Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Pośrednictwo i zarządzanie nieruchomosciami
Sylabus przedmiotu Typologia instytucji ekonomii społecznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Typologia instytucji ekonomii społecznej | ||
Specjalność | Ekonomia społeczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu mikro- i makroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstawowych sektorów gospodarki, świadomość konieczności wsparcia niektórych obszarów aktywności społeczno-gospodarczej |
C-2 | Wiedza nt. różnych form aktywności np. stowarzyszeń, fundacji itp. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Różnorodność podmiotów ekonomii społecznej. | 2 |
T-A-2 | Stowarzyszenia i fundacje jako podstawowe podmioty ekonomii społecznej. | 2 |
T-A-3 | Pozostałe przedsiębiorstwa społeczne. | 2 |
T-A-4 | Przedsiębiorczość społeczna w Polsce i na świecie | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota, geneza i źródła ekonomii społecznej. | 2 |
T-W-2 | Rola i miejsce ekonomii społecznej w gospodarce narodowej. Stara i nowa ekonomia społeczna. | 2 |
T-W-3 | Determinanty rozwoju ekonomii społecznej oraz cele PES. | 2 |
T-W-4 | Efekty działalności sektora ekonomii społecznej i jego beneficjenci. | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 9 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach niezbędne do przygotowania studium przypadku | 3 |
A-A-3 | Przejrzenie i przeczytanie literatury niezbędnej do przygotowania studium przypadku | 5 |
A-A-4 | Opracowanie studium przypadku | 4 |
A-A-5 | Przygotowanie do kolokwium cząstkowego | 5 |
A-A-6 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Bieżące czytanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Uczestnictwo w konsultacjach | 4 |
A-W-4 | Spotkanie z przedstawicielami wybranego podmiotu społecznego | 4 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-6 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające i metody problemowe |
M-2 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Objaśnienie, dyskusja dydaktyczna, studia przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć weryfikowana w ich trakcie analizą biężacego zagadnienia |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przyswojenia danej partii materiału i umiejetności formułowania własnych poglądów w ramach przygotowanego studium przypadku |
S-3 | Ocena formująca: Ocena stopnia opanowania wiedzy i ewentualnych jej deficytów na podstawie kolokwium cząstkowego |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena stopnia osiągnięcia efektów kształcenia na podstawie zaliczenia poszczególnych form zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/1_W01 Posiada wiedzę na temat różnych form aktywności np. stowarzyszeń, fundacji itp. | E_1A_W02, E_1A_W13, E_1A_W03 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W09 | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-4, T-W-4, T-A-2, T-W-1, T-A-3, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-2, S-1, S-4, S-3 |
E_1A_D3/1_W02 Posiada wiedzę dotyczącą roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych | E_1A_W04, E_1A_W03 | S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04 | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-A-2 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-2, S-4, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/1_U01 Umiejętność analizowania stanu lokalnej społeczności i możliwości przezwyciężania jej problemów | E_1A_U12, E_1A_U01, E_1A_U08 | S1A_U01, S1A_U03, S1A_U08 | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-A-1 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-3, S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/1_K01 Świadomość roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych | E_1A_K04, E_1A_K06, E_1A_K03, E_1A_K10, E_1A_K05, E_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07 | C-1, C-2 | T-W-3, T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-A-3, T-A-4, T-W-2 | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-3, S-4, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/1_W01 Posiada wiedzę na temat różnych form aktywności np. stowarzyszeń, fundacji itp. | 2,0 | Nie zna podstawowych podmiotów ekonomii społecznej |
3,0 | Zna podstawowe podmioty ekonomii społecznej | |
3,5 | Zna i definiuje podmioty ekonomii społecznej | |
4,0 | Ma wiedzę poszerzoną na temat genezy oraz źródeł ekonomii społecznej, zna różnice pomiędzy starą i nową ekonomią społeczną. Objaśnia cele i efekty działania podmiotów ekonomii społecznej | |
4,5 | Ma wiedzę pogłębioną na temat podstawowych podmiotów ekonomii społecznej Objaśnia cele i efekty działalności przedmiotowego sektora. Zna przykłady krajowych podmiotów ekonomii społecznej | |
5,0 | Ma wiedzę pogłębioną na temat podstawowych podmiotów ekonomii społecznej Objaśnia cele i efekty działalności przedmiotowego sektora. Zna przykłady krajowych podmiotów ekonomii społecznej. Opisuje i konfrontuje przedsiębiorczość społeczną w Polsce i na świecie | |
E_1A_D3/1_W02 Posiada wiedzę dotyczącą roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych | 2,0 | Nie ma wiedzy na temat roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych |
3,0 | Ma podstawową wiedzę na temat roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych | |
3,5 | Ma wiedzę na temat roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych | |
4,0 | Ma dodatkowo wiedzę na temat konieczności wsparcia niektórych obszarów aktywności społeczno-gospodarczej | |
4,5 | Ma wiedzę na temat konieczności wsparcia niektórych obszarów aktywności społeczno-gospodarczej, wymienia obszary wymagające wsparcia i wskazuje możliwe rozwiązania | |
5,0 | Ma wiedzę na temat konieczności wsparcia niektórych obszarów aktywności społeczno-gospodarczej, wymienia obszary wymagające wsparcia i wskazuje możliwe rozwiązania. Zna odpowiednie przykłady funkcjonujacych podmiotów ekonomii społecznej w Polsce lub za granicą |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/1_U01 Umiejętność analizowania stanu lokalnej społeczności i możliwości przezwyciężania jej problemów | 2,0 | Nie potrafi oceniać stanu lokalnej społeczności i możliwości przezwyciężania jej problemów |
3,0 | Potrafi oceniać stan lokalnej społeczności i możliwości przezwyciężania jej problemów | |
3,5 | Potrafi analizować stan lokalnej społeczności i możliwości przezwyciężania jej problemów | |
4,0 | Potrafi dokonać krytycznej oceny dotychczasowych działań ukierunkowanych na rozwiązanie bieżących problemów lokalnej społeczności | |
4,5 | Potrafi dokonać krytycznej oceny dotychczasowych działań ukierunkowanych na rozwiązanie bieżących problemów lokalnej społeczności i opracować rozwiazania alternatywne | |
5,0 | Potrafi dokonać krytycznej oceny dotychczasowych działań ukierunkowanych na rozwiązanie bieżących problemów lokalnej społeczności i opracować rozwiazania alternatywne. Potrafi dobrać i oceniż adekwatne przykłady z życia społeczno-gospodarczego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/1_K01 Świadomość roli współpracy obywatelskiej i efektów współdziałania we wzmacnianiu spójności społecznej oraz rozwoju wspólnot lokalnych | 2,0 | Student nie potrafi prowadzić dialogu, ani współpracować z innymi członkami grupy |
3,0 | Student potrafi prowadzić dialog i współpracować z innymi członkami grupy, ma nikłą świadomość roli współpracy obywatelskiej w rozwoju wspólnot lokalnych | |
3,5 | Student potrafi prowadzić dialog i współpracować z innymi członkami grupy, ma dostateczną świadomość roli współpracy obywatelskiej w rozwoju wspólnot lokalnych | |
4,0 | Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy, ma wysoką świadomość obywatelską, rozumie rolę współpracy obywatelskiej w rozwoju wspólnot lokalnych i wzmacnianiu spójności społecznej | |
4,5 | Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy, ma wysoką świadomość obywatelską, rozumie rolę współpracy obywatelskiej w kształtowaniu wspólnot lokalnych i wzmacnianiu spójności społecznej, potrafi dyskutować na temat przejawów ekonomii społecznej oraz barier w jej rozwoju | |
5,0 | Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy, ma wysoką świadomość obywatelską, rozumie rolę wspólpracy obywatelskiej w budowaniu wspólnot lokalnych i wzmacnianiu spójności społecznej, potrafi merytorycznie dyskutować na temat przejawów oraz stanu sektora ekonomii społecznej w Polsce |
Literatura podstawowa
- Kwartalnik Ekonomia Społeczna, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2011
- Kwartalnik Trzeci Sektor, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2011
- Gumkowska M., Skrzypiec R., Kasprzak T., Jewdokimow M., Biernat A., Przedsiębiorstwo ekonomii społecznej w środowisku lokalnym, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa, 2009
- Rymsza M. i Kaźmierczak T. (red.), Kapitał społeczny. Ekonomia społeczna, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Atlas Dobrych Praktyk, 2011