Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Mikroekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikroekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Spychalski <Grzegorz.Spychalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 45 6,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, charakterystycznymi dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
C-2Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
C-3Znajomość niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metod ich regulacji za pomocą polityki państwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.2
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.3
T-A-3Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy. Braki równowagi i jej zmiany – modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku – model pajęczyny.3
T-A-4Elastyczność popytu i podaży – zadania.6
T-A-5Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.4
T-A-6Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie. Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.6
T-A-7Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej3
T-A-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.3
T-A-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.3
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu3
T-A-11Ziemia i renta gruntowa.3
T-A-12Kapitał – zadania.3
T-A-13Ekonomia dobrobytu3
45
wykłady
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.2
T-W-2Teoria wyboru konsumenta.2
T-W-3Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy2
T-W-4Koszty produkcji w krótkim i długim okresie2
T-W-5Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej oraz monopolu.2
T-W-6Rynki czynników wytwórczych. Zatrudnienie i płace na konkurencyjnym rynku pracy.2
T-W-7Teoria podziału – dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii. Regulacyjna rola państwa.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach45
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym czytanie pogłębionej literatury przedmiotu55
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach niezbędne do przygotowania prezentacji15
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów30
A-A-5Prezentacja multimedialna2
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń30
A-A-7Zaliczenie ćwiczeń3
180
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu13
A-W-3Egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające – wykład z prezentacją mulimedialną
M-2Metody problemowe – wykład problemowy
M-3Studia przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne – pokaz, rozwiązywanie zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-4Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B5_W01
Ma wiedzę na temat podstawowych kategorii ekonomicznych, charakterystycznych dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W15S1A_W01, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W11C-1, C-3T-A-13, T-A-10, T-W-5, T-A-7, T-W-3, T-A-9, T-A-3, T-W-6, T-A-2, T-W-4, T-A-5, T-A-12, T-A-8, T-W-2, T-W-7, T-A-4, T-W-1, T-A-11, T-A-6, T-A-1M-3, M-4, M-1, M-2S-4, S-2, S-5, S-6
E_1A_B5_W02
Zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomocą polityki państwa
E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W02S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03C-1, C-3T-W-4, T-A-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-A-10, T-W-2, T-A-11, T-A-1, T-W-7, T-A-7, T-A-9, T-A-13, T-A-8, T-A-6, T-A-4, T-A-12, T-A-3, T-W-5M-3, M-4, M-2, M-1S-4, S-5, S-2, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B5_U01
Umiejętność rozumienia i posługiwania się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi
E_1A_U01, E_1A_U12, E_1A_U08S1A_U01, S1A_U03, S1A_U08C-2, C-1, C-3T-A-13, T-W-2, T-A-1, T-W-7, T-W-4, T-A-3, T-A-9, T-A-8, T-W-5, T-A-2, T-A-10, T-W-6, T-W-1, T-A-7, T-A-6, T-A-5, T-W-3, T-A-12, T-A-11, T-A-4M-2, M-1, M-4, M-3S-4, S-2, S-3, S-6, S-5, S-1
E_1A_B5_U02
Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
E_1A_U02, E_1A_U12, E_1A_U01, E_1A_U08S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08C-2, C-3, C-1T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-A-8, T-A-13, T-A-1, T-W-4, T-A-11, T-A-3, T-A-6, T-A-10, T-A-2, T-A-5, T-A-7, T-W-6, T-A-12, T-W-3, T-A-9M-4, M-3, M-2, M-1S-5, S-2, S-6, S-1, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B5_K01
Student jest świadomy wagi problemów ekonomicznych oraz roli podmiotów gospodarczych i państwa w ich rozwiązywaniu
E_1A_K03, E_1A_K04S1A_K03, S1A_K04C-3, C-1, C-2T-A-9, T-A-11, T-W-5, T-A-5, T-A-2, T-A-7, T-A-8, T-A-12, T-W-6, T-A-1, T-A-10, T-W-3, T-W-1, T-A-13, T-W-4, T-A-4, T-W-7, T-A-6, T-A-3, T-W-2M-3, M-4, M-1, M-2S-1, S-3, S-4, S-5, S-2, S-6
E_1A_B5_K02
Student potrafi pracować w grupie, jest kreatywny i otwarty na pomysły innych
E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K09S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04C-2, C-1, C-3T-A-2, T-W-6, T-A-7, T-A-1, T-A-11, T-A-9, T-A-3, T-A-13, T-W-3, T-A-12, T-W-5, T-A-10, T-A-4, T-A-6, T-W-7, T-A-5, T-A-8M-4, M-3S-3, S-2, S-1, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B5_W01
Ma wiedzę na temat podstawowych kategorii ekonomicznych, charakterystycznych dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
2,0Nie zna podstawowych kategorii ekonomicznych, charakterystycznych dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
3,0Zna podstawowe kategorie ekonomiczne, charakterystyczne dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
3,5Zna i definiuje podstawowe kategorie ekonomiczne, charakterystyczne dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
4,0Zna dobrze pojęcia mikroekonomiczne, definiuje podmioty gospodarcze i rządzące nimi prawidłowości
4,5Student bez problemów porusza sie w problematyce ekonomicznej, zna mechanizmy funkcjonowania gospodarki rynkowej i działających w jej ramach podmiotów gospodarczych oraz ma wiedzę na temat skutków tych działań
5,0Student bez problemów porusza sie w problematyce ekonomicznej, zna mechanizmy funkcjonowania gospodarki rynkowej i działających w jej ramach podmiotów gospodarczych oraz ma wiedzę na temat skutków tych działań. Objaśnia zachowania ekonomiczne odnosząc je do rzeczywistości gospodarczej
E_1A_B5_W02
Zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomocą polityki państwa
2,0Student nie zna podstawowych źródeł zawodności rynku ani instrumentów regulowania mechanizmu rynkowego za pomocą polityki państwa
3,0Student zna podstawowe źródła zawodności rynku oraz instrumenty regulowania mechanizmu rynkowego za pomocą polityki państwa
3,5Student zna różne źródła zawodności rynku oraz instrumenty regulowania mechanizmu rynkowego za pomocą polityki państwa
4,0Student zna zjawiska prowadzące do nieefektywności rynku, ich przyczyny, przejawy i skutki, zna również możliwości ich ograniczania
4,5Student zna zjawiska prowadzące do nieefektywności rynku, ich przyczyny, przejawy i skutki, zna również możliwości ich ograniczania. Ma wiedzę na temat mechanizmów blokujących funkcjonowanie "niewidzialnej ręki rynku" z życia gospodarczego
5,0Student zna zjawiska prowadzące do nieefektywności rynku, ich przyczyny, przejawy i skutki, zna również możliwości ich ograniczania. Ma wiedzę wykraczajacą poza wymagany materiał wynikającą z bieżącego śledzenia zjawisk zachodzących w gospodarce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B5_U01
Umiejętność rozumienia i posługiwania się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi
2,0Nie potrafi posługiwać się terminologią ekonomiczną
3,0Potrafi właściwie posługiwać się terminologią ekonomiczną
3,5Potrafi właściwie posługiwać się kategoriami mikroekonomicznymi i interpretować zjawiska gospodarcze
4,0Potrafi właściwie posługiwać się kategoriami mikroekonomicznymi, interpretować zjawiska gospodarcze i odnosić je do rzeczywistości
4,5Potrafi właściwie posługiwać się kategoriami mikroekonomicznymi, interpretować zjawiska gospodarcze, odnosić je do rzeczywistości oraz przewidywać ich skutki
5,0Potrafi właściwie posługiwać się kategoriami mikroekonomicznymi, interpretować zjawiska gospodarcze, odnosić je do rzeczywistości i przewidywać ich skutki, a także wskazywać różne warianty efektów w zależności od możliwych sytuacji gospodarczych
E_1A_B5_U02
Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
2,0Nie potrafi odnieść teorii mikroekonomicznej do rzeczywistości gospodarczej
3,0Widzi odzwierciedlenie rzeczywistości gospodarczej w teorii mikroekonomicznej
3,5Potrafi wykorzystywać teorię konsumenta i producenta do interpretowania problemów gospodarczych
4,0Potrafi wykorzystywać teorię konsumenta i producenta do interpretowania problemów gospodarczych oraz oceniać racjonalność podejmowanych decyzji przez gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa
4,5Potrafi analizować przyczyny, przejawy i skutki istniejących problemów gospodarczych przez pryzmat teorii konsumenta i producenta oraz dokonywać oceny podejmowanych decyzji przez podmioty gospodarcze
5,0Potrafi przeprowadzać analizę przyczynowo-skutkową procesów zachodzących w prawdziwej gospodarce i odnosić je do teorii ekonomii

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B5_K01
Student jest świadomy wagi problemów ekonomicznych oraz roli podmiotów gospodarczych i państwa w ich rozwiązywaniu
2,0student nie jest świadomy ważkości problemów ekonomicznych
3,0student ma świadomość występowania problemów ekonomicznych i możliwości ich rozwiazywania przez państwo
3,5student ma świadomość występowania problemów ekonomicznych i możliwości oddziaływania na nie przez państwo i podmioty gospodarcze
4,0student zdaje sobie sprawę z wagi różnych problemów ekonomicznych i możliwości oddziaływania na nie przez państwo i podmioty gospodarcze
4,5student zdaje sobie sprawę z wagi problemów ekonomicznych z jakimi boryka się gospodarka oraz jest świadomy roli państwa i podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu
5,0student jest świadomy wagi problemów ekonomicznych z jakimi boryka się gospodarka oraz oraz roli państwa i podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu. Zdaje sobie również sprawę z trudności z tym związanych.
E_1A_B5_K02
Student potrafi pracować w grupie, jest kreatywny i otwarty na pomysły innych
2,0student nie potrafi współpracować z innymi, co uniemożliwia pracę w zespole
3,0student potrafi współpracować z innymi na poziomie podstawowym, nie wykazuje się jednak kreatywnością ani nie inicjuje pracy
3,5student potrafi współpracować z innymi, nie wykazuje się jednak kreatywnością chociaż potrafi zachęcić do pracy całą grupę
4,0student potrafi pracować w grupie, wykazuje się kreatywnością i potrafi zainicjować działanie w grupie
4,5student potrafi pracować w grupie, wykazuje się kreatywnością i potrafi zainicjować działanie w grupie, wykazuje się umiejętnością zorganizowania pracy nie tylko własnej, ale i całego zespołu
5,0student potrafi pracować w grupie, wykazuje się kreatywnością i potrafi zainicjować działanie w grupie, wykazuje się umiejętnością zorganizowania pracy nie tylko własnej, ale i całego zespołu. Potrafi zainspirować grupę w poszukiwaniach rozwiązania zadanego problemu

Literatura podstawowa

  1. Bednarek K., Będzik B., Majchrzak M., Mikroekonomia. Pojęcia. Prawa. Dylematy, Economicus, Szczecin, 2010
  2. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2007
  3. Czarny E., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2006
  4. Łącka I. (red.), Mikroekonomia. Zbiór zadań, Mikroekonomia. Zbiór zadań, Szczecin, 2008
  5. Spychalski G., Wprowadzenie do mikro- i makroekonomii, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.2
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.3
T-A-3Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy. Braki równowagi i jej zmiany – modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku – model pajęczyny.3
T-A-4Elastyczność popytu i podaży – zadania.6
T-A-5Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.4
T-A-6Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie. Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.6
T-A-7Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej3
T-A-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.3
T-A-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.3
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu3
T-A-11Ziemia i renta gruntowa.3
T-A-12Kapitał – zadania.3
T-A-13Ekonomia dobrobytu3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.2
T-W-2Teoria wyboru konsumenta.2
T-W-3Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy2
T-W-4Koszty produkcji w krótkim i długim okresie2
T-W-5Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej oraz monopolu.2
T-W-6Rynki czynników wytwórczych. Zatrudnienie i płace na konkurencyjnym rynku pracy.2
T-W-7Teoria podziału – dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii. Regulacyjna rola państwa.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach45
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym czytanie pogłębionej literatury przedmiotu55
A-A-3Uczestnictwo w konsultacjach niezbędne do przygotowania prezentacji15
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów30
A-A-5Prezentacja multimedialna2
A-A-6Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń30
A-A-7Zaliczenie ćwiczeń3
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu13
A-W-3Egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B5_W01Ma wiedzę na temat podstawowych kategorii ekonomicznych, charakterystycznych dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, charakterystycznymi dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
C-3Znajomość niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metod ich regulacji za pomocą polityki państwa.
Treści programoweT-A-13Ekonomia dobrobytu
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu
T-W-5Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej oraz monopolu.
T-A-7Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej
T-W-3Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy
T-A-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-A-3Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy. Braki równowagi i jej zmiany – modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku – model pajęczyny.
T-W-6Rynki czynników wytwórczych. Zatrudnienie i płace na konkurencyjnym rynku pracy.
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
T-W-4Koszty produkcji w krótkim i długim okresie
T-A-5Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.
T-A-12Kapitał – zadania.
T-A-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-W-2Teoria wyboru konsumenta.
T-W-7Teoria podziału – dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii. Regulacyjna rola państwa.
T-A-4Elastyczność popytu i podaży – zadania.
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-11Ziemia i renta gruntowa.
T-A-6Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie. Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.
Metody nauczaniaM-3Studia przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne – pokaz, rozwiązywanie zadań
M-1Metody podające – wykład z prezentacją mulimedialną
M-2Metody problemowe – wykład problemowy
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych kategorii ekonomicznych, charakterystycznych dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
3,0Zna podstawowe kategorie ekonomiczne, charakterystyczne dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
3,5Zna i definiuje podstawowe kategorie ekonomiczne, charakterystyczne dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
4,0Zna dobrze pojęcia mikroekonomiczne, definiuje podmioty gospodarcze i rządzące nimi prawidłowości
4,5Student bez problemów porusza sie w problematyce ekonomicznej, zna mechanizmy funkcjonowania gospodarki rynkowej i działających w jej ramach podmiotów gospodarczych oraz ma wiedzę na temat skutków tych działań
5,0Student bez problemów porusza sie w problematyce ekonomicznej, zna mechanizmy funkcjonowania gospodarki rynkowej i działających w jej ramach podmiotów gospodarczych oraz ma wiedzę na temat skutków tych działań. Objaśnia zachowania ekonomiczne odnosząc je do rzeczywistości gospodarczej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B5_W02Zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomocą polityki państwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, charakterystycznymi dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
C-3Znajomość niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metod ich regulacji za pomocą polityki państwa.
Treści programoweT-W-4Koszty produkcji w krótkim i długim okresie
T-A-5Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.
T-W-6Rynki czynników wytwórczych. Zatrudnienie i płace na konkurencyjnym rynku pracy.
T-W-3Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu
T-W-2Teoria wyboru konsumenta.
T-A-11Ziemia i renta gruntowa.
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.
T-W-7Teoria podziału – dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii. Regulacyjna rola państwa.
T-A-7Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej
T-A-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-A-13Ekonomia dobrobytu
T-A-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-A-6Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie. Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-A-4Elastyczność popytu i podaży – zadania.
T-A-12Kapitał – zadania.
T-A-3Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy. Braki równowagi i jej zmiany – modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku – model pajęczyny.
T-W-5Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej oraz monopolu.
Metody nauczaniaM-3Studia przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne – pokaz, rozwiązywanie zadań
M-2Metody problemowe – wykład problemowy
M-1Metody podające – wykład z prezentacją mulimedialną
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych źródeł zawodności rynku ani instrumentów regulowania mechanizmu rynkowego za pomocą polityki państwa
3,0Student zna podstawowe źródła zawodności rynku oraz instrumenty regulowania mechanizmu rynkowego za pomocą polityki państwa
3,5Student zna różne źródła zawodności rynku oraz instrumenty regulowania mechanizmu rynkowego za pomocą polityki państwa
4,0Student zna zjawiska prowadzące do nieefektywności rynku, ich przyczyny, przejawy i skutki, zna również możliwości ich ograniczania
4,5Student zna zjawiska prowadzące do nieefektywności rynku, ich przyczyny, przejawy i skutki, zna również możliwości ich ograniczania. Ma wiedzę na temat mechanizmów blokujących funkcjonowanie "niewidzialnej ręki rynku" z życia gospodarczego
5,0Student zna zjawiska prowadzące do nieefektywności rynku, ich przyczyny, przejawy i skutki, zna również możliwości ich ograniczania. Ma wiedzę wykraczajacą poza wymagany materiał wynikającą z bieżącego śledzenia zjawisk zachodzących w gospodarce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B5_U01Umiejętność rozumienia i posługiwania się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
C-1Zrozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, charakterystycznymi dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
C-3Znajomość niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metod ich regulacji za pomocą polityki państwa.
Treści programoweT-A-13Ekonomia dobrobytu
T-W-2Teoria wyboru konsumenta.
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.
T-W-7Teoria podziału – dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii. Regulacyjna rola państwa.
T-W-4Koszty produkcji w krótkim i długim okresie
T-A-3Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy. Braki równowagi i jej zmiany – modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku – model pajęczyny.
T-A-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-A-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-W-5Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej oraz monopolu.
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu
T-W-6Rynki czynników wytwórczych. Zatrudnienie i płace na konkurencyjnym rynku pracy.
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-7Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej
T-A-6Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie. Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-A-5Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.
T-W-3Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy
T-A-12Kapitał – zadania.
T-A-11Ziemia i renta gruntowa.
T-A-4Elastyczność popytu i podaży – zadania.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe – wykład problemowy
M-1Metody podające – wykład z prezentacją mulimedialną
M-4Metody praktyczne – pokaz, rozwiązywanie zadań
M-3Studia przypadków i dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi posługiwać się terminologią ekonomiczną
3,0Potrafi właściwie posługiwać się terminologią ekonomiczną
3,5Potrafi właściwie posługiwać się kategoriami mikroekonomicznymi i interpretować zjawiska gospodarcze
4,0Potrafi właściwie posługiwać się kategoriami mikroekonomicznymi, interpretować zjawiska gospodarcze i odnosić je do rzeczywistości
4,5Potrafi właściwie posługiwać się kategoriami mikroekonomicznymi, interpretować zjawiska gospodarcze, odnosić je do rzeczywistości oraz przewidywać ich skutki
5,0Potrafi właściwie posługiwać się kategoriami mikroekonomicznymi, interpretować zjawiska gospodarcze, odnosić je do rzeczywistości i przewidywać ich skutki, a także wskazywać różne warianty efektów w zależności od możliwych sytuacji gospodarczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B5_U02Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
C-3Znajomość niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metod ich regulacji za pomocą polityki państwa.
C-1Zrozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, charakterystycznymi dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
Treści programoweT-A-4Elastyczność popytu i podaży – zadania.
T-W-2Teoria wyboru konsumenta.
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-W-5Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej oraz monopolu.
T-W-7Teoria podziału – dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii. Regulacyjna rola państwa.
T-A-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-A-13Ekonomia dobrobytu
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.
T-W-4Koszty produkcji w krótkim i długim okresie
T-A-11Ziemia i renta gruntowa.
T-A-3Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy. Braki równowagi i jej zmiany – modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku – model pajęczyny.
T-A-6Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie. Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
T-A-5Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.
T-A-7Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej
T-W-6Rynki czynników wytwórczych. Zatrudnienie i płace na konkurencyjnym rynku pracy.
T-A-12Kapitał – zadania.
T-W-3Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy
T-A-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne – pokaz, rozwiązywanie zadań
M-3Studia przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-2Metody problemowe – wykład problemowy
M-1Metody podające – wykład z prezentacją mulimedialną
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-3Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi odnieść teorii mikroekonomicznej do rzeczywistości gospodarczej
3,0Widzi odzwierciedlenie rzeczywistości gospodarczej w teorii mikroekonomicznej
3,5Potrafi wykorzystywać teorię konsumenta i producenta do interpretowania problemów gospodarczych
4,0Potrafi wykorzystywać teorię konsumenta i producenta do interpretowania problemów gospodarczych oraz oceniać racjonalność podejmowanych decyzji przez gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa
4,5Potrafi analizować przyczyny, przejawy i skutki istniejących problemów gospodarczych przez pryzmat teorii konsumenta i producenta oraz dokonywać oceny podejmowanych decyzji przez podmioty gospodarcze
5,0Potrafi przeprowadzać analizę przyczynowo-skutkową procesów zachodzących w prawdziwej gospodarce i odnosić je do teorii ekonomii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B5_K01Student jest świadomy wagi problemów ekonomicznych oraz roli podmiotów gospodarczych i państwa w ich rozwiązywaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-3Znajomość niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metod ich regulacji za pomocą polityki państwa.
C-1Zrozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, charakterystycznymi dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
C-2Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
Treści programoweT-A-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-A-11Ziemia i renta gruntowa.
T-W-5Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej oraz monopolu.
T-A-5Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
T-A-7Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej
T-A-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-A-12Kapitał – zadania.
T-W-6Rynki czynników wytwórczych. Zatrudnienie i płace na konkurencyjnym rynku pracy.
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu
T-W-3Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-13Ekonomia dobrobytu
T-W-4Koszty produkcji w krótkim i długim okresie
T-A-4Elastyczność popytu i podaży – zadania.
T-W-7Teoria podziału – dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii. Regulacyjna rola państwa.
T-A-6Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie. Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-A-3Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy. Braki równowagi i jej zmiany – modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku – model pajęczyny.
T-W-2Teoria wyboru konsumenta.
Metody nauczaniaM-3Studia przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne – pokaz, rozwiązywanie zadań
M-1Metody podające – wykład z prezentacją mulimedialną
M-2Metody problemowe – wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-4Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy ważkości problemów ekonomicznych
3,0student ma świadomość występowania problemów ekonomicznych i możliwości ich rozwiazywania przez państwo
3,5student ma świadomość występowania problemów ekonomicznych i możliwości oddziaływania na nie przez państwo i podmioty gospodarcze
4,0student zdaje sobie sprawę z wagi różnych problemów ekonomicznych i możliwości oddziaływania na nie przez państwo i podmioty gospodarcze
4,5student zdaje sobie sprawę z wagi problemów ekonomicznych z jakimi boryka się gospodarka oraz jest świadomy roli państwa i podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu
5,0student jest świadomy wagi problemów ekonomicznych z jakimi boryka się gospodarka oraz oraz roli państwa i podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu. Zdaje sobie również sprawę z trudności z tym związanych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B5_K02Student potrafi pracować w grupie, jest kreatywny i otwarty na pomysły innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
C-1Zrozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, charakterystycznymi dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
C-3Znajomość niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metod ich regulacji za pomocą polityki państwa.
Treści programoweT-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
T-W-6Rynki czynników wytwórczych. Zatrudnienie i płace na konkurencyjnym rynku pracy.
T-A-7Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.
T-A-11Ziemia i renta gruntowa.
T-A-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-A-3Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy. Braki równowagi i jej zmiany – modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku – model pajęczyny.
T-A-13Ekonomia dobrobytu
T-W-3Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy
T-A-12Kapitał – zadania.
T-W-5Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej oraz monopolu.
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu
T-A-4Elastyczność popytu i podaży – zadania.
T-A-6Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie. Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-W-7Teoria podziału – dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii. Regulacyjna rola państwa.
T-A-5Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.
T-A-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne – pokaz, rozwiązywanie zadań
M-3Studia przypadków i dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi współpracować z innymi, co uniemożliwia pracę w zespole
3,0student potrafi współpracować z innymi na poziomie podstawowym, nie wykazuje się jednak kreatywnością ani nie inicjuje pracy
3,5student potrafi współpracować z innymi, nie wykazuje się jednak kreatywnością chociaż potrafi zachęcić do pracy całą grupę
4,0student potrafi pracować w grupie, wykazuje się kreatywnością i potrafi zainicjować działanie w grupie
4,5student potrafi pracować w grupie, wykazuje się kreatywnością i potrafi zainicjować działanie w grupie, wykazuje się umiejętnością zorganizowania pracy nie tylko własnej, ale i całego zespołu
5,0student potrafi pracować w grupie, wykazuje się kreatywnością i potrafi zainicjować działanie w grupie, wykazuje się umiejętnością zorganizowania pracy nie tylko własnej, ale i całego zespołu. Potrafi zainspirować grupę w poszukiwaniach rozwiązania zadanego problemu