Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie

Sylabus przedmiotu Wibroakustyka systemów technicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wibroakustyka systemów technicznych
Specjalność Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych
Jednostka prowadząca Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Weyna <Stefan.Weyna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Pyła <Michal.Pyla@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 1,80,41zaliczenie
wykładyW2 30 1,20,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone przedmioty: Ochrona przed halasem i wibracjami, Matematyka 1, Matematyka 2, Fizyka 1, Fizyka 2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe definicje wibroakustycznych wielkości poziomowych2
T-A-2Obliczenia wartości poziomowych, obliczenia wartości mianowanych z wartości poziomowych3
T-A-3Dodawanie wartości poziomowych.2
T-A-4Uśrednianie wartości poziomowych Odejmowanie wartości poziomowych (wpływ tła)3
T-A-5Kolokwium 1.1
T-A-6Określenie częstotliwości drgań własnych pomieszczenia3
T-A-7Źródło punktowe promieniujące do przestrzeni otwartej Źródło punktowe promieniujące do półprzestrzeni otwartej.4
T-A-8Obliczenia wpływu dodatkowej masy na częstotliwość własną piezoelektrycznego czujnika drgań.3
T-A-9Prawo masy.3
T-A-10Źródło linowe promieniujące do przestrzeni otwartej.2
T-A-11Źródło punktowe w pomieszczeniu rewerberacyjnym2
T-A-12Kolokwium 2.2
30
wykłady
T-W-1Powtórka materiału z przedmiotu Wibroakustyczna Ochrona Obiektów Technicznych.3
T-W-2Promieniowanie akustyczne drgających systemów mechanicznych. Współczynnik promieniowania akustycznego. Metody ograniczania promieniowania wibroakustycznego.5
T-W-3Krzywe korekcyjne w ocenie hałasu. Hałasy przemysłowe. Dopuszczalne poziomy hałasów. Hałasy maszyn i urządzeń. Hałasy komunikacyjne.5
T-W-4Aktywne i pasywna metody ochrony akustycznej. Hałas w pomieszczeniach mieszkalnych i przemysłowych. Hałasy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.5
T-W-5Natężenie dźwięku i moc akustyczna. Wektorowe efekty w polu akustycznym. Gęstość mocy akustycznej.5
T-W-6Układy liniowe i superpozycja zdarzeń akustycznych. Analiza Fouriera dla sygnałów wibroakustycznych.3
T-W-7Przegrody i ekrany akustyczne. Materiały i systemy pochłaniające dźwięk. Pochłaniacze rezonansowe. Materiały porowate i perforowane.3
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do kolokwium 1.10
A-A-3Przygotowanie do kolokwium 2.15
55
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do kolokwium zaliczającego5
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy. objaśnienia i wyjaśnienia, przykłady.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne, pokazy i symulacje.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W01
zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń wibroakustycznych w przemyśle
IS_2A_W03, IS_2A_W14T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-3, T-A-4, T-A-9, T-W-7, T-A-6, T-W-2, T-W-6, T-A-8, T-A-1, T-W-1, T-A-10, T-A-7, T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-2, T-A-11M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętność przeprowadzania pomiarów parametrów wibroakustycznych
IS_2A_U09, IS_2A_U16T2A_U08, T2A_U18InzA2_U01C-1T-A-6, T-A-8, T-W-4, T-A-10, T-A-7, T-W-2, T-A-11, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-9, T-W-1, T-A-1, T-W-5, T-A-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność do oceny zagrożeń wibroakustycznych.
IS_2A_K03T2A_K02InzA2_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-A-7, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-A-1, T-W-3, T-W-6, T-A-2, T-A-8, T-A-11, T-W-7, T-A-3, T-A-10, T-A-9, T-A-6M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W01
zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń wibroakustycznych w przemyśle
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu lub/i 2 nieobecności na wykładach lub i nie oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętność przeprowadzania pomiarów parametrów wibroakustycznych
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru wibroakustyki systemów technicznych.
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru wibroakustyki systemów technicznych.
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustyki systemów technicznych.
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustyki systemów technicznych.
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustyki systemów technicznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustyki systemów technicznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność do oceny zagrożeń wibroakustycznych.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Łączkowski R., Wibroakustyka maszyn i urządzeń, WNT, Warszawa, 1983
  2. Lipowczan A., Podstawy pomiarów hałasu, Gł. Inst. Górnictwa, Warszawa, 1987
  3. Makarewicz R., Hałas w środowisku, OWN, Poznań, 1996
  4. Makarewicz R., Dźwięk w środowisku, OWN, Poznań, 1994
  5. Engel Z., Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem, Wyd. Naukowe PAN, Warszawa, 2001
  6. Weyna S., Rozpływ energii akustycznych źródeł rzeczywistych, WNT, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe definicje wibroakustycznych wielkości poziomowych2
T-A-2Obliczenia wartości poziomowych, obliczenia wartości mianowanych z wartości poziomowych3
T-A-3Dodawanie wartości poziomowych.2
T-A-4Uśrednianie wartości poziomowych Odejmowanie wartości poziomowych (wpływ tła)3
T-A-5Kolokwium 1.1
T-A-6Określenie częstotliwości drgań własnych pomieszczenia3
T-A-7Źródło punktowe promieniujące do przestrzeni otwartej Źródło punktowe promieniujące do półprzestrzeni otwartej.4
T-A-8Obliczenia wpływu dodatkowej masy na częstotliwość własną piezoelektrycznego czujnika drgań.3
T-A-9Prawo masy.3
T-A-10Źródło linowe promieniujące do przestrzeni otwartej.2
T-A-11Źródło punktowe w pomieszczeniu rewerberacyjnym2
T-A-12Kolokwium 2.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powtórka materiału z przedmiotu Wibroakustyczna Ochrona Obiektów Technicznych.3
T-W-2Promieniowanie akustyczne drgających systemów mechanicznych. Współczynnik promieniowania akustycznego. Metody ograniczania promieniowania wibroakustycznego.5
T-W-3Krzywe korekcyjne w ocenie hałasu. Hałasy przemysłowe. Dopuszczalne poziomy hałasów. Hałasy maszyn i urządzeń. Hałasy komunikacyjne.5
T-W-4Aktywne i pasywna metody ochrony akustycznej. Hałas w pomieszczeniach mieszkalnych i przemysłowych. Hałasy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.5
T-W-5Natężenie dźwięku i moc akustyczna. Wektorowe efekty w polu akustycznym. Gęstość mocy akustycznej.5
T-W-6Układy liniowe i superpozycja zdarzeń akustycznych. Analiza Fouriera dla sygnałów wibroakustycznych.3
T-W-7Przegrody i ekrany akustyczne. Materiały i systemy pochłaniające dźwięk. Pochłaniacze rezonansowe. Materiały porowate i perforowane.3
T-W-8Kolokwium zaliczeniowe.1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do kolokwium 1.10
A-A-3Przygotowanie do kolokwium 2.15
55
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do kolokwium zaliczającego5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W01zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń wibroakustycznych w przemyśle
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W03Zna dostępne technologie chroniące środowisko, zna zasady analizy rozwiązań technicznych w inżynierii środowiska, budownictwie i przemyśle pod kątem określenia ich wpływu na środowisko
IS_2A_W14Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji technicznych na środowisko; ma uporządkowana wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, zna środki bezpieczeństwa i ochrony oraz kryteria ich doboru
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych.
Treści programoweT-W-3Krzywe korekcyjne w ocenie hałasu. Hałasy przemysłowe. Dopuszczalne poziomy hałasów. Hałasy maszyn i urządzeń. Hałasy komunikacyjne.
T-A-4Uśrednianie wartości poziomowych Odejmowanie wartości poziomowych (wpływ tła)
T-A-9Prawo masy.
T-W-7Przegrody i ekrany akustyczne. Materiały i systemy pochłaniające dźwięk. Pochłaniacze rezonansowe. Materiały porowate i perforowane.
T-A-6Określenie częstotliwości drgań własnych pomieszczenia
T-W-2Promieniowanie akustyczne drgających systemów mechanicznych. Współczynnik promieniowania akustycznego. Metody ograniczania promieniowania wibroakustycznego.
T-W-6Układy liniowe i superpozycja zdarzeń akustycznych. Analiza Fouriera dla sygnałów wibroakustycznych.
T-A-8Obliczenia wpływu dodatkowej masy na częstotliwość własną piezoelektrycznego czujnika drgań.
T-A-1Podstawowe definicje wibroakustycznych wielkości poziomowych
T-W-1Powtórka materiału z przedmiotu Wibroakustyczna Ochrona Obiektów Technicznych.
T-A-10Źródło linowe promieniujące do przestrzeni otwartej.
T-A-7Źródło punktowe promieniujące do przestrzeni otwartej Źródło punktowe promieniujące do półprzestrzeni otwartej.
T-W-4Aktywne i pasywna metody ochrony akustycznej. Hałas w pomieszczeniach mieszkalnych i przemysłowych. Hałasy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-5Natężenie dźwięku i moc akustyczna. Wektorowe efekty w polu akustycznym. Gęstość mocy akustycznej.
T-A-3Dodawanie wartości poziomowych.
T-A-2Obliczenia wartości poziomowych, obliczenia wartości mianowanych z wartości poziomowych
T-A-11Źródło punktowe w pomieszczeniu rewerberacyjnym
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne, pokazy i symulacje.
M-1Wykład informacyjno-problemowy. objaśnienia i wyjaśnienia, przykłady.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu lub/i 2 nieobecności na wykładach lub i nie oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętność przeprowadzania pomiarów parametrów wibroakustycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać wnioski
IS_2A_U16Potrafi wykonać pomiary i badania systemów, procesów i urządzeń inżynierii środowiska w zakresie analizy poprawności działania, oddziaływania na środowisko i identyfikacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych.
Treści programoweT-A-6Określenie częstotliwości drgań własnych pomieszczenia
T-A-8Obliczenia wpływu dodatkowej masy na częstotliwość własną piezoelektrycznego czujnika drgań.
T-W-4Aktywne i pasywna metody ochrony akustycznej. Hałas w pomieszczeniach mieszkalnych i przemysłowych. Hałasy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-A-10Źródło linowe promieniujące do przestrzeni otwartej.
T-A-7Źródło punktowe promieniujące do przestrzeni otwartej Źródło punktowe promieniujące do półprzestrzeni otwartej.
T-W-2Promieniowanie akustyczne drgających systemów mechanicznych. Współczynnik promieniowania akustycznego. Metody ograniczania promieniowania wibroakustycznego.
T-A-11Źródło punktowe w pomieszczeniu rewerberacyjnym
T-W-3Krzywe korekcyjne w ocenie hałasu. Hałasy przemysłowe. Dopuszczalne poziomy hałasów. Hałasy maszyn i urządzeń. Hałasy komunikacyjne.
T-W-7Przegrody i ekrany akustyczne. Materiały i systemy pochłaniające dźwięk. Pochłaniacze rezonansowe. Materiały porowate i perforowane.
T-W-6Układy liniowe i superpozycja zdarzeń akustycznych. Analiza Fouriera dla sygnałów wibroakustycznych.
T-A-2Obliczenia wartości poziomowych, obliczenia wartości mianowanych z wartości poziomowych
T-A-3Dodawanie wartości poziomowych.
T-A-9Prawo masy.
T-W-1Powtórka materiału z przedmiotu Wibroakustyczna Ochrona Obiektów Technicznych.
T-A-1Podstawowe definicje wibroakustycznych wielkości poziomowych
T-W-5Natężenie dźwięku i moc akustyczna. Wektorowe efekty w polu akustycznym. Gęstość mocy akustycznej.
T-A-4Uśrednianie wartości poziomowych Odejmowanie wartości poziomowych (wpływ tła)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy. objaśnienia i wyjaśnienia, przykłady.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne, pokazy i symulacje.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru wibroakustyki systemów technicznych.
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru wibroakustyki systemów technicznych.
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustyki systemów technicznych.
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustyki systemów technicznych.
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustyki systemów technicznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustyki systemów technicznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność do oceny zagrożeń wibroakustycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych.
Treści programoweT-W-1Powtórka materiału z przedmiotu Wibroakustyczna Ochrona Obiektów Technicznych.
T-W-2Promieniowanie akustyczne drgających systemów mechanicznych. Współczynnik promieniowania akustycznego. Metody ograniczania promieniowania wibroakustycznego.
T-A-7Źródło punktowe promieniujące do przestrzeni otwartej Źródło punktowe promieniujące do półprzestrzeni otwartej.
T-W-4Aktywne i pasywna metody ochrony akustycznej. Hałas w pomieszczeniach mieszkalnych i przemysłowych. Hałasy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-5Natężenie dźwięku i moc akustyczna. Wektorowe efekty w polu akustycznym. Gęstość mocy akustycznej.
T-A-4Uśrednianie wartości poziomowych Odejmowanie wartości poziomowych (wpływ tła)
T-A-1Podstawowe definicje wibroakustycznych wielkości poziomowych
T-W-3Krzywe korekcyjne w ocenie hałasu. Hałasy przemysłowe. Dopuszczalne poziomy hałasów. Hałasy maszyn i urządzeń. Hałasy komunikacyjne.
T-W-6Układy liniowe i superpozycja zdarzeń akustycznych. Analiza Fouriera dla sygnałów wibroakustycznych.
T-A-2Obliczenia wartości poziomowych, obliczenia wartości mianowanych z wartości poziomowych
T-A-8Obliczenia wpływu dodatkowej masy na częstotliwość własną piezoelektrycznego czujnika drgań.
T-A-11Źródło punktowe w pomieszczeniu rewerberacyjnym
T-W-7Przegrody i ekrany akustyczne. Materiały i systemy pochłaniające dźwięk. Pochłaniacze rezonansowe. Materiały porowate i perforowane.
T-A-3Dodawanie wartości poziomowych.
T-A-10Źródło linowe promieniujące do przestrzeni otwartej.
T-A-9Prawo masy.
T-A-6Określenie częstotliwości drgań własnych pomieszczenia
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne, pokazy i symulacje.
M-1Wykład informacyjno-problemowy. objaśnienia i wyjaśnienia, przykłady.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.