Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 9 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedzy: opanowanie wiedzy z zakresu makro, mikroekonomii.
W-2Umiejętności: analizy finansowej i planowania strategicznego
W-3Kompetencji: student potrafi dokonać analizy przypadku i zinterpretować posiadane informacje.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji.1
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.1
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.2
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.1
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.1
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.1
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.1
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach9
A-K-2Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach i zaliczenia końcowego.51
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykałd informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Prezentacje multimedialne
M-4Grupy dyskusyjne
M-5Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: bieżąca obserwacja aktywności na konwersatoriach
S-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/3_W01
Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów.
E_1A_W03S1A_W02, S1A_W03C-1, C-2T-K-3, T-K-4, T-K-8, T-K-1, T-K-2, T-K-7, T-K-6, T-K-5M-4, M-1, M-5, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/3_U01
Student potrafi diagnozować źródła konkurencyjności krajów.
E_1A_U02S1A_U02C-1, C-2T-K-1, T-K-6, T-K-8, T-K-2, T-K-7, T-K-3, T-K-4, T-K-5M-1, M-5, M-3, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/3_K01
Student potrafi ocenić pozycję konkurencyjną poszczególnych krajów.
E_1A_K07S1A_K03C-1, C-2T-K-2, T-K-8, T-K-7, T-K-3, T-K-1, T-K-6, T-K-5, T-K-4M-1, M-2, M-3, M-5, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/3_W01
Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów.
2,0Student opanował poniżej 60% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,0Student opanował od 60 do 69% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,5Student opanował od 70 do 79% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,0Student opanował od 80 do 89% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,5Student opanował od 90 do 95% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
5,0Student opanował od 96 do 100% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/3_U01
Student potrafi diagnozować źródła konkurencyjności krajów.
2,0Student zna i umie zastosować poniżej 60% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,0Student zna i umie zastosować od 60 do 69% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,5Student zna i umie zastosować od 70 do 79% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,0Student zna i umie zastosować od 80 do 89% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,5Student zna i umie zastosować od 90 do 95% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
5,0Student zna i umie zastosować od 96 do 100% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/3_K01
Student potrafi ocenić pozycję konkurencyjną poszczególnych krajów.
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,5Student posiada od 70 so 79% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.

Literatura podstawowa

  1. Bossak J., Bieńkowski W., Międzynarodowa konkurencyjność kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2004
  2. Bossak J., Bieńkowski W., Międzynarodowa konkurencyjność kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Reijlan J., Hinrikus M., Ivanov A., Key Issues in Defining and Analysing the Competitiveness of a Country, University of Tartu, Tartu, 2000

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji.1
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.1
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.2
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.1
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.1
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.1
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.1
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.1
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach9
A-K-2Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach i zaliczenia końcowego.51
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/3_W01Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
Treści programoweT-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji.
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
Metody nauczaniaM-4Grupy dyskusyjne
M-1wykałd informacyjny
M-5Metoda przypadków
M-3Prezentacje multimedialne
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
S-1Ocena formująca: bieżąca obserwacja aktywności na konwersatoriach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,0Student opanował od 60 do 69% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,5Student opanował od 70 do 79% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,0Student opanował od 80 do 89% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,5Student opanował od 90 do 95% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
5,0Student opanował od 96 do 100% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/3_U01Student potrafi diagnozować źródła konkurencyjności krajów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji.
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
Metody nauczaniaM-1wykałd informacyjny
M-5Metoda przypadków
M-3Prezentacje multimedialne
M-2wykład problemowy
M-4Grupy dyskusyjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca obserwacja aktywności na konwersatoriach
S-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zna i umie zastosować poniżej 60% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,0Student zna i umie zastosować od 60 do 69% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,5Student zna i umie zastosować od 70 do 79% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,0Student zna i umie zastosować od 80 do 89% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,5Student zna i umie zastosować od 90 do 95% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
5,0Student zna i umie zastosować od 96 do 100% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/3_K01Student potrafi ocenić pozycję konkurencyjną poszczególnych krajów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
Treści programoweT-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.
T-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji.
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-1wykałd informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Prezentacje multimedialne
M-5Metoda przypadków
M-4Grupy dyskusyjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: bieżąca obserwacja aktywności na konwersatoriach
S-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,5Student posiada od 70 so 79% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.