Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Pośrednictwo i zarządzanie nieruchomosciami

Sylabus przedmiotu Teoria stosunków międzynarodowych - przedmiot do wyboru I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria stosunków międzynarodowych - przedmiot do wyboru I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu makro i mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych zwiazanych ze stosukami międzynarodowymi
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;2
T-W-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;2
T-W-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;2
T-W-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;2
T-W-55. Teoria i zasada kosztów realnych;2
T-W-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;2
T-W-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;2
T-W-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów30
A-W-3Studiowanie literatuty13
A-W-4uczestnictwo w zaliczeniu2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wyklad informacyjny
M-2metoda problemowa: wyklad konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zangazowania i aktywności w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O12_W01
Zna teorie wymiany międzynarodowej
E_1A_W03, E_1A_W02S1A_W02, S1A_W03C-1T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-2M-3S-2
E_1A_O12_W02
Zna teorię kosztów komparatywnych
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03C-1T-W-3M-2, M-3, M-1S-2, S-1
E_1A_O12_W03
Zna teorię kosztów alternatywnych
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04C-1, C-2T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O12_U01
Potrafi identyfikować główne tendencje we współczesnych stosunkach międzynarodowych
E_1A_U02, E_1A_U01, E_1A_U08S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03C-2, C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O12_K01
Umie pracować w grupie
E_1A_K02, E_1A_K06, E_1A_K09S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K07C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-7M-2, M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O12_W01
Zna teorie wymiany międzynarodowej
2,0nie zna teorii wymiany
3,0Zna klasyczne teorie wymiany
3,5Zna i potrafi interpretować klasyczne teroie wymiany
4,0Zna współczesne teorie wymiany międzynarodowej
4,5Zna i potrafi samodzielnie interpretować teorie wymiany
5,0Sprawnie porusza się w zagadnieniach teorii wymiany międzynarodowej i potrafi samodzielnie formułować wnioski w zakresie wspłółczesnych tendencji.
E_1A_O12_W02
Zna teorię kosztów komparatywnych
2,0Nie zna teorii kosztów komparatywnych
3,0Zna teorię kosztów komparatywnych w stopniu dostatecznycm
3,5Zna teorię kosztów komparatywnych w stopniu więcej niż dobrym
4,0Zna teorię kosztów komparatywnych w stopniu dobrym
4,5Zna teorię kosztów komparatywnych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna teorię kosztów komparatywnych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_O12_W03
Zna teorię kosztów alternatywnych
2,0Nie zna teorii kosztów alternatywnych
3,0Zna teorię kosztów alternatywnych w stopniu dostatecznym
3,5Zna teorię kosztów alternatywnych w stopniu wiecej niż dostatecznym
4,0Zna teorię kosztów alternatywnych w stopniu dobrym
4,5Zna teorię kosztów alternatywnych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna teorię kosztów alternatywnych w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O12_U01
Potrafi identyfikować główne tendencje we współczesnych stosunkach międzynarodowych
2,0Nie zna podstawwoych tendencji we współczesnych stosunkach międzynarodowych
3,0Posiada podstawowe umiejętności z zakresu identyfikacji podstawowych tendencji w wymianie międzynarodowej.
3,5Potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej odnosąc się do podstawowych teorii wymiany międzyanarodowej.
4,0Dobrze radzi sobie z analizą bieżącej sytucaji w stosunkach międzynarodowych
4,5Samodzielnie wyciąga wniski z obserwacji bieżących tendencji w stosunkach
5,0Potrafi samodzilnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżacych tendencji w stosunkach międzynarodowych przy jednoczesnym odnoszeniu się to teorii wymiany międzynarodowej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O12_K01
Umie pracować w grupie
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórzym
3,5Angazuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Wspóluczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy

Literatura podstawowa

  1. Rynarzewski T., Zielińska-Głębocka A., Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Teoria wymiany i polityki handlu międzynarodowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Guzek Marian, Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Zarys teorii i polityki handlowej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań, 2004, Wyd. II

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;2
T-W-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;2
T-W-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;2
T-W-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;2
T-W-55. Teoria i zasada kosztów realnych;2
T-W-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;2
T-W-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;2
T-W-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do wykładów30
A-W-3Studiowanie literatuty13
A-W-4uczestnictwo w zaliczeniu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O12_W01Zna teorie wymiany międzynarodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych zwiazanych ze stosukami międzynarodowymi
Treści programoweT-W-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-W-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-W-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-W-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-W-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-W-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
T-W-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-W-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna teorii wymiany
3,0Zna klasyczne teorie wymiany
3,5Zna i potrafi interpretować klasyczne teroie wymiany
4,0Zna współczesne teorie wymiany międzynarodowej
4,5Zna i potrafi samodzielnie interpretować teorie wymiany
5,0Sprawnie porusza się w zagadnieniach teorii wymiany międzynarodowej i potrafi samodzielnie formułować wnioski w zakresie wspłółczesnych tendencji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O12_W02Zna teorię kosztów komparatywnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych zwiazanych ze stosukami międzynarodowymi
Treści programoweT-W-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa: wyklad konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków
M-1metoda podająca: wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
S-1Ocena formująca: Ocena zangazowania i aktywności w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna teorii kosztów komparatywnych
3,0Zna teorię kosztów komparatywnych w stopniu dostatecznycm
3,5Zna teorię kosztów komparatywnych w stopniu więcej niż dobrym
4,0Zna teorię kosztów komparatywnych w stopniu dobrym
4,5Zna teorię kosztów komparatywnych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna teorię kosztów komparatywnych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O12_W03Zna teorię kosztów alternatywnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych zwiazanych ze stosukami międzynarodowymi
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
Treści programoweT-W-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wyklad informacyjny
M-2metoda problemowa: wyklad konwersatoryjny
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zangazowania i aktywności w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna teorii kosztów alternatywnych
3,0Zna teorię kosztów alternatywnych w stopniu dostatecznym
3,5Zna teorię kosztów alternatywnych w stopniu wiecej niż dostatecznym
4,0Zna teorię kosztów alternatywnych w stopniu dobrym
4,5Zna teorię kosztów alternatywnych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna teorię kosztów alternatywnych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O12_U01Potrafi identyfikować główne tendencje we współczesnych stosunkach międzynarodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych zwiazanych ze stosukami międzynarodowymi
Treści programoweT-W-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-W-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-W-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-W-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-W-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-W-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
T-W-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
T-W-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
Metody nauczaniaM-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawwoych tendencji we współczesnych stosunkach międzynarodowych
3,0Posiada podstawowe umiejętności z zakresu identyfikacji podstawowych tendencji w wymianie międzynarodowej.
3,5Potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej odnosąc się do podstawowych teorii wymiany międzyanarodowej.
4,0Dobrze radzi sobie z analizą bieżącej sytucaji w stosunkach międzynarodowych
4,5Samodzielnie wyciąga wniski z obserwacji bieżących tendencji w stosunkach
5,0Potrafi samodzilnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżacych tendencji w stosunkach międzynarodowych przy jednoczesnym odnoszeniu się to teorii wymiany międzynarodowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O12_K01Umie pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych zwiazanych ze stosukami międzynarodowymi
Treści programoweT-W-55. Teoria i zasada kosztów realnych;
T-W-22. Teoria i zasada kosztów absolutnych;
T-W-33. Teoria i zasada kosztów komparatywnych;
T-W-44. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu;
T-W-11. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej;
T-W-88. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów;
T-W-66. Teoria i zasada kosztów alternatywnych;
T-W-77. Teoria i zasada obfitości zasobów;
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa: wyklad konwersatoryjny
M-1metoda podająca: wyklad informacyjny
M-3metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zangazowania i aktywności w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórzym
3,5Angazuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Wspóluczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy