Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z wod.-kan.:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia z wod.-kan. | ||
Specjalność | Wodociągi i Kanalizacja | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Wodociągów i Kanalizacji na stopniu S1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie zasady budowy i projektowania przepompowni wody i ścieków |
C-2 | Umiejetność projektowania przepompowni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt osiedlowej przepompowni ścieków. Opracowanie części opisowej projektu, obliczeniowej i graficznej przy wykorzystaniu programów komputerowych | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja pompowni wodociągowych. Wydajność pompowni. Wyposażenie pompowni z uwzględnieniem warunków eksploatacyjnych i BHP | 2 |
T-W-2 | Obliczenie poszczególnych elementów przepompowni. Przygotowanie wytycznych branżowych do projektowania budyku przepompowni, dobór pomp, rozmieszczenie pomp, przewodów i armatury w pompowni | 3 |
T-W-3 | Warunki techniczno ekonomiczne doboru średnic przewodów. Uderzenia hydrauliczne w przewodach ciśnieniowych | 1 |
T-W-4 | Pompownie ścieków, podział. Elementy składowe pompowni ścieków. Schematy ogólne pompowni | 1 |
T-W-5 | Wybór optymalnej instalacji do transportu ścieków. Instalacje do napowietrzania i płukania przewodów tłocznych. Rozwiązania technologiczne komunalnych przepompowni nścieków | 2 |
T-W-6 | Urządzenia pomocnicze - kraty, rozdrabniarki skratek itp. Projektowanie zbiornika wyrównawczego. Zasady doboru pomp wirowych i silników, zasady rozmieszczania pomp | 2 |
T-W-7 | Zasady projektowania przewodów ssawnych i tłocznych oraz rozmieszczania armatury. Sterowanie, regulacja i automatyzacja | 2 |
T-W-8 | Etapy projektowania pompowni ścieków. Zasady lokalizacji przepompowni | 1 |
T-W-9 | Strefy ochronne. Budowle pompowni ścieków - przykłady istniejących przepompowni | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Samodzielne realizowanie zadania projektowego | 22 |
A-P-3 | Przygotowanie projektu do zaliczenia | 3 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 1 |
56 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 6 |
A-W-4 | Uddział w kolokwium | 3 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium zaliczające wykład |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W06 Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania pompowni wodociągowych i przepompowni ścieków | IS_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U17 Planuje, dobiera i oblicza typowe obiekty pompowni wody i przepompowni ścieków dla rzeczywistych lokalizacji przy użyciu komputera | IS_2A_U17 | T2A_U18 | InzA2_U07 | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-7 | M-1 | S-2, S-1 |
IS_2A_??_U19 Projektuje przepompownie wraz z wyposażeniem dla wybranej lokalizacji (przy użyciu komputera) | IS_2A_U19 | T2A_U18, T2A_U19 | InzA2_U08 | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-2, T-P-1 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_K01 Jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy z omawianymi zagadnienieniami (włacznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjetego zadania inżynierskiego) | IS_2A_K01 | T2A_K04 | — | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W06 Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania pompowni wodociągowych i przepompowni ścieków | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy teoretycznej związanej z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi projektowania przepompowni wody i ścieków. |
3,0 | Student ma jedynie podstawową wiedzę teoretyczną związaną z kluczowymi zagdnieniami dotyczącymi projektowania przepompowni wody i ścieków. | |
3,5 | Student ma szerszą wiedzę teoretyczną zwiazaną z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi zakresu wybranej specjalności bez łatwego łączenia w całość poszczególnych elementów tej wiedzy składającej się na ogólną kwestię związaną z zawansowanymi problemami projektowania przepompowni wody i ścieków. | |
4,0 | Student nie tylko ma dobrą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi z zakresu wybranej specjalności ale potrafi także w prawidłowy sposób połączyć poszczególne zagadnienia wiedzy co prowadzi do kompleksowych rozwiązań projektowych przepompowni wody i ścieków. | |
4,5 | Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności potrafi także trafnie identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych całościowych rozwiązań jakie należy osiągnąć. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu różnych aspektów tej wiedzy do najnowszych rozwiązań z jednoczesną modyfikacją tych rozwiązań w stosunku do stanu istniejącego (istniejących przepomopwni wody i ścieków) |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U17 Planuje, dobiera i oblicza typowe obiekty pompowni wody i przepompowni ścieków dla rzeczywistych lokalizacji przy użyciu komputera | 2,0 | Student nie potrafi zaplanować, dobrać i projektować typowych obiektów dla wybranej specjalności (pompownie wody i ścieków) |
3,0 | Student jedynie w sposób dostateczny potrafi zaprojektować najprostsze przepompownie wody i ścieków (bez łatwego łączenia róznych elementów w całość). | |
3,5 | Student poprawnie dobiera i oblicza typowe obiekty przepompowni wody i ścieków w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej (z głębszą analizą i oceną pracy oraz praktycznych zastosowań). | |
4,0 | Student oprócz możliwości efektywnego zastosowania różnorodnych schematów służacych do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla danej specjalności potrafi również dokonać selekcji urządzeń i metod w odniesieniu do konkretnych zadań w omawianej dziedzinie (projektowanie przy zastosowaniu komputera). | |
4,5 | Student porrafi w profesjonalny sposób ocenić i analizować efektywność narzędzi służacych do rozwiązania zadania inżynierskiego na podstawie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej problemów związanych z projektowaniem przepompowni wody i ścieków w odniesieniu do różnych schematów technologicznych w rzeczywistych warunkach (projektowanie przy użyciu komputera) | |
5,0 | Student oprócz profesjonalnego sposobu oceny i analizy efektywności narzędzi i metod służacych do rozwiązania zadania inżynierskiego potrafi porównywać te efektywności dla uzyskania najlepszego rozwiązania przepompowni wody czy ścieków w warunkach rzeczywistych lokalizacji (projektowanie przy wykorzystaniu komputera) | |
IS_2A_??_U19 Projektuje przepompownie wraz z wyposażeniem dla wybranej lokalizacji (przy użyciu komputera) | 2,0 | Student nie potrafi wykonać zaprojektować nawet najprostszych elementów przepompowni wody i ścieków przy wykorzystaniu metod zaawnsowanych a także nie potrafi dokonać choćby ogólnego porównania do innych istniejących prostych elementów przepompowni wody czy też przepompowni ścieków. |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób zaprojektować proste elementy przepompowni przy wykorzystaniu metod zaawansowanych a także potrafi dokonać jedynie ogólnego porównania do prostych elementów istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania). | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować proste elementy przepompowni przy wykorzystaniu metod zawansowanych a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania do prostych elementów istniejących w praktyce (z głębszą analizą tego porównania). | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować i zaprezentować złożone elementy przepompowni przy wykorzystaniu metod zaawansowwanych a także dokonac w trakcie dyskusji szerokiej analizy tych zaprojektowanych elementów wchodzących w zakres zagadnień związanych z pompowniami wody i ścieków. | |
4,5 | Student sam rozumie i widzi konieczność konieczność ciagłego uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy teoretycznej odnośnie umiejetności projektowania pompowni wody i ścieków. Wykorzystuje najnowsze rozwiązania w projektowaniu przepompowni wody i ścieków. | |
5,0 | Student oprócz efektywnej prezentacji, analizy i dyskusji o zaprojektowanych elementach przepompowni wody i ścieków potrafi także zaproponować optymalne i najnowsze rozwiązania tych wszystkich wymienionych powyżej aspektów projektowych w odniesieniu również do ich porównywania i modyfikacjidla istniejących w praktyce przepompowni wody i ścieków. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_K01 Jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy z omawianymi zagadnienieniami (włacznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjetego zadania inżynierskiego) | 2,0 | Student nie potrafi w sposób choćby ogólny zdefiniować, sklasyfikować oraz zastosować priorytety służace do realizacji podjętego zadania inżynierskiego. |
3,0 | Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować, sklasyfikować oraz zastosować priorytety służace do ralizacji podjętego zadania inżynierskiego omawianej tematyki. | |
3,5 | Student w bardziej profesjonalny sposób potrafi dokonywać wyboru właściwych elementów pompowni wody i ścieków w projektowanych w przyszłości z wykorzystaniem metod zaawansowanych na podstawie nabytej wiedzy teoretycznej. | |
4,0 | Student w dobrym stopniu jest przygotowany aby zdefiniować i wybrać optymalne aspekty nabytej wiedzy służące do realizacji złożonych zadań inżynierskich w omawianej tematyce. | |
4,5 | Student jest świadomy w wyborze najlepszych i optymalnych priorytetów służących do realizacji różnorodnych zadań inżynierskich związanych szczegółowo z problematyką projektowania przepompowni. | |
5,0 | Student w profesjonalny sposób zdaje sobie sprawę ze wszystkich priorytetów uwzględniając w tych priorytetach korzyści i wady jakie występować mogą przy realizacji złożonych przepompowni wody i ścieków. |
Literatura podstawowa
- Pląskowski Z., Roman M., Konstrukcje budowlane pompowni ścieków, Arkady, Warszawa, 1973
- Weisman D., Komunalne przepompownie ścieków, Seidel-Przywecki Sp. z o.o, warszawa, 2001
- Błaszczyk w., Stamatello H., Błaszczyk P., Kanalizacja Tom 1, Arkady, Warszawa, 1983
- Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
- Praca zbiorowa, Poradnik Wodociągi iKanalizacja, Arkady, Warszwa, 1971