Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Prawo pracy w instytucjach społecznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo pracy w instytucjach społecznych
Specjalność Ekonomia społeczna
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Olech <Zbigniew.Olech@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw prawa po przedmiocie „Prawo”

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstawowych instytucji prawnych związanych z prawem pracy w oparciu o kodeks pracy i inne źródła prawa pracy
C-2Rozpoznawanie różnic zasad nawiązywaia i rozwiązywania stosunku pracy
C-3Zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami pracownika i pracodawcy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obowiązki pracodawcy i pracownika2
T-A-2Odpowiedzialność materialna pracowników2
T-A-3Urlopy pracownicze w instytucjach społecznych. Uprawnienia pracowników związane z rodzicielstwem w instytucjach społecznych3
T-A-4Zatrudnianie młodocianych. Bezpieczeństwo i higiena pracy w instytucjach społecznych.2
9
wykłady
T-W-1Źródła prawa pracy. Pojęcie instytucji społecznych1
T-W-2Podstawowe zasady prawa pracy. Równe traktowanie w zatrudnieniu2
T-W-3Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia3
T-W-4Stosunek pracy na podstawie powołania, wyboru, mianowania w instytucjach społecznych.1
T-W-5Wynagrodzenie za pracę1
T-W-6Sąd pracy1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Opracowywanie kazusów15
A-A-2Przygotowania i inscenizacjia rozprawy sądowej15
30
wykłady
A-W-1przygotowanie prezentacji15
A-W-2Przygotowania i negocjiowanie przykładowych układów zbiorowych15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające i metody problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy z wykładów i ćwiczeń obejmijący elementy testowe, opisowe i praktyczne - kazusy
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania wiedzy przekazanej przez wykładowcę
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/4_W01
Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie zarządzania i prawa, w zakresie odnoszącym się do zarządzania zasobami ludzkimi. Znajomość źródeł prawa powinna pozwolić na ich poprawny dobór i zastosowanie w praktyce.
E_1A_W02, E_1A_W01, E_1A_W03S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-A-3, T-A-1, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-A-4, T-A-2, T-W-6M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/4_U01
Student powinien posiadać umiejętność analitycznego postrzegania relacji prawno-społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafić prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy w prawie pracy.
E_1A_U05, E_1A_U01, E_1A_U06, E_1A_U03, E_1A_U07, E_1A_U02S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07C-2, C-1, C-3T-W-4, T-A-4, T-W-2, T-A-1, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/4_K01
Student powinien w sposób odpowiedzialny i zorganizowany realizować powierzone zadania. W zakresie tego rodzaju przedmiotu wymagane są kompetencje takie jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność.
E_1A_K04, E_1A_K06, E_1A_K03, E_1A_K02, E_1A_K01S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07C-1, C-3, C-2T-A-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-4M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/4_W01
Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie zarządzania i prawa, w zakresie odnoszącym się do zarządzania zasobami ludzkimi. Znajomość źródeł prawa powinna pozwolić na ich poprawny dobór i zastosowanie w praktyce.
2,0Student nie posiada żadnej wiedzy w zakresie zarządzania i prawa odnoszącej się do zarządzania zasobami ludzkimi.
3,0Student posiada wymaganą wiedzę w zakresie zarządzania i prawa odnoszącą się do zarządzania zasobami ludzkimi w stopniu dostatecznym ale nie potrafi jej wykorzystać w praktyce.
3,5Student posiada wymaganą wiedzę w zakresie zarządzania i prawa odnoszącą się do zarządzania zasobami ludzkimi w stopniu wyżej niżdostatecznym ale nie potrafi jej wykorzystać w praktyce.
4,0Student posiada wymaganą wiedzę w zakresie zarządzania i prawa odnoszącą się do zarządzania zasobami ludzkimi w stopniu dobrym i potrafi ją wykorzystać w praktyce.
4,5Student posiada wymaganą wiedzę w zakresie zarządzania i prawa odnoszącą się do zarządzania zasobami ludzkimi w stopniu dobrym i potrafi ją wykorzystać w praktyce. Znajomość źródeł prawa pozwala mu na poprawny dobór i zastosowanie w praktyce.
5,0Student posiada wymaganą wiedzę w zakresie zarządzania i prawa odnoszącą się do zarządzania zasobami ludzkimi w stopniu bardzo dobrym i potrafi ją wykorzystać w praktyce. Znajomość źródeł prawa pozwala mu na poprawny dobór i zastosowanie w praktyce.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/4_U01
Student powinien posiadać umiejętność analitycznego postrzegania relacji prawno-społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafić prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy w prawie pracy.
2,0Student nie posiada umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy.
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy.
3,5Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafi prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy.
4,0Student posiada w stopniu dobrym umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafi prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy.
4,5Student posiada w stopniu dobrym umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafi prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy.
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafi prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/4_K01
Student powinien w sposób odpowiedzialny i zorganizowany realizować powierzone zadania. W zakresie tego rodzaju przedmiotu wymagane są kompetencje takie jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność.
2,0Student nie potrafi w sposób odpowiedzialny i zorgfanizowany realizować powierzone mu zadania.
3,0Student potrafi w sposób odpowiedzialny i zorgfanizowany realizować powierzone mu zadania. Posiada takie kompetencje jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność.
3,5Student potrafi w sposób odpowiedzialny i zorgfanizowany realizować powierzone mu zadania w stopniu wyższym niż dostateczny . Posiada takie kompetencje jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność.
4,0Student potrafi w sposób odpowiedzialny i zorgfanizowany realizować powierzone mu zadania. Posiada takie kompetencje jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność. Wszystko to realizuje w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi w sposób odpowiedzialny i zorgfanizowany realizować powierzone mu zadania w stopniu lepiej niż dobrym. Posiada takie kompetencje jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność. Wszystko to realizuje w stopniu dobrym.
5,0Student potrafi w sposób odpowiedzialny i zorgfanizowany realizować powierzone mu zadania. Posiada takie kompetencje jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność. Wszystko to realizuje w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. L. Florek, T, ZIeliński, Prawo pracy, CH Beck, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. W. Cajsel, Prawo pracy - komentarz, CH Beck, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obowiązki pracodawcy i pracownika2
T-A-2Odpowiedzialność materialna pracowników2
T-A-3Urlopy pracownicze w instytucjach społecznych. Uprawnienia pracowników związane z rodzicielstwem w instytucjach społecznych3
T-A-4Zatrudnianie młodocianych. Bezpieczeństwo i higiena pracy w instytucjach społecznych.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła prawa pracy. Pojęcie instytucji społecznych1
T-W-2Podstawowe zasady prawa pracy. Równe traktowanie w zatrudnieniu2
T-W-3Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia3
T-W-4Stosunek pracy na podstawie powołania, wyboru, mianowania w instytucjach społecznych.1
T-W-5Wynagrodzenie za pracę1
T-W-6Sąd pracy1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Opracowywanie kazusów15
A-A-2Przygotowania i inscenizacjia rozprawy sądowej15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie prezentacji15
A-W-2Przygotowania i negocjiowanie przykładowych układów zbiorowych15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/4_W01Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie zarządzania i prawa, w zakresie odnoszącym się do zarządzania zasobami ludzkimi. Znajomość źródeł prawa powinna pozwolić na ich poprawny dobór i zastosowanie w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami pracownika i pracodawcy
C-1Znajomość podstawowych instytucji prawnych związanych z prawem pracy w oparciu o kodeks pracy i inne źródła prawa pracy
C-2Rozpoznawanie różnic zasad nawiązywaia i rozwiązywania stosunku pracy
Treści programoweT-W-2Podstawowe zasady prawa pracy. Równe traktowanie w zatrudnieniu
T-W-5Wynagrodzenie za pracę
T-A-3Urlopy pracownicze w instytucjach społecznych. Uprawnienia pracowników związane z rodzicielstwem w instytucjach społecznych
T-A-1Obowiązki pracodawcy i pracownika
T-W-4Stosunek pracy na podstawie powołania, wyboru, mianowania w instytucjach społecznych.
T-W-1Źródła prawa pracy. Pojęcie instytucji społecznych
T-W-3Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia
T-A-4Zatrudnianie młodocianych. Bezpieczeństwo i higiena pracy w instytucjach społecznych.
T-A-2Odpowiedzialność materialna pracowników
T-W-6Sąd pracy
Metody nauczaniaM-1Metody podające i metody problemowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy
S-1Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy z wykładów i ćwiczeń obejmijący elementy testowe, opisowe i praktyczne - kazusy
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania wiedzy przekazanej przez wykładowcę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnej wiedzy w zakresie zarządzania i prawa odnoszącej się do zarządzania zasobami ludzkimi.
3,0Student posiada wymaganą wiedzę w zakresie zarządzania i prawa odnoszącą się do zarządzania zasobami ludzkimi w stopniu dostatecznym ale nie potrafi jej wykorzystać w praktyce.
3,5Student posiada wymaganą wiedzę w zakresie zarządzania i prawa odnoszącą się do zarządzania zasobami ludzkimi w stopniu wyżej niżdostatecznym ale nie potrafi jej wykorzystać w praktyce.
4,0Student posiada wymaganą wiedzę w zakresie zarządzania i prawa odnoszącą się do zarządzania zasobami ludzkimi w stopniu dobrym i potrafi ją wykorzystać w praktyce.
4,5Student posiada wymaganą wiedzę w zakresie zarządzania i prawa odnoszącą się do zarządzania zasobami ludzkimi w stopniu dobrym i potrafi ją wykorzystać w praktyce. Znajomość źródeł prawa pozwala mu na poprawny dobór i zastosowanie w praktyce.
5,0Student posiada wymaganą wiedzę w zakresie zarządzania i prawa odnoszącą się do zarządzania zasobami ludzkimi w stopniu bardzo dobrym i potrafi ją wykorzystać w praktyce. Znajomość źródeł prawa pozwala mu na poprawny dobór i zastosowanie w praktyce.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/4_U01Student powinien posiadać umiejętność analitycznego postrzegania relacji prawno-społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafić prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy w prawie pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami i regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Rozpoznawanie różnic zasad nawiązywaia i rozwiązywania stosunku pracy
C-1Znajomość podstawowych instytucji prawnych związanych z prawem pracy w oparciu o kodeks pracy i inne źródła prawa pracy
C-3Zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami pracownika i pracodawcy
Treści programoweT-W-4Stosunek pracy na podstawie powołania, wyboru, mianowania w instytucjach społecznych.
T-A-4Zatrudnianie młodocianych. Bezpieczeństwo i higiena pracy w instytucjach społecznych.
T-W-2Podstawowe zasady prawa pracy. Równe traktowanie w zatrudnieniu
T-A-1Obowiązki pracodawcy i pracownika
T-W-3Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia
T-W-1Źródła prawa pracy. Pojęcie instytucji społecznych
T-W-6Sąd pracy
T-W-5Wynagrodzenie za pracę
Metody nauczaniaM-1Metody podające i metody problemowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy
S-1Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy z wykładów i ćwiczeń obejmijący elementy testowe, opisowe i praktyczne - kazusy
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania wiedzy przekazanej przez wykładowcę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy.
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy.
3,5Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafi prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy.
4,0Student posiada w stopniu dobrym umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafi prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy.
4,5Student posiada w stopniu dobrym umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafi prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy.
5,0Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafi prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D3/4_K01Student powinien w sposób odpowiedzialny i zorganizowany realizować powierzone zadania. W zakresie tego rodzaju przedmiotu wymagane są kompetencje takie jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K01Uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstawowych instytucji prawnych związanych z prawem pracy w oparciu o kodeks pracy i inne źródła prawa pracy
C-3Zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami pracownika i pracodawcy
C-2Rozpoznawanie różnic zasad nawiązywaia i rozwiązywania stosunku pracy
Treści programoweT-A-4Zatrudnianie młodocianych. Bezpieczeństwo i higiena pracy w instytucjach społecznych.
T-W-1Źródła prawa pracy. Pojęcie instytucji społecznych
T-W-5Wynagrodzenie za pracę
T-W-6Sąd pracy
T-W-3Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia
T-W-2Podstawowe zasady prawa pracy. Równe traktowanie w zatrudnieniu
T-A-3Urlopy pracownicze w instytucjach społecznych. Uprawnienia pracowników związane z rodzicielstwem w instytucjach społecznych
T-A-1Obowiązki pracodawcy i pracownika
T-A-2Odpowiedzialność materialna pracowników
T-W-4Stosunek pracy na podstawie powołania, wyboru, mianowania w instytucjach społecznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające i metody problemowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania wiedzy przekazanej przez wykładowcę
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w sposób odpowiedzialny i zorgfanizowany realizować powierzone mu zadania.
3,0Student potrafi w sposób odpowiedzialny i zorgfanizowany realizować powierzone mu zadania. Posiada takie kompetencje jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność.
3,5Student potrafi w sposób odpowiedzialny i zorgfanizowany realizować powierzone mu zadania w stopniu wyższym niż dostateczny . Posiada takie kompetencje jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność.
4,0Student potrafi w sposób odpowiedzialny i zorgfanizowany realizować powierzone mu zadania. Posiada takie kompetencje jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność. Wszystko to realizuje w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi w sposób odpowiedzialny i zorgfanizowany realizować powierzone mu zadania w stopniu lepiej niż dobrym. Posiada takie kompetencje jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność. Wszystko to realizuje w stopniu dobrym.
5,0Student potrafi w sposób odpowiedzialny i zorgfanizowany realizować powierzone mu zadania. Posiada takie kompetencje jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność. Wszystko to realizuje w stopniu bardzo dobrym.