Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Informatyka w biznesie
Sylabus przedmiotu Podstawy gospodarki elektronicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy gospodarki elektronicznej | ||
Specjalność | Informatyka w biznesie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Finansów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Ogonowski <Piotr.Ogonowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności uzyskane w trakcie realizacji programów przedmiotów „Technologie informacyjne” i „Informatyka w zarządzaniu”. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studenta z problematyką dotyczącą wpływu gospodarki elektronicznej, na zmianę struktury kanałów dystrybucji i zaopatrzenia, dostosowania strategii marketingowych do wymagań i ograniczeń e-handlu, wyboru odpowiedniego modelu e-handlu dla rzeczywistego przypadku działalności. |
C-2 | Zapoznanie studenta ze wskazanym systemem zarządzania treścią - zasadami wyboru, instalowania i administrowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wymagania CMS – instalacja serwerów Apache+MySQL+PHP. | 1 |
T-L-2 | Przegląd podstawowych możliwości użytkowych CMS. | 1 |
T-L-3 | Konfiguracja CMS – ustawienia globalne, język, statystyki, menu. | 2 |
T-L-4 | Komponenty, moduły i boty – przegląd, instalacja i zarządzanie. | 1 |
T-L-5 | Galeria obrazów, zarządzanie dokumentami i fora. | 2 |
T-L-6 | Podstawy zarządzania i integracji CMS z rozwiązaniami e-commerce. | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Terminologia związana z handlem elektronicznym. Internet i łańcuch wartości wg Portera. Potencjalne wzrosty kosztów w e-biznesie. | 1 |
T-W-2 | Fazy rozwoju e-commerce. Motory rozwoju handlu elektronicznego. Kategorie e-commerce. Rozwiązania B2B i B2C. Bezpieczeństwo w handlu elektronicznym. | 1 |
T-W-3 | Sklepy internetowe. E-sklepy wertykalane i horyzontalne. Schemat działania sklepu internetowego B2C. Oprogramowanie do tworzenia sklepów internetowych. Zalety i wady e-sklepów. | 1 |
T-W-4 | Rodzaje pasaży handlowych. Struktura pasażu handlowego. | 1 |
T-W-5 | Aukcje internetowe. Definicje aukcji internetowych. Rodzaje aukcji. Struktura serwisu aukcyjnego. Układ strony głównej serwisu aukcyjnego. | 2 |
T-W-6 | Sposoby płatności i autoryzacji. Problematyka prawna handlu elektronicznego. | 1 |
T-W-7 | Perspektywy rozwoju handlu elektronicznego. Wielkości wydatków w e-Commerce. Kupujący online. Produkty kupowane online. Powody unikania zakupów online. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów | 30 |
A-L-3 | Przygotowanie projektu i dokumentacji | 16 |
A-L-4 | Konsultacje projektowe | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacjny |
M-2 | Objaśnienie |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzający wiedzę z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu platformy internetowej działającej w oparciu o wskazany CMS |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D7/2_W01 Student zna wpływ gospodarki elektronicznej, na zmianę struktury kanałów dystrybucji i zaopatrzenia, dostosowanie strategii marketingowych do wymagań i ograniczeń e-handlu oraz wybór odpowiedniego modelu e-handlu dla rzeczywistego przypadku. | E_1A_W14, E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W15 | S1A_W01, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11 | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D7/2_U01 Student potrafi zainstalować i zarządzać wskazanym systemem zarządzania treścią (CMS), potrafi dokonać optymalnego wyboru CMS oraz jego elementów. | E_1A_U20, E_1A_U17, E_1A_U01, E_1A_U13 | S1A_U01, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10 | C-2 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4 | M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D7/2_W01 Student zna wpływ gospodarki elektronicznej, na zmianę struktury kanałów dystrybucji i zaopatrzenia, dostosowanie strategii marketingowych do wymagań i ograniczeń e-handlu oraz wybór odpowiedniego modelu e-handlu dla rzeczywistego przypadku. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojeć dotyczących gospodarki elektronicznej i jej wpływu na zmianę struktury kanałów dystrybucji i zaopatrzenia, dostosowanie strategii marketingowych do wymagań i ograniczeń e-handlu oraz wybór odpowiedniego modelu e-handlu dla rzeczywistego przypadku. |
3,0 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z gospodarką elektroniczną i jej wpływem na zmiany struktury kanałów dystrybucji i zaopatrzenia, dostosowaniem strategii marketingowych do podstawowych wymagań i ograniczeń e-handlu oraz wyborem odpowiedniego modelu e-handlu dla podstawowych przypadków. | |
3,5 | Student zna zagadnienia związane z gospodarką elektroniczną i jej wpływem na zmiany struktury kanałów dystrybucji i zaopatrzenia, dostosowaniem strategii marketingowych do podstawowych wymagań i ograniczeń e-handlu oraz wyborem odpowiedniego modelu e-handlu dla rzeczywistych przypadków. | |
4,0 | Student zna i analizuje zagadnienia związane z gospodarką elektroniczną i jej wpływem na zmiany struktury kanałów dystrybucji i zaopatrzenia, dostosowaniem strategii marketingowych do wymagań i ograniczeń e-handlu oraz wyborem odpowiedniego modelu e-handlu dla rzeczywistych przypadków. | |
4,5 | Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z gospodarką elektroniczną i jej wpływem na zmiany struktury kanałów dystrybucji i zaopatrzenia, dostosowaniem strategii marketingowych do wymagań i ograniczeń e-handlu oraz wyborem odpowiedniego modelu e-handlu dla rzeczywistych przypadków. | |
5,0 | Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z gospodarką elektroniczną i jej wpływem na zmiany struktury kanałów dystrybucji i zaopatrzenia, znajduje rozwiązania problemów związanych z dostosowaniem strategii marketingowych do wymagań i ograniczeń e-handlu oraz wyborem odpowiedniego modelu e-handlu dla rzeczywistych przypadków. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D7/2_U01 Student potrafi zainstalować i zarządzać wskazanym systemem zarządzania treścią (CMS), potrafi dokonać optymalnego wyboru CMS oraz jego elementów. | 2,0 | Student nie potrafi zainstalować i zarządzać wskazanym systemem zarządzania treścią (CMS) i dokonać optymalnego wyboru CMS oraz jego elementów. |
3,0 | Student potrafi zainstalować podstawowe elementy i zarządzać na poziomie podstawowym wskazanym systemem zarządzania treścią (CMS), potrafi sprecyzować potrzeby w trakcie wyboru CMS. | |
3,5 | Student potrafi zainstalować i zarządzać wskazanym systemem zarządzania treścią (CMS), potrafi dokonać wyboru CMS oraz jego elementów. | |
4,0 | Student potrafi zainstalować rozszerzone elementy i zarządzać wskazanym systemem zarządzania treścią (CMS), potrafi dokonać optymalnego wyboru CMS oraz jego elementów. | |
4,5 | Student potrafi zainstalować rozszerzone elementy i zarządzać wskazanym systemem zarządzania treścią (CMS), w tym dokonać podstawowej konfiguracji modułów e-commerce, potrafi dokonać optymalnego wyboru CMS oraz jego elementów. | |
5,0 | Student potrafi zainstalować rozszerzone elementy i zarządzać wskazanym systemem zarządzania treścią (CMS), w tym dokonać konfiguracji modułów e-commerce, potrafi dokonać optymalnego wyboru CMS oraz jego elementów. |
Literatura podstawowa
- Graf H., Joomla! System zarządzania treścią, Helion, Warszawa, 2006
- Garfinkel S., Spaffor G., WWW. Bezpieczeństwo i handel, Helion, Warszawa, 1999
- Gregor B., Stawiszyński M., E - commerce, Branta, Warszawa, 2001
- Norris M., E-Biznes, WKiŁ, 2001
Literatura dodatkowa
- Seybold P. B., Marshak R., Klienci.com, IFC Press, Warszawa, 2001
- Adamczewski P., Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, Mikom, Warszawa, 2003
- Hartman A., Sifonis J., Kador J., E-biznes. Strategie sukcesu w gospodarce internetowej, K.E. Liber, Warszawa, 2001
- Hejduk I. K., Grudzewski W. M., Przedsiębiorstwo wirtualne, Difin, Warszawa, 0
- Rutkowski K., Logistyka on-line. Zarządzanie łańcuchem dostaw w dobie gospodarki elektronicznej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2002
- Ogiela M. R., Podstawy kryptografii, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Warszawa, 2001