Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z wod.-kan.:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia z wod.-kan.
Specjalność Wodociągi i Kanalizacja
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 1,90,44zaliczenie
wykładyW3 15 1,10,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Wodociągów i Kanalizacji na stopniu S1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie zasady budowy i projektowania przepompowni wody i ścieków
C-2Umiejetność projektowania przepompowni

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt osiedlowej przepompowni ścieków. Opracowanie części opisowej projektu, obliczeniowej i graficznej przy wykorzystaniu programów komputerowych30
30
wykłady
T-W-1Klasyfikacja pompowni wodociągowych. Wydajność pompowni. Wyposażenie pompowni z uwzględnieniem warunków eksploatacyjnych i BHP2
T-W-2Obliczenie poszczególnych elementów przepompowni. Przygotowanie wytycznych branżowych do projektowania budyku przepompowni, dobór pomp, rozmieszczenie pomp, przewodów i armatury w pompowni3
T-W-3Warunki techniczno ekonomiczne doboru średnic przewodów. Uderzenia hydrauliczne w przewodach ciśnieniowych1
T-W-4Pompownie ścieków, podział. Elementy składowe pompowni ścieków. Schematy ogólne pompowni1
T-W-5Wybór optymalnej instalacji do transportu ścieków. Instalacje do napowietrzania i płukania przewodów tłocznych. Rozwiązania technologiczne komunalnych przepompowni nścieków2
T-W-6Urządzenia pomocnicze - kraty, rozdrabniarki skratek itp. Projektowanie zbiornika wyrównawczego. Zasady doboru pomp wirowych i silników, zasady rozmieszczania pomp2
T-W-7Zasady projektowania przewodów ssawnych i tłocznych oraz rozmieszczania armatury. Sterowanie, regulacja i automatyzacja2
T-W-8Etapy projektowania pompowni ścieków. Zasady lokalizacji przepompowni1
T-W-9Strefy ochronne. Budowle pompowni ścieków - przykłady istniejących przepompowni1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielne realizowanie zadania projektowego22
A-P-3Przygotowanie projektu do zaliczenia3
A-P-4Zaliczenie projektu1
56
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe9
A-W-3Przygotowanie do kolokwium6
A-W-4Uddział w kolokwium3
33

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające wykład
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W06
Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania pompowni wodociągowych i przepompowni ścieków
IS_2A_W06T2A_W03, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-2, C-1T-W-4, T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U17
Planuje, dobiera i oblicza typowe obiekty pompowni wody i przepompowni ścieków dla rzeczywistych lokalizacji przy użyciu komputera
IS_2A_U17T2A_U18InzA2_U07C-2, C-1T-W-2, T-W-7M-1S-2, S-1
IS_2A_??_U19
Projektuje przepompownie wraz z wyposażeniem dla wybranej lokalizacji (przy użyciu komputera)
IS_2A_U19T2A_U18, T2A_U19InzA2_U08C-1, C-2T-W-7, T-W-2, T-P-1M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_K01
Jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy z omawianymi zagadnienieniami (włacznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjetego zadania inżynierskiego)
IS_2A_K01T2A_K04C-2, C-1T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W06
Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania pompowni wodociągowych i przepompowni ścieków
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy teoretycznej związanej z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi projektowania przepompowni wody i ścieków.
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę teoretyczną związaną z kluczowymi zagdnieniami dotyczącymi projektowania przepompowni wody i ścieków.
3,5Student ma szerszą wiedzę teoretyczną zwiazaną z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi zakresu wybranej specjalności bez łatwego łączenia w całość poszczególnych elementów tej wiedzy składającej się na ogólną kwestię związaną z zawansowanymi problemami projektowania przepompowni wody i ścieków.
4,0Student nie tylko ma dobrą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi z zakresu wybranej specjalności ale potrafi także w prawidłowy sposób połączyć poszczególne zagadnienia wiedzy co prowadzi do kompleksowych rozwiązań projektowych przepompowni wody i ścieków.
4,5Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności potrafi także trafnie identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych całościowych rozwiązań jakie należy osiągnąć.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu różnych aspektów tej wiedzy do najnowszych rozwiązań z jednoczesną modyfikacją tych rozwiązań w stosunku do stanu istniejącego (istniejących przepomopwni wody i ścieków)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U17
Planuje, dobiera i oblicza typowe obiekty pompowni wody i przepompowni ścieków dla rzeczywistych lokalizacji przy użyciu komputera
2,0Student nie potrafi zaplanować, dobrać i projektować typowych obiektów dla wybranej specjalności (pompownie wody i ścieków)
3,0Student jedynie w sposób dostateczny potrafi zaprojektować najprostsze przepompownie wody i ścieków (bez łatwego łączenia róznych elementów w całość).
3,5Student poprawnie dobiera i oblicza typowe obiekty przepompowni wody i ścieków w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej (z głębszą analizą i oceną pracy oraz praktycznych zastosowań).
4,0Student oprócz możliwości efektywnego zastosowania różnorodnych schematów służacych do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla danej specjalności potrafi również dokonać selekcji urządzeń i metod w odniesieniu do konkretnych zadań w omawianej dziedzinie (projektowanie przy zastosowaniu komputera).
4,5Student porrafi w profesjonalny sposób ocenić i analizować efektywność narzędzi służacych do rozwiązania zadania inżynierskiego na podstawie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej problemów związanych z projektowaniem przepompowni wody i ścieków w odniesieniu do różnych schematów technologicznych w rzeczywistych warunkach (projektowanie przy użyciu komputera)
5,0Student oprócz profesjonalnego sposobu oceny i analizy efektywności narzędzi i metod służacych do rozwiązania zadania inżynierskiego potrafi porównywać te efektywności dla uzyskania najlepszego rozwiązania przepompowni wody czy ścieków w warunkach rzeczywistych lokalizacji (projektowanie przy wykorzystaniu komputera)
IS_2A_??_U19
Projektuje przepompownie wraz z wyposażeniem dla wybranej lokalizacji (przy użyciu komputera)
2,0Student nie potrafi wykonać zaprojektować nawet najprostszych elementów przepompowni wody i ścieków przy wykorzystaniu metod zaawnsowanych a także nie potrafi dokonać choćby ogólnego porównania do innych istniejących prostych elementów przepompowni wody czy też przepompowni ścieków.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób zaprojektować proste elementy przepompowni przy wykorzystaniu metod zaawansowanych a także potrafi dokonać jedynie ogólnego porównania do prostych elementów istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania).
3,5Student potrafi zaprojektować proste elementy przepompowni przy wykorzystaniu metod zawansowanych a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania do prostych elementów istniejących w praktyce (z głębszą analizą tego porównania).
4,0Student potrafi zaprojektować i zaprezentować złożone elementy przepompowni przy wykorzystaniu metod zaawansowwanych a także dokonac w trakcie dyskusji szerokiej analizy tych zaprojektowanych elementów wchodzących w zakres zagadnień związanych z pompowniami wody i ścieków.
4,5Student sam rozumie i widzi konieczność konieczność ciagłego uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy teoretycznej odnośnie umiejetności projektowania pompowni wody i ścieków. Wykorzystuje najnowsze rozwiązania w projektowaniu przepompowni wody i ścieków.
5,0Student oprócz efektywnej prezentacji, analizy i dyskusji o zaprojektowanych elementach przepompowni wody i ścieków potrafi także zaproponować optymalne i najnowsze rozwiązania tych wszystkich wymienionych powyżej aspektów projektowych w odniesieniu również do ich porównywania i modyfikacjidla istniejących w praktyce przepompowni wody i ścieków.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_K01
Jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy z omawianymi zagadnienieniami (włacznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjetego zadania inżynierskiego)
2,0Student nie potrafi w sposób choćby ogólny zdefiniować, sklasyfikować oraz zastosować priorytety służace do realizacji podjętego zadania inżynierskiego.
3,0Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować, sklasyfikować oraz zastosować priorytety służace do ralizacji podjętego zadania inżynierskiego omawianej tematyki.
3,5Student w bardziej profesjonalny sposób potrafi dokonywać wyboru właściwych elementów pompowni wody i ścieków w projektowanych w przyszłości z wykorzystaniem metod zaawansowanych na podstawie nabytej wiedzy teoretycznej.
4,0Student w dobrym stopniu jest przygotowany aby zdefiniować i wybrać optymalne aspekty nabytej wiedzy służące do realizacji złożonych zadań inżynierskich w omawianej tematyce.
4,5Student jest świadomy w wyborze najlepszych i optymalnych priorytetów służących do realizacji różnorodnych zadań inżynierskich związanych szczegółowo z problematyką projektowania przepompowni.
5,0Student w profesjonalny sposób zdaje sobie sprawę ze wszystkich priorytetów uwzględniając w tych priorytetach korzyści i wady jakie występować mogą przy realizacji złożonych przepompowni wody i ścieków.

Literatura podstawowa

  1. Pląskowski Z., Roman M., Konstrukcje budowlane pompowni ścieków, Arkady, Warszawa, 1973
  2. Weisman D., Komunalne przepompownie ścieków, Seidel-Przywecki Sp. z o.o, warszawa, 2001
  3. Błaszczyk w., Stamatello H., Błaszczyk P., Kanalizacja Tom 1, Arkady, Warszawa, 1983
  4. Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
  5. Praca zbiorowa, Poradnik Wodociągi iKanalizacja, Arkady, Warszwa, 1971

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt osiedlowej przepompowni ścieków. Opracowanie części opisowej projektu, obliczeniowej i graficznej przy wykorzystaniu programów komputerowych30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja pompowni wodociągowych. Wydajność pompowni. Wyposażenie pompowni z uwzględnieniem warunków eksploatacyjnych i BHP2
T-W-2Obliczenie poszczególnych elementów przepompowni. Przygotowanie wytycznych branżowych do projektowania budyku przepompowni, dobór pomp, rozmieszczenie pomp, przewodów i armatury w pompowni3
T-W-3Warunki techniczno ekonomiczne doboru średnic przewodów. Uderzenia hydrauliczne w przewodach ciśnieniowych1
T-W-4Pompownie ścieków, podział. Elementy składowe pompowni ścieków. Schematy ogólne pompowni1
T-W-5Wybór optymalnej instalacji do transportu ścieków. Instalacje do napowietrzania i płukania przewodów tłocznych. Rozwiązania technologiczne komunalnych przepompowni nścieków2
T-W-6Urządzenia pomocnicze - kraty, rozdrabniarki skratek itp. Projektowanie zbiornika wyrównawczego. Zasady doboru pomp wirowych i silników, zasady rozmieszczania pomp2
T-W-7Zasady projektowania przewodów ssawnych i tłocznych oraz rozmieszczania armatury. Sterowanie, regulacja i automatyzacja2
T-W-8Etapy projektowania pompowni ścieków. Zasady lokalizacji przepompowni1
T-W-9Strefy ochronne. Budowle pompowni ścieków - przykłady istniejących przepompowni1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielne realizowanie zadania projektowego22
A-P-3Przygotowanie projektu do zaliczenia3
A-P-4Zaliczenie projektu1
56
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe9
A-W-3Przygotowanie do kolokwium6
A-W-4Uddział w kolokwium3
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W06Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania pompowni wodociągowych i przepompowni ścieków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejetność projektowania przepompowni
C-1Rozumie zasady budowy i projektowania przepompowni wody i ścieków
Treści programoweT-W-4Pompownie ścieków, podział. Elementy składowe pompowni ścieków. Schematy ogólne pompowni
T-W-8Etapy projektowania pompowni ścieków. Zasady lokalizacji przepompowni
T-W-1Klasyfikacja pompowni wodociągowych. Wydajność pompowni. Wyposażenie pompowni z uwzględnieniem warunków eksploatacyjnych i BHP
T-W-9Strefy ochronne. Budowle pompowni ścieków - przykłady istniejących przepompowni
T-W-3Warunki techniczno ekonomiczne doboru średnic przewodów. Uderzenia hydrauliczne w przewodach ciśnieniowych
T-W-5Wybór optymalnej instalacji do transportu ścieków. Instalacje do napowietrzania i płukania przewodów tłocznych. Rozwiązania technologiczne komunalnych przepompowni nścieków
T-W-6Urządzenia pomocnicze - kraty, rozdrabniarki skratek itp. Projektowanie zbiornika wyrównawczego. Zasady doboru pomp wirowych i silników, zasady rozmieszczania pomp
T-W-2Obliczenie poszczególnych elementów przepompowni. Przygotowanie wytycznych branżowych do projektowania budyku przepompowni, dobór pomp, rozmieszczenie pomp, przewodów i armatury w pompowni
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające wykład
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy teoretycznej związanej z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi projektowania przepompowni wody i ścieków.
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę teoretyczną związaną z kluczowymi zagdnieniami dotyczącymi projektowania przepompowni wody i ścieków.
3,5Student ma szerszą wiedzę teoretyczną zwiazaną z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi zakresu wybranej specjalności bez łatwego łączenia w całość poszczególnych elementów tej wiedzy składającej się na ogólną kwestię związaną z zawansowanymi problemami projektowania przepompowni wody i ścieków.
4,0Student nie tylko ma dobrą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi z zakresu wybranej specjalności ale potrafi także w prawidłowy sposób połączyć poszczególne zagadnienia wiedzy co prowadzi do kompleksowych rozwiązań projektowych przepompowni wody i ścieków.
4,5Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności potrafi także trafnie identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych całościowych rozwiązań jakie należy osiągnąć.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu różnych aspektów tej wiedzy do najnowszych rozwiązań z jednoczesną modyfikacją tych rozwiązań w stosunku do stanu istniejącego (istniejących przepomopwni wody i ścieków)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U17Planuje, dobiera i oblicza typowe obiekty pompowni wody i przepompowni ścieków dla rzeczywistych lokalizacji przy użyciu komputera
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Umiejetność projektowania przepompowni
C-1Rozumie zasady budowy i projektowania przepompowni wody i ścieków
Treści programoweT-W-2Obliczenie poszczególnych elementów przepompowni. Przygotowanie wytycznych branżowych do projektowania budyku przepompowni, dobór pomp, rozmieszczenie pomp, przewodów i armatury w pompowni
T-W-7Zasady projektowania przewodów ssawnych i tłocznych oraz rozmieszczania armatury. Sterowanie, regulacja i automatyzacja
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające wykład
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaplanować, dobrać i projektować typowych obiektów dla wybranej specjalności (pompownie wody i ścieków)
3,0Student jedynie w sposób dostateczny potrafi zaprojektować najprostsze przepompownie wody i ścieków (bez łatwego łączenia róznych elementów w całość).
3,5Student poprawnie dobiera i oblicza typowe obiekty przepompowni wody i ścieków w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej (z głębszą analizą i oceną pracy oraz praktycznych zastosowań).
4,0Student oprócz możliwości efektywnego zastosowania różnorodnych schematów służacych do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla danej specjalności potrafi również dokonać selekcji urządzeń i metod w odniesieniu do konkretnych zadań w omawianej dziedzinie (projektowanie przy zastosowaniu komputera).
4,5Student porrafi w profesjonalny sposób ocenić i analizować efektywność narzędzi służacych do rozwiązania zadania inżynierskiego na podstawie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej problemów związanych z projektowaniem przepompowni wody i ścieków w odniesieniu do różnych schematów technologicznych w rzeczywistych warunkach (projektowanie przy użyciu komputera)
5,0Student oprócz profesjonalnego sposobu oceny i analizy efektywności narzędzi i metod służacych do rozwiązania zadania inżynierskiego potrafi porównywać te efektywności dla uzyskania najlepszego rozwiązania przepompowni wody czy ścieków w warunkach rzeczywistych lokalizacji (projektowanie przy wykorzystaniu komputera)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U19Projektuje przepompownie wraz z wyposażeniem dla wybranej lokalizacji (przy użyciu komputera)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady budowy i projektowania przepompowni wody i ścieków
C-2Umiejetność projektowania przepompowni
Treści programoweT-W-7Zasady projektowania przewodów ssawnych i tłocznych oraz rozmieszczania armatury. Sterowanie, regulacja i automatyzacja
T-W-2Obliczenie poszczególnych elementów przepompowni. Przygotowanie wytycznych branżowych do projektowania budyku przepompowni, dobór pomp, rozmieszczenie pomp, przewodów i armatury w pompowni
T-P-1Projekt osiedlowej przepompowni ścieków. Opracowanie części opisowej projektu, obliczeniowej i graficznej przy wykorzystaniu programów komputerowych
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające wykład
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać zaprojektować nawet najprostszych elementów przepompowni wody i ścieków przy wykorzystaniu metod zaawnsowanych a także nie potrafi dokonać choćby ogólnego porównania do innych istniejących prostych elementów przepompowni wody czy też przepompowni ścieków.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób zaprojektować proste elementy przepompowni przy wykorzystaniu metod zaawansowanych a także potrafi dokonać jedynie ogólnego porównania do prostych elementów istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania).
3,5Student potrafi zaprojektować proste elementy przepompowni przy wykorzystaniu metod zawansowanych a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania do prostych elementów istniejących w praktyce (z głębszą analizą tego porównania).
4,0Student potrafi zaprojektować i zaprezentować złożone elementy przepompowni przy wykorzystaniu metod zaawansowwanych a także dokonac w trakcie dyskusji szerokiej analizy tych zaprojektowanych elementów wchodzących w zakres zagadnień związanych z pompowniami wody i ścieków.
4,5Student sam rozumie i widzi konieczność konieczność ciagłego uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy teoretycznej odnośnie umiejetności projektowania pompowni wody i ścieków. Wykorzystuje najnowsze rozwiązania w projektowaniu przepompowni wody i ścieków.
5,0Student oprócz efektywnej prezentacji, analizy i dyskusji o zaprojektowanych elementach przepompowni wody i ścieków potrafi także zaproponować optymalne i najnowsze rozwiązania tych wszystkich wymienionych powyżej aspektów projektowych w odniesieniu również do ich porównywania i modyfikacjidla istniejących w praktyce przepompowni wody i ścieków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K01Jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy z omawianymi zagadnienieniami (włacznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjetego zadania inżynierskiego)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Umiejetność projektowania przepompowni
C-1Rozumie zasady budowy i projektowania przepompowni wody i ścieków
Treści programoweT-W-6Urządzenia pomocnicze - kraty, rozdrabniarki skratek itp. Projektowanie zbiornika wyrównawczego. Zasady doboru pomp wirowych i silników, zasady rozmieszczania pomp
T-W-1Klasyfikacja pompowni wodociągowych. Wydajność pompowni. Wyposażenie pompowni z uwzględnieniem warunków eksploatacyjnych i BHP
T-W-5Wybór optymalnej instalacji do transportu ścieków. Instalacje do napowietrzania i płukania przewodów tłocznych. Rozwiązania technologiczne komunalnych przepompowni nścieków
T-W-3Warunki techniczno ekonomiczne doboru średnic przewodów. Uderzenia hydrauliczne w przewodach ciśnieniowych
T-W-9Strefy ochronne. Budowle pompowni ścieków - przykłady istniejących przepompowni
T-W-4Pompownie ścieków, podział. Elementy składowe pompowni ścieków. Schematy ogólne pompowni
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium zaliczające wykład
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w sposób choćby ogólny zdefiniować, sklasyfikować oraz zastosować priorytety służace do realizacji podjętego zadania inżynierskiego.
3,0Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować, sklasyfikować oraz zastosować priorytety służace do ralizacji podjętego zadania inżynierskiego omawianej tematyki.
3,5Student w bardziej profesjonalny sposób potrafi dokonywać wyboru właściwych elementów pompowni wody i ścieków w projektowanych w przyszłości z wykorzystaniem metod zaawansowanych na podstawie nabytej wiedzy teoretycznej.
4,0Student w dobrym stopniu jest przygotowany aby zdefiniować i wybrać optymalne aspekty nabytej wiedzy służące do realizacji złożonych zadań inżynierskich w omawianej tematyce.
4,5Student jest świadomy w wyborze najlepszych i optymalnych priorytetów służących do realizacji różnorodnych zadań inżynierskich związanych szczegółowo z problematyką projektowania przepompowni.
5,0Student w profesjonalny sposób zdaje sobie sprawę ze wszystkich priorytetów uwzględniając w tych priorytetach korzyści i wady jakie występować mogą przy realizacji złożonych przepompowni wody i ścieków.