Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Pośrednictwo i zarządzanie nieruchomosciami

Sylabus przedmiotu Integracja regionalna i globalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Integracja regionalna i globalna
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.1
T-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.1
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.1
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.1
T-K-5Pojęcie i cele integracji.1
T-K-6Warunki integracji międzynarodowej.1
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.1
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.1
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w wykadach9
A-K-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego.21
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/1_W01
Student posiada wiedzę na temat procesów globalizacji i integracji międzynarodowej.
E_1A_W03S1A_W02, S1A_W03C-1, C-2T-K-1, T-K-3, T-K-9, T-K-6, T-K-4, T-K-5, T-K-2, T-K-7, T-K-8M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/1_U01
Student posiada umiejętność rozróżnienia poszczególnych form integracji.
E_1A_U08S1A_U03C-2, C-1T-K-9, T-K-2, T-K-5, T-K-4, T-K-3, T-K-7, T-K-8, T-K-1, T-K-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/1_K01
Student posiada kompetencje do objaśniania zjawiska globalizacji i integracji międzynarodowej.
E_1A_K10S1A_K02, S1A_K04, S1A_K05C-2, C-1T-K-1, T-K-4, T-K-2, T-K-3, T-K-9, T-K-8, T-K-5, T-K-7, T-K-6M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/1_W01
Student posiada wiedzę na temat procesów globalizacji i integracji międzynarodowej.
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/1_U01
Student posiada umiejętność rozróżnienia poszczególnych form integracji.
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,0Student opanowałod 60 do 96% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/1_K01
Student posiada kompetencje do objaśniania zjawiska globalizacji i integracji międzynarodowej.
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.

Literatura podstawowa

  1. Anioł W., Paradoksy globalizacji, Instytut Polityki Społecznej UW, Warszawa, 2002
  2. Bożyk P. Misala J., Integracja ekonomiczna, PWE, Warszawa, 2003
  3. Liberska B. (red.), Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania, PWE, Warszawa, 2002
  4. Oziewicz E. (red.), Procesy integracyjne we współczesnej gospodarce światowej, PWN, Warszawa, 2001
  5. Zorska A., (red.), Korporacje międzynarodowe w Polsce. Wyzwania w dobie globalizacji i regionalizacji, Difin, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Malkowski A., The social-economic development of estern and western Polish frontier region Economic science for rural development [in: Economic science for rural development. Proceedings of the international scientific conference], No 12, Jelgava, 2007

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.1
T-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.1
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.1
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.1
T-K-5Pojęcie i cele integracji.1
T-K-6Warunki integracji międzynarodowej.1
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.1
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.1
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.1
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w wykadach9
A-K-2Przygotowanie się do zaliczenia końcowego.21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/1_W01Student posiada wiedzę na temat procesów globalizacji i integracji międzynarodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej
Treści programoweT-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.
T-K-6Warunki integracji międzynarodowej.
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.
T-K-5Pojęcie i cele integracji.
T-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
S-1Ocena formująca: praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/1_U01Student posiada umiejętność rozróżnienia poszczególnych form integracji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
Treści programoweT-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.
T-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.
T-K-5Pojęcie i cele integracji.
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.
T-K-6Warunki integracji międzynarodowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,0Student opanowałod 60 do 96% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/1_K01Student posiada kompetencje do objaśniania zjawiska globalizacji i integracji międzynarodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-2zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w skali regionalnej
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
Treści programoweT-K-1Przyczyny, zakres i przebieg procesu globalizacji.
T-K-4Przewidywane zmiany w gospodarce światowej i polskiej na skutek procesu globalizacji.
T-K-2Korporacje transnarodowe w procesie globalizacji.
T-K-3Gospodarka polska a proces globalizacji.
T-K-9Ugrupowania integracyjne w gospodarce światowej.
T-K-8Kierunki i etapy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-5Pojęcie i cele integracji.
T-K-7Modele i mechanizmy międzynarodowej integracji gospodarczej.
T-K-6Warunki integracji międzynarodowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,0Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
3,5Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,0Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
4,5Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.
5,0Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu globalizacji i integracji międzynarodowej.