Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Ekonomia społeczna
Sylabus przedmiotu Prawo pracy w instytucjach społecznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo pracy w instytucjach społecznych | ||
Specjalność | Ekonomia społeczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Olech <Zbigniew.Olech@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw prawa po przedmiocie „Prawo” |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstawowych instytucji prawnych związanych z prawem pracy w oparciu o kodeks pracy i inne źródła prawa pracy |
C-2 | Rozpoznawanie różnic zasad nawiązywaia i rozwiązywania stosunku pracy |
C-3 | Zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami pracownika i pracodawcy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obowiązki pracodawcy i pracownika | 2 |
T-A-2 | Odpowiedzialność materialna pracowników | 2 |
T-A-3 | Urlopy pracownicze w instytucjach społecznych. Uprawnienia pracowników związane z rodzicielstwem w instytucjach społecznych | 3 |
T-A-4 | Zatrudnianie młodocianych. Bezpieczeństwo i higiena pracy w instytucjach społecznych. | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła prawa pracy. Pojęcie instytucji społecznych | 1 |
T-W-2 | Podstawowe zasady prawa pracy. Równe traktowanie w zatrudnieniu | 2 |
T-W-3 | Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia | 3 |
T-W-4 | Stosunek pracy na podstawie powołania, wyboru, mianowania w instytucjach społecznych. | 1 |
T-W-5 | Wynagrodzenie za pracę | 1 |
T-W-6 | Sąd pracy | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Opracowywanie kazusów | 15 |
A-A-2 | Przygotowania i inscenizacjia rozprawy sądowej | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | przygotowanie prezentacji | 15 |
A-W-2 | Przygotowania i negocjiowanie przykładowych układów zbiorowych | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające i metody problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy z wykładów i ćwiczeń obejmijący elementy testowe, opisowe i praktyczne - kazusy |
S-2 | Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania wiedzy przekazanej przez wykładowcę |
S-3 | Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/4_W01 Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie zarządzania i prawa, w zakresie odnoszącym się do zarządzania zasobami ludzkimi. Znajomość źródeł prawa powinna pozwolić na ich poprawny dobór i zastosowanie w praktyce. | E_1A_W02, E_1A_W01, E_1A_W03 | S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03 | C-3, C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-A-3, T-A-1, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-A-4, T-A-2, T-W-6 | M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/4_U01 Student powinien posiadać umiejętność analitycznego postrzegania relacji prawno-społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafić prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy w prawie pracy. | E_1A_U05, E_1A_U01, E_1A_U06, E_1A_U03, E_1A_U07, E_1A_U02 | S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07 | C-2, C-1, C-3 | T-W-4, T-A-4, T-W-2, T-A-1, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5 | M-1 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D3/4_K01 Student powinien w sposób odpowiedzialny i zorganizowany realizować powierzone zadania. W zakresie tego rodzaju przedmiotu wymagane są kompetencje takie jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność. | E_1A_K04, E_1A_K06, E_1A_K03, E_1A_K02, E_1A_K01 | S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07 | C-1, C-3, C-2 | T-A-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-4 | M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/4_W01 Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie zarządzania i prawa, w zakresie odnoszącym się do zarządzania zasobami ludzkimi. Znajomość źródeł prawa powinna pozwolić na ich poprawny dobór i zastosowanie w praktyce. | 2,0 | Student nie posiada żadnej wiedzy w zakresie zarządzania i prawa odnoszącej się do zarządzania zasobami ludzkimi. |
3,0 | Student posiada wymaganą wiedzę w zakresie zarządzania i prawa odnoszącą się do zarządzania zasobami ludzkimi w stopniu dostatecznym ale nie potrafi jej wykorzystać w praktyce. | |
3,5 | Student posiada wymaganą wiedzę w zakresie zarządzania i prawa odnoszącą się do zarządzania zasobami ludzkimi w stopniu wyżej niżdostatecznym ale nie potrafi jej wykorzystać w praktyce. | |
4,0 | Student posiada wymaganą wiedzę w zakresie zarządzania i prawa odnoszącą się do zarządzania zasobami ludzkimi w stopniu dobrym i potrafi ją wykorzystać w praktyce. | |
4,5 | Student posiada wymaganą wiedzę w zakresie zarządzania i prawa odnoszącą się do zarządzania zasobami ludzkimi w stopniu dobrym i potrafi ją wykorzystać w praktyce. Znajomość źródeł prawa pozwala mu na poprawny dobór i zastosowanie w praktyce. | |
5,0 | Student posiada wymaganą wiedzę w zakresie zarządzania i prawa odnoszącą się do zarządzania zasobami ludzkimi w stopniu bardzo dobrym i potrafi ją wykorzystać w praktyce. Znajomość źródeł prawa pozwala mu na poprawny dobór i zastosowanie w praktyce. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/4_U01 Student powinien posiadać umiejętność analitycznego postrzegania relacji prawno-społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafić prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy w prawie pracy. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. |
3,0 | Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. | |
3,5 | Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafi prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy. | |
4,0 | Student posiada w stopniu dobrym umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafi prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy. | |
4,5 | Student posiada w stopniu dobrym umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafi prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy. | |
5,0 | Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętności analitycznego postrzegania relacji prawno - społecznych w obrębie przedsiębiorstwa jako zakładu pracy. Dodatkowo potrafi prawidłowo dobierać środki prawne i formułować podstawowe pisma i umowy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D3/4_K01 Student powinien w sposób odpowiedzialny i zorganizowany realizować powierzone zadania. W zakresie tego rodzaju przedmiotu wymagane są kompetencje takie jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność. | 2,0 | Student nie potrafi w sposób odpowiedzialny i zorgfanizowany realizować powierzone mu zadania. |
3,0 | Student potrafi w sposób odpowiedzialny i zorgfanizowany realizować powierzone mu zadania. Posiada takie kompetencje jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność. | |
3,5 | Student potrafi w sposób odpowiedzialny i zorgfanizowany realizować powierzone mu zadania w stopniu wyższym niż dostateczny . Posiada takie kompetencje jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność. | |
4,0 | Student potrafi w sposób odpowiedzialny i zorgfanizowany realizować powierzone mu zadania. Posiada takie kompetencje jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność. Wszystko to realizuje w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student potrafi w sposób odpowiedzialny i zorgfanizowany realizować powierzone mu zadania w stopniu lepiej niż dobrym. Posiada takie kompetencje jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność. Wszystko to realizuje w stopniu dobrym. | |
5,0 | Student potrafi w sposób odpowiedzialny i zorgfanizowany realizować powierzone mu zadania. Posiada takie kompetencje jak komunikatywność, wrażliwość i odpowiedzialność. Wszystko to realizuje w stopniu bardzo dobrym. |
Literatura podstawowa
- L. Florek, T, ZIeliński, Prawo pracy, CH Beck, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- W. Cajsel, Prawo pracy - komentarz, CH Beck, Warszawa, 2007