Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Pośrednictwo i zarządzanie nieruchomosciami

Sylabus przedmiotu Ekonomia społeczna - przedmiot do wyboru II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia społeczna - przedmiot do wyboru II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie.
C-2Poznanie przez studentów nowych narzędzi wspierania działalności organizacji pozarządowych, nowych programów finansowanych m.in. ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
C-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju lokalnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ujmowanie celów społecznych w ramach systemu ekonomicznego.2
T-W-2Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce2
T-W-3Podmioty związane z ekonomia społeczną. Ich charakterystyka i misja.2
T-W-4Wolontariat jako element ekonomii społecznej.2
T-W-5Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego.2
T-W-6Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.2
T-W-7Programy wspierające ekonomię społeczną.2
T-W-8Kapitał społeczny jako czynnik rozwoju lokalnego1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Analiza i wykorzystywanie wskazanej literatury i innych źródeł informacji.15
A-W-3Przygotowanie prezentacji na zadany temat.10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przezentacji przygotowanej przez studentów na zadany temat.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O17/1_W01
Student potrafi rozpoznawać istotne problemy społeczne, będące w zakresie zainteresowania ekonomii społecznej.
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W04S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
E_1A_O17/1_W02
Student wie jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, np. wykluczenia społecznego, marginalizacji społeczności lokalnych, bezrobocia za pomocą instytucji ekonomii społecznej.
E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W08, E_1A_W15S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W11C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
E_1A_O17/1_W03
Student potrafi wskazać znaczenie budowy kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego.
E_1A_W02, E_1A_W04, E_1A_W05S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05C-3T-W-8M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O17/1_U01
Student potrafi wskazać nowe narzędzia wspierania działalności organizacji pozarządowych, m.in. ze środków pomocowych UE.
E_1A_U06S1A_U02, S1A_U05C-2T-W-7M-1, M-3, M-4S-1, S-2
E_1A_O17/1_U02
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych.
E_1A_U02, E_1A_U10S1A_U02, S1A_U06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
E_1A_O17/1_U03
Student posiada umiejętności prezentowania pogladów nt. problemów ekonomii społecznej w formie pisemnej.
E_1A_U13S1A_U09C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-3S-2
E_1A_O17/1_U04
Student umie przezentować zagadnienia z zakresu ekonomii społecznej w formie ustnej w postaci prezentacji.
E_1A_U14S1A_U10C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O17/1_K01
Student ma zdolność samodzielnego poszukiwania wiedzy i dążenia do jej poszerzania oraz pracy w grupie.
E_1A_K01, E_1A_K02S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-4S-1, S-2
E_1A_O17/1_K02
Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy.
E_1A_K10S1A_K02, S1A_K04, S1A_K05C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O17/1_W01
Student potrafi rozpoznawać istotne problemy społeczne, będące w zakresie zainteresowania ekonomii społecznej.
2,0Student nie potrafi rozpoznawać istotnych podstawowych objętych programem przedmiotu problemów społecznych.
3,0Student zna w ograniczonym zakresie podstawowe problemy społeczne; wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
3,5Student zna w podstawowym zakresie problemy społeczne; wykazuje średnie zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie podstawowych problemów społecznych; prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student opanował materiał programowy w zakresie podstawowych problemów społecznych; dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów; jego wypowiedzi sął poprawne i dosyć swobodne..
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazauje pewność, swobodę i poprawność językową.
E_1A_O17/1_W02
Student wie jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, np. wykluczenia społecznego, marginalizacji społeczności lokalnych, bezrobocia za pomocą instytucji ekonomii społecznej.
2,0Student nie potrafi przedstawić podstawowych objętych programem przedmiotu alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych.
3,0Student zna w ograniczonym zakresie podstawowe alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych; wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
3,5Student zna w podstawowym zakresie alternatywne sposoby rozwiązywania problemó społecznych; wykazuje średnie zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student opanował materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów; jego wypowiedzi sął poprawne i dosyć swobodne..
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazauje pewność, swobodę i poprawność językową.
E_1A_O17/1_W03
Student potrafi wskazać znaczenie budowy kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego.
2,0Student nie potrafi wskazać znaczenia kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego.
3,0Student zna w ograniczonym zakresie znaczenie kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
3,5Student zna w podstawowym zakresie znaczenie kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego; wykazuje średnie zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie znaczenia budowy kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego; prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student opanował materiał programowy w zakresie znaczenia kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego; dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów; jego wypowiedzi sął poprawne i dosyć swobodne.
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazauje pewność, swobodę i poprawność językową.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O17/1_U01
Student potrafi wskazać nowe narzędzia wspierania działalności organizacji pozarządowych, m.in. ze środków pomocowych UE.
2,0Student nie potrafi wskazać nowych narzędzi wspierania działaności organizacji poząrzadowych, m.in. ze środków UE.
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi wskazać nowe narzędzia wsparcia organizacji pozarządowych, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi wskazać nowe narzędzia wsparcia instytucji pozarządowych, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie wskazać i omówić nowe narzędzi wsparcia organizacji pozarządowych.
4,5Student potrafi samodzielnie wskazać i omóić wszystkie nowe narzędza wsparcia organizacji pozarządowych ; w ypowiada się na ten temat szeroko, bez błędów i swobodnie.
5,0Student potrafi samodzielnie wskazać, omówić i porównać nowe narzędzia wsparcia organizacji pozarządowych, wykraczajac przy tym poza materiał programowy.
E_1A_O17/1_U02
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych.
2,0Student nie potrafi nawet w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytej wiedzy do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji podstawowych zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji wszystkich zjawisk społecznych, objętych programem i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
5,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych, wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, wykraczajac przy tym poza materiał programowy.
E_1A_O17/1_U03
Student posiada umiejętności prezentowania pogladów nt. problemów ekonomii społecznej w formie pisemnej.
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądów nt. ekonomii społecznej w formie pisemnej.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie pisemnej, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie pisemnej, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie pisemnej na zadany temat.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do dokonania wyboru tematu z zakresu ekonomii społecznej, którego omówienie zaprezentuje w formie pisemnej
5,0Student samodzielnie potrafi wybrać temat i przygotować do zaprezentowania w formie pisemnej, przy czym wykracza on poza postawowy program przedmiotu.
E_1A_O17/1_U04
Student umie przezentować zagadnienia z zakresu ekonomii społecznej w formie ustnej w postaci prezentacji.
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądów nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezenrtacji, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej , z wykorzystaniem prezentacji na zadany temat.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do dokonania wyboru tematu z zakresu ekonomii społecznej, którego omówienie zaprezentuje w formie ustnej z prezentacją multimedialną.
5,0Student samodzielnie potrafi wybrać temat i przygotować do zaprezentowania w formie ustnej z prezentacją multimedialną, przy czym wykracza on poza postawowy program przedmiotu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O17/1_K01
Student ma zdolność samodzielnego poszukiwania wiedzy i dążenia do jej poszerzania oraz pracy w grupie.
2,0Student nie potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytej wiedzy i umiejętności oraz pracować w grupie.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności oraz pracować w grupie, przy pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w średnim stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności oraz pracować w grupie.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności oraz pracować w grupie.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązującego programu oraz pracować w grupie.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiązujący program oraz pracować w grupie.
E_1A_O17/1_K02
Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy.
2,0Student nie wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych.
3,0Student w ograniczonym stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela.
3,5Student w średnim stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy.
4,5Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy, potrafi szerzej omówić ich sytuację i wykazuje skłonność do pomocy.
5,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wybitną wrażliwość na ich problem, potrafi podpowiedzieć, jak rozwiązać niektóre z nich i wykazuje chęć pomocy.

Literatura podstawowa

  1. Gliński P., Lewenstein B., Siciński A., Samoorganizacja społeczeństwa polskiego: trzeci sektor, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa, 2002
  2. Grosse T.G, Szanse rozwoju ekonomii społecznej w Polsce – zadania stojące przed nowym rządem, Analizy i Opinie, Warszawa, 2005, 53, ISP

Literatura dodatkowa

  1. Głażewska D., Finanse w organizacji pozarządowej, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Warszawa, 2006
  2. Kaźmierczak T., Rymsza A., W stronę aktywnej polityki społecznej, ISP, Warszawa, 2003

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ujmowanie celów społecznych w ramach systemu ekonomicznego.2
T-W-2Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce2
T-W-3Podmioty związane z ekonomia społeczną. Ich charakterystyka i misja.2
T-W-4Wolontariat jako element ekonomii społecznej.2
T-W-5Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego.2
T-W-6Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.2
T-W-7Programy wspierające ekonomię społeczną.2
T-W-8Kapitał społeczny jako czynnik rozwoju lokalnego1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Analiza i wykorzystywanie wskazanej literatury i innych źródeł informacji.15
A-W-3Przygotowanie prezentacji na zadany temat.10
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O17/1_W01Student potrafi rozpoznawać istotne problemy społeczne, będące w zakresie zainteresowania ekonomii społecznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie.
C-2Poznanie przez studentów nowych narzędzi wspierania działalności organizacji pozarządowych, nowych programów finansowanych m.in. ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
C-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju lokalnego.
Treści programoweT-W-1Ujmowanie celów społecznych w ramach systemu ekonomicznego.
T-W-2Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce
T-W-3Podmioty związane z ekonomia społeczną. Ich charakterystyka i misja.
T-W-4Wolontariat jako element ekonomii społecznej.
T-W-7Programy wspierające ekonomię społeczną.
T-W-8Kapitał społeczny jako czynnik rozwoju lokalnego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przezentacji przygotowanej przez studentów na zadany temat.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznawać istotnych podstawowych objętych programem przedmiotu problemów społecznych.
3,0Student zna w ograniczonym zakresie podstawowe problemy społeczne; wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
3,5Student zna w podstawowym zakresie problemy społeczne; wykazuje średnie zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie podstawowych problemów społecznych; prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student opanował materiał programowy w zakresie podstawowych problemów społecznych; dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów; jego wypowiedzi sął poprawne i dosyć swobodne..
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazauje pewność, swobodę i poprawność językową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O17/1_W02Student wie jakie są alternatywne sposoby rozwiązywania ważnych problemów społecznych, np. wykluczenia społecznego, marginalizacji społeczności lokalnych, bezrobocia za pomocą instytucji ekonomii społecznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie.
C-2Poznanie przez studentów nowych narzędzi wspierania działalności organizacji pozarządowych, nowych programów finansowanych m.in. ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
C-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju lokalnego.
Treści programoweT-W-3Podmioty związane z ekonomia społeczną. Ich charakterystyka i misja.
T-W-4Wolontariat jako element ekonomii społecznej.
T-W-5Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego.
T-W-6Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przezentacji przygotowanej przez studentów na zadany temat.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić podstawowych objętych programem przedmiotu alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych.
3,0Student zna w ograniczonym zakresie podstawowe alternatywne sposoby rozwiązywania problemów społecznych; wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
3,5Student zna w podstawowym zakresie alternatywne sposoby rozwiązywania problemó społecznych; wykazuje średnie zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student opanował materiał programowy w zakresie alternatywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznych; dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów; jego wypowiedzi sął poprawne i dosyć swobodne..
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazauje pewność, swobodę i poprawność językową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O17/1_W03Student potrafi wskazać znaczenie budowy kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju lokalnego.
Treści programoweT-W-8Kapitał społeczny jako czynnik rozwoju lokalnego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przezentacji przygotowanej przez studentów na zadany temat.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać znaczenia kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego.
3,0Student zna w ograniczonym zakresie znaczenie kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
3,5Student zna w podstawowym zakresie znaczenie kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego; wykazuje średnie zainteresowanie zagadnieniami objętymi materiałem; podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku, a jakość jego wypowiedzi jest częściowo błędna.
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie znaczenia budowy kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego; prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student opanował materiał programowy w zakresie znaczenia kapitału ludzkiego dla rozwoju lokalnego; dokładnie przyswoił zasadnicze treści programowe; wykazuje zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów; jego wypowiedzi sął poprawne i dosyć swobodne.
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazauje pewność, swobodę i poprawność językową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O17/1_U01Student potrafi wskazać nowe narzędzia wspierania działalności organizacji pozarządowych, m.in. ze środków pomocowych UE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w procesach gospodarowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie przez studentów nowych narzędzi wspierania działalności organizacji pozarządowych, nowych programów finansowanych m.in. ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
Treści programoweT-W-7Programy wspierające ekonomię społeczną.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przezentacji przygotowanej przez studentów na zadany temat.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać nowych narzędzi wspierania działaności organizacji poząrzadowych, m.in. ze środków UE.
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi wskazać nowe narzędzia wsparcia organizacji pozarządowych, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi wskazać nowe narzędzia wsparcia instytucji pozarządowych, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie wskazać i omówić nowe narzędzi wsparcia organizacji pozarządowych.
4,5Student potrafi samodzielnie wskazać i omóić wszystkie nowe narzędza wsparcia organizacji pozarządowych ; w ypowiada się na ten temat szeroko, bez błędów i swobodnie.
5,0Student potrafi samodzielnie wskazać, omówić i porównać nowe narzędzia wsparcia organizacji pozarządowych, wykraczajac przy tym poza materiał programowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O17/1_U02Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazać sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych, zmarginalizowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie.
Treści programoweT-W-1Ujmowanie celów społecznych w ramach systemu ekonomicznego.
T-W-2Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce
T-W-3Podmioty związane z ekonomia społeczną. Ich charakterystyka i misja.
T-W-4Wolontariat jako element ekonomii społecznej.
T-W-5Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego.
T-W-6Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.
T-W-7Programy wspierające ekonomię społeczną.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przezentacji przygotowanej przez studentów na zadany temat.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nawet w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytej wiedzy do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji podstawowych zjawisk społecznych i wskazania sposobów rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji wszystkich zjawisk społecznych, objętych programem i wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych.
5,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji zjawisk społecznych, wskazać właściwe sposoby rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych osób wykluczonych, bezrobotnych i zmarginalizowanych, wykraczajac przy tym poza materiał programowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O17/1_U03Student posiada umiejętności prezentowania pogladów nt. problemów ekonomii społecznej w formie pisemnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym, uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych, a także z innych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie.
C-2Poznanie przez studentów nowych narzędzi wspierania działalności organizacji pozarządowych, nowych programów finansowanych m.in. ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
C-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju lokalnego.
Treści programoweT-W-1Ujmowanie celów społecznych w ramach systemu ekonomicznego.
T-W-2Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce
T-W-3Podmioty związane z ekonomia społeczną. Ich charakterystyka i misja.
T-W-4Wolontariat jako element ekonomii społecznej.
T-W-5Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego.
T-W-6Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.
T-W-7Programy wspierające ekonomię społeczną.
T-W-8Kapitał społeczny jako czynnik rozwoju lokalnego
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądów nt. ekonomii społecznej w formie pisemnej.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie pisemnej, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie pisemnej, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie pisemnej na zadany temat.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do dokonania wyboru tematu z zakresu ekonomii społecznej, którego omówienie zaprezentuje w formie pisemnej
5,0Student samodzielnie potrafi wybrać temat i przygotować do zaprezentowania w formie pisemnej, przy czym wykracza on poza postawowy program przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O17/1_U04Student umie przezentować zagadnienia z zakresu ekonomii społecznej w formie ustnej w postaci prezentacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym, uznawanym za język komunikacji międzynarodowej, z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych pojęć teoretycznych, a także z innych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie.
C-2Poznanie przez studentów nowych narzędzi wspierania działalności organizacji pozarządowych, nowych programów finansowanych m.in. ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
C-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju lokalnego.
Treści programoweT-W-1Ujmowanie celów społecznych w ramach systemu ekonomicznego.
T-W-2Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce
T-W-3Podmioty związane z ekonomia społeczną. Ich charakterystyka i misja.
T-W-4Wolontariat jako element ekonomii społecznej.
T-W-5Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego.
T-W-6Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.
T-W-7Programy wspierające ekonomię społeczną.
T-W-8Kapitał społeczny jako czynnik rozwoju lokalnego
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przezentacji przygotowanej przez studentów na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądów nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezenrtacji, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, przy pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie prezentować poglądy nt. ekonomii społecznej w formie ustnej , z wykorzystaniem prezentacji na zadany temat.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać zdobytą wiedzę do dokonania wyboru tematu z zakresu ekonomii społecznej, którego omówienie zaprezentuje w formie ustnej z prezentacją multimedialną.
5,0Student samodzielnie potrafi wybrać temat i przygotować do zaprezentowania w formie ustnej z prezentacją multimedialną, przy czym wykracza on poza postawowy program przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O17/1_K01Student ma zdolność samodzielnego poszukiwania wiedzy i dążenia do jej poszerzania oraz pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie.
C-2Poznanie przez studentów nowych narzędzi wspierania działalności organizacji pozarządowych, nowych programów finansowanych m.in. ze środków pomocowych Unii Europejskiej.
C-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju lokalnego.
Treści programoweT-W-1Ujmowanie celów społecznych w ramach systemu ekonomicznego.
T-W-2Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce
T-W-3Podmioty związane z ekonomia społeczną. Ich charakterystyka i misja.
T-W-4Wolontariat jako element ekonomii społecznej.
T-W-5Organizacje pozarządowe - cele i zadania organizacji pożytku publicznego.
T-W-6Podstawy prawne funkcjonowania podmiotów sektora ekonomii społecznej.
T-W-7Programy wspierające ekonomię społeczną.
T-W-8Kapitał społeczny jako czynnik rozwoju lokalnego
Metody nauczaniaM-4Prezentacje studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przezentacji przygotowanej przez studentów na zadany temat.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytej wiedzy i umiejętności oraz pracować w grupie.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności oraz pracować w grupie, przy pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w średnim stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności oraz pracować w grupie.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności oraz pracować w grupie.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązującego programu oraz pracować w grupie.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiązujący program oraz pracować w grupie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O17/1_K02Student wykazuje wrażliwość na problemy ludzi wykluczonych, zmarginalizowanych, bez pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z alternatywnymi sposobami rozwiązywania takich ważnych problemów społecznych, jak wykluczenie społeczne, marginalizacja społeczności lokalnych, czy bezrobocie.
C-3Zrozumienie przez studentów potrzeby budowania kapitału społecznego dla rozwoju lokalnego.
Treści programoweT-W-2Rozmiary i znaczenie sektora ekonomii społecznej w gospodarce na świecie i w Polsce
T-W-3Podmioty związane z ekonomia społeczną. Ich charakterystyka i misja.
T-W-4Wolontariat jako element ekonomii społecznej.
T-W-7Programy wspierające ekonomię społeczną.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Prezentacje studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przezentacji przygotowanej przez studentów na zadany temat.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych.
3,0Student w ograniczonym stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela.
3,5Student w średnim stopniu wykazuje wrażliwości na problemy osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych, pod wpływem insiracji nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy.
4,5Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wrażliwość na ich problemy, potrafi szerzej omówić ich sytuację i wykazuje skłonność do pomocy.
5,0Student samodzielnie wykazuje zrozumienie położenia osób wykluczonych, zmarginalizowanych i bezrobotnych i ujawnia wybitną wrażliwość na ich problem, potrafi podpowiedzieć, jak rozwiązać niektóre z nich i wykazuje chęć pomocy.