Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie roli i istoty zarządzania w różnych typach organizacji i na różnych szczeblach struktury organizacyjnej
C-2Znajomość funkcji kierowniczych pełnionych przez menedżerów
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Władza w organizacji a przywództwo2
T-A-2Zarządzanie relacjami z otoczeniem3
T-A-3Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej3
T-A-4Zarządzanie relacjami społecznymi i w procesie zmian3
T-A-5Wybrane metody podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów, planowania i kontroli4
15
wykłady
T-W-1Proces i obszary zarządzania w organizacjach. Menedżerowie - ich funkcje, role i umiejętności.2
T-W-2Koncepcje w zarządzaniu.2
T-W-3Proces planowania. Cele i rodzaje planów.2
T-W-4Organizowanie. Elementy konstrukcyjne organizacji i ich wpływ na proces zarządzania.2
T-W-5Ludzie w organizacji. Zarządzanie zasobami ludzkimi i motywowanie pracowników.3
T-W-6Kontrolowanie. Proces i rodzaje kontroli.2
T-W-7Zarządzanie informacjami i techniką informacyjną2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do dwóch kolokwiów27
A-A-3Przygotowanie zadań domowych i prezentacja na forum grupy8
A-A-4Przygotowanie pracy wiążącej teorię z praktyką zarządzania10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu20
A-W-3Egzamin2
A-W-4Przygotowanie pracy na temat teorii i praktyki zarządzania w wybranym przedsiębiorstwie23
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-2Ocena formująca: Prezentacja wykonanego zadania domowego z zakresu zarządzania
S-3Ocena formująca: Kolokwia z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych w formie testu i zadań problemowych
S-4Ocena podsumowująca: Wykonanie i zaliczenie pracy z zakresu teorii i praktyki zarządzania
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu i pytań problemowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B6_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe koncepcje w zarządzaniu
E_1A_W10S1A_W03, S1A_W05, S1A_W08C-1T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-4, S-5
E_1A_B6_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student objaśnia istotę funkcji kierowniczych i dokonuje ich wewnętrznej charakterystyki
E_1A_W02, E_1A_W05, E_1A_W10S1A_W02, S1A_W03, S1A_W05, S1A_W08C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-4, S-5
E_1A_B6_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student tłumaczy środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji
E_1A_W03S1A_W02, S1A_W03C-1, C-3T-A-2, T-A-4, T-W-2M-1, M-2, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B6_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania, motywowania i kontrolowania.
E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U10, E_1A_U11S1A_U02, S1A_U06, S1A_U07C-2, C-3T-A-4, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-3, M-4S-1, S-3, S-4
E_1A_B6_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje otoczenie, uwzględniając etyczny, globalny i kulturowy asekt zarządzania.
E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U08, E_1A_U18S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06C-3T-A-2, T-A-4M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B6_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen z uwzględnieniem zasad etyki.
E_1A_K02, E_1A_K08, E_1A_K09S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B6_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe koncepcje w zarządzaniu
2,0Student objaśnia teorie w znikomym zakresie.
3,0Student objaśnia podstawoe teorie i poglądy w zarządzaniu.
3,5Student objaśnia teorie w zarządzaniu, wymienia nazwiska ich głównych przedstawicieli.
4,0Student nazywa i objaśnia teorie w zarządzaniu, potrafi omówić wyniki badań ich głównych przedstawicieli.
4,5Student nazywa i objaśnia teorie w zarządzaniu, potrafi omówić wyniki badań ich głównych przedstawicieli oraz wskazać na wybrane możliwości zastosowania w różnych aspektach zarządzania organizacjami.
5,0Student nazywa i objaśnia teorie w zarządzaniu, potrafi omówić wyniki badań ich głównych przedstawicieli oraz podać przykłady ich zastosowania w różnych aspektach zarządzania organizacjami.
E_1A_B6_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student objaśnia istotę funkcji kierowniczych i dokonuje ich wewnętrznej charakterystyki
2,0Student nie potrafi objaśnić istoty funkcji kierowniczych i nie jest w stanie wskazać podstawowych elementów w obszarze każdej z nich.
3,0Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych i wskazuje na podstawowe elementy w obszarze każdej z nich.
3,5Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych i dokonuje charakterystyki wybranych elementów w zakresie każdej z nich.
4,0Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych i dokonuje ich wewnętrznej chrakterystyki.
4,5Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych i dokonuje ich wewnętrznej charakterystyki. Dostrzega powiązania pomiędzy wybranymi obszarami funkcji kierowniczych.
5,0Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych i dokonuje ich wewnętrznej charakterystyki. Potrafi określić i wskazać na przykłady powiązań pomiędzy funkcjami.
E_1A_B6_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student tłumaczy środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji
2,0Student wymienia i poprawnie charakteryzuje wybrane obszary otoczenia organizacji.
3,0Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji.
3,5Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji, dostrzega również inne konteksty otoczenia.
4,0Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji, dostrzega również inne konteksty otoczenia i wskazuje na znaczenie niektórych z nich w zarządzaniu organizacją.
4,5Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji, dostrzega również inne konteksty otoczenia i potrafi opisać ich znaczenie w zarządzaniu organizacją.
5,0Sudent zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji, również w kontekście społecznym i etycznym, globalnym oraz kulturowym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B6_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania, motywowania i kontrolowania.
2,0Student nieprawidłowo stosuje poznane procedury i metody.
3,0Student prawidłowo stosuje podstawowe procedury i metody zarządzania.
3,5Student prawidłowo stosuje poznane procedury metody oraz poprawnie interpretuje wybrane wyniki.
4,0Student prawidłowo stosuje poznane procedury i metody oraz interpretuje wyniki, wskazuje na metody podnoszące sprawność i skuteczność ich zastosowania.
4,5Student prawidłowo wykorzystuje poznane procedury , identyfikuje i dokonuje wyboru najlepszej metody do skutecznego zastosowania procedury.
5,0Student prawidłowo wykorzystuje poznane procedury, identyfikuje i dokonuje wyboru najlepszej metody do skutecznego zastosowania procedury oraz uzasadnia swój wybór.
E_1A_B6_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje otoczenie, uwzględniając etyczny, globalny i kulturowy asekt zarządzania.
2,0Student nie potrafi zastosować podstawowych metod analizy otoczenia organizacji.
3,0Student stosuje podstawowe metody analizy otoczenia organizacji.
3,5Student stosuje różne metody analizy otoczenia organizacji.
4,0Student stosuje różne metody analizy otoczenia organizacji, z uwzględnieniem wybranych aspektów: etycznego, globalnego i kulturowego.
4,5Student dokonuje wyboru i stosuje metody analizy otoczenia organizacji, uwzględniając aspekt etyczny, globalny i kulturowy.
5,0Student dokonuje wyboru, uzasadniając go i stosuje metody analizy otoczenia organizacji, uwzględniając aspekt etyczny, globalny i kulturowy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B6_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen z uwzględnieniem zasad etyki.
2,0Student nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, nie ocenia propozycji lub ocenia je bez uwględnienia zasad etyki
3,0Student uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, ocenia wybrane propozycje zwłaszcza nieetyczne
3,5Student uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, poddaje pod dyskusję własne pomysły, ocenia wybrane propozycje zwłaszcza nieetyczne
4,0Student uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, proponuje rozważenie własnych pomysłów, ocenia pomysły członków grupy, ze względu na ich wpływ na podstawowe zasoby organizacji
4,5Student aktywnie uczestniczy w podejmowaniu decyzji, prezentuje własne pomysły, modyfikując je zgodnie z uzasadnioną krytyką członków grupy. Odrzuca pomysły nieetyczne a pozostałe ocenia ze względu na ich wpływ na zasoby organizacji
5,0Student aktywnie uczestniczy w podejmowaniu decyzji, prezentuje własne pomysły, modyfikując je zgodnie z uzasadnioną krytyką członków grupy. Ocenia rozwiązania problemów zgodnie z przyjętymi procedurami, odrzucając pomysły nieetyczne

Literatura podstawowa

  1. Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  2. Koźmiński A.K., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008
  3. Koźmiński A.K., Piotrowski W. (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2008
  4. Stoner J., Freeman E., Gilbert D., Kierowanie, PWE, Warszawa, 2011
  5. Błaszczyk Wanda, Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Drucker P., Zarządzanie XXI wieku - wyzwania, Wydawnictwo MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa, 2009
  2. Robbins Stephen P., DeCenzo David A., Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Władza w organizacji a przywództwo2
T-A-2Zarządzanie relacjami z otoczeniem3
T-A-3Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej3
T-A-4Zarządzanie relacjami społecznymi i w procesie zmian3
T-A-5Wybrane metody podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów, planowania i kontroli4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces i obszary zarządzania w organizacjach. Menedżerowie - ich funkcje, role i umiejętności.2
T-W-2Koncepcje w zarządzaniu.2
T-W-3Proces planowania. Cele i rodzaje planów.2
T-W-4Organizowanie. Elementy konstrukcyjne organizacji i ich wpływ na proces zarządzania.2
T-W-5Ludzie w organizacji. Zarządzanie zasobami ludzkimi i motywowanie pracowników.3
T-W-6Kontrolowanie. Proces i rodzaje kontroli.2
T-W-7Zarządzanie informacjami i techniką informacyjną2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do dwóch kolokwiów27
A-A-3Przygotowanie zadań domowych i prezentacja na forum grupy8
A-A-4Przygotowanie pracy wiążącej teorię z praktyką zarządzania10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu20
A-W-3Egzamin2
A-W-4Przygotowanie pracy na temat teorii i praktyki zarządzania w wybranym przedsiębiorstwie23
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B6_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe koncepcje w zarządzaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Rozumienie roli i istoty zarządzania w różnych typach organizacji i na różnych szczeblach struktury organizacyjnej
Treści programoweT-A-1Władza w organizacji a przywództwo
T-W-2Koncepcje w zarządzaniu.
T-W-4Organizowanie. Elementy konstrukcyjne organizacji i ich wpływ na proces zarządzania.
T-W-5Ludzie w organizacji. Zarządzanie zasobami ludzkimi i motywowanie pracowników.
T-W-7Zarządzanie informacjami i techniką informacyjną
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykonanie i zaliczenie pracy z zakresu teorii i praktyki zarządzania
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu i pytań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student objaśnia teorie w znikomym zakresie.
3,0Student objaśnia podstawoe teorie i poglądy w zarządzaniu.
3,5Student objaśnia teorie w zarządzaniu, wymienia nazwiska ich głównych przedstawicieli.
4,0Student nazywa i objaśnia teorie w zarządzaniu, potrafi omówić wyniki badań ich głównych przedstawicieli.
4,5Student nazywa i objaśnia teorie w zarządzaniu, potrafi omówić wyniki badań ich głównych przedstawicieli oraz wskazać na wybrane możliwości zastosowania w różnych aspektach zarządzania organizacjami.
5,0Student nazywa i objaśnia teorie w zarządzaniu, potrafi omówić wyniki badań ich głównych przedstawicieli oraz podać przykłady ich zastosowania w różnych aspektach zarządzania organizacjami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B6_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student objaśnia istotę funkcji kierowniczych i dokonuje ich wewnętrznej charakterystyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-2Znajomość funkcji kierowniczych pełnionych przez menedżerów
Treści programoweT-W-1Proces i obszary zarządzania w organizacjach. Menedżerowie - ich funkcje, role i umiejętności.
T-W-3Proces planowania. Cele i rodzaje planów.
T-W-4Organizowanie. Elementy konstrukcyjne organizacji i ich wpływ na proces zarządzania.
T-W-5Ludzie w organizacji. Zarządzanie zasobami ludzkimi i motywowanie pracowników.
T-W-6Kontrolowanie. Proces i rodzaje kontroli.
T-W-7Zarządzanie informacjami i techniką informacyjną
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Wykonanie i zaliczenie pracy z zakresu teorii i praktyki zarządzania
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu i pytań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić istoty funkcji kierowniczych i nie jest w stanie wskazać podstawowych elementów w obszarze każdej z nich.
3,0Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych i wskazuje na podstawowe elementy w obszarze każdej z nich.
3,5Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych i dokonuje charakterystyki wybranych elementów w zakresie każdej z nich.
4,0Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych i dokonuje ich wewnętrznej chrakterystyki.
4,5Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych i dokonuje ich wewnętrznej charakterystyki. Dostrzega powiązania pomiędzy wybranymi obszarami funkcji kierowniczych.
5,0Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych i dokonuje ich wewnętrznej charakterystyki. Potrafi określić i wskazać na przykłady powiązań pomiędzy funkcjami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B6_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student tłumaczy środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Cel przedmiotuC-1Rozumienie roli i istoty zarządzania w różnych typach organizacji i na różnych szczeblach struktury organizacyjnej
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją
Treści programoweT-A-2Zarządzanie relacjami z otoczeniem
T-A-4Zarządzanie relacjami społecznymi i w procesie zmian
T-W-2Koncepcje w zarządzaniu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-3Ocena formująca: Kolokwia z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych w formie testu i zadań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wymienia i poprawnie charakteryzuje wybrane obszary otoczenia organizacji.
3,0Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji.
3,5Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji, dostrzega również inne konteksty otoczenia.
4,0Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji, dostrzega również inne konteksty otoczenia i wskazuje na znaczenie niektórych z nich w zarządzaniu organizacją.
4,5Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji, dostrzega również inne konteksty otoczenia i potrafi opisać ich znaczenie w zarządzaniu organizacją.
5,0Sudent zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji, również w kontekście społecznym i etycznym, globalnym oraz kulturowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B6_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania, motywowania i kontrolowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Znajomość funkcji kierowniczych pełnionych przez menedżerów
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją
Treści programoweT-A-4Zarządzanie relacjami społecznymi i w procesie zmian
T-W-3Proces planowania. Cele i rodzaje planów.
T-W-4Organizowanie. Elementy konstrukcyjne organizacji i ich wpływ na proces zarządzania.
T-W-6Kontrolowanie. Proces i rodzaje kontroli.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-3Ocena formująca: Kolokwia z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych w formie testu i zadań problemowych
S-4Ocena podsumowująca: Wykonanie i zaliczenie pracy z zakresu teorii i praktyki zarządzania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieprawidłowo stosuje poznane procedury i metody.
3,0Student prawidłowo stosuje podstawowe procedury i metody zarządzania.
3,5Student prawidłowo stosuje poznane procedury metody oraz poprawnie interpretuje wybrane wyniki.
4,0Student prawidłowo stosuje poznane procedury i metody oraz interpretuje wyniki, wskazuje na metody podnoszące sprawność i skuteczność ich zastosowania.
4,5Student prawidłowo wykorzystuje poznane procedury , identyfikuje i dokonuje wyboru najlepszej metody do skutecznego zastosowania procedury.
5,0Student prawidłowo wykorzystuje poznane procedury, identyfikuje i dokonuje wyboru najlepszej metody do skutecznego zastosowania procedury oraz uzasadnia swój wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B6_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje otoczenie, uwzględniając etyczny, globalny i kulturowy asekt zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją
Treści programoweT-A-2Zarządzanie relacjami z otoczeniem
T-A-4Zarządzanie relacjami społecznymi i w procesie zmian
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-2Ocena formująca: Prezentacja wykonanego zadania domowego z zakresu zarządzania
S-3Ocena formująca: Kolokwia z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych w formie testu i zadań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować podstawowych metod analizy otoczenia organizacji.
3,0Student stosuje podstawowe metody analizy otoczenia organizacji.
3,5Student stosuje różne metody analizy otoczenia organizacji.
4,0Student stosuje różne metody analizy otoczenia organizacji, z uwzględnieniem wybranych aspektów: etycznego, globalnego i kulturowego.
4,5Student dokonuje wyboru i stosuje metody analizy otoczenia organizacji, uwzględniając aspekt etyczny, globalny i kulturowy.
5,0Student dokonuje wyboru, uzasadniając go i stosuje metody analizy otoczenia organizacji, uwzględniając aspekt etyczny, globalny i kulturowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B6_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen z uwzględnieniem zasad etyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K08Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Znajomość funkcji kierowniczych pełnionych przez menedżerów
Treści programoweT-A-1Władza w organizacji a przywództwo
T-A-2Zarządzanie relacjami z otoczeniem
T-A-3Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej
T-A-4Zarządzanie relacjami społecznymi i w procesie zmian
T-A-5Wybrane metody podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów, planowania i kontroli
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-2Ocena formująca: Prezentacja wykonanego zadania domowego z zakresu zarządzania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, nie ocenia propozycji lub ocenia je bez uwględnienia zasad etyki
3,0Student uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, ocenia wybrane propozycje zwłaszcza nieetyczne
3,5Student uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, poddaje pod dyskusję własne pomysły, ocenia wybrane propozycje zwłaszcza nieetyczne
4,0Student uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, proponuje rozważenie własnych pomysłów, ocenia pomysły członków grupy, ze względu na ich wpływ na podstawowe zasoby organizacji
4,5Student aktywnie uczestniczy w podejmowaniu decyzji, prezentuje własne pomysły, modyfikując je zgodnie z uzasadnioną krytyką członków grupy. Odrzuca pomysły nieetyczne a pozostałe ocenia ze względu na ich wpływ na zasoby organizacji
5,0Student aktywnie uczestniczy w podejmowaniu decyzji, prezentuje własne pomysły, modyfikując je zgodnie z uzasadnioną krytyką członków grupy. Ocenia rozwiązania problemów zgodnie z przyjętymi procedurami, odrzucając pomysły nieetyczne