Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Pośrednictwo i zarządzanie nieruchomosciami

Sylabus przedmiotu Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych
Specjalność Handel zagraniczny
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 18 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedzy: opanowanie wiedzy z zakresu makro, mikroekonomii.
W-2Umiejętności: analizy finansowej i planowania strategicznego
W-3Kompetencji: student potrafi dokonać analizy przypadku i zinterpretować posiadane informacje.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta teoretycznych podstawa konkurencyjności krajów oraz sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności.1
T-A-2Globalizacja gospodarcza i regionalizacja a natura konkurencji.1
T-A-3Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów.1
T-A-4Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.2
T-A-5Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych.1
T-A-6Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii: wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.2
T-A-7Typologia koncepcji konkurencyjności.1
T-A-8Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.2
T-A-9Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.2
T-A-10Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.2
T-A-11Metody oceny konkurencyjności kraju.2
T-A-12Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie się do zajęć i do zaliczenia końcowego.72
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informacja wprowadzająca
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Grupy dyskusyjne
M-4Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D6/5_W01
Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów.
E_1A_W01S1A_W01C-1T-A-10, T-A-9, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-7, T-A-11, T-A-12, T-A-4, T-A-8, T-A-6, T-A-3M-4, M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D6/5_U01
Student potrafi diagnozować źródła konkurencyjności krajów.
E_1A_U04S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U08C-1T-A-8, T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-A-10, T-A-6, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-12, T-A-11, T-A-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D6/5_K01
Student potrafi ocenić pozycję konkurencyjną poszczególnych krajów.
E_1A_K07S1A_K03C-1T-A-9, T-A-4, T-A-12, T-A-10, T-A-11, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-8M-2, M-4, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D6/5_W01
Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów.
2,0Student opanował poniżej 60% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,0Student opanował od 60 do 69% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,5Student opanował od 70 do 79% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,0Student opanował od 80 do 89% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,5Student opanował od 90 do 95% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
5,0Student opanował od 96 do 100% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D6/5_U01
Student potrafi diagnozować źródła konkurencyjności krajów.
2,0Student zna i umie zastosować poniżej 60% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,0Student zna i umie zastosować od 60 do 69% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,5Student zna i umie zastosować od 70 do 79% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,0Student zna i umie zastosować od 80 do 89% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,5Student zna i umie zastosować od 90 do 95% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
5,0Student zna i umie zastosować od 96 do 100% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D6/5_K01
Student potrafi ocenić pozycję konkurencyjną poszczególnych krajów.
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,5Student posiada od 70 so 79% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.

Literatura podstawowa

  1. Bossak J., Bieńkowski W., Międzynarodowa konkurencyjność kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Reijlan J., Hinrikus M., Ivanov A., Key Issues in Defining and Analysing the Competitiveness of a Country, University of Tartu, Tartu, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności.1
T-A-2Globalizacja gospodarcza i regionalizacja a natura konkurencji.1
T-A-3Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów.1
T-A-4Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.2
T-A-5Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych.1
T-A-6Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii: wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.2
T-A-7Typologia koncepcji konkurencyjności.1
T-A-8Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.2
T-A-9Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.2
T-A-10Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.2
T-A-11Metody oceny konkurencyjności kraju.2
T-A-12Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Przygotowanie się do zajęć i do zaliczenia końcowego.72
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D6/5_W01Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta teoretycznych podstawa konkurencyjności krajów oraz sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-A-10Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-A-9Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-A-2Globalizacja gospodarcza i regionalizacja a natura konkurencji.
T-A-5Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych.
T-A-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności.
T-A-7Typologia koncepcji konkurencyjności.
T-A-11Metody oceny konkurencyjności kraju.
T-A-12Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-A-4Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.
T-A-8Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-A-6Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii: wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.
T-A-3Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów.
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków
M-3Grupy dyskusyjne
M-1Informacja wprowadzająca
M-2Prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,0Student opanował od 60 do 69% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
3,5Student opanował od 70 do 79% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,0Student opanował od 80 do 89% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
4,5Student opanował od 90 do 95% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
5,0Student opanował od 96 do 100% podstawowych teorii dotyczących konkurencyjności krajów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D6/5_U01Student potrafi diagnozować źródła konkurencyjności krajów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta teoretycznych podstawa konkurencyjności krajów oraz sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-A-8Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-A-7Typologia koncepcji konkurencyjności.
T-A-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności.
T-A-3Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów.
T-A-10Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-A-6Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii: wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.
T-A-5Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych.
T-A-2Globalizacja gospodarcza i regionalizacja a natura konkurencji.
T-A-4Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.
T-A-12Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-A-11Metody oceny konkurencyjności kraju.
T-A-9Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
Metody nauczaniaM-1Informacja wprowadzająca
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Grupy dyskusyjne
M-4Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student zna i umie zastosować poniżej 60% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,0Student zna i umie zastosować od 60 do 69% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
3,5Student zna i umie zastosować od 70 do 79% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,0Student zna i umie zastosować od 80 do 89% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
4,5Student zna i umie zastosować od 90 do 95% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
5,0Student zna i umie zastosować od 96 do 100% metod diagnozowania konkurencyjności krajów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D6/5_K01Student potrafi ocenić pozycję konkurencyjną poszczególnych krajów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta teoretycznych podstawa konkurencyjności krajów oraz sposobów diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkurencyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-A-9Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-A-4Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.
T-A-12Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-A-10Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-A-11Metody oceny konkurencyjności kraju.
T-A-3Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów.
T-A-6Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii: wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.
T-A-7Typologia koncepcji konkurencyjności.
T-A-2Globalizacja gospodarcza i regionalizacja a natura konkurencji.
T-A-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności.
T-A-5Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych.
T-A-8Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-4Metoda przypadków
M-3Grupy dyskusyjne
M-1Informacja wprowadzająca
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,5Student posiada od 70 so 79% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.