Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy makroekonomii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy makroekonomii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Spychalski <Grzegorz.Spychalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 45 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu matematyki i mikroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania zjawisk i procesów makroekonomicznych
C-3Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce
C-4Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce autarkicznej i otwartej. Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.3
T-A-2Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.6
T-A-3Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu w gospodarce. Rynek dóbr i rynek pracy w aspekcie oddziaływania na zagregowaną podaż. Zachowanie się gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków8
T-A-4Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki. Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.9
T-A-5Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji.9
T-A-6Główne nurty teoretyczne makroekonomii. Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej uwarunkowania.5
T-A-7Procesy globalizacji i internacjonalizacji gospodarki i ich konsekwencje.5
45
wykłady
T-W-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.2
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.4
T-W-3Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.4
T-W-4Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach45
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym czytanie pogłębionej literatury przedmiotu45
A-A-3Konsultacje5
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów10
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
A-A-6Zaliczenie ćwiczeń3
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie zalecanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu23
A-W-4Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B10_W01
Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne
E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W15S1A_W01, S1A_W04, S1A_W11C-1T-A-5, T-A-6, T-W-3, T-A-2, T-A-4, T-W-2, T-A-3, T-A-7, T-A-1, T-W-4, T-W-1M-2, M-1, M-3, M-4S-5, S-3, S-1, S-7, S-6
E_1A_B10_W02
Ma wiedzę na temat instrumentów polityki ekonomicznej
E_1A_W01, E_1A_W03S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03C-1T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-W-3, T-A-1, T-A-5, T-W-1, T-A-7M-2, M-4, M-3, M-1S-5, S-1, S-3, S-7, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B10_U01
Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych
E_1A_U01, E_1A_U14S1A_U01, S1A_U10C-4, C-2, C-1, C-3T-A-7, T-A-4, T-W-3, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-A-6M-4, M-2, M-3, M-1S-2, S-6, S-7, S-4, S-3, S-1, S-5
E_1A_B10_U02
Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach
E_1A_U04, E_1A_U14S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U08, S1A_U10C-3, C-1, C-2, C-4T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-W-2, T-A-5, T-W-4, T-A-6, T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-A-7M-4, M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3, S-7, S-5, S-4, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B10_K01
Student prowadzi merytoryczną dyskusję dotyczącą procesów i zjawisk występujących w gospodarce, wyraża oceny nt stosowanej polityki makroekonomicznej
E_1A_K04, E_1A_K02S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04C-3, C-1, C-4, C-2T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-W-1, T-A-5, T-W-2, T-A-2, T-A-4M-1, M-3, M-4, M-2S-3, S-7, S-2, S-4, S-1, S-5, S-6
E_1A_B10_K02
Student potrafi pracować w grupie, jest kreatywny i otwarty na pomysły innych
E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K09S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04C-4, C-3, C-2, C-1T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-A-6, T-A-5, T-A-2, T-A-7M-1, M-4, M-3, M-2S-1, S-3, S-5, S-6, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B10_W01
Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne
2,0Student nie zna podstawowych pojęć ani zjawisk makroekonomicznych
3,0Student zna podstawowe pojęcia makroekonomiczne wskazane w treściach programowych i potrafi je zdefiniować
3,5Student ma wiedzę na temat pojęć i zjawisk makroekonomicznych wskazanych w treściach programowych, potrafi je zdefiniować i zidentyfikować ich przyczyny
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, związki przyczynowo-skutkowe występujące w gospodarce
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych zjawisk makroekonomicznych i ich skutków dla gospodarki
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat zwiazków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce i potrafi je odnieść do bieżącej sytuacji
E_1A_B10_W02
Ma wiedzę na temat instrumentów polityki ekonomicznej
2,0Student nie potrafi wymienić instrumentów polityki gospodarczej w tym fiskalnej i monetarnej
3,0Student zna podstawowe rodzaje polityki ekonomicznej i ich instrumentarium
3,5Student ma wiedzę na temat polityki budżetowej i pieniężnej, stosowanych instrumentów oraz ich efektów dla gospodarki
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, zna konsekwencje prowadzonej polityki gospodarczej
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych kategorii makroekonomicznych i jest zainteresowany jej poszerzaniem
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat wszystkich instrumentów polityki fiskalnej i monetarnej ma wiedzę wykraczajacą poza materiał programowy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B10_U01
Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych
2,0Student nie potrafi interpretować zjawisk i procesów gospodarczych
3,0Student potrafi interpretować w sposób ogólny zjawiska i procesy gospodarcze
3,5Student potrafi interpretować w sposób szczegółowy zjawiska i procesy gospodarcze
4,0Student potrafi interpretować w sposób pogłębiony zjawiska i procesy gospodarcze
4,5Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze wymagane na przedmiocie oraz odnosić je do rzeczywistości gospodarczej
5,0Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze, odnosić je do rzeczywistości gospodarczej i wskazywać możliwe konsekwencje z uwagi na bieżące problemy gospodarcze
E_1A_B10_U02
Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach
2,0Student nie potrafi przeanalizować związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,0Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,5Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych współczesnych zjawisk gospodarczych w aspekcie prowadzonej polityki makroekonomicznej
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków oraz nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej
4,5Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę
5,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę, a także sam doszukuje się zależności pomiędzy zjawiskami gospodarczymi, a ich przyczynami i skutkami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B10_K01
Student prowadzi merytoryczną dyskusję dotyczącą procesów i zjawisk występujących w gospodarce, wyraża oceny nt stosowanej polityki makroekonomicznej
2,0Student nie wykazuje chęci do podjęcia dyskusji na zadany temat, nie potrafi wyrażać własnych opinii w zakresie bieżących problemów ekonomicznych
3,0Student wykazuje zainteresowanie dyskusją na tematy ekonomiczne, potrafi identyfikować bieżące problemy ekonomiczne
3,5Student wykazuje zainteresowanie dyskusją na tematy ekonomiczne, potrafi identyfikować bieżące problemy ekonomiczne i wymieniać poglądy z innymi uczestnikami dyskusji
4,0Student wykazuje zainteresowanie dyskusją na tematy ekonomiczne, potrafi identyfikować bieżące problemy ekonomiczne i polemizować z innymi uczestnikami dyskusji
4,5Student sam inicjuje dyskusję na tematy ekonomiczne, polemizuje z innymi uczestnikami dyskusji nt. problemów ekonomicznych oraz prowadzonej polityki makroekonomicznej
5,0Student sam inicjuje, a także moderuje dyskusję na tematy ekonomiczne, potrafi polemizować z innymi uczestnikami dyskusji w zakresie przyczyn i skutków bieżących problemów ekonomicznych oraz prowadzonej polityki makroekonomicznej
E_1A_B10_K02
Student potrafi pracować w grupie, jest kreatywny i otwarty na pomysły innych
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, ani wymieniać się poglądami na zadany temat
3,0Student potrafi pracować w grupie oraz dyskutować na wybrany temat z pozostałymi członkami grupy
3,5Student potrafi współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia ekonomicznego, potrafi na poziomie dostatecznym dyskutować na wybrany temat z pozostałymi członkami grupy
4,0Student potrafi efektywnie współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia ekonomicznego, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje proponowanych wariantów rozwiązania problemu ekonomicznego
4,5Student potrafi efektywnie współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia ekonomicznego, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje przedstawionych wariantów rozwiązania problemu ekonomicznego, potrafi także sam zaproponować rozwiązanie, które uważa za najlepsze
5,0Student potrafi efektywnie pracować w grupie, sam podejmuje dyskusję i proponuje rozwiązanie zadanego problemu ekonomicznego, potrafi także zainspirować pozostałych członków zespołu i koordynować ich prace

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Dornbush R, Fischer S., Makroekonomia, t. 2, PWE, Warszawa, 2010
  2. Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2010
  3. Spychalski G., Wprowadzenie do mikro- i makroekonomii. Przegląd podstawowych pojęć ekonomicznych., Wydaw. AR, Szczecin, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Oleksiuk A., Białek J., Makroekonomia, Key Text, Warszawa, 2008
  2. Czasopisma ekonomiczne, Ekonomista, Bank i Kredyt, Gospodarka Narodowa itp, 2011
  3. Wortale ekonomiczne, www.nbp.pl, www.nbportal.pl, www.mf.gov.pl itp., 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce autarkicznej i otwartej. Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.3
T-A-2Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.6
T-A-3Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu w gospodarce. Rynek dóbr i rynek pracy w aspekcie oddziaływania na zagregowaną podaż. Zachowanie się gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków8
T-A-4Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki. Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.9
T-A-5Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji.9
T-A-6Główne nurty teoretyczne makroekonomii. Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej uwarunkowania.5
T-A-7Procesy globalizacji i internacjonalizacji gospodarki i ich konsekwencje.5
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.2
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.4
T-W-3Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.4
T-W-4Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach45
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym czytanie pogłębionej literatury przedmiotu45
A-A-3Konsultacje5
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów10
A-A-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
A-A-6Zaliczenie ćwiczeń3
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie zalecanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do egzaminu23
A-W-4Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B10_W01Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
Treści programoweT-A-5Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji.
T-A-6Główne nurty teoretyczne makroekonomii. Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej uwarunkowania.
T-W-3Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-A-2Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-4Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki. Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-A-3Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu w gospodarce. Rynek dóbr i rynek pracy w aspekcie oddziaływania na zagregowaną podaż. Zachowanie się gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków
T-A-7Procesy globalizacji i internacjonalizacji gospodarki i ich konsekwencje.
T-A-1Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce autarkicznej i otwartej. Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-W-4Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-W-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-3Studia przypadków
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć ani zjawisk makroekonomicznych
3,0Student zna podstawowe pojęcia makroekonomiczne wskazane w treściach programowych i potrafi je zdefiniować
3,5Student ma wiedzę na temat pojęć i zjawisk makroekonomicznych wskazanych w treściach programowych, potrafi je zdefiniować i zidentyfikować ich przyczyny
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, związki przyczynowo-skutkowe występujące w gospodarce
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych zjawisk makroekonomicznych i ich skutków dla gospodarki
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat zwiazków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce i potrafi je odnieść do bieżącej sytuacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B10_W02Ma wiedzę na temat instrumentów polityki ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
Treści programoweT-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-W-4Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-3Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu w gospodarce. Rynek dóbr i rynek pracy w aspekcie oddziaływania na zagregowaną podaż. Zachowanie się gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków
T-A-4Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki. Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-A-2Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-6Główne nurty teoretyczne makroekonomii. Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej uwarunkowania.
T-W-3Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-A-1Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce autarkicznej i otwartej. Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-A-5Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji.
T-W-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-A-7Procesy globalizacji i internacjonalizacji gospodarki i ich konsekwencje.
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
M-3Studia przypadków
M-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić instrumentów polityki gospodarczej w tym fiskalnej i monetarnej
3,0Student zna podstawowe rodzaje polityki ekonomicznej i ich instrumentarium
3,5Student ma wiedzę na temat polityki budżetowej i pieniężnej, stosowanych instrumentów oraz ich efektów dla gospodarki
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, zna konsekwencje prowadzonej polityki gospodarczej
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych kategorii makroekonomicznych i jest zainteresowany jej poszerzaniem
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat wszystkich instrumentów polityki fiskalnej i monetarnej ma wiedzę wykraczajacą poza materiał programowy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B10_U01Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym, uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych, a także z innych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-4Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania zjawisk i procesów makroekonomicznych
C-1Zrozumienie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
C-3Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce
Treści programoweT-A-7Procesy globalizacji i internacjonalizacji gospodarki i ich konsekwencje.
T-A-4Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki. Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-W-3Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-A-2Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-1Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce autarkicznej i otwartej. Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-A-3Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu w gospodarce. Rynek dóbr i rynek pracy w aspekcie oddziaływania na zagregowaną podaż. Zachowanie się gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków
T-A-5Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji.
T-W-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-W-4Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-A-6Główne nurty teoretyczne makroekonomii. Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej uwarunkowania.
Metody nauczaniaM-4Analizowanie problemów ekonomicznych
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować zjawisk i procesów gospodarczych
3,0Student potrafi interpretować w sposób ogólny zjawiska i procesy gospodarcze
3,5Student potrafi interpretować w sposób szczegółowy zjawiska i procesy gospodarcze
4,0Student potrafi interpretować w sposób pogłębiony zjawiska i procesy gospodarcze
4,5Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze wymagane na przedmiocie oraz odnosić je do rzeczywistości gospodarczej
5,0Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze, odnosić je do rzeczywistości gospodarczej i wskazywać możliwe konsekwencje z uwagi na bieżące problemy gospodarcze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B10_U02Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym, uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych, a także z innych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce
C-1Zrozumienie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania zjawisk i procesów makroekonomicznych
C-4Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny
Treści programoweT-A-2Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-4Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki. Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-A-1Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce autarkicznej i otwartej. Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-A-5Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji.
T-W-4Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-6Główne nurty teoretyczne makroekonomii. Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej uwarunkowania.
T-W-3Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-A-3Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu w gospodarce. Rynek dóbr i rynek pracy w aspekcie oddziaływania na zagregowaną podaż. Zachowanie się gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków
T-A-7Procesy globalizacji i internacjonalizacji gospodarki i ich konsekwencje.
Metody nauczaniaM-4Analizowanie problemów ekonomicznych
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeanalizować związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,0Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,5Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych współczesnych zjawisk gospodarczych w aspekcie prowadzonej polityki makroekonomicznej
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków oraz nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej
4,5Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę
5,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę, a także sam doszukuje się zależności pomiędzy zjawiskami gospodarczymi, a ich przyczynami i skutkami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B10_K01Student prowadzi merytoryczną dyskusję dotyczącą procesów i zjawisk występujących w gospodarce, wyraża oceny nt stosowanej polityki makroekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce
C-1Zrozumienie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
C-4Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania zjawisk i procesów makroekonomicznych
Treści programoweT-W-3Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-4Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-1Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce autarkicznej i otwartej. Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-A-6Główne nurty teoretyczne makroekonomii. Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej uwarunkowania.
T-A-3Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu w gospodarce. Rynek dóbr i rynek pracy w aspekcie oddziaływania na zagregowaną podaż. Zachowanie się gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków
T-A-7Procesy globalizacji i internacjonalizacji gospodarki i ich konsekwencje.
T-W-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-A-5Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-A-2Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-4Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki. Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-3Studia przypadków
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje chęci do podjęcia dyskusji na zadany temat, nie potrafi wyrażać własnych opinii w zakresie bieżących problemów ekonomicznych
3,0Student wykazuje zainteresowanie dyskusją na tematy ekonomiczne, potrafi identyfikować bieżące problemy ekonomiczne
3,5Student wykazuje zainteresowanie dyskusją na tematy ekonomiczne, potrafi identyfikować bieżące problemy ekonomiczne i wymieniać poglądy z innymi uczestnikami dyskusji
4,0Student wykazuje zainteresowanie dyskusją na tematy ekonomiczne, potrafi identyfikować bieżące problemy ekonomiczne i polemizować z innymi uczestnikami dyskusji
4,5Student sam inicjuje dyskusję na tematy ekonomiczne, polemizuje z innymi uczestnikami dyskusji nt. problemów ekonomicznych oraz prowadzonej polityki makroekonomicznej
5,0Student sam inicjuje, a także moderuje dyskusję na tematy ekonomiczne, potrafi polemizować z innymi uczestnikami dyskusji w zakresie przyczyn i skutków bieżących problemów ekonomicznych oraz prowadzonej polityki makroekonomicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B10_K02Student potrafi pracować w grupie, jest kreatywny i otwarty na pomysły innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-4Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny
C-3Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania zjawisk i procesów makroekonomicznych
C-1Zrozumienie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej
Treści programoweT-W-3Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-4Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-3Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu w gospodarce. Rynek dóbr i rynek pracy w aspekcie oddziaływania na zagregowaną podaż. Zachowanie się gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków
T-A-4Kurs walutowy. Polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki. Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej.
T-W-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim.
T-A-6Główne nurty teoretyczne makroekonomii. Transformacja systemowa gospodarki polskiej i jej uwarunkowania.
T-A-5Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji.
T-A-2Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-7Procesy globalizacji i internacjonalizacji gospodarki i ich konsekwencje.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
M-3Studia przypadków
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, ani wymieniać się poglądami na zadany temat
3,0Student potrafi pracować w grupie oraz dyskutować na wybrany temat z pozostałymi członkami grupy
3,5Student potrafi współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia ekonomicznego, potrafi na poziomie dostatecznym dyskutować na wybrany temat z pozostałymi członkami grupy
4,0Student potrafi efektywnie współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia ekonomicznego, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje proponowanych wariantów rozwiązania problemu ekonomicznego
4,5Student potrafi efektywnie współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia ekonomicznego, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje przedstawionych wariantów rozwiązania problemu ekonomicznego, potrafi także sam zaproponować rozwiązanie, które uważa za najlepsze
5,0Student potrafi efektywnie pracować w grupie, sam podejmuje dyskusję i proponuje rozwiązanie zadanego problemu ekonomicznego, potrafi także zainspirować pozostałych członków zespołu i koordynować ich prace