Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Prawo pracy i prawo socjalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo pracy i prawo socjalne
Specjalność Ekonomika i zarządzanie potencjałem ludzkim
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Dąbrowski <Bartosz.Dabrowski@zut.edu.pl>, Zbigniew Olech <Zbigniew.Olech@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien nabyć wiedzę w zakresie podstawowych instytucji prawnych oraz znajomość podstawowych zasad prawnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i zrozumienie podstawowych instytucji z zakresu prawa pracy
C-2Poznanie i zrozumienie zasad stosowania prawa w praktyce
C-3Opanowanie umiejętności stosowania podstawowych pism i umów dotyczących zatrudnienia

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Kierunki rozwoju prawa pracy1
T-W-2Pojęcie prawa pracy1
T-W-3Źródła i zasady prawa pracy2
T-W-4Indywidualne stosunki pracy3
T-W-5Obowiązki pracownika i pracodawcy2
T-W-6Wynagrodzenie2
T-W-7Czas pracy3
T-W-8Ochrona pracy kobiet2
T-W-9Związki zawodowe2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w wykładach18
A-W-2przygotowywanie referatów20
A-W-3Poszukiwanie i czytanie literatury10
A-W-4udział w konsultacjach związanych z realizacją materiałów z wykładów.12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacja
M-2Konwersatorium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Prezentacje studentów
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania w grupie
S-3Ocena formująca: Ocena kompetencji podczas przygotowywania referatu
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa test

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/4_W01
Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie zarządzania i prawa, w zakresie odnoszącym się do zarządzania zasobami ludzkimi. Znajomość źródeł prawa powinna pozwolić na ich poprawny dobór i zastosowanie w praktyce.
E_1A_W04, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W01S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/4_U01
Student powinien posiadać umiejętność analitycznego postrzegania relacji prawno-społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafić prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy w prawie pracy.
E_1A_U11, E_1A_U01, E_1A_U12, E_1A_U02, E_1A_U04S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U08C-2, C-1, C-3T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-7, T-W-6, T-W-2M-1S-4, S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D2/4_K01
Student powinien w sposób odpowiedzialny i zorganizowany realizować powierzone zadania. W zakresie tego rodzaju przedmiotu wymagane są kompetencje takie jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność.
E_1A_K04, E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K06S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07C-1, C-3, C-2T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-9M-2, M-1S-1, S-3, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/4_W01
Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie zarządzania i prawa, w zakresie odnoszącym się do zarządzania zasobami ludzkimi. Znajomość źródeł prawa powinna pozwolić na ich poprawny dobór i zastosowanie w praktyce.
2,0Student nie posiada żadnej wiedzy w zakresie zarządzania i prawa potrzebnej w zarządzaniu zasobami ludzkimi.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi.
3,5Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Potrafi dobierać źródła prawa i stosować je w praktyce.
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Potrafi poprawnie dobierać źródła prawa i stosować je w praktyce.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Potrafi poprawnie dobierać źródła prawa i stosować je w praktyce.
5,0Student posiada bardzo dobrze ugruntowaną wiedzę w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Potrafi poprawnie dobierać źródła prawa i stosować je w praktyce.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/4_U01
Student powinien posiadać umiejętność analitycznego postrzegania relacji prawno-społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafić prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy w prawie pracy.
2,0Student nie posiada umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy, nie potrafi prawidłowo dobierać środków prawnych i formułować prostych pism i umów występujących w prawie pracy.
3,0Student posiada umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy, lecz nie potrafi prawidłowo dobierać środków prawnych i formułować prostych pism i umów występujących w prawie pracy.
3,5Student w stopniu lepiej niż dostatecznym posiada umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy, lecz nie potrafi prawidłowo dobierać środków prawnych i formułować prostych pism i umów występujących w prawie pracy.
4,0Student w stopniu dobrym posiada umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy, potrafi prawidłowo dobierać środków prawnych i formułować prostych pism i umów występujących w prawie pracy.
4,5Student w stopniu lepiej niż dobrym posiada umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy, potrafi prawidłowo dobierać środków prawnych i formułować prostych pism i umów występujących w prawie pracy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy, potrafi prawidłowo dobierać środków prawnych i formułować prostych pism i umów występujących w prawie pracy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D2/4_K01
Student powinien w sposób odpowiedzialny i zorganizowany realizować powierzone zadania. W zakresie tego rodzaju przedmiotu wymagane są kompetencje takie jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność.
2,0Student nie realizuje powierzonych mu zadań w sposób odpowiedzialny i zorganizowany.
3,0Student realizuje powierzone mu zadania w sposób odpowiedzialny i zorganizowany w stopniu dostatecznym.
3,5Student realizuje powierzone mu zadania w sposób odpowiedzialny i zorganizowany w stopniu lepiej niż dostatecznym, lecz nie posiada w pełni kompetencji wymaganych dla tego rodzaju przedmiotu.
4,0Student realizuje powierzone mu zadania w sposób odpowiedzialny i zorganizowany w stopniu dobrym, posiada również kompetencje wymagane dla tego rodzaju przedmiotu.
4,5Student realizuje powierzone mu zadania w sposób odpowiedzialny i zorganizowany w stopniu lepiej niż dobrym, posiada również kompetencje wymagane dla tego rodzaju przedmiotu.
5,0Student realizuje powierzone mu zadania w sposób odpowiedzialny i zorganizowany w stopniu bardzo dobrym posiada również kompetencje wymagane dla tego rodzaju przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. K Rączka, Prawo pracy, Lexis Nexis, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. A. Świątkowski, Polskie prawo pracy, Lexis Nexis, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kierunki rozwoju prawa pracy1
T-W-2Pojęcie prawa pracy1
T-W-3Źródła i zasady prawa pracy2
T-W-4Indywidualne stosunki pracy3
T-W-5Obowiązki pracownika i pracodawcy2
T-W-6Wynagrodzenie2
T-W-7Czas pracy3
T-W-8Ochrona pracy kobiet2
T-W-9Związki zawodowe2
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach18
A-W-2przygotowywanie referatów20
A-W-3Poszukiwanie i czytanie literatury10
A-W-4udział w konsultacjach związanych z realizacją materiałów z wykładów.12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/4_W01Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie zarządzania i prawa, w zakresie odnoszącym się do zarządzania zasobami ludzkimi. Znajomość źródeł prawa powinna pozwolić na ich poprawny dobór i zastosowanie w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie podstawowych instytucji z zakresu prawa pracy
C-2Poznanie i zrozumienie zasad stosowania prawa w praktyce
C-3Opanowanie umiejętności stosowania podstawowych pism i umów dotyczących zatrudnienia
Treści programoweT-W-2Pojęcie prawa pracy
T-W-3Źródła i zasady prawa pracy
T-W-8Ochrona pracy kobiet
T-W-9Związki zawodowe
T-W-4Indywidualne stosunki pracy
T-W-7Czas pracy
T-W-5Obowiązki pracownika i pracodawcy
T-W-1Kierunki rozwoju prawa pracy
T-W-6Wynagrodzenie
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacja
M-2Konwersatorium
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Prezentacje studentów
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa test
S-3Ocena formująca: Ocena kompetencji podczas przygotowywania referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnej wiedzy w zakresie zarządzania i prawa potrzebnej w zarządzaniu zasobami ludzkimi.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi.
3,5Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Potrafi dobierać źródła prawa i stosować je w praktyce.
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Potrafi poprawnie dobierać źródła prawa i stosować je w praktyce.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Potrafi poprawnie dobierać źródła prawa i stosować je w praktyce.
5,0Student posiada bardzo dobrze ugruntowaną wiedzę w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Potrafi poprawnie dobierać źródła prawa i stosować je w praktyce.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/4_U01Student powinien posiadać umiejętność analitycznego postrzegania relacji prawno-społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafić prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy w prawie pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-2Poznanie i zrozumienie zasad stosowania prawa w praktyce
C-1Poznanie i zrozumienie podstawowych instytucji z zakresu prawa pracy
C-3Opanowanie umiejętności stosowania podstawowych pism i umów dotyczących zatrudnienia
Treści programoweT-W-4Indywidualne stosunki pracy
T-W-3Źródła i zasady prawa pracy
T-W-8Ochrona pracy kobiet
T-W-5Obowiązki pracownika i pracodawcy
T-W-1Kierunki rozwoju prawa pracy
T-W-9Związki zawodowe
T-W-7Czas pracy
T-W-6Wynagrodzenie
T-W-2Pojęcie prawa pracy
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacja
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa test
S-3Ocena formująca: Ocena kompetencji podczas przygotowywania referatu
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania w grupie
S-1Ocena podsumowująca: Prezentacje studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy, nie potrafi prawidłowo dobierać środków prawnych i formułować prostych pism i umów występujących w prawie pracy.
3,0Student posiada umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy, lecz nie potrafi prawidłowo dobierać środków prawnych i formułować prostych pism i umów występujących w prawie pracy.
3,5Student w stopniu lepiej niż dostatecznym posiada umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy, lecz nie potrafi prawidłowo dobierać środków prawnych i formułować prostych pism i umów występujących w prawie pracy.
4,0Student w stopniu dobrym posiada umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy, potrafi prawidłowo dobierać środków prawnych i formułować prostych pism i umów występujących w prawie pracy.
4,5Student w stopniu lepiej niż dobrym posiada umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy, potrafi prawidłowo dobierać środków prawnych i formułować prostych pism i umów występujących w prawie pracy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy, potrafi prawidłowo dobierać środków prawnych i formułować prostych pism i umów występujących w prawie pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D2/4_K01Student powinien w sposób odpowiedzialny i zorganizowany realizować powierzone zadania. W zakresie tego rodzaju przedmiotu wymagane są kompetencje takie jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie podstawowych instytucji z zakresu prawa pracy
C-3Opanowanie umiejętności stosowania podstawowych pism i umów dotyczących zatrudnienia
C-2Poznanie i zrozumienie zasad stosowania prawa w praktyce
Treści programoweT-W-8Ochrona pracy kobiet
T-W-5Obowiązki pracownika i pracodawcy
T-W-7Czas pracy
T-W-6Wynagrodzenie
T-W-4Indywidualne stosunki pracy
T-W-1Kierunki rozwoju prawa pracy
T-W-3Źródła i zasady prawa pracy
T-W-2Pojęcie prawa pracy
T-W-9Związki zawodowe
Metody nauczaniaM-2Konwersatorium
M-1wykład z prezentacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacje studentów
S-3Ocena formująca: Ocena kompetencji podczas przygotowywania referatu
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania w grupie
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie realizuje powierzonych mu zadań w sposób odpowiedzialny i zorganizowany.
3,0Student realizuje powierzone mu zadania w sposób odpowiedzialny i zorganizowany w stopniu dostatecznym.
3,5Student realizuje powierzone mu zadania w sposób odpowiedzialny i zorganizowany w stopniu lepiej niż dostatecznym, lecz nie posiada w pełni kompetencji wymaganych dla tego rodzaju przedmiotu.
4,0Student realizuje powierzone mu zadania w sposób odpowiedzialny i zorganizowany w stopniu dobrym, posiada również kompetencje wymagane dla tego rodzaju przedmiotu.
4,5Student realizuje powierzone mu zadania w sposób odpowiedzialny i zorganizowany w stopniu lepiej niż dobrym, posiada również kompetencje wymagane dla tego rodzaju przedmiotu.
5,0Student realizuje powierzone mu zadania w sposób odpowiedzialny i zorganizowany w stopniu bardzo dobrym posiada również kompetencje wymagane dla tego rodzaju przedmiotu.