Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Polityka gospodarcza:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polityka gospodarcza
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zenon Królikowski <Zenon.Krolikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o gospodarce rynkowej, mechanizmach funkcjonowania rynku
W-2Podstawowa znajomość istoty i czynników wzrostu gospodarczego, popytu, inflacji i bezrobocia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i zrozumienie podstawowych kategorii polityki gospodarczej oraz istoty relacji między państwem a gospodarką
C-2Wykształcenie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
C-3Poznanie istoty i konsekwencji budżetowych dokonywanych wyborów społecznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata2
T-A-2Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracującyc według sekcji i działaów w długim okresie czasu.1
T-A-3Dochody i wydatki budżetu państwa w wybranych latach okresu 1997-2010. Analiza niektórych pozycji dochodów (wpływy z vat'u i akcyzy) i wydatków (m. in. wydatków - kosztów obsługi długu publicznego)4
T-A-4Deficyt budżetowy. Proces narastania długu publicznego na przykładzie budżetów okresu 2000-2010.2
T-A-5Bezrobocie, inflacja, produkt krajowy brutto jako miary skuteczności polityki gospodarczej państwa.1
T-A-6Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata2
T-A-7Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracującyc według sekcji i działaów w długim okresie czasu.3
15
wykłady
T-W-1Polityka gospodarcza - istota, cele. Państwao liberalno-demokratyczne a gospodarka. Ingerencja państwa w sferę wytwarzania, wymiany i podziału dochodów. Doktryna państwa opiekuńczego. Teoria racjonalnych oczekiwań a aktywność państwa.6
T-W-2Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne, podsystemy polityki gospodarczej - polityka sektorowa i instrumentalna. Narzędzia realizacji polityki gospodarczej. Funkcje budżetu państwa, polityka fiskalno-budżetowa jako instrument regulacji popytu.5
T-W-3Deficyt budżetowy i dług publiczny a rozwój gospodarczy. Aktywna i pasywna polityka pieniężna. Bank centralny w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-A-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - opracowanie zadań zleconych przez prowadzącego zajęcia, - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu), - udział w konsultacjach (odpowiedzi na pytania wykraczające poza materiał programowy, weryfikacja postępów w nauce przedmiotu)45
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach i egzaminie15
A-W-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu), - udział w konsultacjach (weryfikacja postępów w studiowaniu przedmiotu, odpowiedzi na nurtujące pytania wykraczające poza treści programowe)45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie polecenia, - stopien wyczerpania tematu, - samodzielność, pewność, oryginalność wypowiedzi
S-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniajaca: - zrozumienie tematu, - plan i organizacja pracy, - dobor materiałów, poprawnoiść merytoryczna tez i argumentów, - samodzialność wykonania (prace indywdualne), - współpraca w zespole i terminowośc (prace zespołowe)
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego/egzaminu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C2_W01
Objaśnianie istoty polityki gospodarczej, rozpoznawanie celów polityki gospodarczej, identyfikowanie relacji między polityką a gospodarką
E_1A_W03S1A_W02, S1A_W03C-1T-W-1M-1S-2, S-1, S-3
E_1A_C2_W02
rozróżnia uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, rozpoznaje budżetowe implikacje elementów państwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego
E_1A_W01S1A_W01C-1, C-2T-A-6, T-A-7M-1, M-3S-3, S-1, S-2
E_1A_C2_W03
Identyfikuje konsekwencje budżetowe wywołane kosztami obsługi długu publicznego, ma wiedze i rozumie istotę sprzężeń wystepujących między deficytem budżetowym i długiem publicznym a fiskalizmem państwa. Zna cele, funkcje i instrumenty banku centralnego.
E_1A_W05S1A_W05C-1, C-3T-A-4, T-W-3M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C2_U01
Potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką.
E_1A_U01S1A_U01C-2T-W-2, T-W-3M-1, M-3S-1, S-3, S-2
E_1A_C2_U02
Identyfikuje i potrafi analizować aktywne i pasywne wersje rozwiązań budżetowych
E_1A_U05S1A_U05C-3T-W-2, T-W-3M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C2_K01
Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
E_1A_K07S1A_K03C-3T-A-7, T-W-2M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C2_W01
Objaśnianie istoty polityki gospodarczej, rozpoznawanie celów polityki gospodarczej, identyfikowanie relacji między polityką a gospodarką
2,0nie dostrzega istoty relacji między państwem a gospodarką, nie umie zidentyfikować celów polityki gospodarczej panstwa
3,0dostrzega niektóre relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej panstwa
3,5rozróżnia relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej panstwa
4,0rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i niektóre konsekwencje realizowanych celów
4,5rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje ich realizacji
5,0rozróżnia i analitycznie charakteryzuje wszystkie omawiane na zajęciach relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje gospodarcze projektowanych celów
E_1A_C2_W02
rozróżnia uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, rozpoznaje budżetowe implikacje elementów państwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego
2,0nie umie wskazać uwarunkowań polityki gospodarczej, nie potrafi wskazać implikacji budżetowych elementów panstwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego
3,0potrafi wskazać uwarunkowania polityki gospodarczej, umie określić niektóre konsekwencje budżetowe realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego
3,5potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie przewidzieć niektóre konsekwencje budżetowe realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego
4,0potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego
4,5potrafi wskazać i dokonać analizy uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego
5,0potrafi przeprowadzić analizę uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować, przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego oraz uzasadnić sformułowane wnioski
E_1A_C2_W03
Identyfikuje konsekwencje budżetowe wywołane kosztami obsługi długu publicznego, ma wiedze i rozumie istotę sprzężeń wystepujących między deficytem budżetowym i długiem publicznym a fiskalizmem państwa. Zna cele, funkcje i instrumenty banku centralnego.
2,0nie umie wykorzystać postulatu równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa, nie umie scharakteryzować relacji między dochodami a wydatkami budzetu
3,0zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budzetu, potrafi wymienić cele i niektóre instrumenty banku centralnego
3,5zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi ogólnie określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budzetu, potrafi wymienić cele i instrumenty banku centralnego
4,0zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budzetu, zna cele i rozumie mechanizm działania instrumentów banku centralnego
4,5zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie przeprowadzic analizę wybranych pozycji dochodów i wydatków budzetu, zna cele i świetnie rozumie funkcjonowanie instrumentów banku centralnego
5,0zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie przeprowadzic analizę wybranych pozycji dochodów i wydatków budzetu, zna cele i świetnie rozumie funkcjonowanie instrumentów banku centralnego omawianych na zajęciach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C2_U01
Potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką.
2,0nie dostrzega związku między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą
3,0dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą
3,5dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizm regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku
4,0rozumie istote relacji między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku
4,5rozumie istotę związków między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania poszczególnych instrumentów banku centralnego
5,0rozumie istotę związków łączących ilość pieniądza na rynku z aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania instrumentów banku centralnego prezentowanych na zajęciach
E_1A_C2_U02
Identyfikuje i potrafi analizować aktywne i pasywne wersje rozwiązań budżetowych
2,0nie potrafi dokonać charakterystyki aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych
3,0potrafi określić cechy aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych
3,5potrafi sprawnie określić aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na niektóre obszary gospodarki
4,0analizuje aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na na poszczególne obszary gospodarki
4,5sprawnie analizuje najczęściej prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy
5,0sprawnie analizuje prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi , bez większych problemów, oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C2_K01
Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
2,0Student nie jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
3,0Student jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
3,5Student jest zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
4,0Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
4,5Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Literatura podstawowa

  1. Ćwikliński H. (red.), Polityka gospodarcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2004, IV
  2. Winiarski B. (red.), Polityka gospodarcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Acocella N., Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  2. Buchanan J. M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2005
  3. Czapiewski R. (red.), Polityka gospodarcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2009
  4. Kaja J., Polityka gospodarcza. Wstęp do teorii, Szkoła Główna Handlowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2007
  5. Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, PWE, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata2
T-A-2Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracującyc według sekcji i działaów w długim okresie czasu.1
T-A-3Dochody i wydatki budżetu państwa w wybranych latach okresu 1997-2010. Analiza niektórych pozycji dochodów (wpływy z vat'u i akcyzy) i wydatków (m. in. wydatków - kosztów obsługi długu publicznego)4
T-A-4Deficyt budżetowy. Proces narastania długu publicznego na przykładzie budżetów okresu 2000-2010.2
T-A-5Bezrobocie, inflacja, produkt krajowy brutto jako miary skuteczności polityki gospodarczej państwa.1
T-A-6Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata2
T-A-7Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracującyc według sekcji i działaów w długim okresie czasu.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka gospodarcza - istota, cele. Państwao liberalno-demokratyczne a gospodarka. Ingerencja państwa w sferę wytwarzania, wymiany i podziału dochodów. Doktryna państwa opiekuńczego. Teoria racjonalnych oczekiwań a aktywność państwa.6
T-W-2Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne, podsystemy polityki gospodarczej - polityka sektorowa i instrumentalna. Narzędzia realizacji polityki gospodarczej. Funkcje budżetu państwa, polityka fiskalno-budżetowa jako instrument regulacji popytu.5
T-W-3Deficyt budżetowy i dług publiczny a rozwój gospodarczy. Aktywna i pasywna polityka pieniężna. Bank centralny w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-A-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - opracowanie zadań zleconych przez prowadzącego zajęcia, - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu), - udział w konsultacjach (odpowiedzi na pytania wykraczające poza materiał programowy, weryfikacja postępów w nauce przedmiotu)45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach i egzaminie15
A-W-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu), - udział w konsultacjach (weryfikacja postępów w studiowaniu przedmiotu, odpowiedzi na nurtujące pytania wykraczające poza treści programowe)45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C2_W01Objaśnianie istoty polityki gospodarczej, rozpoznawanie celów polityki gospodarczej, identyfikowanie relacji między polityką a gospodarką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie podstawowych kategorii polityki gospodarczej oraz istoty relacji między państwem a gospodarką
Treści programoweT-W-1Polityka gospodarcza - istota, cele. Państwao liberalno-demokratyczne a gospodarka. Ingerencja państwa w sferę wytwarzania, wymiany i podziału dochodów. Doktryna państwa opiekuńczego. Teoria racjonalnych oczekiwań a aktywność państwa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniajaca: - zrozumienie tematu, - plan i organizacja pracy, - dobor materiałów, poprawnoiść merytoryczna tez i argumentów, - samodzialność wykonania (prace indywdualne), - współpraca w zespole i terminowośc (prace zespołowe)
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie polecenia, - stopien wyczerpania tematu, - samodzielność, pewność, oryginalność wypowiedzi
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego/egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dostrzega istoty relacji między państwem a gospodarką, nie umie zidentyfikować celów polityki gospodarczej panstwa
3,0dostrzega niektóre relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej panstwa
3,5rozróżnia relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej panstwa
4,0rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i niektóre konsekwencje realizowanych celów
4,5rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje ich realizacji
5,0rozróżnia i analitycznie charakteryzuje wszystkie omawiane na zajęciach relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje gospodarcze projektowanych celów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C2_W02rozróżnia uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, rozpoznaje budżetowe implikacje elementów państwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie podstawowych kategorii polityki gospodarczej oraz istoty relacji między państwem a gospodarką
C-2Wykształcenie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
Treści programoweT-A-6Produkt krajowy brutto w Polsce, Unii Europejskiej i wybranych krajach świata
T-A-7Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracującyc według sekcji i działaów w długim okresie czasu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego/egzaminu
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie polecenia, - stopien wyczerpania tematu, - samodzielność, pewność, oryginalność wypowiedzi
S-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniajaca: - zrozumienie tematu, - plan i organizacja pracy, - dobor materiałów, poprawnoiść merytoryczna tez i argumentów, - samodzialność wykonania (prace indywdualne), - współpraca w zespole i terminowośc (prace zespołowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wskazać uwarunkowań polityki gospodarczej, nie potrafi wskazać implikacji budżetowych elementów panstwa minimalnego i socjalnego w praktyce państwa liberalno-demokratycznego
3,0potrafi wskazać uwarunkowania polityki gospodarczej, umie określić niektóre konsekwencje budżetowe realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego
3,5potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie przewidzieć niektóre konsekwencje budżetowe realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego
4,0potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego
4,5potrafi wskazać i dokonać analizy uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego
5,0potrafi przeprowadzić analizę uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować, przewidzieć rozmiary konsekwencji budżetowych realizowanych w praktyce elementów panstwa minimalnego i socjalnego oraz uzasadnić sformułowane wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C2_W03Identyfikuje konsekwencje budżetowe wywołane kosztami obsługi długu publicznego, ma wiedze i rozumie istotę sprzężeń wystepujących między deficytem budżetowym i długiem publicznym a fiskalizmem państwa. Zna cele, funkcje i instrumenty banku centralnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie podstawowych kategorii polityki gospodarczej oraz istoty relacji między państwem a gospodarką
C-3Poznanie istoty i konsekwencji budżetowych dokonywanych wyborów społecznych
Treści programoweT-A-4Deficyt budżetowy. Proces narastania długu publicznego na przykładzie budżetów okresu 2000-2010.
T-W-3Deficyt budżetowy i dług publiczny a rozwój gospodarczy. Aktywna i pasywna polityka pieniężna. Bank centralny w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie polecenia, - stopien wyczerpania tematu, - samodzielność, pewność, oryginalność wypowiedzi
S-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniajaca: - zrozumienie tematu, - plan i organizacja pracy, - dobor materiałów, poprawnoiść merytoryczna tez i argumentów, - samodzialność wykonania (prace indywdualne), - współpraca w zespole i terminowośc (prace zespołowe)
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego/egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wykorzystać postulatu równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa, nie umie scharakteryzować relacji między dochodami a wydatkami budzetu
3,0zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budzetu, potrafi wymienić cele i niektóre instrumenty banku centralnego
3,5zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi ogólnie określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budzetu, potrafi wymienić cele i instrumenty banku centralnego
4,0zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie scharakteryzować relacje między dochodami a wydatkami budzetu, zna cele i rozumie mechanizm działania instrumentów banku centralnego
4,5zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie przeprowadzic analizę wybranych pozycji dochodów i wydatków budzetu, zna cele i świetnie rozumie funkcjonowanie instrumentów banku centralnego
5,0zna zasadę równowagi bilansowej w badaniu problemu budżetu panstwa i potrafi określić zależności między dochodami a wydatkami budżetu, umie przeprowadzic analizę wybranych pozycji dochodów i wydatków budzetu, zna cele i świetnie rozumie funkcjonowanie instrumentów banku centralnego omawianych na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C2_U01Potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym
Treści programoweT-W-2Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne, podsystemy polityki gospodarczej - polityka sektorowa i instrumentalna. Narzędzia realizacji polityki gospodarczej. Funkcje budżetu państwa, polityka fiskalno-budżetowa jako instrument regulacji popytu.
T-W-3Deficyt budżetowy i dług publiczny a rozwój gospodarczy. Aktywna i pasywna polityka pieniężna. Bank centralny w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie polecenia, - stopien wyczerpania tematu, - samodzielność, pewność, oryginalność wypowiedzi
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego/egzaminu
S-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniajaca: - zrozumienie tematu, - plan i organizacja pracy, - dobor materiałów, poprawnoiść merytoryczna tez i argumentów, - samodzialność wykonania (prace indywdualne), - współpraca w zespole i terminowośc (prace zespołowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dostrzega związku między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą
3,0dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą
3,5dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizm regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku
4,0rozumie istote relacji między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku
4,5rozumie istotę związków między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania poszczególnych instrumentów banku centralnego
5,0rozumie istotę związków łączących ilość pieniądza na rynku z aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania instrumentów banku centralnego prezentowanych na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C2_U02Identyfikuje i potrafi analizować aktywne i pasywne wersje rozwiązań budżetowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami i regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Poznanie istoty i konsekwencji budżetowych dokonywanych wyborów społecznych
Treści programoweT-W-2Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne, podsystemy polityki gospodarczej - polityka sektorowa i instrumentalna. Narzędzia realizacji polityki gospodarczej. Funkcje budżetu państwa, polityka fiskalno-budżetowa jako instrument regulacji popytu.
T-W-3Deficyt budżetowy i dług publiczny a rozwój gospodarczy. Aktywna i pasywna polityka pieniężna. Bank centralny w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie polecenia, - stopien wyczerpania tematu, - samodzielność, pewność, oryginalność wypowiedzi
S-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniajaca: - zrozumienie tematu, - plan i organizacja pracy, - dobor materiałów, poprawnoiść merytoryczna tez i argumentów, - samodzialność wykonania (prace indywdualne), - współpraca w zespole i terminowośc (prace zespołowe)
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego/egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dokonać charakterystyki aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych
3,0potrafi określić cechy aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych
3,5potrafi sprawnie określić aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na niektóre obszary gospodarki
4,0analizuje aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na na poszczególne obszary gospodarki
4,5sprawnie analizuje najczęściej prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy
5,0sprawnie analizuje prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi , bez większych problemów, oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C2_K01Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Poznanie istoty i konsekwencji budżetowych dokonywanych wyborów społecznych
Treści programoweT-A-7Struktura gospodarki krajowej w świetle danych Głównego Urzędu Statystycznego. Sytuacja demograficzna Polski. Pracującyc według sekcji i działaów w długim okresie czasu.
T-W-2Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne, podsystemy polityki gospodarczej - polityka sektorowa i instrumentalna. Narzędzia realizacji polityki gospodarczej. Funkcje budżetu państwa, polityka fiskalno-budżetowa jako instrument regulacji popytu.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego/egzaminu
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie polecenia, - stopien wyczerpania tematu, - samodzielność, pewność, oryginalność wypowiedzi
S-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniajaca: - zrozumienie tematu, - plan i organizacja pracy, - dobor materiałów, poprawnoiść merytoryczna tez i argumentów, - samodzialność wykonania (prace indywdualne), - współpraca w zespole i terminowośc (prace zespołowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
3,0Student jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
3,5Student jest zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
4,0Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką
4,5Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń