Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Ekonomika i zarządzanie potencjałem ludzkim
Sylabus przedmiotu Podstawy programowania neurolingwistycznego - przedmiot do wyboru:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy programowania neurolingwistycznego - przedmiot do wyboru | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Kowalczyk-Kassyk <Agnieszka.Kowalczyk-Kassyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna znajomość funkcjonowania i budowy centralnego układu nerwowego oraz podstawowych procesów psychicznych człowieka na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W wyniku zorganizowanego procesu ksztalcenia student będzie: miał podstawową wiedzę dotyczącą sposobów i obszarów zastosownia neurolingwistycznego programowania w biznesie i życiu prywatnym, |
C-2 | znał podstawowe zagadnienia dotyczące specyfiki neurolingwistycznego programowania jako nauki, |
C-3 | umiał charakteyzować wybrane metody i techniki neurolingwistycznego programowania, |
C-4 | świadomy mozliwości odziaływania poprzez metody i techniki NLP na własne i cudze procesy emocjonalne i myślowe |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Specyfika neurolingwistycznego programowania jako nauki-podstawowe założenia. | 2 |
T-W-2 | Technika osiagania celów-czteroetapowy model sukcesu. | 2 |
T-W-3 | Podstawowe informacje o przebiegu procesu komunikacji interpersonalnej. | 2 |
T-W-4 | Pojęcie preferowanej modalności sensorycznej (systemy reprezentacji)-rozpoznawanie modalności sensorycznej. | 2 |
T-W-5 | Wzorce językowe Miltona-charakterystyka podstawowych presupozycji. | 2 |
T-W-6 | Doskonalenie samopoczucia-kotwiczenie. | 2 |
T-W-7 | Zastosowanie praktyczne neurolingwistycznego programowania-test zaliczeniowy | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach i teście zaliczeniowym | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta obejmująca: -przygotowanie prac tematycznych, -opracowanie zadań zleconych przez nauczyciela, -dobor i analiza materiałów wtórnych (literatury przedmiotu), -udział w konsultacjach celem: weryfikacji poczynionych postępów, uzyskanie odpowiedzi na nurtujące pytania dotyczące tresci poszczególnych jednostek metodycznych | 45 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe-dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem |
M-2 | Klasyczna metoda problemowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: -zrozumienie polecenia, -stopień wyczerpania tematu, -kompozycja wypowiedzi, -samodzielność, -pewność wypowiedzi(sposób uzasadniania tez), -orginalność wypowiedzi |
S-2 | Ocena formująca: dla prac praktycznych: -zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -sposób i jakość wykonania, -dobór materiału, -samodzielność i czas wykonania |
S-3 | Ocena formująca: dla prac zespołowych: -planowanie pracy, -orginalność pomysłów, koncepcji pracy, -skuteczność i jakość wykonania, -terminowość, -współpraca w zespole, -prezentacja pracy |
S-4 | Ocena formująca: dla aktywności studenta: -stawianie ważnych pytań, -udzielanie odpowiedzi na temat, -podanie nowej myśli, -rozwinięcie czyjejś myśli, -dokonanie syntezy informacji |
S-5 | Ocena formująca: dla motywacji studenta: -uczestnictwo w działaniu, -podejmowanie działania-wychodzenie z inicjatywą. |
S-6 | Ocena podsumowująca: ocena testu zaliczeniowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O10_W01 Ma podstawową wiedzę dotyczącą sposobów i obszarów zastosowania neurolingwistycznego programowania w życiu prywatnym i w biznesie. | E_1A_W01, E_1A_W05 | S1A_W01, S1A_W05 | C-2, C-3, C-1, C-4 | T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-6 | M-1, M-2 | S-4, S-3, S-2, S-1, S-5 |
E_1A_O10_W02 Zna podstawowe zagadnienia dotyczące specyfiki neurolingwistycznego programowania jako nauki. | E_1A_W01, E_1A_W05, E_1A_W04 | S1A_W01, S1A_W04, S1A_W05 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3 | M-1 | S-6, S-4, S-1, S-3, S-5, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O10_U01 Umie scharakteryzować podstawowe: założenia, metody i techniki neurolingwistycznego programowania. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U10, E_1A_U12 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U06, S1A_U08 | C-4, C-3, C-2 | T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-2, M-1 | S-6, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_O10_K01 Jest świadomy możliwości oddziaływania poprzez wykorzystanie metod i technik neurolingwistycznego programowania na własne i cudze procesy myślowe i emocjonalne. | E_1A_K02, E_1A_K08, E_1A_K03, E_1A_K10 | S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05 | C-1, C-2, C-4, C-3 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-5, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O10_W01 Ma podstawową wiedzę dotyczącą sposobów i obszarów zastosowania neurolingwistycznego programowania w życiu prywatnym i w biznesie. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobów i obszarów zastosowania neurolingwistycznego programowania w biznesie i życiu prywatnym. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne). | |
4,5 | student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. | |
E_1A_O10_W02 Zna podstawowe zagadnienia dotyczące specyfiki neurolingwistycznego programowania jako nauki. | 2,0 | Student: - nie zna podstawowych zagadnień dotyczących neurolingwistycznego programowania jako nauki. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne). | |
4,5 | student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O10_U01 Umie scharakteryzować podstawowe: założenia, metody i techniki neurolingwistycznego programowania. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzowaćpodstawowych zalożeń, metod i wybranych technik neurolingwistycznego programowania jako nauki. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy drobne błedy w treści i języku (jakość wypowiedzi-częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne). | |
4,5 | student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student; - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawość poznawczą, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_O10_K01 Jest świadomy możliwości oddziaływania poprzez wykorzystanie metod i technik neurolingwistycznego programowania na własne i cudze procesy myślowe i emocjonalne. | 2,0 | Student nie jest świadomy możliwości wykorzystania metod i technik neurolingwistycznego programowania w celu wpływania na własne i cudze procesy emocjonalne i myślowe, prezentując poglady i opinie swiadczące o wybitnym braku kompetencji ze wspomnianego zakresu. |
3,0 | Prezentuje poglądy i opinie swiadczące o elementarnym zainteresowaniu problematyką możliwości wykorzystania metod i technik nlp w celu wpływania na własne i cudze procesy emocjonalne i myslowe. | |
3,5 | Prezentuje poglądy i opinie swiadczące o podstawowym zainteresowaniu problematyką możliwości wykorzystania metod i technik nlp w celu wpływania na własne i cudze procesy emocjonalne i myslowe. | |
4,0 | Prezentuje poglądy i opinie swiadczące o zainteresowaniu problematyką możliwości wykorzystania metod i technik nlp w celu wpływania na własne i cudze procesy emocjonalne i myslowe. | |
4,5 | Prezentuje poglądy i opinie swiadczące o dużym zainteresowaniu problematyką możliwości wykorzystania metod i technik nlp w celu wpływania na własne i cudze procesy emocjonalne i myslowe. | |
5,0 | Prezentuje poglądy i opinie swiadczące o dużej ciekawości poznawczej w zakresie problematyki możliwości wykorzystania metod i technik nlp w celu wpływania na własne i cudze procesy emocjonalne i myslowe. |
Literatura podstawowa
- BandlerR.,Grinder J., Struktura magii. Kształtowanie ludzkiej psychiki, czyli wiecej niż NLP, Onepress, Gliwice, 2008
- Bandler R.,MacDonald W., NLP Twoich zmysłów.Wiedza dla wtajemniczonych, Onepress, Gliwice, 2009
- Seymour J., Wprowadzenie do programowania neurolingwistycznego, Zysk i S-ka, Poznań, 1998
Literatura dodatkowa
- Wypler W., Zmiany w obrazie siebie u uczestników treningu Programowania Neurolingwistycznego, Studia Psychologika, Warszawa, 2004, 5