Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Ekonomika środowiska

Sylabus przedmiotu Kształtowanie warunków pracy - przedmiot do wyboru:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie warunków pracy - przedmiot do wyboru
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw organizacji i zarządzania bądź ergonomii i mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstaw wiedzy z zakresu organizacji pracy, w szczególności pracy wytwórczej. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
C-2Rozumienie zasad organizacji pracy i ich wpływu na wydajność pracy.
C-3Umiejętność zastosowania metod badania pracy i metod mierzenia pracy. Umiejętność diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy i formułowania zaleceń co do poprawy organizacji pracy i warunków pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcia wprowadzające. Praca jako kategoria ekonomiczna podlegająca racjonalizacji.1
T-A-2Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej: podziału pracy, harmonii (harmonizacji), koncentracji (integracji), optymalizacji pracy.1
T-A-3Pojęcia produktywności, wydajności, pracochłonności, technicznego uzbrojenia pracy.1
T-A-4Badanie pracy: badanie metod pracy i mierzenie czasu pracy. Znaczenie badania pracy. Etapy badania metod pracy.2
T-A-5Organizacja pracy wytwórczej i zwiększanie jej efektywności. Klasyfikacja czasu roboczego.1
T-A-6Mierzenia czasu pracy: metody analizy struktury czasu pracy i pomiaru czasu efektywnego pracy. Normowanie pracy.2
T-A-7Zmienność wydajności pracy człowieka i czynniki zakłócające proces pracy. Wartościowanie pracy. Czynniki zagrażające urazami mechanicznymi: grupy czynników zagrażających; skala zagrożenia; urządzenia zabezpieczające operatora.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Obowiązkowe uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń w formie lektury materiałów i polecanych skryptów.10
A-A-3Przygotowanie projektu zaliczeniowego11
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt badawczy z wykorzystaniem formularza metod, realizowany w dwuosobowych grupach lub test 40-pytaniowy z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach. Jedna z dwóch form zostaje wybrana i podana do wiadomości na pierwszych zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O11_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod badania pracy i mierzenia pracy, potrafi zastosować metody naukowe do organizacji pracy.
E_2A_W10S2A_W03, S2A_W05, S2A_W08C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O11_U01
Umiejętność oceny warunków pracy. Umiejętność sformułowania propozycji usprawnień w zakresie pracy na podstawie metod z zakresu organizacji pracy, badania i mierzenia pracy, które opanował.
E_2A_U10, E_2A_U08, E_2A_U11, E_2A_U05S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O11_K01
Posiada kompetencje do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy oraz usprawniania pracy, jaką wykonuje zawodowo dzięki opanowaniu uniwersalnych metod oceny i poprawy pracy.
E_2A_K04S2A_K04C-2, C-3T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O11_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod badania pracy i mierzenia pracy, potrafi zastosować metody naukowe do organizacji pracy.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami; albo realizacja testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi; albo realizacja testu na poziomie powyżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi; lub uzyskanie z testu wyniku na poziomie od ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy; albo uzyskanie z testu wyniku na poziomie od ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa; lub test na poziomie od ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski; albo test, w którym student uzyskuje od ok. 90% poprawnych odpowiedzi.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O11_U01
Umiejętność oceny warunków pracy. Umiejętność sformułowania propozycji usprawnień w zakresie pracy na podstawie metod z zakresu organizacji pracy, badania i mierzenia pracy, które opanował.
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_O11_K01
Posiada kompetencje do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy oraz usprawniania pracy, jaką wykonuje zawodowo dzięki opanowaniu uniwersalnych metod oceny i poprawy pracy.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Bieniok H. i in., Metody sprawnego zarządzania, Wyd. Placet, Warszawa, 2004, s. 56-161.
  2. Muhlemann A., Oakland J., Lockyer K., Zarządzanie. Produkcja i usługi., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1997, s. 266-331
  3. Palczak A., Badanie stanowisk pracy punktowymi metodami wartościowania pracy, Apex, Zabrze, 1997
  4. Wołk R., Strzelecki T., Badanie metod i normowanie pracy, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
  5. Jacukowicz Z., Praca i jej opłacanie. System taryfowy. Przykładowy taryfikator kwalifikacyjny, ODDK Gdańsk, Gdańsk, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 1997
  2. Zużewicz K., Kwarecki K., Skutki fizjologiczne pracy zmianowej, CIOP, Warszawa, 1999
  3. Zużewicz K., Kwarecki K., Praca zmianowa : skutki i profilaktyka : poradnik pracownika zmianowego, CIOP, Warszawa, 2000
  4. red. Koradecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, CIOP-PIB, Warszawa, 1999
  5. PN-94/N-01307, Hałas. Dopuszczalne wartości poziomu dźwięku na stanowiskach pracy i ogólne wymagania dotyczące przeprowadzania pomiarów, 1994
  6. PN-EN 12665:2003, Światło i oświetlenie. Podstawowe terminy oraz kryteria określania wymagań dotyczących oświetlenia., 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcia wprowadzające. Praca jako kategoria ekonomiczna podlegająca racjonalizacji.1
T-A-2Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej: podziału pracy, harmonii (harmonizacji), koncentracji (integracji), optymalizacji pracy.1
T-A-3Pojęcia produktywności, wydajności, pracochłonności, technicznego uzbrojenia pracy.1
T-A-4Badanie pracy: badanie metod pracy i mierzenie czasu pracy. Znaczenie badania pracy. Etapy badania metod pracy.2
T-A-5Organizacja pracy wytwórczej i zwiększanie jej efektywności. Klasyfikacja czasu roboczego.1
T-A-6Mierzenia czasu pracy: metody analizy struktury czasu pracy i pomiaru czasu efektywnego pracy. Normowanie pracy.2
T-A-7Zmienność wydajności pracy człowieka i czynniki zakłócające proces pracy. Wartościowanie pracy. Czynniki zagrażające urazami mechanicznymi: grupy czynników zagrażających; skala zagrożenia; urządzenia zabezpieczające operatora.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Obowiązkowe uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń w formie lektury materiałów i polecanych skryptów.10
A-A-3Przygotowanie projektu zaliczeniowego11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O11_W01Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod badania pracy i mierzenia pracy, potrafi zastosować metody naukowe do organizacji pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstaw wiedzy z zakresu organizacji pracy, w szczególności pracy wytwórczej. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
C-2Rozumienie zasad organizacji pracy i ich wpływu na wydajność pracy.
C-3Umiejętność zastosowania metod badania pracy i metod mierzenia pracy. Umiejętność diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy i formułowania zaleceń co do poprawy organizacji pracy i warunków pracy.
Treści programoweT-A-1Pojęcia wprowadzające. Praca jako kategoria ekonomiczna podlegająca racjonalizacji.
T-A-2Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej: podziału pracy, harmonii (harmonizacji), koncentracji (integracji), optymalizacji pracy.
T-A-3Pojęcia produktywności, wydajności, pracochłonności, technicznego uzbrojenia pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt badawczy z wykorzystaniem formularza metod, realizowany w dwuosobowych grupach lub test 40-pytaniowy z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach. Jedna z dwóch form zostaje wybrana i podana do wiadomości na pierwszych zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami; albo realizacja testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi; albo realizacja testu na poziomie powyżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi; lub uzyskanie z testu wyniku na poziomie od ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy; albo uzyskanie z testu wyniku na poziomie od ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa; lub test na poziomie od ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski; albo test, w którym student uzyskuje od ok. 90% poprawnych odpowiedzi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O11_U01Umiejętność oceny warunków pracy. Umiejętność sformułowania propozycji usprawnień w zakresie pracy na podstawie metod z zakresu organizacji pracy, badania i mierzenia pracy, które opanował.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U05Sprawnie posługuje się normami i regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstaw wiedzy z zakresu organizacji pracy, w szczególności pracy wytwórczej. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
C-2Rozumienie zasad organizacji pracy i ich wpływu na wydajność pracy.
C-3Umiejętność zastosowania metod badania pracy i metod mierzenia pracy. Umiejętność diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy i formułowania zaleceń co do poprawy organizacji pracy i warunków pracy.
Treści programoweT-A-2Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej: podziału pracy, harmonii (harmonizacji), koncentracji (integracji), optymalizacji pracy.
T-A-4Badanie pracy: badanie metod pracy i mierzenie czasu pracy. Znaczenie badania pracy. Etapy badania metod pracy.
T-A-5Organizacja pracy wytwórczej i zwiększanie jej efektywności. Klasyfikacja czasu roboczego.
T-A-6Mierzenia czasu pracy: metody analizy struktury czasu pracy i pomiaru czasu efektywnego pracy. Normowanie pracy.
T-A-7Zmienność wydajności pracy człowieka i czynniki zakłócające proces pracy. Wartościowanie pracy. Czynniki zagrażające urazami mechanicznymi: grupy czynników zagrażających; skala zagrożenia; urządzenia zabezpieczające operatora.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt badawczy z wykorzystaniem formularza metod, realizowany w dwuosobowych grupach lub test 40-pytaniowy z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach. Jedna z dwóch form zostaje wybrana i podana do wiadomości na pierwszych zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_O11_K01Posiada kompetencje do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy oraz usprawniania pracy, jaką wykonuje zawodowo dzięki opanowaniu uniwersalnych metod oceny i poprawy pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Rozumienie zasad organizacji pracy i ich wpływu na wydajność pracy.
C-3Umiejętność zastosowania metod badania pracy i metod mierzenia pracy. Umiejętność diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy i formułowania zaleceń co do poprawy organizacji pracy i warunków pracy.
Treści programoweT-A-4Badanie pracy: badanie metod pracy i mierzenie czasu pracy. Znaczenie badania pracy. Etapy badania metod pracy.
T-A-5Organizacja pracy wytwórczej i zwiększanie jej efektywności. Klasyfikacja czasu roboczego.
T-A-6Mierzenia czasu pracy: metody analizy struktury czasu pracy i pomiaru czasu efektywnego pracy. Normowanie pracy.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt badawczy z wykorzystaniem formularza metod, realizowany w dwuosobowych grupach lub test 40-pytaniowy z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach. Jedna z dwóch form zostaje wybrana i podana do wiadomości na pierwszych zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.