Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Ekonomika i zarządzanie potencjałem ludzkim
Sylabus przedmiotu Ekonomika rynku pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomika rynku pracy | ||
Specjalność | Ekonomika i zarządzanie potencjałem ludzkim | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | mikroekonomia i podstawy makroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z czynnikami kształtującymi rynek pracy we współczesnej gospodarce i mechanizmami kształtującymi wysokośc wynagrodzeń |
C-2 | zapoznanie studentów z problemami współczesnego rynku pracy i interwencja państwa na tym rynku |
C-3 | przedstawiienie struktury i zadań służb zatrudnienia w Polsce |
C-4 | przedstawienie zasad funkcjonowania rynku pracy w Polsce i w krajach rozwiniętych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza teoretyczna funkcjonowania rynku pracy - podaż pracy i popyt na nią. | 1 |
T-A-2 | Kształtowanie wynagrodzeń na rynku pracy. | 1 |
T-A-3 | Bezrobocie jako kwestia społeczna i gospodarcza. | 2 |
T-A-4 | Oddziaływanie związków zawodowych na funkcjonowanie rynku pracy. | 1 |
T-A-5 | Konkurencyjność rynku pracy - mit czy rzeczywistość? | 1 |
T-A-6 | Struktura i zadania służb zatrudnienia w Polsce. | 1 |
T-A-7 | Rynki pracy w krajach rozwiniętych. | 1 |
T-A-8 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czynniki wpływające na rynek pracy we współczesnej gospodarce. Płaca i jej funkcje. | 2 |
T-W-2 | Klasyczne i neoklasyczne teorie rynku pracy. | 1 |
T-W-3 | Współczesne teorie rynku pracy. | 1 |
T-W-4 | Przesłanki interwencjonizmu państwa w funkcjonowanie rynku pracy. | 1 |
T-W-5 | Polityka państwa na rynku pracy i jej rodzaje. | 1 |
T-W-6 | Elastyczność rynku pracy. | 1 |
T-W-7 | Deregulacja rynku pracy i jej konsewencje. | 1 |
T-W-8 | Rynek pracy w Polsce. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach | 9 |
A-A-2 | przygotowanie prezentacji na zadany temat | 15 |
A-A-3 | czytanie zalecanej literatury | 15 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia | 20 |
A-A-5 | udział w konsultacjach związanych z prezentacją na zadany temat | 1 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 9 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie eseju na zadany temat | 10 |
A-W-4 | zaliczenie przedmiotu | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | wykład informacyjny |
M-3 | dyskusja |
M-4 | prezentacje studentów |
M-5 | esej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena z aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: ocena z prezentacji |
S-3 | Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego |
S-4 | Ocena formująca: ocena z eseju |
S-5 | Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/2_W01 Zapoznanie studentów z czynnikami kształtującymi rynek pracy we współczenej gospodarce i mechanizmami kształtowania wysokości płac | E_1A_W06, E_1A_W08 | S1A_W06, S1A_W07 | C-1, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-5 |
E_1A_D2/2_W02 Zapoznanie studentów z problemami rynku pracy i interwencją państwa na tym rynku | E_1A_W02, E_1A_W04, E_1A_W08 | S1A_W02, S1A_W04, S1A_W07 | C-2, C-3 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
E_1A_D2/2_W03 Poznanie przez studentów struktury i zadań służb zatrudnienia w Polsce | E_1A_W02 | S1A_W02 | C-3 | T-A-6 | M-4 | S-2 |
E_1A_D2/2_W04 Poznanie przez studentów zasad funkcjonowania rynku pracy w Polsce i w krajach rozwiniętych | E_1A_W03 | S1A_W02, S1A_W03 | C-4 | T-A-5, T-A-7, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/2_U01 Umiejętność analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń | E_1A_U02, E_1A_U08 | S1A_U02, S1A_U03 | C-4 | T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
E_1A_D2/2_U02 Umiejętność analizowania procesów i problemów obserwowanych na wspólczesnym rynku pracy | E_1A_U02 | S1A_U02 | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
E_1A_D2/2_U03 Umiejętność prezentowania swych poglądów nt. rynku pracy i jego problemów w postaci ustnej, pisemnej oraz przy pomocy prezentacji multimedialnej | E_1A_U13, E_1A_U14 | S1A_U09, S1A_U10 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D2/2_K01 Student posiada świadomość zmian zachodzących na współczesnym rynku pracy i ich przyczyn. | E_1A_K04, E_1A_K10 | S1A_K02, S1A_K04, S1A_K05 | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/2_W01 Zapoznanie studentów z czynnikami kształtującymi rynek pracy we współczenej gospodarce i mechanizmami kształtowania wysokości płac | 2,0 | Student nie zna podstawowych czynników kształtujących rynek pracy we współczesnej gospodarce i mechanizmów kształtowania wysokości płac. |
3,0 | Student zna w ograniczonym zakresie podstawowe czynniki kształtujące rynek pracy we wspólczesnej gospodarce i mechanizmy kształtowania wysokosci płac; wykazuje częsciowa obojętnośc i ograniczone zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełania wiele drobnych błędów w treści i języku, a jego jakośc wypowiedzi jest częściowo błędna. | |
3,5 | Student opanował podstawowy materiał programowy, wykazuje średnie zainteresowanie wiedzą, podczas wyrażania wiedzy popełania drobne błędy w treści i języku, a jego jakość wypowiedzi jest częściowo błędna. | |
4,0 | Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie czynników kształtujacych rynekk pracy i wynagrodzenia na nim, prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści, wykazuje duże zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowoiedzi są na ogół poprawne. | |
4,5 | Student opanował cały materiał programowy w zakresie czynników kształtujacych rynekk pracy i wynagrodzenia na nim, dokładnie przyswoił zasadnicze treści, wykazuje duże zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów; jego wypowoiedzi są poprawne i dość swobodne.. | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał progrmowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazuje pewność, swobodę i poprawność językową. | |
E_1A_D2/2_W02 Zapoznanie studentów z problemami rynku pracy i interwencją państwa na tym rynku | 2,0 | Student nie zna podstawowych problemów rynku pracy i zasad interwencjonizmu państwa na tym rynku. |
3,0 | Student zna w ograniczonym zakresie podstawowe problemy rynku pracy i zasady interwencjoinizmu państwa na tym rynku; wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełania wiele drobnych błędów w treści i języku, a jego jakość wypowiedzi jest częściowo błędna. | |
3,5 | Student zna w podstawowym zakresie podstawowe problemy rynku pracy i zasady interwencjoinizmu państwa na tym rynku; wykazuje średnie zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełania drobne błędy w treści i języku, a jego jakość wypowiedzi jest częściowo błędna. | |
4,0 | Student opanował prawie cały materiał programowy w zakresie podstawowych problemów rynku pracy i zasad interwencjonizmu na nim, prawie dokładnie przyswoił zasadnicze treści, wykazuje duże zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; jego wypowiedzi są na ogół poprawne. | |
4,5 | Student opanował cały materiał programowy w zakresie podstawowych problemów rynku pracy i zasad interwencjonizmu na nim, dokładnie przyswoił wszystkie treści, wykazuje duże zainteresowanie wiedzą; podczas wyrażania wiedzy nie popełnia uchybień; jego wypowiedzi są na ogół swobodne. | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał progrmowy, wykazuje pełne jej zrozumienie oraz bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą; podczas wypowiedzi wykazuje pewność, swobodę i poprawność językową. | |
E_1A_D2/2_W03 Poznanie przez studentów struktury i zadań służb zatrudnienia w Polsce | 2,0 | Student nie zna struktury i zadań służb zatrudnienia w Polsce. |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu zna strukturę i podstawowe zadania służb zatrudnienia w Polsce; wykazuje częściwo obojętność wobec wiedzy; w wyrażaniu wiedzy popełnia wiele błędów w treści i języku. | |
3,5 | Student zna w podstawowym zakresie strukturę i zadania służb zatrudnienia; w stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie; w trakcie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy. | |
4,0 | Student opanował prawie cały wymagany materiał dot. służb zatrudnienia i ich zadań; wykzauje zainteresowanie przedstawianaymi zagadnieniami; wypowiada się na ogół poprawnie nt. struktury i zadań służb zatrudnienia. | |
4,5 | Student opanował cały materiał programowy i wymagane treści dot. służb zatrudnienia; wykazuje duże zainteresowanie wiedzą, a podczas jej przedstawiania wypowiada się bez trudności, dość swobodnie. | |
5,0 | Student w zakresie wymaganej wiedzy wykracza poza materiał programowy; wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; pewnie, swobodnie i za pomoca prawidłowego języka wypowiada się nt. struktur i zadań służb zatrudnienia. | |
E_1A_D2/2_W04 Poznanie przez studentów zasad funkcjonowania rynku pracy w Polsce i w krajach rozwiniętych | 2,0 | Student nie zna zasad funkcjonowania rynku pracy w Polsce i w krajach rozwiniętych. |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu zna zasady funkcjonowania rynku pracy w Polce i w krajach rozwiniętych; wykazuje częściwo obojętność wobec wiedzy; w wyrażaniu wiedzy popełnia wiele błędów w treści i języku. | |
3,5 | Student zna w podstawowym zakresie zasady funkcjonowania rynków pracy; w stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie; w trakcie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy. | |
4,0 | Student opanował prawie cały wymagany materiał nt. funkcjonowania rynków pracy; wykazuje zainteresowanie przedstawianaymi zagadnieniami; w tym zakresie wypowiada się na ogół poprawnie | |
4,5 | Student opanował cały materiał programowy i wymagane treści dot. funkcjonowania rynków pracy; wykazuje duże zainteresowanie wiedzą, a podczas jej przedstawiania wypowiada się bez trudności, dość swobodnie. | |
5,0 | Student w zakresie wymaganej wiedzy wykracza poza materiał programowy; wykazuje duze zainteresowanie i ciekawość poznawczą; pewnie, swobodnie i za pomoca prawidłowego języka wypowiada się nt. funkcjonowania rynków pracy w Polsce i w krajach rozwiniętych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/2_U01 Umiejętność analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń | 2,0 | Student nie posiada umiejętności analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń. |
3,0 | Student posiada ograniczoną umiejętność analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń w podstawowym zakresie, przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student posiada umiejętność analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń w podstawowym zakresie, przy pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student posiada pełną umiejętność samodzielnej analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń w podstawowym zakresie. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie dokonać analizy funkcjonowania rynku pracy i zasad kształtowania wynagrodzeń w pełnym zakresie zagadnień; wypowiada się na ten temat swobodnie i bez błędów. | |
5,0 | Student porafi samoddzielnie analizować funkcjonowanie rynku pracy i kształtowanie się wynagrodzeń, wykraczając poza materiał programowy. | |
E_1A_D2/2_U02 Umiejętność analizowania procesów i problemów obserwowanych na wspólczesnym rynku pracy | 2,0 | Student nie potrafi w podstawowym zakresie analizować procesów i problemów współczesnego rynku pracy . |
3,0 | Student posiada ograniczoną umiejętność analizy procesów i problemów rynku pracy w podstawowym zakresie, przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student posiada umiejętność analizy procesów i problemów rynku pracy w podstawowym zakresie, przy pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student posiada pełną umiejętność samodzielnej analizy procesów i problemów na rynku pracy w podstawowym zakresie. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie dokonać analizy procesó i problemów rynku pracy w pełnym zakresie zagadnień; wypowiada się na ten temat swobodnie i bez błędów. | |
5,0 | Student potrafi samoddzielnie analizować procesy i problemy rynku pracy, wykraczając poza materiał programowy. | |
E_1A_D2/2_U03 Umiejętność prezentowania swych poglądów nt. rynku pracy i jego problemów w postaci ustnej, pisemnej oraz przy pomocy prezentacji multimedialnej | 2,0 | Student nie potrafi zaprezentować swych poglądów nt. rynku pracy i jego problemów w formie pisemnej, ustnej i przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej. |
3,0 | Student potrafi w ograniczonym stopniu zaprezentować swoje poglądy nt. rynku pracy i jego problemów w formie pisemnej, ustnej i przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej; niezbędna jest duża pomoc nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi w zaprezentować swoje poglądy nt. rynku pracy i jego problemów w formie pisemnej, ustnej i przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej; niezbędna jest pomoc nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zaprezentować swoje poglądy nt. rynku pracy i jego problemów w formie pisemnej, ustnej i przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnej, wykorzystując wskazówki nauczyciela. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wybrać temat w ramach zasadniczych treści programowych i formie pisemnej, ustnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej go zaprezentować. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wybrać temat spośród zagadnień wykraczających poza zasadnicze treści programowe i formie pisemnej, ustnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej go zaprezentować. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D2/2_K01 Student posiada świadomość zmian zachodzących na współczesnym rynku pracy i ich przyczyn. | 2,0 | Student nie wykazuje świadomości zmian zachodzących na wspólczesnym rynku pracy i ich przyczyn. |
3,0 | Student wykazuje świadomość ważności niektórych zmian zachodzących na rynku pracy i ich przyczyn pod wpływem inspiracji ze striony nauczyciela. | |
3,5 | Student wykazuje świadomość ważności zmian zachodzących na rynku pracy i ich przyczyn; niekiedy wymaga to inspiracji ze strony nauczyciela. | |
4,0 | Student w znacznym stopniu samodzielnie wykazuje świadomość zmian zachodzacych na rynku pracy i ich przyczyn. | |
4,5 | Student w pełni samodzielnie wykazuje świadomość zmian zachodzacych na rynku pracy i ich przyczyn, które ujęto w podstawowym progranmie zajęć.. | |
5,0 | Student w pełni samodzielnie wykazuje świadomość zmian zachodzacych na rynku pracy i ich przyczyn; jego znajomość tych zagadnień wykracza poza podstawowy program zajęć.. |
Literatura podstawowa
- Drela K., Kiernozycka-Sobejko A., Ekonomizacja rynku pracy w XXI w., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2009
- Jarmołowicz W., Przemiany na współczesnym rynku pracy, Wydawnictwo Passat - Paweł Pietrzyk, Poznań, 2008
- Kotlorz D., Ekonomia rynku pracy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2007
- Kwiatkowski E., Bezrobocie, PWN, Warszawa, 2006
- Noga M., Stawicka K.M., Rynek pracy w Polsce, CeDeWu, Warszawa, 2010
- Wach K., Europejski rynek pracy, Oficyna Wolters Kluwers, Kraków, 2007
Literatura dodatkowa
- Balcerzak A.P. (red.), Polski rynek pracy w warunkach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2009
- Bąk E., Nietypowe formy zatrudnienia na rynku pracy, CH Beck, Warszawa, 2008
- Gazon J., Ani bezrobocie ani opieka społeczna, PWN, Warszawa, 2008
- Jarmołowicz W. (red.), Gospodarowanie pracą we współczesnym przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Forum Naukowe, Poznań, 2007
- Kmiecik-Baran K., Bezrobocie czynnikiem marginalizacji i ubóstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2009
- Rymsza M. (red.), Elastyczny rynek pracy i bezpieczeństwo socjalne flexicurity po polsku?, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2005