Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Sylabus przedmiotu Finanse ochrony środowiska - przedmiot do wyboru II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Finanse ochrony środowiska - przedmiot do wyboru II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Finansów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z mikroekonomii. |
W-2 | Znajomośc zagadnień z makroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę z zakresu finnasów ochrony srodowiska. |
C-2 | Student powinień znać miejsce instytucje i instrumenty w ochronie środowiska. |
C-3 | Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki ochrony środowiska |
C-4 | Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje opłat i podatków w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne opłat i podatków ekologicznych. | 1 |
T-W-2 | Funkcje i konstrukcja opłat za korzystanie ze środowiska. | 2 |
T-W-3 | System wymian i poboru ekologicznych opłat i kar pieniężnych. Zróżnicowane stawki podatków i innych danin publicznych służące ochronie środowiska. | 2 |
T-W-4 | Wydatki budżetowe jako instrument ochrony środowiska. Rodzaje funduszy celowych w roli instrumentów zarządzania środowiskiem. Podstawy prawne funduszy celowych i ich forma organizacyjno-prawna. | 2 |
T-W-5 | Źródła dochodów i kierunki wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej | 2 |
T-W-6 | Kierunki i formy pomocy zewnętrznej w finansowaniu ochrony środowiska. | 2 |
T-W-7 | Pojęcie szkody ekologicznej i ryzyka ekologicznego. Podstawy prawne roszczeń ekologicznych. Formy odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw | 2 |
T-W-8 | Banki komercyjne i inwestycyjne w zarządzaniu środowiskiem. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu. | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-3 | Przygotowywanie się do zajęć. | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu. | 12 |
A-W-5 | Uczestnictwo w egzaminie. | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Wykład konwersatoryjny. |
M-4 | Metoda przypadków. |
M-5 | Wykład multimedialny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach. |
S-2 | Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O15/1_W01 Student posiada wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. | E_1A_W03 | S1A_W02, S1A_W03 | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_1A_O15/1_W02 Student posiada wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska. | E_1A_W13 | S1A_W04, S1A_W07, S1A_W09 | C-2, C-3 | T-W-4, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
E_1A_O15/1_W03 Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych. | E_1A_W12 | S1A_W03, S1A_W06, S1A_W08 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O15/1_U01 Student posiada umiejętność obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | E_1A_U11 | S1A_U07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
E_1A_O15/1_U02 Student posiada umiejętność analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska. | E_1A_U18 | S1A_U01, S1A_U03, S1A_U05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O15/1_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie | E_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K06 | C-4 | T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O15/1_W01 Student posiada wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. | |
3,5 | Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. | |
4,5 | Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. budżetowej. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z z zakresu produktów i i instytucji finansowych oraz rynku kapitałowego wykorzytywanych w ochronie środowiska. | |
E_1A_O15/1_W02 Student posiada wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznej wiedzy z zasad i kierunków ochronry środowiska. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska. | |
3,5 | Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska. | |
4,5 | Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z z zasad i kierunków ochronry środowiska. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zasad i kierunków ochronry środowiska. | |
E_1A_O15/1_W03 Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznej wiedzy z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych. |
3,0 | Student posiada wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych. | |
3,5 | Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych. | |
4,5 | Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z problemowych rachunków kosztów ekologicznych i bilansów ekologicznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O15/1_U01 Student posiada umiejętność obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. |
3,0 | Student posiada dostateczne umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | |
3,5 | Student posiada lepiej niż dostateczne umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | |
4,5 | Student posiada lepiej niż dobre dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności obliczania opłat ekologicznych oraz umiejetność budowania i analizowania ekologicznych rachunków kosztów oraz bilansów ekologicznych. | |
E_1A_O15/1_U02 Student posiada umiejętność analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska. | |
3,5 | Student posiada lepiej niz dostateczne umiejętności z analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych słuzacych ochronie środowiska. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska. | |
4,5 | Student posiada lepiej niż dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy rozwoju rynków kapitałowych i rozwoju produktów instytucji finansowych służących ochronie środowiska. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O15/1_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie | 2,0 | Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- S. Owsiak, Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWE, Warszawa, 2008
- K.Brzozowska, A. Czarny, W.ZbaraszewskiŚwiecka, Podstawy finansów publicznych, Stowarzyszenie Naukowe Isntytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
- red. M.Podstawka, Finanse, PWN, Warszawa, 2010
- T.Juja, Finanse publiczne, Wydawnictwo UE Poznań, Poznań, 2011
- T.Lubińska, Budżet a finanse publiczne., PWN, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- B.Pietrzak, Z.Polański, System finansowy w Polsce, PWN, Warszawa, 2008
- K.Marchewka-Bartkowiak, Zarządzanie długiem publicznym, PWN, Warszawa, 2008
- C. Kosikowski, E. Ruśkowski, Finanse publiczne i prawo finansowe, Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Białystok, 2008
- A. Majchrzycka-Guzowska, Finanse i prawo finansowe, Wydawnictwo Prawnicze Lexis Nexis, Warszawa, 2011
- E.Jarocka, Finanse, Difin, Warszawa, 2004
- K. Bednarz, Finanse dla niefinansistów, C.H. Beck, Warszawa, 2010