Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
Sylabus przedmiotu Mikroekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikroekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Spychalski <Grzegorz.Spychalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka w zakresie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, charakterystycznymi dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych |
C-2 | Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych |
C-3 | Znajomość niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metod ich regulacji za pomocą polityki państwa. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr. | 2 |
T-A-2 | Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. | 3 |
T-A-3 | Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy. Braki równowagi i jej zmiany – modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku – model pajęczyny. | 3 |
T-A-4 | Elastyczność popytu i podaży – zadania. | 6 |
T-A-5 | Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta. | 4 |
T-A-6 | Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie. Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny. | 6 |
T-A-7 | Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej | 3 |
T-A-8 | Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej. | 3 |
T-A-9 | Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu. | 3 |
T-A-10 | Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu | 3 |
T-A-11 | Ziemia i renta gruntowa. | 3 |
T-A-12 | Kapitał – zadania. | 3 |
T-A-13 | Ekonomia dobrobytu | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Narzędzia i metody analizy ekonomicznej. | 2 |
T-W-2 | Teoria wyboru konsumenta. | 2 |
T-W-3 | Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy | 2 |
T-W-4 | Koszty produkcji w krótkim i długim okresie | 2 |
T-W-5 | Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej oraz monopolu. | 2 |
T-W-6 | Rynki czynników wytwórczych. Zatrudnienie i płace na konkurencyjnym rynku pracy. | 2 |
T-W-7 | Teoria podziału – dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii. Regulacyjna rola państwa. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 45 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym czytanie pogłębionej literatury przedmiotu | 55 |
A-A-3 | Uczestnictwo w konsultacjach niezbędne do przygotowania prezentacji | 15 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwiów | 30 |
A-A-5 | Prezentacja multimedialna | 2 |
A-A-6 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 30 |
A-A-7 | Zaliczenie ćwiczeń | 3 |
180 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 13 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające – wykład z prezentacją mulimedialną |
M-2 | Metody problemowe – wykład problemowy |
M-3 | Studia przypadków i dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metody praktyczne – pokaz, rozwiązywanie zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku |
S-3 | Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień |
S-4 | Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B5_W01 Ma wiedzę na temat podstawowych kategorii ekonomicznych, charakterystycznych dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych | E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W15 | S1A_W01, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W11 | C-1, C-3 | T-A-13, T-A-10, T-W-5, T-A-7, T-W-3, T-A-9, T-A-3, T-W-6, T-A-2, T-W-4, T-A-5, T-A-12, T-A-8, T-W-2, T-W-7, T-A-4, T-W-1, T-A-11, T-A-6, T-A-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-4, S-2, S-5, S-6 |
E_1A_B5_W02 Zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomocą polityki państwa | E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W02 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03 | C-1, C-3 | T-W-4, T-A-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-A-10, T-W-2, T-A-11, T-A-1, T-W-7, T-A-7, T-A-9, T-A-13, T-A-8, T-A-6, T-A-4, T-A-12, T-A-3, T-W-5 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-4, S-5, S-2, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B5_U01 Umiejętność rozumienia i posługiwania się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi | E_1A_U01, E_1A_U12, E_1A_U08 | S1A_U01, S1A_U03, S1A_U08 | C-2, C-1, C-3 | T-A-13, T-W-2, T-A-1, T-W-7, T-W-4, T-A-3, T-A-9, T-A-8, T-W-5, T-A-2, T-A-10, T-W-6, T-W-1, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-W-3, T-A-12, T-A-11, T-A-4 | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-4, S-2, S-3, S-6, S-5, S-1 |
E_1A_B5_U02 Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych | E_1A_U02, E_1A_U12, E_1A_U01, E_1A_U08 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08 | C-2, C-3, C-1 | T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-A-8, T-A-13, T-A-1, T-W-4, T-A-11, T-A-3, T-A-6, T-A-10, T-A-2, T-A-5, T-A-7, T-W-6, T-A-12, T-W-3, T-A-9 | M-4, M-3, M-2, M-1 | S-5, S-2, S-6, S-1, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B5_K01 Student jest świadomy wagi problemów ekonomicznych oraz roli podmiotów gospodarczych i państwa w ich rozwiązywaniu | E_1A_K03, E_1A_K04 | S1A_K03, S1A_K04 | C-3, C-1, C-2 | T-A-9, T-A-11, T-W-5, T-A-5, T-A-2, T-A-7, T-A-8, T-A-12, T-W-6, T-A-1, T-A-10, T-W-3, T-W-1, T-A-13, T-W-4, T-A-4, T-W-7, T-A-6, T-A-3, T-W-2 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-1, S-3, S-4, S-5, S-2, S-6 |
E_1A_B5_K02 Student potrafi pracować w grupie, jest kreatywny i otwarty na pomysły innych | E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K09 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04 | C-2, C-1, C-3 | T-A-2, T-W-6, T-A-7, T-A-1, T-A-11, T-A-9, T-A-3, T-A-13, T-W-3, T-A-12, T-W-5, T-A-10, T-A-4, T-A-6, T-W-7, T-A-5, T-A-8 | M-4, M-3 | S-3, S-2, S-1, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B5_W01 Ma wiedzę na temat podstawowych kategorii ekonomicznych, charakterystycznych dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych | 2,0 | Nie zna podstawowych kategorii ekonomicznych, charakterystycznych dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych |
3,0 | Zna podstawowe kategorie ekonomiczne, charakterystyczne dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych | |
3,5 | Zna i definiuje podstawowe kategorie ekonomiczne, charakterystyczne dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych | |
4,0 | Zna dobrze pojęcia mikroekonomiczne, definiuje podmioty gospodarcze i rządzące nimi prawidłowości | |
4,5 | Student bez problemów porusza sie w problematyce ekonomicznej, zna mechanizmy funkcjonowania gospodarki rynkowej i działających w jej ramach podmiotów gospodarczych oraz ma wiedzę na temat skutków tych działań | |
5,0 | Student bez problemów porusza sie w problematyce ekonomicznej, zna mechanizmy funkcjonowania gospodarki rynkowej i działających w jej ramach podmiotów gospodarczych oraz ma wiedzę na temat skutków tych działań. Objaśnia zachowania ekonomiczne odnosząc je do rzeczywistości gospodarczej | |
E_1A_B5_W02 Zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomocą polityki państwa | 2,0 | Student nie zna podstawowych źródeł zawodności rynku ani instrumentów regulowania mechanizmu rynkowego za pomocą polityki państwa |
3,0 | Student zna podstawowe źródła zawodności rynku oraz instrumenty regulowania mechanizmu rynkowego za pomocą polityki państwa | |
3,5 | Student zna różne źródła zawodności rynku oraz instrumenty regulowania mechanizmu rynkowego za pomocą polityki państwa | |
4,0 | Student zna zjawiska prowadzące do nieefektywności rynku, ich przyczyny, przejawy i skutki, zna również możliwości ich ograniczania | |
4,5 | Student zna zjawiska prowadzące do nieefektywności rynku, ich przyczyny, przejawy i skutki, zna również możliwości ich ograniczania. Ma wiedzę na temat mechanizmów blokujących funkcjonowanie "niewidzialnej ręki rynku" z życia gospodarczego | |
5,0 | Student zna zjawiska prowadzące do nieefektywności rynku, ich przyczyny, przejawy i skutki, zna również możliwości ich ograniczania. Ma wiedzę wykraczajacą poza wymagany materiał wynikającą z bieżącego śledzenia zjawisk zachodzących w gospodarce |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B5_U01 Umiejętność rozumienia i posługiwania się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi | 2,0 | Nie potrafi posługiwać się terminologią ekonomiczną |
3,0 | Potrafi właściwie posługiwać się terminologią ekonomiczną | |
3,5 | Potrafi właściwie posługiwać się kategoriami mikroekonomicznymi i interpretować zjawiska gospodarcze | |
4,0 | Potrafi właściwie posługiwać się kategoriami mikroekonomicznymi, interpretować zjawiska gospodarcze i odnosić je do rzeczywistości | |
4,5 | Potrafi właściwie posługiwać się kategoriami mikroekonomicznymi, interpretować zjawiska gospodarcze, odnosić je do rzeczywistości oraz przewidywać ich skutki | |
5,0 | Potrafi właściwie posługiwać się kategoriami mikroekonomicznymi, interpretować zjawiska gospodarcze, odnosić je do rzeczywistości i przewidywać ich skutki, a także wskazywać różne warianty efektów w zależności od możliwych sytuacji gospodarczych | |
E_1A_B5_U02 Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych | 2,0 | Nie potrafi odnieść teorii mikroekonomicznej do rzeczywistości gospodarczej |
3,0 | Widzi odzwierciedlenie rzeczywistości gospodarczej w teorii mikroekonomicznej | |
3,5 | Potrafi wykorzystywać teorię konsumenta i producenta do interpretowania problemów gospodarczych | |
4,0 | Potrafi wykorzystywać teorię konsumenta i producenta do interpretowania problemów gospodarczych oraz oceniać racjonalność podejmowanych decyzji przez gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa | |
4,5 | Potrafi analizować przyczyny, przejawy i skutki istniejących problemów gospodarczych przez pryzmat teorii konsumenta i producenta oraz dokonywać oceny podejmowanych decyzji przez podmioty gospodarcze | |
5,0 | Potrafi przeprowadzać analizę przyczynowo-skutkową procesów zachodzących w prawdziwej gospodarce i odnosić je do teorii ekonomii |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B5_K01 Student jest świadomy wagi problemów ekonomicznych oraz roli podmiotów gospodarczych i państwa w ich rozwiązywaniu | 2,0 | student nie jest świadomy ważkości problemów ekonomicznych |
3,0 | student ma świadomość występowania problemów ekonomicznych i możliwości ich rozwiazywania przez państwo | |
3,5 | student ma świadomość występowania problemów ekonomicznych i możliwości oddziaływania na nie przez państwo i podmioty gospodarcze | |
4,0 | student zdaje sobie sprawę z wagi różnych problemów ekonomicznych i możliwości oddziaływania na nie przez państwo i podmioty gospodarcze | |
4,5 | student zdaje sobie sprawę z wagi problemów ekonomicznych z jakimi boryka się gospodarka oraz jest świadomy roli państwa i podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu | |
5,0 | student jest świadomy wagi problemów ekonomicznych z jakimi boryka się gospodarka oraz oraz roli państwa i podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu. Zdaje sobie również sprawę z trudności z tym związanych. | |
E_1A_B5_K02 Student potrafi pracować w grupie, jest kreatywny i otwarty na pomysły innych | 2,0 | student nie potrafi współpracować z innymi, co uniemożliwia pracę w zespole |
3,0 | student potrafi współpracować z innymi na poziomie podstawowym, nie wykazuje się jednak kreatywnością ani nie inicjuje pracy | |
3,5 | student potrafi współpracować z innymi, nie wykazuje się jednak kreatywnością chociaż potrafi zachęcić do pracy całą grupę | |
4,0 | student potrafi pracować w grupie, wykazuje się kreatywnością i potrafi zainicjować działanie w grupie | |
4,5 | student potrafi pracować w grupie, wykazuje się kreatywnością i potrafi zainicjować działanie w grupie, wykazuje się umiejętnością zorganizowania pracy nie tylko własnej, ale i całego zespołu | |
5,0 | student potrafi pracować w grupie, wykazuje się kreatywnością i potrafi zainicjować działanie w grupie, wykazuje się umiejętnością zorganizowania pracy nie tylko własnej, ale i całego zespołu. Potrafi zainspirować grupę w poszukiwaniach rozwiązania zadanego problemu |
Literatura podstawowa
- Bednarek K., Będzik B., Majchrzak M., Mikroekonomia. Pojęcia. Prawa. Dylematy, Economicus, Szczecin, 2010
- Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2007
- Czarny E., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2006
- Łącka I. (red.), Mikroekonomia. Zbiór zadań, Mikroekonomia. Zbiór zadań, Szczecin, 2008
- Spychalski G., Wprowadzenie do mikro- i makroekonomii, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2003
Literatura dodatkowa
- Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2004