Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne

Sylabus przedmiotu Rynki międzynarodowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rynki międzynarodowe
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu makro, mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studentów niezbędnych informacji do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Przedmiot, znaczenie, specyfika i typologia badań rynków międzynarodowych.1
T-K-2Determinanty rozwoju badań rynku międzynarodowego.1
T-K-3Pojęcie i cechy zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa.2
T-K-4Czynniki zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa: geograficzne, demograficzne, ekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne i kulturowe.2
T-K-5Podstawowe decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwo na rynku zagranicznym.2
T-K-6Wybór rynków, na których przedsiębiorstwo zamierza prowadzić działalność.2
T-K-7Metody badań rynków zagranicznych.2
T-K-8Wykorzystanie informacji pierwotnych i wtórnych w badaniach rynków.2
T-K-9Źródła i procedura zbierania informacji wtórnych.2
T-K-10Ocena atrakcyjności rynków zagranicznych.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach18
A-K-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego.42
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/8_W01
Student posiada niezbędne informacje do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.
E_1A_W02S1A_W02C-1T-K-10, T-K-3, T-K-1, T-K-9, T-K-6, T-K-7, T-K-5, T-K-2, T-K-4, T-K-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/8_U01
Student umie się poruszać po rynkach zagranicznych.
E_1A_U04S1A_U01, S1A_U02, S1A_U05, S1A_U08C-1T-K-8, T-K-1, T-K-5, T-K-9, T-K-6, T-K-3, T-K-2, T-K-10, T-K-7, T-K-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/8_K01
Student posiada kwalifikacje do objaśniania zagadnień związanych z rynkami międzynarodowymi.
E_1A_K10S1A_K02, S1A_K04, S1A_K05C-1T-K-4, T-K-5, T-K-10, T-K-1, T-K-3, T-K-7, T-K-8, T-K-2, T-K-9, T-K-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/8_W01
Student posiada niezbędne informacje do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
5,0Student posiada odj 96 do 100% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/8_U01
Student umie się poruszać po rynkach zagranicznych.
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/8_K01
Student posiada kwalifikacje do objaśniania zagadnień związanych z rynkami międzynarodowymi.
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.

Literatura podstawowa

  1. Karcz K., Międzynarodowe badania marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa, Warszawa, 2007
  2. red. B. Bernaś, Międzynarodowe transakcje ekonomiczne, Warszawa, 2002
  3. Wojciechowski H., Dudziński J., Międzynarodowe rynki zorganizowane, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. J. Nacewski, K. Zabielski, Globalny rynek finansowy, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Kupieckiej, Łódź, 2007
  2. red. B. Bernaś, Międzynarodowe transakcje ekonomiczne, Warszawa, 2002

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Przedmiot, znaczenie, specyfika i typologia badań rynków międzynarodowych.1
T-K-2Determinanty rozwoju badań rynku międzynarodowego.1
T-K-3Pojęcie i cechy zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa.2
T-K-4Czynniki zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa: geograficzne, demograficzne, ekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne i kulturowe.2
T-K-5Podstawowe decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwo na rynku zagranicznym.2
T-K-6Wybór rynków, na których przedsiębiorstwo zamierza prowadzić działalność.2
T-K-7Metody badań rynków zagranicznych.2
T-K-8Wykorzystanie informacji pierwotnych i wtórnych w badaniach rynków.2
T-K-9Źródła i procedura zbierania informacji wtórnych.2
T-K-10Ocena atrakcyjności rynków zagranicznych.2
18

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach18
A-K-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego.42
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/8_W01Student posiada niezbędne informacje do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów niezbędnych informacji do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.
Treści programoweT-K-10Ocena atrakcyjności rynków zagranicznych.
T-K-3Pojęcie i cechy zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa.
T-K-1Przedmiot, znaczenie, specyfika i typologia badań rynków międzynarodowych.
T-K-9Źródła i procedura zbierania informacji wtórnych.
T-K-6Wybór rynków, na których przedsiębiorstwo zamierza prowadzić działalność.
T-K-7Metody badań rynków zagranicznych.
T-K-5Podstawowe decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwo na rynku zagranicznym.
T-K-2Determinanty rozwoju badań rynku międzynarodowego.
T-K-4Czynniki zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa: geograficzne, demograficzne, ekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne i kulturowe.
T-K-8Wykorzystanie informacji pierwotnych i wtórnych w badaniach rynków.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
5,0Student posiada odj 96 do 100% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/8_U01Student umie się poruszać po rynkach zagranicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów niezbędnych informacji do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.
Treści programoweT-K-8Wykorzystanie informacji pierwotnych i wtórnych w badaniach rynków.
T-K-1Przedmiot, znaczenie, specyfika i typologia badań rynków międzynarodowych.
T-K-5Podstawowe decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwo na rynku zagranicznym.
T-K-9Źródła i procedura zbierania informacji wtórnych.
T-K-6Wybór rynków, na których przedsiębiorstwo zamierza prowadzić działalność.
T-K-3Pojęcie i cechy zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa.
T-K-2Determinanty rozwoju badań rynku międzynarodowego.
T-K-10Ocena atrakcyjności rynków zagranicznych.
T-K-7Metody badań rynków zagranicznych.
T-K-4Czynniki zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa: geograficzne, demograficzne, ekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne i kulturowe.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/8_K01Student posiada kwalifikacje do objaśniania zagadnień związanych z rynkami międzynarodowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów niezbędnych informacji do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.
Treści programoweT-K-4Czynniki zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa: geograficzne, demograficzne, ekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne i kulturowe.
T-K-5Podstawowe decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwo na rynku zagranicznym.
T-K-10Ocena atrakcyjności rynków zagranicznych.
T-K-1Przedmiot, znaczenie, specyfika i typologia badań rynków międzynarodowych.
T-K-3Pojęcie i cechy zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa.
T-K-7Metody badań rynków zagranicznych.
T-K-8Wykorzystanie informacji pierwotnych i wtórnych w badaniach rynków.
T-K-2Determinanty rozwoju badań rynku międzynarodowego.
T-K-9Źródła i procedura zbierania informacji wtórnych.
T-K-6Wybór rynków, na których przedsiębiorstwo zamierza prowadzić działalność.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.