analiza wydatków jednostek samorządu terytorialnego.1
T-A-5Metody analizy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego.2
T-A-6Obliczanie deficytu budżetowego i długu publicznnego jednostek samorządu terytorialnego.1
T-A-7Rola i działalność RIO w kontroli finansowej jednostek samorządu terytorialnego2
T-A-8Analiza budżetu zadaniowego, miary wykorzystywane w budżecie zadaniowym2
T-A-9Pozyskiwanie środków unijnych przez JST2
T-A-10Zarządzanie finansami w JST2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ustrój i zadania samorządu terytorialnego w Polsce.1
T-W-2Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego.1
T-W-3Wydatki jednostek samorządu terytorialnego.1
T-W-4Deficyt budżetowy i dług publiczny jednostek samorządu terytorialnego.1
T-W-5Elementy analizy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego.2
T-W-6Jednostki samorządu terytorialnego a fundusze Unii Europejskiej.1
T-W-7Kontrola i nadzór nad samorządem terytorialnym1
T-W-8Budżet zadaniowy1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Czytanie wskazanej literatury35
A-A-2Uczestnictwo na ćwiczeniach18
A-A-3Przygotowanie sie do zaliczenia35
A-A-4Zaliczenie2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Cyztanie wskazanej literatury14
A-W-2Uczestnictwo w wykładach9
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu5
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/2_W01Student ma wiedzę z zakresu nadzoru nad działalnością JST oraz zna rolę RIO
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
E_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Cel przedmiotuC-5Student powinien rozumieć istotę nadzoru JST oraz znać rolę RIO
Treści programoweT-A-7Rola i działalność RIO w kontroli finansowej jednostek samorządu terytorialnego
T-A-1Zadania gminy, powiatu i województwa
T-W-1Ustrój i zadania samorządu terytorialnego w Polsce.
T-W-7Kontrola i nadzór nad samorządem terytorialnym
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny lub ustny egzamin Pisemne lub ustne zalicznie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie istoty nadzoru nad JST oraz nie zna roli RIO
3,0Student rozumie istotę naddzoru nad JST
3,5Student rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO
4,0Student rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO, zna podstawowe metody analizy finansowej JST
4,5Student rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO, zna metody analizy finansowej JST, rozumie znaczenie budżetu zadaniowego
5,0Student bardzo dobrze rozumie istotę nadzoru nad JST, zna rolę RIO, zna metody analizy finansowej JST, rozumie znaczenie budżetu zadaniowego i zna jego zalety
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/2_W02Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu finansów jednostek samorządu terytorialnego, rozumie ich wpływ na rozwój samorządów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Student powinien posiadać wiedzę z zakresu finansów jednostek samorządu terytorialnego, rozumieć wpływ JST na rozwój lokalny
Treści programoweT-W-5Elementy analizy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego.
T-A-5Metody analizy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego.
T-A-10Zarządzanie finansami w JST
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny lub ustny egzamin Pisemne lub ustne zalicznie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu finansów JST i nie rozumie wpływu JST na rozwój lokalny
3,0Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, zna zasady budżetowe
3,5Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, zna zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych
4,0Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, rozumie ich wpływ na lokalne podmioty, na zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych
4,5Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, rozumie ich wpływ na lokalne podmioty, na zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych, podaje przykłady wpływu finansów JST na rozwój lokalny
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z finansów JST, bardzo dobrze rozumie ich wpływ na lokalne podmioty, na zasady budżetowe i funkcje finansów publicznych, podaje przykłady wpływu finansów JST na rozwój lokalny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/2_W03Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą dochodów i wydatków jednostek samorządu terytorialnego,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
Cel przedmiotuC-3Student powinien posiadać wiedzę ze źródeł pozyskania dochodów przez JST oraz znać wydatki JST
Treści programoweT-A-4Analiza wydatków jednostek samorządu terytorialnego.
T-A-3Analiza podatków i opłat lokalnych
T-W-3Wydatki jednostek samorządu terytorialnego.
T-A-2Analiza źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego.
T-W-2Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny lub ustny egzamin Pisemne lub ustne zalicznie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu dochodów i wydatków JST
3,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów JST
3,5Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów JST, zna klasyfikację dochodów
4,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów i wydatków JST, zna klasyfikację dochodów,
4,5Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów i wydatków JST, zna klasyfikację dochodów i wydatków,
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dochodów i wydatków JST, zna klasyfikację dochodów i wydatków, wie jakie dochody mają największy udział w dochodach JST
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/2_U01Student potrafi właściwie obliczać deficyt budżetowy oraz dług publiczny. Właściwie interpretuje zagrożenia związane z ich wielkością oraz potrafi wskazać sposoby pokrycia deficytu i zmniejszenia długu publicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
Cel przedmiotuC-4Student powinien potrafic obliczać wysokośc deficytu budzetowego oraz długu publicznego,
Treści programoweT-W-4Deficyt budżetowy i dług publiczny jednostek samorządu terytorialnego.
T-A-6Obliczanie deficytu budżetowego i długu publicznnego jednostek samorządu terytorialnego.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-4Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny lub ustny egzamin Pisemne lub ustne zalicznie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi okreslić sposobu ani obliczać wielkości deficytu budżetowego oraz długu publicznego
3,0Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej
3,5Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo
4,0Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo, trafnie wskazuje zagrożenia związane z występowaniem deficytu i długu publicznego na finanse JST
4,5Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo, trafnie wskazuje zagrożenia związane z występowaniem deficytu i długu publicznego na finanse JST, potrafi wskazac sposób pokrycia deficytu i zmniejszenia długu
5,0Student potrafi wskazać sposób obliczenia deficytu i nadwyżki budżetowej oraz długu publiczengo, tbardzo dobrze wskazuje zagrożenia związane z występowaniem deficytu i długu publicznego na finanse JST, potrafi wskazac sposób pokrycia deficytu i zmniejszenia długu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/2_U02Student potrafi określić zasady pozyskania środków z Unii Europejskiej przez JST
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
Cel przedmiotuC-2Student powinien posiadać wiedzę z zasad pozyskania środków z Uni Europejskiej oraz znać zasady budżetowe JST,
Treści programoweT-W-6Jednostki samorządu terytorialnego a fundusze Unii Europejskiej.
T-A-8Analiza budżetu zadaniowego, miary wykorzystywane w budżecie zadaniowym
T-W-8Budżet zadaniowy
T-A-9Pozyskiwanie środków unijnych przez JST
Metody nauczaniaM-5Wykład multimedialny
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny lub ustny egzamin Pisemne lub ustne zalicznie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić zasad pozyskania środków z Unii Europejskiej przez JST
3,0Student potrafi dostatecznie wskazać zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST
3,5Student dobrze wskazuje zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST,
4,0Student dobrze wskazuje zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST, potrafi wskazać co najmniej jeden przykład pozyskania środków unijnych przez JST
4,5Student dobrze wskazuje zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST, potrafi wskazać przykłady pozyskania środków unijnych przez JST,
5,0Student potrafi bardzo dobrze określać zasady pozyskania środków z UniI Europejskiej przez JST, i potrafi podać kilka przykładów pozyskania środków unijnych,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D7/2_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Cel przedmiotuC-6Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie
Treści programoweT-A-5Metody analizy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego.
T-W-8Budżet zadaniowy
T-A-10Zarządzanie finansami w JST
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny lub ustny egzamin Pisemne lub ustne zalicznie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0