Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Sylabus przedmiotu Interwencjonizm państwowy - podstawy teoretyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Interwencjonizm państwowy - podstawy teoretyczne | ||
Specjalność | Międzynarodowe stosunki ekonomiczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie podstaw z zakresu makro, mikroekonomii, polityki gospodarczej oraz MSG |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami i współczesnym wymiarem interwencjonizmu państwowego |
C-2 | opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych i określania skutków podejmowanej interwencj. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Podstawy teoretyczne interwencjonizmu państwowego. | 2 |
T-K-2 | Wielki kryzys a interwencjonizm na przykładzie gospodarki USA. | 2 |
T-K-3 | Wpływ wolnego rynku na rozwój gospodarczy państwa. | 2 |
T-K-3 | Rola państwa w gospodarce rynkowej. | 2 |
T-K-3 | Społeczna gospodarka rynkowa jako system gospodarczy w Polsce i w Niemczech. | 2 |
T-K-6 | Plan Marshalla w państwach Europy Zachodniej. | 2 |
T-K-7 | Plan Erharda w jako źródło sukcesu gospodarczego Niemiec po II wojnie światowej. | 2 |
T-K-8 | Interwencjonizm w gospodarce II systemów ekonomicznych a dynamiczny rozwój gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej po roku 1975 do czasów współczesnych. | 2 |
T-K-9 | Interwencjonizm w Europie i jego ewolucja. | 1 |
T-K-10 | Interwencjonizm w UE. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-K-2 | Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego | 42 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/7_W01 Student zna teoretyczne podstawy współczesnego interwencjonizmu państwowego. | E_1A_W02 | S1A_W02 | C-1, C-2 | T-K-3, T-K-8, T-K-3, T-K-7, T-K-1, T-K-6, T-K-3, T-K-2, T-K-10, T-K-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/7_U01 Student umie scharakteryzować podstawowe metody interwencjonizmu państwowego. | E_1A_U09 | S1A_U04 | C-2, C-1 | T-K-3, T-K-3, T-K-8, T-K-10, T-K-1, T-K-3, T-K-6, T-K-7, T-K-9, T-K-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/7_K01 Student posiada kompetencje do objaśniania metod i form współczesnego interwencjonizmu państwowego. | E_1A_K05 | S1A_K05 | C-1, C-2 | T-K-10, T-K-6, T-K-3, T-K-9, T-K-2, T-K-7, T-K-3, T-K-3, T-K-1, T-K-8 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/7_W01 Student zna teoretyczne podstawy współczesnego interwencjonizmu państwowego. | 2,0 | Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego. |
3,0 | Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego. | |
3,5 | Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego. | |
4,0 | Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego. | |
4,5 | Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego. | |
5,0 | Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/7_U01 Student umie scharakteryzować podstawowe metody interwencjonizmu państwowego. | 2,0 | Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego. |
3,0 | Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego. | |
3,5 | Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego. | |
4,0 | Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego. | |
4,5 | Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego. | |
5,0 | Student opanował od 96 100% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/7_K01 Student posiada kompetencje do objaśniania metod i form współczesnego interwencjonizmu państwowego. | 2,0 | Student opanował poniżej 60% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego. |
3,0 | Student opanował od 60 do 69% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego. | |
3,5 | Student opanował od 70 do 79% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego. | |
4,0 | Student opanował od 80 do 89% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego. | |
4,5 | Student opanował od 90 do 95% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego. | |
5,0 | Student opanował od 96 do 100% wiedzy z zakresu współczesnego interwencjonizmu państwowego. |
Literatura podstawowa
- Ludwig von Mises, Interwencjonizm, ARCANA, Krakow, 2005
- Marek Smoleń, Ewelina Górniak, Interwencjonizm państwowy w warunkach rynkowych, Forum Sp. z o.o., 2007
Literatura dodatkowa
- Zarębski M., Interwencjonizm i protekcjonizm w rolnictwie Polskim na tle rozwiązań EWG, "Wieś i Państwo", 1993, nr 2 1993