Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa
Sylabus przedmiotu Teoria stosunków międzynarodowych - przedmiot do wyboru I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria stosunków międzynarodowych - przedmiot do wyboru I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 5 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu makro i mikroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych zwiazanych ze stosukami międzynarodowymi |
C-2 | poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych teorii wymiany międzynarodowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Przedklasyczne teorie wymiany międzynarodowej; | 2 |
T-W-2 | 2. Teoria i zasada kosztów absolutnych; | 2 |
T-W-3 | 3. Teoria i zasada kosztów komparatywnych; | 2 |
T-W-4 | 4. Wkład J.S. Milla i A. Marshalla – prawo wzajemnego popytu; | 2 |
T-W-5 | 5. Teoria i zasada kosztów realnych; | 2 |
T-W-6 | 6. Teoria i zasada kosztów alternatywnych; | 2 |
T-W-7 | 7. Teoria i zasada obfitości zasobów; | 2 |
T-W-8 | 8. Twierdzenia oparte na teorii obfitości zasobów; | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów | 30 |
A-W-3 | Studiowanie literatuty | 13 |
A-W-4 | uczestnictwo w zaliczeniu | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca: wyklad informacyjny |
M-2 | metoda problemowa: wyklad konwersatoryjny |
M-3 | metody aktywizujące: metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena zangazowania i aktywności w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O12_W01 Zna teorie wymiany międzynarodowej | E_1A_W03, E_1A_W02 | S1A_W02, S1A_W03 | C-1 | T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-2 | M-3 | S-2 |
E_1A_O12_W02 Zna teorię kosztów komparatywnych | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03 | C-1 | T-W-3 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
E_1A_O12_W03 Zna teorię kosztów alternatywnych | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04 | C-1, C-2 | T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O12_U01 Potrafi identyfikować główne tendencje we współczesnych stosunkach międzynarodowych | E_1A_U02, E_1A_U01, E_1A_U08 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03 | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-5 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O12_K01 Umie pracować w grupie | E_1A_K02, E_1A_K06, E_1A_K09 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K07 | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O12_W01 Zna teorie wymiany międzynarodowej | 2,0 | nie zna teorii wymiany |
3,0 | Zna klasyczne teorie wymiany | |
3,5 | Zna i potrafi interpretować klasyczne teroie wymiany | |
4,0 | Zna współczesne teorie wymiany międzynarodowej | |
4,5 | Zna i potrafi samodzielnie interpretować teorie wymiany | |
5,0 | Sprawnie porusza się w zagadnieniach teorii wymiany międzynarodowej i potrafi samodzielnie formułować wnioski w zakresie wspłółczesnych tendencji. | |
E_1A_O12_W02 Zna teorię kosztów komparatywnych | 2,0 | Nie zna teorii kosztów komparatywnych |
3,0 | Zna teorię kosztów komparatywnych w stopniu dostatecznycm | |
3,5 | Zna teorię kosztów komparatywnych w stopniu więcej niż dobrym | |
4,0 | Zna teorię kosztów komparatywnych w stopniu dobrym | |
4,5 | Zna teorię kosztów komparatywnych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Zna teorię kosztów komparatywnych w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_O12_W03 Zna teorię kosztów alternatywnych | 2,0 | Nie zna teorii kosztów alternatywnych |
3,0 | Zna teorię kosztów alternatywnych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Zna teorię kosztów alternatywnych w stopniu wiecej niż dostatecznym | |
4,0 | Zna teorię kosztów alternatywnych w stopniu dobrym | |
4,5 | Zna teorię kosztów alternatywnych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Zna teorię kosztów alternatywnych w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O12_U01 Potrafi identyfikować główne tendencje we współczesnych stosunkach międzynarodowych | 2,0 | Nie zna podstawwoych tendencji we współczesnych stosunkach międzynarodowych |
3,0 | Posiada podstawowe umiejętności z zakresu identyfikacji podstawowych tendencji w wymianie międzynarodowej. | |
3,5 | Potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej odnosąc się do podstawowych teorii wymiany międzyanarodowej. | |
4,0 | Dobrze radzi sobie z analizą bieżącej sytucaji w stosunkach międzynarodowych | |
4,5 | Samodzielnie wyciąga wniski z obserwacji bieżących tendencji w stosunkach | |
5,0 | Potrafi samodzilnie analizować i wyciągać wnioski z obserwacji bieżacych tendencji w stosunkach międzynarodowych przy jednoczesnym odnoszeniu się to teorii wymiany międzynarodowej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O12_K01 Umie pracować w grupie | 2,0 | Nie potrafi pracować w grupie |
3,0 | Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórzym | |
3,5 | Angazuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań | |
4,0 | Jest aktywnym członkiem zespołu. Wspóluczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu | |
4,5 | Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami | |
5,0 | Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy |
Literatura podstawowa
- Rynarzewski T., Zielińska-Głębocka A., Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Teoria wymiany i polityki handlu międzynarodowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Guzek Marian, Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Zarys teorii i polityki handlowej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań, 2004, Wyd. II