Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Seminarium I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra/Zakład
Nauczyciel odpowiedzialny prowadzący seminarium Nauczyciel akademicki <wekon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Grzegorz Spychalski <Grzegorz.Spychalski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS4 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza ekonomiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1przygotowanie do napisania pracy dyplomowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1przedstawienie planów pracy i referowanie koncepcji1
T-S-2okreslenie metod badawczych wykorzystywanych do analizy1
T-S-3techniki poszukiwania literatury1
T-S-4Określenie tamatyki badawczej pracy1
T-S-5Zasady firmułowania celu pracy i pytań badawczych1
T-S-6Techniki poszukiwania literatury przedmiotu i źródeł1
T-S-7Technika pisania pracy1
T-S-8Zbieranie i porządkowanie materiału1
T-S-9Konstrukcja pracy - zasady opracowania koncepcji i planu pracy1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1uczestnictwo w zajęciach9
A-S-2napisanie referatu6
A-S-3przygotowanie się do zajęć7
A-S-4przygotowanie sie do zajęć3
A-S-5przygotowanie sie do prezentacji koncepcji i planu pracy5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja tematyki, zakresu prac dyplomowych i procesu dyplomowania. Ilustracja przykładami
M-2Studium przypadków
M-3Przykładowe tematy prac -referaty przygotowane przez studentów
M-4Dyskusje po prezentacji referatów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanego planu i koncepcji pracy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A12_W01
student potrafi określić temat swoich zainteresowań w ramach ekonomii
E_1A_W12S1A_W03, S1A_W06, S1A_W08C-1T-S-9, T-S-6, T-S-7, T-S-5, T-S-4, T-S-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A12_U01
umiejętność okreslenia problemu badawczego oraz dobór metod do realizacji badań
E_1A_U01, E_1A_U04S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U08C-1T-S-4, T-S-5, T-S-6, T-S-7, T-S-8, T-S-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A12_K01
student potrafi zastosować zdobyta wiedzę do pisania pracy.
E_1A_K08, E_1A_K03S1A_K03, S1A_K04C-1T-S-4, T-S-8M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_A12_W01
student potrafi określić temat swoich zainteresowań w ramach ekonomii
2,0
3,0student , na postawie podanych przykładów, wie jakie elementy powinny się znaleźć w temacie pracy
3,5student potrafi objaśnić różnice między pracami teretycznymi i paktycznymi
4,0student definiuje istotę problemu badawczego
4,5student potrafi opisać wybrany problem badawczy w krótkich formach pisemnych i zna zalecaną strukturę takich prac
5,0student definiuje podstawowe metody badawcze

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_A12_U01
umiejętność okreslenia problemu badawczego oraz dobór metod do realizacji badań
2,0
3,0student potrafi dobrać podstawowe metody badawcze do danego problemu/tematu pracy
3,5student potrafi zastosować w praktyce techniki pisania pracy
4,0student potrafi wyszukiwać informacje zawarte w materiałach wtórnych
4,5student potrafi formułować pytania badawcze
5,0student potrafi zaprezentować wybrany temat pracy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_A12_K01
student potrafi zastosować zdobyta wiedzę do pisania pracy.
2,0
3,0potrafi odpowiednio dokonać przeglądu literatury tematu
3,5student dba o rzetelność w pisaniu pracy
4,0student postępuje zgodnie z etyką badaczy
4,5student jest zdolny do organizowania własnej pracy / pracy w grupie
5,0student kreatywnie realizuje wybrany temat

Literatura podstawowa

  1. Kuzik M., Rzepczyński S., Jak pisać?, PWN, Warszawa, 2008
  2. Stachak S., Wstęp do metodologii nauk ekonomicznych, Książka i Wiedza, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Pioterek P., Zieleniecka B., Technika pisania prac dyplomowych, Poznań, 2000
  2. Zenderowski R., Praca magisterska. Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, CeDeWu, Warszawa, 2009

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1przedstawienie planów pracy i referowanie koncepcji1
T-S-2okreslenie metod badawczych wykorzystywanych do analizy1
T-S-3techniki poszukiwania literatury1
T-S-4Określenie tamatyki badawczej pracy1
T-S-5Zasady firmułowania celu pracy i pytań badawczych1
T-S-6Techniki poszukiwania literatury przedmiotu i źródeł1
T-S-7Technika pisania pracy1
T-S-8Zbieranie i porządkowanie materiału1
T-S-9Konstrukcja pracy - zasady opracowania koncepcji i planu pracy1
9

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1uczestnictwo w zajęciach9
A-S-2napisanie referatu6
A-S-3przygotowanie się do zajęć7
A-S-4przygotowanie sie do zajęć3
A-S-5przygotowanie sie do prezentacji koncepcji i planu pracy5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_A12_W01student potrafi określić temat swoich zainteresowań w ramach ekonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1przygotowanie do napisania pracy dyplomowej
Treści programoweT-S-9Konstrukcja pracy - zasady opracowania koncepcji i planu pracy
T-S-6Techniki poszukiwania literatury przedmiotu i źródeł
T-S-7Technika pisania pracy
T-S-5Zasady firmułowania celu pracy i pytań badawczych
T-S-4Określenie tamatyki badawczej pracy
T-S-8Zbieranie i porządkowanie materiału
Metody nauczaniaM-1Prezentacja tematyki, zakresu prac dyplomowych i procesu dyplomowania. Ilustracja przykładami
M-2Studium przypadków
M-3Przykładowe tematy prac -referaty przygotowane przez studentów
M-4Dyskusje po prezentacji referatów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanego planu i koncepcji pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student , na postawie podanych przykładów, wie jakie elementy powinny się znaleźć w temacie pracy
3,5student potrafi objaśnić różnice między pracami teretycznymi i paktycznymi
4,0student definiuje istotę problemu badawczego
4,5student potrafi opisać wybrany problem badawczy w krótkich formach pisemnych i zna zalecaną strukturę takich prac
5,0student definiuje podstawowe metody badawcze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_A12_U01umiejętność okreslenia problemu badawczego oraz dobór metod do realizacji badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1przygotowanie do napisania pracy dyplomowej
Treści programoweT-S-4Określenie tamatyki badawczej pracy
T-S-5Zasady firmułowania celu pracy i pytań badawczych
T-S-6Techniki poszukiwania literatury przedmiotu i źródeł
T-S-7Technika pisania pracy
T-S-8Zbieranie i porządkowanie materiału
T-S-9Konstrukcja pracy - zasady opracowania koncepcji i planu pracy
Metody nauczaniaM-1Prezentacja tematyki, zakresu prac dyplomowych i procesu dyplomowania. Ilustracja przykładami
M-2Studium przypadków
M-3Przykładowe tematy prac -referaty przygotowane przez studentów
M-4Dyskusje po prezentacji referatów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanego planu i koncepcji pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi dobrać podstawowe metody badawcze do danego problemu/tematu pracy
3,5student potrafi zastosować w praktyce techniki pisania pracy
4,0student potrafi wyszukiwać informacje zawarte w materiałach wtórnych
4,5student potrafi formułować pytania badawcze
5,0student potrafi zaprezentować wybrany temat pracy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_A12_K01student potrafi zastosować zdobyta wiedzę do pisania pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1przygotowanie do napisania pracy dyplomowej
Treści programoweT-S-4Określenie tamatyki badawczej pracy
T-S-8Zbieranie i porządkowanie materiału
Metody nauczaniaM-4Dyskusje po prezentacji referatów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanego planu i koncepcji pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi odpowiednio dokonać przeglądu literatury tematu
3,5student dba o rzetelność w pisaniu pracy
4,0student postępuje zgodnie z etyką badaczy
4,5student jest zdolny do organizowania własnej pracy / pracy w grupie
5,0student kreatywnie realizuje wybrany temat