Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Ekonomika turystyki

Sylabus przedmiotu Gospodarka regionalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka regionalna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zenon Królikowski <Zenon.Krolikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marlena Prochorowicz1 <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o funkcjonowaniu państwa, samorzadu terytorialnego i gospodarki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie celów i istoty rozwoju regionalnego
C-2Umiejętność identyfikacji czynników rozwoju gospodarki w regionach
C-3Wiedza o źródłach finansowania rozwoju regionów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projekty możliwe do realizacji w ramach inicjatyw wspólnotowych.3
T-A-2Wybrane teorie rozwoju regionalnego.3
T-A-3Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.3
T-A-4Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.3
T-A-5Prezentacja prac zaliczeniowych i dyskusja.3
15
wykłady
T-W-1Definicja regionu i typy kryteriów wyodrębniania regionu. Typologia regionów.3
T-W-2Terytorialne zróżnicowanie rozwoju społeczno-gospodarczego. Regiony w Polsce i Europie. Euroregiony.4
T-W-3Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna. Strategie rozwoju regionu.3
T-W-4Zarządzanie rozwojem regionu.2
T-W-5Administracja publiczna a gospodarka regionalna i lokalna.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-A-2praca własna studenta obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu, - opracowanie zadan zleconych przez prowadzącego zajecia40
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie obowiązującej i uzupełniającej literatury przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczenia ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C3_W01
Student zna podstawową terminologię stosowaną w obszarze gospodarki regionalnej.
E_1A_W01, E_1A_W09S1A_W01, S1A_W07C-1T-W-2, T-W-1M-1S-1
E_1A_C3_W02
Posiada wiedzę dotyczącą potencjału gospodarczego regionów Polski
E_1A_W02S1A_W02C-2T-A-4, T-W-1M-1S-2, S-3
E_1A_C3_W03
Student posiada wiedzę na temat wybranych inicjatyw Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
E_1A_W03, E_1A_W11S1A_W02, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W08C-3T-A-2, T-A-4M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C3_U01
Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski
E_1A_U03, E_1A_U12S1A_U02, S1A_U06, S1A_U08C-2T-W-1, T-W-4M-1S-3, S-1
E_1A_C3_U02
Posiada umiejętność identyfikacji elementów potencjału ekonomicznego makroregionów, podregionów, województw
E_1A_U17S1A_U03, S1A_U09, S1A_U10C-1, C-2T-A-3, T-A-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C3_K02
Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa.
E_1A_K01S1A_K01, S1A_K06C-1, C-3, C-2T-W-3, T-A-1M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C3_W01
Student zna podstawową terminologię stosowaną w obszarze gospodarki regionalnej.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0Student w dostatecznym stopniu opanował podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki regionalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_C3_W02
Posiada wiedzę dotyczącą potencjału gospodarczego regionów Polski
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi scharakteryzować potencjał i uwarunkowania rozwoju gospodarki regionalnej; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
E_1A_C3_W03
Student posiada wiedzę na temat wybranych inicjatyw Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
2,0Nie opanował podstawowego materiału programu gospodarki regionalnej
3,0Student potrafi scharakteryzować wybrane inicjatywy Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C3_U01
Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować potencjał i uwarunkowania rozwoju gospodarki regionalnej; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
E_1A_C3_U02
Posiada umiejętność identyfikacji elementów potencjału ekonomicznego makroregionów, podregionów, województw
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować elementy potencjału gospodarczego regionu; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C3_K02
Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0Student jest zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i gospodarki krajowej; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Strzelecki Zb. (red.)q, Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa, 2008
  2. Brodecki Z. (red.), Regiony, Wyd. Prawnicze i LexisNexis, Warszawa, 2005
  3. Głąbicka K., Grewiński M., Europejska polityka regionalna, Wyd. Elipsa, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Pietrzyk I., Polityka regiohnalna i regiony w państwach członkowskich, Elipsa, Warszawa, 2003
  2. Kuciński K., Geograrfia ekonomiczna - zarys teoretyczny, SGH, Warszawa, 1994
  3. Otok S., Geografia polityczna, PWE, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projekty możliwe do realizacji w ramach inicjatyw wspólnotowych.3
T-A-2Wybrane teorie rozwoju regionalnego.3
T-A-3Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.3
T-A-4Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.3
T-A-5Prezentacja prac zaliczeniowych i dyskusja.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja regionu i typy kryteriów wyodrębniania regionu. Typologia regionów.3
T-W-2Terytorialne zróżnicowanie rozwoju społeczno-gospodarczego. Regiony w Polsce i Europie. Euroregiony.4
T-W-3Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna. Strategie rozwoju regionu.3
T-W-4Zarządzanie rozwojem regionu.2
T-W-5Administracja publiczna a gospodarka regionalna i lokalna.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-A-2praca własna studenta obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu, - opracowanie zadan zleconych przez prowadzącego zajecia40
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie obowiązującej i uzupełniającej literatury przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C3_W01Student zna podstawową terminologię stosowaną w obszarze gospodarki regionalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W09Ma usystematyzowaną wiedzę o zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Cel przedmiotuC-1Poznanie celów i istoty rozwoju regionalnego
Treści programoweT-W-2Terytorialne zróżnicowanie rozwoju społeczno-gospodarczego. Regiony w Polsce i Europie. Euroregiony.
T-W-1Definicja regionu i typy kryteriów wyodrębniania regionu. Typologia regionów.
Metody nauczaniaM-1egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0Student w dostatecznym stopniu opanował podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki regionalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C3_W02Posiada wiedzę dotyczącą potencjału gospodarczego regionów Polski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji czynników rozwoju gospodarki w regionach
Treści programoweT-A-4Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.
T-W-1Definicja regionu i typy kryteriów wyodrębniania regionu. Typologia regionów.
Metody nauczaniaM-1egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczenia ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi scharakteryzować potencjał i uwarunkowania rozwoju gospodarki regionalnej; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C3_W03Student posiada wiedzę na temat wybranych inicjatyw Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-3Wiedza o źródłach finansowania rozwoju regionów
Treści programoweT-A-2Wybrane teorie rozwoju regionalnego.
T-A-4Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.
Metody nauczaniaM-1egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczenia ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował podstawowego materiału programu gospodarki regionalnej
3,0Student potrafi scharakteryzować wybrane inicjatywy Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C3_U01Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji czynników rozwoju gospodarki w regionach
Treści programoweT-W-1Definicja regionu i typy kryteriów wyodrębniania regionu. Typologia regionów.
T-W-4Zarządzanie rozwojem regionu.
Metody nauczaniaM-1egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczenia ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować potencjał i uwarunkowania rozwoju gospodarki regionalnej; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C3_U02Posiada umiejętność identyfikacji elementów potencjału ekonomicznego makroregionów, podregionów, województw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie teleinformatyczne (ICT)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Poznanie celów i istoty rozwoju regionalnego
C-2Umiejętność identyfikacji czynników rozwoju gospodarki w regionach
Treści programoweT-A-3Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.
T-A-4Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.
Metody nauczaniaM-1egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować elementy potencjału gospodarczego regionu; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C3_K02Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Poznanie celów i istoty rozwoju regionalnego
C-3Wiedza o źródłach finansowania rozwoju regionów
C-2Umiejętność identyfikacji czynników rozwoju gospodarki w regionach
Treści programoweT-W-3Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna. Strategie rozwoju regionu.
T-A-1Projekty możliwe do realizacji w ramach inicjatyw wspólnotowych.
Metody nauczaniaM-1egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczenia ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0Student jest zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i gospodarki krajowej; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0