Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie

Sylabus przedmiotu Oddziaływanie budowli na środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oddziaływanie budowli na środowisko
Specjalność Infrastruktura Transportu Wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs mechaniki gruntów i geotechniki
W-2Ukończony kurs mechaniki płynów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności określania wpływu oddziaływania budowli i przedsięwzięć na środowisko
C-2Zapoznanie studentów z prostymi modelami rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu wpływu zanieczyszczeń podłoża gruntowego na zmianę nosności fudnamentów bezpośrednich i pośrednich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wpływ zmian poziomu wody gruntowej na stateczność fundamentów2
T-P-2Dopływ zanieczyszczeń do studni4
T-P-3Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w korytach otwartych7
T-P-4Wpływ zanieczyszczeń podloża gruntowego na zmianę nosności fundamentów17
30
wykłady
T-W-1Wplyw zanieczyszceń na właściwości gruntów budowlanych1
T-W-2Wpływ zaniaczyszczeń gruntów na zmianę stanów granicznych fundamentów bezpośrednich i pośrednich1
T-W-3Metody wyznaczania współczynnika filtracji, dopływ wody do studni i rowów1
T-W-4Obnizanie pozomu wody gruntowej za pomocą studni, osiadanie budowli pod wpływem odwodnienia, wplyw budowy i budowli na stosunki wodne1
T-W-5Zasady prawa ochrony srodowiska, ocena oddziaływania przedsięwziecia na środowisko, postępowanie w sprawie wydania decyzji o srodowiskowych uwarunkowaniach1
T-W-6Zakres i metodyka sporządzania raportu oddziaływania na środowisko1
T-W-7Zasady budowy składowisk odpadów, ochrona naturalnego podłoża gruntowego przed zanieczyszczeniem z skaładowisk odpadów2
T-W-8Wskaźnikowa metoda obliczania zanieczyszczeń gazowych1
T-W-9Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń wydalanych z kominów, przebieg zmian stężenia zanieczyszczeń w atmosferze1
T-W-10Rozprzestrzenianie się substancji ropopochodnych w podłożu gruntowym - obliczenia analityczne. Obliczanie migracji zanieczyszczeń w ośrodku gruntowym dla pojedyńczej studni.2
T-W-11Transport zanieczyszczeń w wodach rzek1
T-W-12Ogólne zasady okreslania zasięgu hałasu1
T-W-13Degradacja środowiska przyrodniczego, rekultywacja gruntów- fazy metody i kierunki1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2przygotowanie do zajęć6
A-P-3samodzielna realizacja ćwiczenia projektowego18
A-P-4udział w kosultacjach2
A-P-5przygotowanie się do zaliczenia ćwiczenia projketowego4
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4opracowanie materiału - studia literaturowe6
A-W-5Zaliczenie projektu1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2cwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu pisemne i ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_W01
Posiada oriętacje z zakresu podstawowych metod obliczania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń
IS_2A_W01T2A_W01C-1, C-3, C-2T-W-9, T-W-10, T-P-3, T-W-12, T-P-1, T-W-13, T-P-2, T-W-8, T-P-4, T-W-11M-1, M-2S-2, S-1
IS_2A_null_W02
Potrafi objaśniać wpływ oddziąływania budowli na środowisko
IS_2A_W01, IS_2A_W14T2A_W01, T2A_W08InzA2_W03C-2, C-3, C-1T-W-5, T-W-2, T-W-13, T-W-1, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2
IS_2A_null_W03
Potrafi objąśnić wpływ budowy i budowli na stosunki wodne
IS_2A_W14, IS_2A_W01T2A_W01, T2A_W08InzA2_W03C-3, C-2, C-1T-W-3, T-P-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-P-2M-1, M-2S-1, S-2
IS_2A_null_W04
Potrafi wytłumaczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na nośność fundamentów
IS_2A_W01T2A_W01C-2, C-3, C-1T-W-2, T-P-4, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1
IS_2A_null_W05
Potrafi rozróżniać formy degradacji środowiska
IS_2A_W14, IS_2A_W01T2A_W01, T2A_W08InzA2_W03C-1, C-2, C-3T-W-13M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_U01
Potrafi obliczyć prostymi modelami rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
IS_2A_U01, IS_2A_U11T2A_U01, T2A_U10InzA2_U03C-3, C-2, C-1T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-11, T-W-12, T-W-4, T-P-2, T-P-3M-2, M-1S-2, S-1
IS_2A_null_U02
Posiada umiejętność oceny wpływu oddziaływania budowli na środowisko
IS_2A_U01, IS_2A_U11T2A_U01, T2A_U10InzA2_U03C-2, C-1, C-3T-W-5, T-W-13, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-2, S-1
IS_2A_null_U03
Potrafi obiczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na zmianę nośności fundamentów
IS_2A_U01, IS_2A_U11, IS_2A_U16T2A_U01, T2A_U10, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U03C-2, C-1, C-3T-P-4, T-W-1, T-W-2, T-W-7M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_K01
Ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działaności inżynerskiej oraz jej wpływu na środowisko
IS_2A_K03, IS_2A_K04T2A_K02InzA2_K01C-2, C-3, C-1T-P-2, T-W-12, T-W-3, T-P-1, T-W-6, T-P-3, T-W-11, T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-10, T-W-1, T-W-13, T-W-8, T-P-4, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_W01
Posiada oriętacje z zakresu podstawowych metod obliczania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń
2,0
3,060% z materiału przedstawianego na wykładach i projektach
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_null_W02
Potrafi objaśniać wpływ oddziąływania budowli na środowisko
2,0
3,060% z materiału przedstawianego na wykładach i projektach
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_null_W03
Potrafi objąśnić wpływ budowy i budowli na stosunki wodne
2,0
3,060% z materiału przedstawianego na wykładach i projektach
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_null_W04
Potrafi wytłumaczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na nośność fundamentów
2,0
3,060% z materiału przedstawianego na wykładach i projektach
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_null_W05
Potrafi rozróżniać formy degradacji środowiska
2,0
3,060% z materiału przedstawianego na wykładach i projektach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_U01
Potrafi obliczyć prostymi modelami rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
2,0
3,060% z materiału przedstawianego na wykładach i projektach
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_null_U02
Posiada umiejętność oceny wpływu oddziaływania budowli na środowisko
2,0
3,060% z materiału przedstawianego na wykładach i projektach
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_2A_null_U03
Potrafi obiczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na zmianę nośności fundamentów
2,0
3,060% z materiału przedstawianego na wykładach i projektach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_K01
Ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działaności inżynerskiej oraz jej wpływu na środowisko
2,0
3,060% z materiału przedstawianego na wykładach i projektach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ryszard Marian Janka, Podstawy inżynierii środowiska, obliczanie emisji zanieczyszczeń gazowych, Uniwesrystet Opolski, 2007
  2. Bohdan Zadroga, Krystyna Oleńczuk -Neyman, Ochrona i rekultywacja podłoża gruntowego, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2001
  3. Marek Mitosek, Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2007
  4. Zasady budowy składowisk odpadów, Instytut Techniki Budowlanej, Warszawa, 2009
  5. Stanisław Pisarczyk, Gruntoznawstwo Inżynierskie, PWN, Warszawa, 2001
  6. EUROKOD Nr 7 - PN-EN 1997, PKN, Warszawa, 2008
  7. Lech Wysokiński, Walery Kotlicki, Tomasz Godlewski, Projektowanie geotechniczne według Eurokodu 7, ITB, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Antoni Stanisław Kleczkowski, Ochrona wód podziemnych, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa, 1984
  2. Jerzy Kucowski, Damazy Laudyn, Mieczysław Przekwas, Energetyka a ochrona środowiska, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, 1994
  3. Edward Mielcarzewicz, Melioracje terenów miejskich i przemysłowych, Arkady, 1971
  4. Tomasz Nowakowski, Marta Podedworna-Łuczak, Raport o oddziaływaniu na środowisko dróg i autostrad, Seidel-Przywecki Sp. z o.o., Warszawa, 2009
  5. Ustawy : Prawo Ochrony Środowiska, Prawo o odpadach, 2011
  6. Ustawa: O udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziałwania na środowisko, 2011
  7. Marek Górski, Prawo ochrony środowiska, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2009
  8. Bożena Gajdzik, Andrzej Wyciślik, Wybrane aspekty ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
  9. I Żuchowicz- Wodnikowska, K. Czyżewski, Metoda określania emisji i imisji hałasu przemysłowego, ITB, Warszawa, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wpływ zmian poziomu wody gruntowej na stateczność fundamentów2
T-P-2Dopływ zanieczyszczeń do studni4
T-P-3Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w korytach otwartych7
T-P-4Wpływ zanieczyszczeń podloża gruntowego na zmianę nosności fundamentów17
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wplyw zanieczyszceń na właściwości gruntów budowlanych1
T-W-2Wpływ zaniaczyszczeń gruntów na zmianę stanów granicznych fundamentów bezpośrednich i pośrednich1
T-W-3Metody wyznaczania współczynnika filtracji, dopływ wody do studni i rowów1
T-W-4Obnizanie pozomu wody gruntowej za pomocą studni, osiadanie budowli pod wpływem odwodnienia, wplyw budowy i budowli na stosunki wodne1
T-W-5Zasady prawa ochrony srodowiska, ocena oddziaływania przedsięwziecia na środowisko, postępowanie w sprawie wydania decyzji o srodowiskowych uwarunkowaniach1
T-W-6Zakres i metodyka sporządzania raportu oddziaływania na środowisko1
T-W-7Zasady budowy składowisk odpadów, ochrona naturalnego podłoża gruntowego przed zanieczyszczeniem z skaładowisk odpadów2
T-W-8Wskaźnikowa metoda obliczania zanieczyszczeń gazowych1
T-W-9Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń wydalanych z kominów, przebieg zmian stężenia zanieczyszczeń w atmosferze1
T-W-10Rozprzestrzenianie się substancji ropopochodnych w podłożu gruntowym - obliczenia analityczne. Obliczanie migracji zanieczyszczeń w ośrodku gruntowym dla pojedyńczej studni.2
T-W-11Transport zanieczyszczeń w wodach rzek1
T-W-12Ogólne zasady okreslania zasięgu hałasu1
T-W-13Degradacja środowiska przyrodniczego, rekultywacja gruntów- fazy metody i kierunki1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2przygotowanie do zajęć6
A-P-3samodzielna realizacja ćwiczenia projektowego18
A-P-4udział w kosultacjach2
A-P-5przygotowanie się do zaliczenia ćwiczenia projketowego4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2udział w konsultacjach3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4opracowanie materiału - studia literaturowe6
A-W-5Zaliczenie projektu1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_W01Posiada oriętacje z zakresu podstawowych metod obliczania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki (w tym głównie statystki matematycznej i rachunku prawdopodobieństwa) oraz chemii środowiska przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności określania wpływu oddziaływania budowli i przedsięwzięć na środowisko
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu wpływu zanieczyszczeń podłoża gruntowego na zmianę nosności fudnamentów bezpośrednich i pośrednich
C-2Zapoznanie studentów z prostymi modelami rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
Treści programoweT-W-9Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń wydalanych z kominów, przebieg zmian stężenia zanieczyszczeń w atmosferze
T-W-10Rozprzestrzenianie się substancji ropopochodnych w podłożu gruntowym - obliczenia analityczne. Obliczanie migracji zanieczyszczeń w ośrodku gruntowym dla pojedyńczej studni.
T-P-3Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w korytach otwartych
T-W-12Ogólne zasady okreslania zasięgu hałasu
T-P-1Wpływ zmian poziomu wody gruntowej na stateczność fundamentów
T-W-13Degradacja środowiska przyrodniczego, rekultywacja gruntów- fazy metody i kierunki
T-P-2Dopływ zanieczyszczeń do studni
T-W-8Wskaźnikowa metoda obliczania zanieczyszczeń gazowych
T-P-4Wpływ zanieczyszczeń podloża gruntowego na zmianę nosności fundamentów
T-W-11Transport zanieczyszczeń w wodach rzek
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2cwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu pisemne i ustne
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060% z materiału przedstawianego na wykładach i projektach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_W02Potrafi objaśniać wpływ oddziąływania budowli na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki (w tym głównie statystki matematycznej i rachunku prawdopodobieństwa) oraz chemii środowiska przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
IS_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko; ma uporządkowana wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, zna środki bezpieczeństwa i ochrony oraz kryteria ich doboru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z prostymi modelami rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu wpływu zanieczyszczeń podłoża gruntowego na zmianę nosności fudnamentów bezpośrednich i pośrednich
C-1Ukształtowanie umiejętności określania wpływu oddziaływania budowli i przedsięwzięć na środowisko
Treści programoweT-W-5Zasady prawa ochrony srodowiska, ocena oddziaływania przedsięwziecia na środowisko, postępowanie w sprawie wydania decyzji o srodowiskowych uwarunkowaniach
T-W-2Wpływ zaniaczyszczeń gruntów na zmianę stanów granicznych fundamentów bezpośrednich i pośrednich
T-W-13Degradacja środowiska przyrodniczego, rekultywacja gruntów- fazy metody i kierunki
T-W-1Wplyw zanieczyszceń na właściwości gruntów budowlanych
T-W-6Zakres i metodyka sporządzania raportu oddziaływania na środowisko
Metody nauczaniaM-2cwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu pisemne i ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060% z materiału przedstawianego na wykładach i projektach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_W03Potrafi objąśnić wpływ budowy i budowli na stosunki wodne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko; ma uporządkowana wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, zna środki bezpieczeństwa i ochrony oraz kryteria ich doboru
IS_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki (w tym głównie statystki matematycznej i rachunku prawdopodobieństwa) oraz chemii środowiska przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu wpływu zanieczyszczeń podłoża gruntowego na zmianę nosności fudnamentów bezpośrednich i pośrednich
C-2Zapoznanie studentów z prostymi modelami rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-1Ukształtowanie umiejętności określania wpływu oddziaływania budowli i przedsięwzięć na środowisko
Treści programoweT-W-3Metody wyznaczania współczynnika filtracji, dopływ wody do studni i rowów
T-P-1Wpływ zmian poziomu wody gruntowej na stateczność fundamentów
T-W-6Zakres i metodyka sporządzania raportu oddziaływania na środowisko
T-W-5Zasady prawa ochrony srodowiska, ocena oddziaływania przedsięwziecia na środowisko, postępowanie w sprawie wydania decyzji o srodowiskowych uwarunkowaniach
T-W-4Obnizanie pozomu wody gruntowej za pomocą studni, osiadanie budowli pod wpływem odwodnienia, wplyw budowy i budowli na stosunki wodne
T-P-2Dopływ zanieczyszczeń do studni
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2cwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu pisemne i ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060% z materiału przedstawianego na wykładach i projektach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_W04Potrafi wytłumaczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na nośność fundamentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki (w tym głównie statystki matematycznej i rachunku prawdopodobieństwa) oraz chemii środowiska przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z prostymi modelami rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu wpływu zanieczyszczeń podłoża gruntowego na zmianę nosności fudnamentów bezpośrednich i pośrednich
C-1Ukształtowanie umiejętności określania wpływu oddziaływania budowli i przedsięwzięć na środowisko
Treści programoweT-W-2Wpływ zaniaczyszczeń gruntów na zmianę stanów granicznych fundamentów bezpośrednich i pośrednich
T-P-4Wpływ zanieczyszczeń podloża gruntowego na zmianę nosności fundamentów
T-W-1Wplyw zanieczyszceń na właściwości gruntów budowlanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2cwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu pisemne i ustne
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060% z materiału przedstawianego na wykładach i projektach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_W05Potrafi rozróżniać formy degradacji środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko; ma uporządkowana wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, zna środki bezpieczeństwa i ochrony oraz kryteria ich doboru
IS_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki (w tym głównie statystki matematycznej i rachunku prawdopodobieństwa) oraz chemii środowiska przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności określania wpływu oddziaływania budowli i przedsięwzięć na środowisko
C-2Zapoznanie studentów z prostymi modelami rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu wpływu zanieczyszczeń podłoża gruntowego na zmianę nosności fudnamentów bezpośrednich i pośrednich
Treści programoweT-W-13Degradacja środowiska przyrodniczego, rekultywacja gruntów- fazy metody i kierunki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2cwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu pisemne i ustne
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060% z materiału przedstawianego na wykładach i projektach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_U01Potrafi obliczyć prostymi modelami rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
IS_2A_U11Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu wpływu zanieczyszczeń podłoża gruntowego na zmianę nosności fudnamentów bezpośrednich i pośrednich
C-2Zapoznanie studentów z prostymi modelami rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-1Ukształtowanie umiejętności określania wpływu oddziaływania budowli i przedsięwzięć na środowisko
Treści programoweT-W-8Wskaźnikowa metoda obliczania zanieczyszczeń gazowych
T-W-9Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń wydalanych z kominów, przebieg zmian stężenia zanieczyszczeń w atmosferze
T-W-10Rozprzestrzenianie się substancji ropopochodnych w podłożu gruntowym - obliczenia analityczne. Obliczanie migracji zanieczyszczeń w ośrodku gruntowym dla pojedyńczej studni.
T-W-3Metody wyznaczania współczynnika filtracji, dopływ wody do studni i rowów
T-W-11Transport zanieczyszczeń w wodach rzek
T-W-12Ogólne zasady okreslania zasięgu hałasu
T-W-4Obnizanie pozomu wody gruntowej za pomocą studni, osiadanie budowli pod wpływem odwodnienia, wplyw budowy i budowli na stosunki wodne
T-P-2Dopływ zanieczyszczeń do studni
T-P-3Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w korytach otwartych
Metody nauczaniaM-2cwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu pisemne i ustne
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060% z materiału przedstawianego na wykładach i projektach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_U02Posiada umiejętność oceny wpływu oddziaływania budowli na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
IS_2A_U11Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z prostymi modelami rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-1Ukształtowanie umiejętności określania wpływu oddziaływania budowli i przedsięwzięć na środowisko
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu wpływu zanieczyszczeń podłoża gruntowego na zmianę nosności fudnamentów bezpośrednich i pośrednich
Treści programoweT-W-5Zasady prawa ochrony srodowiska, ocena oddziaływania przedsięwziecia na środowisko, postępowanie w sprawie wydania decyzji o srodowiskowych uwarunkowaniach
T-W-13Degradacja środowiska przyrodniczego, rekultywacja gruntów- fazy metody i kierunki
T-W-6Zakres i metodyka sporządzania raportu oddziaływania na środowisko
T-W-7Zasady budowy składowisk odpadów, ochrona naturalnego podłoża gruntowego przed zanieczyszczeniem z skaładowisk odpadów
Metody nauczaniaM-2cwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu pisemne i ustne
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060% z materiału przedstawianego na wykładach i projektach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_U03Potrafi obiczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na zmianę nośności fundamentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
IS_2A_U11Potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich — integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak na przykład: budownictwo, energetyka, inżynieria elektryczna, inżynieria bezpieczeństwa, planowanie przestrzenne, nauki ekonomiczne i ochrona środowiska oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
IS_2A_U16Potrafi wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie analizy poprawności działania, oddziaływania na środowisko i identyfikacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z prostymi modelami rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-1Ukształtowanie umiejętności określania wpływu oddziaływania budowli i przedsięwzięć na środowisko
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu wpływu zanieczyszczeń podłoża gruntowego na zmianę nosności fudnamentów bezpośrednich i pośrednich
Treści programoweT-P-4Wpływ zanieczyszczeń podloża gruntowego na zmianę nosności fundamentów
T-W-1Wplyw zanieczyszceń na właściwości gruntów budowlanych
T-W-2Wpływ zaniaczyszczeń gruntów na zmianę stanów granicznych fundamentów bezpośrednich i pośrednich
T-W-7Zasady budowy składowisk odpadów, ochrona naturalnego podłoża gruntowego przed zanieczyszczeniem z skaładowisk odpadów
Metody nauczaniaM-2cwiczenia projektowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu pisemne i ustne
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060% z materiału przedstawianego na wykładach i projektach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_K01Ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działaności inżynerskiej oraz jej wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IS_2A_K04Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z prostymi modelami rozprzestrzeniania zanieczyszczeń
C-3Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu wpływu zanieczyszczeń podłoża gruntowego na zmianę nosności fudnamentów bezpośrednich i pośrednich
C-1Ukształtowanie umiejętności określania wpływu oddziaływania budowli i przedsięwzięć na środowisko
Treści programoweT-P-2Dopływ zanieczyszczeń do studni
T-W-12Ogólne zasady okreslania zasięgu hałasu
T-W-3Metody wyznaczania współczynnika filtracji, dopływ wody do studni i rowów
T-P-1Wpływ zmian poziomu wody gruntowej na stateczność fundamentów
T-W-6Zakres i metodyka sporządzania raportu oddziaływania na środowisko
T-P-3Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w korytach otwartych
T-W-11Transport zanieczyszczeń w wodach rzek
T-W-4Obnizanie pozomu wody gruntowej za pomocą studni, osiadanie budowli pod wpływem odwodnienia, wplyw budowy i budowli na stosunki wodne
T-W-9Rozprzestrzenianie zanieczyszczeń wydalanych z kominów, przebieg zmian stężenia zanieczyszczeń w atmosferze
T-W-7Zasady budowy składowisk odpadów, ochrona naturalnego podłoża gruntowego przed zanieczyszczeniem z skaładowisk odpadów
T-W-5Zasady prawa ochrony srodowiska, ocena oddziaływania przedsięwziecia na środowisko, postępowanie w sprawie wydania decyzji o srodowiskowych uwarunkowaniach
T-W-10Rozprzestrzenianie się substancji ropopochodnych w podłożu gruntowym - obliczenia analityczne. Obliczanie migracji zanieczyszczeń w ośrodku gruntowym dla pojedyńczej studni.
T-W-1Wplyw zanieczyszceń na właściwości gruntów budowlanych
T-W-13Degradacja środowiska przyrodniczego, rekultywacja gruntów- fazy metody i kierunki
T-W-8Wskaźnikowa metoda obliczania zanieczyszczeń gazowych
T-P-4Wpływ zanieczyszczeń podloża gruntowego na zmianę nosności fundamentów
T-W-2Wpływ zaniaczyszczeń gruntów na zmianę stanów granicznych fundamentów bezpośrednich i pośrednich
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2cwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu pisemne i ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,060% z materiału przedstawianego na wykładach i projektach
3,5
4,0
4,5
5,0