Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne

Sylabus przedmiotu Ekonomia integracji europejskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia integracji europejskiej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy znajomości mikro i makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-11. poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
C-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-11. Instytucje UE. Budżet UE;5
T-A-22.Filaty UE. Symbole UE;2
T-A-33.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE;4
T-A-44. Charakterystyka EFTA,1
T-A-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,2
T-A-66.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE1
15
wykłady
T-W-12. Procesy integracyjne w Europie do 1989 roku;2
T-W-23. Procesy integracyjne w Europie po 1989 roku;4
T-W-34. Etapy międzynarodowej integracji gospodarczej krajów UE.2
T-W-45. Rozszerzenie terytorialne UE.3
T-W-56. Prawne podstawy funkcjonowania UE – traktaty;4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć15
A-A-3studiowanie literatury30
60
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2przgotowanie do wykladów15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C6_W01
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej
E_1A_W01, E_1A_W04S1A_W01, S1A_W04C-2, C-3, C-1T-W-3, T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-A-1, T-W-4, T-A-5, T-A-2M-1, M-2S-2
E_1A_C6_W02
Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej
E_1A_W01S1A_W01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-1, S-2
E_1A_C6_W03
Zna kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04C-2, C-1, C-3T-A-4, T-A-6, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-2
E_1A_C6_W04
Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04C-3, C-2, C-1T-W-3, T-A-1, T-A-5, T-W-2, T-W-5, T-A-6, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-A-4, T-W-4M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C6_U01
analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
E_1A_U01S1A_U01C-2, C-1, C-3T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C6_K01
pracuje w zespole pełniąc różne role pracuje samodzielnie
E_1A_K02S1A_K02, S1A_K03C-3T-A-5, T-A-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C6_W01
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej
2,0Brak zrozumienia istoty integracji
3,0Rozumienie znaczenia procesów integracyjnych dla rozwoju gospodarczego państw
3,5Znajomość podstawowych instrumentów integracji a także umiejętność oszacowania ich wpływu na gospodarkę
4,0Dobra znajomość znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki,
4,5Zrozumienie istoty i znaczenia integracji dla gospodarki
5,0Doskonałe zrozumienie istoty i znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki, Szeroka wiedza z zakresu procesów integracyjnych na świecie
E_1A_C6_W02
Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej
2,0Brak znajomości podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją
3,0Znajomość podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją
3,5Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych zintegracją europejską
4,0Dobra znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską
4,5Dobra znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umiejetność wyciagania wniosków w zakresie różnic między poszczególnymi ugrupowaniami
5,0Doskonała znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umie wyciagać wnioski w zakresie różnic miedzy poszczegolnymi ugrupowaniami.
E_1A_C6_W03
Zna kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej
2,0Nie zna podstawowych kompetencji organów UE
3,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dostatecznym
3,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dobrym
4,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu bardzo dobrym
E_1A_C6_W04
Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie
2,0Nie zna celów innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie
3,0Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu dostatecznym
3,5Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu dobrym
4,5Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C6_U01
analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
2,0nie potrafi analizować zachowań podmiotów ziwaznych z integracją europejską
3,0posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji europejskiej
3,5posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej europie
4,0posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie. Smodzielnie analizuje wybrane aspekty funkcjonowania mechanizmów integracyjnych
4,5Umie wyciągać wnioski z dotychczasowyh doświadczeń integracyjnych w Europie
5,0Potrafi znaleźć współzaleznosci miedzy procesami globalizacji a integracją europejską

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C6_K01
pracuje w zespole pełniąc różne role pracuje samodzielnie
2,0nie bierze udziału w pracy zespołu
3,0udzaiał w pracy zespołu sprowadza się do realizacji zadań o charakterze odtwórczym
3,5pełni aktywną rolę w działaniach zespołu realizując proste zadania
4,0pełni aktywną rolę w dzialaniach zespołu realizując zadania wymagajace duzego zaangażowania
4,5jest w pelni zaangażowany w prace zespołu. Potrafi podejmować samodzielnie decyzje, przejmuje na siebie część prac
5,0Potrafi współpracować z zespołem, deleguje obowiązki w pracy zespołu, bierze udział w przedstawianiu rezultatów pracy zespołu

Literatura podstawowa

  1. Nowak A., Milczarek D, Europeistyka w zarysie, Warszawa, 2006
  2. Barcz J., Kawecka - Wyrzykowska E., Michałowska - Gorywoda K, Integracja europejska, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2007
  3. E. Oziewicz, Przemiany we współczesnej gospodarce Światowej, PWE, Warszawa, 2006
  4. Pszczółka I, EURO a integracja europejskich rynków finansowych, CeDeWu, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Grabowski T., Unia Europejska – mechanizmy integracji gospodarczej, Marszałek, Toruń, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-11. Instytucje UE. Budżet UE;5
T-A-22.Filaty UE. Symbole UE;2
T-A-33.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE;4
T-A-44. Charakterystyka EFTA,1
T-A-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,2
T-A-66.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-12. Procesy integracyjne w Europie do 1989 roku;2
T-W-23. Procesy integracyjne w Europie po 1989 roku;4
T-W-34. Etapy międzynarodowej integracji gospodarczej krajów UE.2
T-W-45. Rozszerzenie terytorialne UE.3
T-W-56. Prawne podstawy funkcjonowania UE – traktaty;4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć15
A-A-3studiowanie literatury30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2przgotowanie do wykladów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C6_W01Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
C-11. poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-W-34. Etapy międzynarodowej integracji gospodarczej krajów UE.
T-A-66.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE
T-A-33.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE;
T-A-44. Charakterystyka EFTA,
T-W-12. Procesy integracyjne w Europie do 1989 roku;
T-W-56. Prawne podstawy funkcjonowania UE – traktaty;
T-W-23. Procesy integracyjne w Europie po 1989 roku;
T-A-11. Instytucje UE. Budżet UE;
T-W-45. Rozszerzenie terytorialne UE.
T-A-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,
T-A-22.Filaty UE. Symbole UE;
Metody nauczaniaM-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak zrozumienia istoty integracji
3,0Rozumienie znaczenia procesów integracyjnych dla rozwoju gospodarczego państw
3,5Znajomość podstawowych instrumentów integracji a także umiejętność oszacowania ich wpływu na gospodarkę
4,0Dobra znajomość znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki,
4,5Zrozumienie istoty i znaczenia integracji dla gospodarki
5,0Doskonałe zrozumienie istoty i znaczenia procesów integracyjnych dla gospodarki, Szeroka wiedza z zakresu procesów integracyjnych na świecie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C6_W02Identyfikuje podstawowe kategorie dotyczące zagadnień z integracji europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-11. poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
C-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
Treści programoweT-W-12. Procesy integracyjne w Europie do 1989 roku;
T-W-23. Procesy integracyjne w Europie po 1989 roku;
T-W-34. Etapy międzynarodowej integracji gospodarczej krajów UE.
T-W-45. Rozszerzenie terytorialne UE.
T-W-56. Prawne podstawy funkcjonowania UE – traktaty;
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją
3,0Znajomość podstawowych kategorii i zagadnień związanych z integracją
3,5Znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych zintegracją europejską
4,0Dobra znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską
4,5Dobra znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umiejetność wyciagania wniosków w zakresie różnic między poszczególnymi ugrupowaniami
5,0Doskonała znajomość i umiejetność interpretacji podstawowychzagadnień zwiazanych z integracją europejską. Umie wyciagać wnioski w zakresie różnic miedzy poszczegolnymi ugrupowaniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C6_W03Zna kompetencje podstawowych organów Unii Europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-11. poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
Treści programoweT-A-44. Charakterystyka EFTA,
T-A-66.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE
T-A-33.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE;
T-A-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,
T-A-22.Filaty UE. Symbole UE;
T-A-11. Instytucje UE. Budżet UE;
Metody nauczaniaM-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
M-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych kompetencji organów UE
3,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dostatecznym
3,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu dobrym
4,5Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna podstawowe kompetencje organów UE w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C6_W04Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
C-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-11. poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
Treści programoweT-W-34. Etapy międzynarodowej integracji gospodarczej krajów UE.
T-A-11. Instytucje UE. Budżet UE;
T-A-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,
T-W-23. Procesy integracyjne w Europie po 1989 roku;
T-W-56. Prawne podstawy funkcjonowania UE – traktaty;
T-A-66.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE
T-A-33.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE;
T-A-22.Filaty UE. Symbole UE;
T-W-12. Procesy integracyjne w Europie do 1989 roku;
T-A-44. Charakterystyka EFTA,
T-W-45. Rozszerzenie terytorialne UE.
Metody nauczaniaM-2metody problemowe: wykład konwersatoryjny z dyskusją
M-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna celów innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie
3,0Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu dostatecznym
3,5Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu dobrym
4,5Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna cele innych niż Unia Europejska organizacji integracyjnych w Europie w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C6_U01analizuje zachowania podmiotów występujących na rynku dotyczące podstawowych mechanizmów w sferze integracji europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zrozumienie mechanizmów politycznych i gospodarczych zwizanaych z funkcjonowaniem europejskich ugrupowań integracyjnych
C-11. poznanie i zrozumienie podstaw integracji europejskiej
C-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
Treści programoweT-A-11. Instytucje UE. Budżet UE;
T-A-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,
T-A-44. Charakterystyka EFTA,
T-A-66.Polska droga do UE. Miejsce i rola Polski w UE
T-A-22.Filaty UE. Symbole UE;
T-A-33.Integracja w sferze rynku czynników produkcji – wspólne rynki UE;
Metody nauczaniaM-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizować zachowań podmiotów ziwaznych z integracją europejską
3,0posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji europejskiej
3,5posiada podstawowe umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej europie
4,0posiada umięjetności w analizie zachowań i mechanizmów towarzyszących integracji , Potrafi powiązać więcej niż jedną organizację z tendencjami zachodzącymi we swpółczesnej Europie. Smodzielnie analizuje wybrane aspekty funkcjonowania mechanizmów integracyjnych
4,5Umie wyciągać wnioski z dotychczasowyh doświadczeń integracyjnych w Europie
5,0Potrafi znaleźć współzaleznosci miedzy procesami globalizacji a integracją europejską
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C6_K01pracuje w zespole pełniąc różne role pracuje samodzielnie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3zrozumienie kierunków zmian w funkcjonowaniu UE
Treści programoweT-A-55. Charakterystyka CEFTA,BFTA. WNP,
T-A-44. Charakterystyka EFTA,
Metody nauczaniaM-1metody podające: ćwiczenia z elementami wykładu z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie bierze udziału w pracy zespołu
3,0udzaiał w pracy zespołu sprowadza się do realizacji zadań o charakterze odtwórczym
3,5pełni aktywną rolę w działaniach zespołu realizując proste zadania
4,0pełni aktywną rolę w dzialaniach zespołu realizując zadania wymagajace duzego zaangażowania
4,5jest w pelni zaangażowany w prace zespołu. Potrafi podejmować samodzielnie decyzje, przejmuje na siebie część prac
5,0Potrafi współpracować z zespołem, deleguje obowiązki w pracy zespołu, bierze udział w przedstawianiu rezultatów pracy zespołu