Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Organizowanie i zarządzanie projektami UE w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizowanie i zarządzanie projektami UE w ochronie środowiska
Specjalność Ekonomika środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Michał Kiełsznia <Michal.Kielsznia@zut.edu.pl>, Wiesława Krupińska <Wieslawa.Krupinska@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK2 15 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 10 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy z przedmiotów: makroekonomia, mikroekonomia lub analizy finansowej i rachunkowości.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych w zakresie ochrony środowiska.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów w ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Źródła i ocena ryzyka inwestycyjnego.1
T-K-2Studium wykonalności i efektywności przedsięwzięcia projektów ekologicznych.1
T-K-3Zasady przygotowania i wdrażania procedur FIDIC w projektach finansowanych ze środków UE. Rozliczanie projektów.1
T-K-4Zmienność wartości pieniądza w czasie (stopa %, stopa dyskontowa, strumienie finansowe netto).1
T-K-5Koszty utrzymania inwestycji (metody obliczeń).1
T-K-6Koszt kapitału własnego, koszt kredytu, dźwignia operacyjna (metody obliczeń).1
T-K-7Współzależność między strukturą bilansu i działalnością (agrobiznes, handel, gastronomia, przetwórstwo).1
T-K-8Biznes plan przedsięwzięcia gospodarczego.1
T-K-9Analiza struktury finansowej firmy (bilans, zasoby stałe, zadłużenie)1
T-K-10Analiza działalności i rentowności firmy.1
T-K-11Studium przypadku. Ocena efektywności projektu inwestycyjnego wg UNIDO.1
T-K-12Statyczne metody oceny finansowej projektów inwestycyjnych: okres zwrotu, porównanie kosztów, porównanie zysków, porównanie rentowności.1
T-K-13Dynamiczne metody oceny finansowej projektów inwestycyjnych wartość zaktualizowana netto – NPV, wewnętrzna stopa zwrotu - IRR1
T-K-14Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel do obliczania efektywności inwestycji metodami dynamicznymi.1
T-K-15Procedury wdrażania projektów gospodarczych w obszarach chronionych. Finansowanie inwestycji ekologicznych ze środków UE1
15
wykłady
T-W-1Programy UE w ochronie środowiska.1
T-W-2Projekty gospodarcze – zasady przygotowania, struktura ramowa.1
T-W-3Teoretyczne i metodyczne podstawy oceny przedsięwzięć gospodarczych.1
T-W-4Analiza kosztów i korzyści. Analiza finansowa – biznes plany1
T-W-5Techniki rachunkowe mierzenia efektywności przedsięwzięć.1
T-W-6Finansowanie przedsięwzięć gospodarczych – kredyty, środki zewnętrzne UE.2
T-W-7Inwestycje. Cykl projektu inwestycyjnego. Studia przed inwestycyjne.2
T-W-8Metody oceny efektywności proekologicznych przedsięwzięć inwestycyjnych.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-K-2Uczestnictwo w konsultacjach.10
A-K-3Lektura materiałów i literatury przedmiotu. Studia przypadków.27
A-K-4Przygotowanie w grupach projektu gospodarczego z wykorzystaniem środków unijnych.38
90
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury z zakresu sporządzania projektów gospodarczych i funduszy europejskich.25
A-W-3Przygotowanie sie do egzaminu.23
A-W-4Obecność na egzaminie.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie).
M-2Wykład konserwatoryjny.
M-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).
M-4Metody programowe (z użyciem komputera).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sporządzonego w grupach projektu gospodarczego z wykorzystaniem środków unijnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego sprawdzającego wiedzę.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/4_W01
Wiedza z zakresu planowanowania obejmująca w szczególności planowanie projektów gospodarczych oraz z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu. Więdza ta obejmuje w szczególności zakres projektów w ochronie środowiska. Posiada podstawową wiedzę z zakresu instytucji zaangażowanych w procesy finansowania projektów ze środków unijnych na szczeblu UE i krajowym.
E_2A_W14, E_2A_W12, E_2A_W15, E_2A_W03, E_2A_W06S2A_W03, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W10, S2A_W11C-1, C-2, C-3, C-4T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-8, T-K-9, T-K-10, T-K-12, T-K-13, T-K-15, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/4_U01
Opracowanie projektu wymaga współpracy zespołu studentów oraz praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
E_2A_U09, E_2A_U03, E_2A_U01, E_2A_U06, E_2A_U02, E_2A_U18, E_2A_U16S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07C-2, C-3, C-4T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10, T-K-11, T-K-12, T-K-13, T-K-14, T-K-15, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D1/4_K01
Realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga znajomości koncepcji zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków. Nabyta umiejętność buduje jednocześnie przedsiębiorczość jako postawę.
E_2A_K06, E_2A_K07S2A_K03, S2A_K07C-1, C-2, C-3, C-4T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10, T-K-11, T-K-12, T-K-13, T-K-14, T-K-15, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/4_W01
Wiedza z zakresu planowanowania obejmująca w szczególności planowanie projektów gospodarczych oraz z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu. Więdza ta obejmuje w szczególności zakres projektów w ochronie środowiska. Posiada podstawową wiedzę z zakresu instytucji zaangażowanych w procesy finansowania projektów ze środków unijnych na szczeblu UE i krajowym.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/4_U01
Opracowanie projektu wymaga współpracy zespołu studentów oraz praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D1/4_K01
Realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga znajomości koncepcji zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków. Nabyta umiejętność buduje jednocześnie przedsiębiorczość jako postawę.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników.

Literatura podstawowa

  1. Martan L., Wybrane zagadnienia rzeczowych przedsięwzięć inwestycyjnych, Wrocław, 1997
  2. Pluta W., Strategiczne zarządzanie finansami, Export, Wroclaw, 1996
  3. Czekaj, Finansowe kryteria przedsięwzięć inwestycyjnych, AE, Kraków, 1991
  4. Leszczyński K., Metody oceny projektów inwestycyjnych, SGH, 1993
  5. Filar E., Skrzypek J., Biznes Plan, Poltekst, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kobyliński R., Pieczyński L., Programowanie i finansowanie inwestycji w ochronie środowiska, AR, Szczecin, 2002
  2. Manikowski A., Tarapata Z., Metody oceny projektów gospodarczych, WSE, Warszawa, 2001

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Źródła i ocena ryzyka inwestycyjnego.1
T-K-2Studium wykonalności i efektywności przedsięwzięcia projektów ekologicznych.1
T-K-3Zasady przygotowania i wdrażania procedur FIDIC w projektach finansowanych ze środków UE. Rozliczanie projektów.1
T-K-4Zmienność wartości pieniądza w czasie (stopa %, stopa dyskontowa, strumienie finansowe netto).1
T-K-5Koszty utrzymania inwestycji (metody obliczeń).1
T-K-6Koszt kapitału własnego, koszt kredytu, dźwignia operacyjna (metody obliczeń).1
T-K-7Współzależność między strukturą bilansu i działalnością (agrobiznes, handel, gastronomia, przetwórstwo).1
T-K-8Biznes plan przedsięwzięcia gospodarczego.1
T-K-9Analiza struktury finansowej firmy (bilans, zasoby stałe, zadłużenie)1
T-K-10Analiza działalności i rentowności firmy.1
T-K-11Studium przypadku. Ocena efektywności projektu inwestycyjnego wg UNIDO.1
T-K-12Statyczne metody oceny finansowej projektów inwestycyjnych: okres zwrotu, porównanie kosztów, porównanie zysków, porównanie rentowności.1
T-K-13Dynamiczne metody oceny finansowej projektów inwestycyjnych wartość zaktualizowana netto – NPV, wewnętrzna stopa zwrotu - IRR1
T-K-14Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel do obliczania efektywności inwestycji metodami dynamicznymi.1
T-K-15Procedury wdrażania projektów gospodarczych w obszarach chronionych. Finansowanie inwestycji ekologicznych ze środków UE1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Programy UE w ochronie środowiska.1
T-W-2Projekty gospodarcze – zasady przygotowania, struktura ramowa.1
T-W-3Teoretyczne i metodyczne podstawy oceny przedsięwzięć gospodarczych.1
T-W-4Analiza kosztów i korzyści. Analiza finansowa – biznes plany1
T-W-5Techniki rachunkowe mierzenia efektywności przedsięwzięć.1
T-W-6Finansowanie przedsięwzięć gospodarczych – kredyty, środki zewnętrzne UE.2
T-W-7Inwestycje. Cykl projektu inwestycyjnego. Studia przed inwestycyjne.2
T-W-8Metody oceny efektywności proekologicznych przedsięwzięć inwestycyjnych.1
10

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-K-2Uczestnictwo w konsultacjach.10
A-K-3Lektura materiałów i literatury przedmiotu. Studia przypadków.27
A-K-4Przygotowanie w grupach projektu gospodarczego z wykorzystaniem środków unijnych.38
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach.10
A-W-2Czytanie wskazanej literatury z zakresu sporządzania projektów gospodarczych i funduszy europejskich.25
A-W-3Przygotowanie sie do egzaminu.23
A-W-4Obecność na egzaminie.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/4_W01Wiedza z zakresu planowanowania obejmująca w szczególności planowanie projektów gospodarczych oraz z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu. Więdza ta obejmuje w szczególności zakres projektów w ochronie środowiska. Posiada podstawową wiedzę z zakresu instytucji zaangażowanych w procesy finansowania projektów ze środków unijnych na szczeblu UE i krajowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
E_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W15Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
E_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W06zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz modelowania struktur społecznych i procesów w nich zachodzących, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
S2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych w zakresie ochrony środowiska.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów w ochronie środowiska.
Treści programoweT-K-1Źródła i ocena ryzyka inwestycyjnego.
T-K-2Studium wykonalności i efektywności przedsięwzięcia projektów ekologicznych.
T-K-3Zasady przygotowania i wdrażania procedur FIDIC w projektach finansowanych ze środków UE. Rozliczanie projektów.
T-K-4Zmienność wartości pieniądza w czasie (stopa %, stopa dyskontowa, strumienie finansowe netto).
T-K-5Koszty utrzymania inwestycji (metody obliczeń).
T-K-6Koszt kapitału własnego, koszt kredytu, dźwignia operacyjna (metody obliczeń).
T-K-8Biznes plan przedsięwzięcia gospodarczego.
T-K-9Analiza struktury finansowej firmy (bilans, zasoby stałe, zadłużenie)
T-K-10Analiza działalności i rentowności firmy.
T-K-12Statyczne metody oceny finansowej projektów inwestycyjnych: okres zwrotu, porównanie kosztów, porównanie zysków, porównanie rentowności.
T-K-13Dynamiczne metody oceny finansowej projektów inwestycyjnych wartość zaktualizowana netto – NPV, wewnętrzna stopa zwrotu - IRR
T-K-15Procedury wdrażania projektów gospodarczych w obszarach chronionych. Finansowanie inwestycji ekologicznych ze środków UE
T-W-1Programy UE w ochronie środowiska.
T-W-2Projekty gospodarcze – zasady przygotowania, struktura ramowa.
T-W-3Teoretyczne i metodyczne podstawy oceny przedsięwzięć gospodarczych.
T-W-4Analiza kosztów i korzyści. Analiza finansowa – biznes plany
T-W-5Techniki rachunkowe mierzenia efektywności przedsięwzięć.
T-W-6Finansowanie przedsięwzięć gospodarczych – kredyty, środki zewnętrzne UE.
T-W-7Inwestycje. Cykl projektu inwestycyjnego. Studia przed inwestycyjne.
T-W-8Metody oceny efektywności proekologicznych przedsięwzięć inwestycyjnych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie).
M-2Wykład konserwatoryjny.
M-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sporządzonego w grupach projektu gospodarczego z wykorzystaniem środków unijnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego sprawdzającego wiedzę.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/4_U01Opracowanie projektu wymaga współpracy zespołu studentów oraz praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U09Potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystuje wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U16Potrafi śledzić i analizować trendy w gospodarce, w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych w zakresie ochrony środowiska.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów w ochronie środowiska.
Treści programoweT-K-1Źródła i ocena ryzyka inwestycyjnego.
T-K-2Studium wykonalności i efektywności przedsięwzięcia projektów ekologicznych.
T-K-3Zasady przygotowania i wdrażania procedur FIDIC w projektach finansowanych ze środków UE. Rozliczanie projektów.
T-K-4Zmienność wartości pieniądza w czasie (stopa %, stopa dyskontowa, strumienie finansowe netto).
T-K-5Koszty utrzymania inwestycji (metody obliczeń).
T-K-6Koszt kapitału własnego, koszt kredytu, dźwignia operacyjna (metody obliczeń).
T-K-7Współzależność między strukturą bilansu i działalnością (agrobiznes, handel, gastronomia, przetwórstwo).
T-K-8Biznes plan przedsięwzięcia gospodarczego.
T-K-9Analiza struktury finansowej firmy (bilans, zasoby stałe, zadłużenie)
T-K-10Analiza działalności i rentowności firmy.
T-K-11Studium przypadku. Ocena efektywności projektu inwestycyjnego wg UNIDO.
T-K-12Statyczne metody oceny finansowej projektów inwestycyjnych: okres zwrotu, porównanie kosztów, porównanie zysków, porównanie rentowności.
T-K-13Dynamiczne metody oceny finansowej projektów inwestycyjnych wartość zaktualizowana netto – NPV, wewnętrzna stopa zwrotu - IRR
T-K-14Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel do obliczania efektywności inwestycji metodami dynamicznymi.
T-K-15Procedury wdrażania projektów gospodarczych w obszarach chronionych. Finansowanie inwestycji ekologicznych ze środków UE
T-W-1Programy UE w ochronie środowiska.
T-W-2Projekty gospodarcze – zasady przygotowania, struktura ramowa.
T-W-3Teoretyczne i metodyczne podstawy oceny przedsięwzięć gospodarczych.
T-W-4Analiza kosztów i korzyści. Analiza finansowa – biznes plany
T-W-5Techniki rachunkowe mierzenia efektywności przedsięwzięć.
T-W-6Finansowanie przedsięwzięć gospodarczych – kredyty, środki zewnętrzne UE.
T-W-7Inwestycje. Cykl projektu inwestycyjnego. Studia przed inwestycyjne.
T-W-8Metody oceny efektywności proekologicznych przedsięwzięć inwestycyjnych.
Metody nauczaniaM-2Wykład konserwatoryjny.
M-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).
M-4Metody programowe (z użyciem komputera).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sporządzonego w grupach projektu gospodarczego z wykorzystaniem środków unijnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D1/4_K01Realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga znajomości koncepcji zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków. Nabyta umiejętność buduje jednocześnie przedsiębiorczość jako postawę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych w zakresie ochrony środowiska.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów w ochronie środowiska.
Treści programoweT-K-1Źródła i ocena ryzyka inwestycyjnego.
T-K-2Studium wykonalności i efektywności przedsięwzięcia projektów ekologicznych.
T-K-3Zasady przygotowania i wdrażania procedur FIDIC w projektach finansowanych ze środków UE. Rozliczanie projektów.
T-K-4Zmienność wartości pieniądza w czasie (stopa %, stopa dyskontowa, strumienie finansowe netto).
T-K-5Koszty utrzymania inwestycji (metody obliczeń).
T-K-6Koszt kapitału własnego, koszt kredytu, dźwignia operacyjna (metody obliczeń).
T-K-7Współzależność między strukturą bilansu i działalnością (agrobiznes, handel, gastronomia, przetwórstwo).
T-K-8Biznes plan przedsięwzięcia gospodarczego.
T-K-9Analiza struktury finansowej firmy (bilans, zasoby stałe, zadłużenie)
T-K-10Analiza działalności i rentowności firmy.
T-K-11Studium przypadku. Ocena efektywności projektu inwestycyjnego wg UNIDO.
T-K-12Statyczne metody oceny finansowej projektów inwestycyjnych: okres zwrotu, porównanie kosztów, porównanie zysków, porównanie rentowności.
T-K-13Dynamiczne metody oceny finansowej projektów inwestycyjnych wartość zaktualizowana netto – NPV, wewnętrzna stopa zwrotu - IRR
T-K-14Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel do obliczania efektywności inwestycji metodami dynamicznymi.
T-K-15Procedury wdrażania projektów gospodarczych w obszarach chronionych. Finansowanie inwestycji ekologicznych ze środków UE
T-W-1Programy UE w ochronie środowiska.
T-W-2Projekty gospodarcze – zasady przygotowania, struktura ramowa.
T-W-3Teoretyczne i metodyczne podstawy oceny przedsięwzięć gospodarczych.
T-W-4Analiza kosztów i korzyści. Analiza finansowa – biznes plany
T-W-5Techniki rachunkowe mierzenia efektywności przedsięwzięć.
T-W-6Finansowanie przedsięwzięć gospodarczych – kredyty, środki zewnętrzne UE.
T-W-7Inwestycje. Cykl projektu inwestycyjnego. Studia przed inwestycyjne.
T-W-8Metody oceny efektywności proekologicznych przedsięwzięć inwestycyjnych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie).
M-2Wykład konserwatoryjny.
M-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sporządzonego w grupach projektu gospodarczego z wykorzystaniem środków unijnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników.