Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Interwencjonizm państwowy - podstawy teoretyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Interwencjonizm państwowy - podstawy teoretyczne
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 18 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie podstaw z zakresu makro, mikroekonomii, polityki gospodarczej oraz MSG

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.2
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.2
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.2
T-K-3Rola państwa w gospodarce rynkowej.2
T-K-3Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.2
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.2
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.2
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.2
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.1
T-K-10Interwencjonizm w UE.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach18
A-K-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego42
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
S-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/7_W01
Student zna teoretyczne podstawy współczesnego interwencjonizmu państwowego.
E_1A_W02S1A_W02C-1, C-2T-K-3, T-K-8, T-K-3, T-K-7, T-K-1, T-K-6, T-K-3, T-K-2, T-K-10, T-K-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/7_U01
Student umie scharakteryzować podstawowe metody interwencjonizmu państwowego.
E_1A_U09S1A_U04C-2, C-1T-K-3, T-K-3, T-K-8, T-K-10, T-K-1, T-K-3, T-K-6, T-K-7, T-K-9, T-K-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/7_K01
Student posiada kompetencje do objaśniania metod i form współczesnego interwencjonizmu państwowego.
E_1A_K05S1A_K05C-1, C-2T-K-10, T-K-6, T-K-3, T-K-9, T-K-2, T-K-7, T-K-3, T-K-3, T-K-1, T-K-8M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/7_W01
Student zna teoretyczne podstawy współczesnego interwencjonizmu państwowego.
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/7_U01
Student umie scharakteryzować podstawowe metody interwencjonizmu państwowego.
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
5,0Student opanował od 96 100% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/7_K01
Student posiada kompetencje do objaśniania metod i form współczesnego interwencjonizmu państwowego.
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.

Literatura podstawowa

  1. Ludwig von Mises, Interwencjonizm, ARCANA, Krakow, 2005
  2. Marek Smoleń, Ewelina Górniak, Interwencjonizm państwowy w warunkach rynkowych, Forum Sp. z o.o., 2007

Literatura dodatkowa

  1. Zarębski M., Interwencjonizm i protekcjonizm w rolnictwie Polskim na tle rozwiązań EWG, "Wieś i Państwo", 1993, nr 2 1993

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.2
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.2
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.2
T-K-3Rola państwa w gospodarce rynkowej.2
T-K-3Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.2
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.2
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.2
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.2
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.1
T-K-10Interwencjonizm w UE.1
18

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach18
A-K-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego42
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/7_W01Student zna teoretyczne podstawy współczesnego interwencjonizmu państwowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-3Rola państwa w gospodarce rynkowej.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
T-K-3Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
S-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/7_U01Student umie scharakteryzować podstawowe metody interwencjonizmu państwowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
Treści programoweT-K-3Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
T-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-3Rola państwa w gospodarce rynkowej.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
S-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
5,0Student opanował od 96 100% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/7_K01Student posiada kompetencje do objaśniania metod i form współczesnego interwencjonizmu państwowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K05Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj.
Treści programoweT-K-10Interwencjonizm w UE.
T-K-6Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej.
T-K-3Rola państwa w gospodarce rynkowej.
T-K-9Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja.
T-K-2Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA.
T-K-7Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej.
T-K-3Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa.
T-K-3Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech.
T-K-1Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego.
T-K-8Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
S-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego.