Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Pośrednictwo i zarządzanie nieruchomosciami
Sylabus przedmiotu Wpływ aktywności ruchowej na zdrowie człowieka I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wpływ aktywności ruchowej na zdrowie człowieka I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Wychowania Fizycznego i Sportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Trubiłko <Joanna.Walczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie właściwych nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia |
C-2 | zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania. |
C-3 | wyrobienie nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia. | 2 |
T-A-2 | Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny. | 2 |
T-A-3 | wpływ systematycznej aktywności ruchowej na zycie człowieka | 2 |
T-A-4 | zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci. | 1 |
T-A-5 | przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa | 1 |
T-A-6 | ruch fizyczny jako forma walki ze stresem. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | opracowanie wskazanych zagadnień | 16 |
A-A-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | pokaz |
M-4 | opis |
M-5 | prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium projekt grupowy zaliczenie ustne test |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A4_W01 student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną, terminologię z zakresu kultury fizycznej i fizjologicznych aspektów ruchu i treningu zdrowotnego. ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kultury fizycznej, rekreacji i rehabilitacji oraz turystyki w życiu człowieka. | E_1A_W05 | S1A_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_A4_K01 student wie, jaki wpływ na organizm ma ruch, potrafi sprawić, aby ćwiczenia stały się nawykiem, zna różne formy aktywności ruchowej. Posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności ruchowej w cyklu tygodniowym, miesięcznym, rocznym, wakacyjnym (urlopowym). | E_1A_K01, E_1A_K03, E_1A_K10 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06 | C-3, C-1, C-2 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
E_1A_A4_K02 zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania oraz posiada podstawowe informacje o szkodliwości nałogów. | E_1A_K01, E_1A_K10, E_1A_K03 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06 | C-1, C-3, C-2 | T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-6, T-A-2 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A4_W01 student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną, terminologię z zakresu kultury fizycznej i fizjologicznych aspektów ruchu i treningu zdrowotnego. ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kultury fizycznej, rekreacji i rehabilitacji oraz turystyki w życiu człowieka. | 2,0 | |
3,0 | student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu kultury fizycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_A4_K01 student wie, jaki wpływ na organizm ma ruch, potrafi sprawić, aby ćwiczenia stały się nawykiem, zna różne formy aktywności ruchowej. Posiada umiejętność zaplanowania własnej aktywności ruchowej w cyklu tygodniowym, miesięcznym, rocznym, wakacyjnym (urlopowym). | 2,0 | - nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętność w stosunku do wiedzy. |
3,0 | zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce | |
3,5 | zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia | |
4,0 | potrafi włączyć się w prozdrowotny styl życia potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia | |
4,5 | aktywnośc ruchową potrafi zastosować odpowiednio do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych | |
5,0 | potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zależności od potrzeb, wieku płci, stanu zdrowia indywidualnie rozwija swoje uzdolnienia mobilizuje siebie i innych do postaw prozdrowotnych posiada dużą wiedzę z zakresu kultury fizycznej | |
E_1A_A4_K02 zna zasady higienicznego postepowania w odniesieniu do własnego ciała i środowiska. Wie co to jest stres i zna kilka technik relaksacji. Zna podstawowe zasady zdrowego odżywiania oraz posiada podstawowe informacje o szkodliwości nałogów. | 2,0 | - nie uczęszcza na zajęcia - wykazuje obojętny stosunek do wiedzy |
3,0 | zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia nie potrafi swoich umiejętności zastosować w praktyce | |
3,5 | zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia i się nimi posługuje. | |
4,0 | potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu zycia mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych | |
4,5 | potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia posługuje się terminologią w edukacji prozdrowotnej | |
5,0 | student prezentuje wszystkie umiejętności wykazane w pełnym efekcie kształcenia. mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych., |
Literatura dodatkowa
- Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Drabik J., Aktywność, sprawność i wydolność fizyczna jako mierniki zdrowia człowieka, AWFiS Gdańsk, Gdańsk, 1997
- Drabik J, Styl życia w promocji zdrowia, AWFiS Gdańsk, Gdańsk, 2010