Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Sylabus przedmiotu Metody komputerowe w wod.-kan.:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody komputerowe w wod.-kan. | ||
Specjalność | Wodociągi i Kanalizacja | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość przedmiotu "Wodociągi i Kanalizacja" |
W-2 | Znajomość programu komputerowego Microsoft Office |
W-3 | Znajomość programu komputerowego AutoCAD |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z programami komputerowymi wspomagajacymi projektowanie elementów sieci i urządzeń wod-kan |
C-2 | Umiejętność projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych przy użyciu programów komputerowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczne zastosowania programów użytkowych wspomagajacych projektowanie w zakresie wodociagów i kanalizacji: Profilowanie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej. Dobór pomp. Wymiarowanie przewodów tłocznych i dobór przepompowni. Wymiarowanie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej. Wykonanie kilku ćwiiczeń ze wspomaganiem komutera. | 45 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Samodzielnie realizowanie zadań projektowych z wykorzystaniem komputera. | 40 |
A-L-3 | Przygotowanie ćwiczeń do zaliczenia | 3 |
A-L-4 | Zaliczenie wykonanych zadań projektowych | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda projektów z użyciem programów komputerowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W06 Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych | IS_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-2, C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
IS_2A_??_W09 Zna i potrafi wybrać odpowiednie programy komputerowe, umożliwiące rozwiązanie nawet złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska | IS_2A_W09 | T2A_W07 | — | C-1, C-2 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U08 Potrafi dobrać, obliczyć i zaprojektować różne układy sieci wodociągowo-kanalizacyjne dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu komputera | IS_2A_U08 | T2A_U07 | — | C-2 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
IS_2A_??_U17 Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje także proste układy sieci wodociągowo-kanalizacyjne dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu komputera | IS_2A_U17 | T2A_U18 | InzA2_U07 | C-2 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_K01 Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy projektowe związane z omawianym zagadnieniem (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjetego zadania) | IS_2A_K01 | T2A_K04 | — | C-2 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W06 Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych | 2,0 | Student nie ma dostatecznej wiedzy związanej z urządzeniami i sieciami wod-kan |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące sieci i urzadzeń wodociagowo-kanalizacyjnych | |
3,5 | Student ma szerszą wiedzę zwązaną z zagadnieniami dotyczącymi sieci wod-kan i urządzeń na sieciach | |
4,0 | Student nie tylko ma dobrą i szerszą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, ale potrafi we właściwy sposób połączyć poszczególne zagadnienia tej wiedzy w kompleksową wiedzę, prowadzącą do rozwiazań projektowych sieci wod-kan i urzdzeń na sieci. | |
4,5 | Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności potrafi także identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych rozwiązań projektować sieci i urządzenia dla różnych warunków. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną w sposób ciągły wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu różnych aspektów tej wiedzy do najnowszych zagadnień projektowych (przy wykorzystaniu do opracowania programów komputerowych) z jednoczesną modyfikacją tych zagadnień teoretycznych w stosunku do stanu istniejącego (istniejacych) sieci wod-kan z uwzględnieniem różnych warunków gruntowo-wodnych i innych. | |
IS_2A_??_W09 Zna i potrafi wybrać odpowiednie programy komputerowe, umożliwiące rozwiązanie nawet złożonych zadań z zakresu inżynierii środowiska | 2,0 | Student nie zna w dostatecznym stopniu programów komputerowych, które ułatwiają i umożliwiają rozwiązywanie prostych zagadnień związanych z inżynierią środowiska. |
3,0 | Student zna w dostatecznym stopniu dostępne programy komputerowe, które pozwalają na rozawiązywanie jedynie prostych podstawowych zagadnień z zakresu inżynierii środowiska. | |
3,5 | Student w dość dobrym stopniu zna i dobiera dostępne programy komputerowe umożliwiajace w większym zakresie poprawnie rozwiązywać złożone problemy dotyczące dziedziny inżynierii środowiska. | |
4,0 | Student potrafi dobierać odpowiednie programy komputerowe umożliwiające rozwiązania różnych, bardziej złożonych przypadków kompleksowego projektowania sieci wod.-kan. i urządzeń na sieci na podstawie wcześniej nabytej wiedzy teoretycznej (jako rozwiązanie projektowe). Potrafi także w analityczny i syntetyczny sposób porównywać różne przypadki rozwiązań technicznych sieci. | |
4,5 | Sudent potrafi rozwiązywać rózne przypadki bardzo złożonych układów sieci, wykorzystując cała nabytą wiedzę teoretyczną, dobierając odpowiednie programy komputerowe. Potrafi także porównywać efektywność różnych tych problemów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu projektowanych sieci. | |
5,0 | Student do rozwiązania zadań z zakresu inżynierii środowiska, potrafi wykorzystać całą nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą projektowania nie tylko złożonych układów sieci wraz z urządzeniami. Potrafi zaprojektować bardzo złożone układy sieci w rzeczywistym terenie wraz z ich szeroką analizą najbardziej złożonych oraz niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych i innych ( z wykorzystaniem dobranych i dostępnych programów komputerowych ). |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U08 Potrafi dobrać, obliczyć i zaprojektować różne układy sieci wodociągowo-kanalizacyjne dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu komputera | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować nawet najprostszych układów sieci wod.-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu programów komputerowych. |
3,0 | Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe układy sieci wod-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z dostatecznym projektowaniem przy użyciu programów komputerowych. | |
3,5 | Student umie zaprojektować proste układy (schematy) sieci wod-kan. a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania tych schematów do prostych rozwiazań istniejących w praktyce, z analizą tego porównania. | |
4,0 | Student nie tylko potrafi rozwiązywać problem kompleksowego projektowania różnych sieci wod.-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny porównywać te poszczególne przypadki (na podstawie szerokiej wiedzy tepretycznej). | |
4,5 | Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą projektowania stosunkowo prostych układów sieci wod.-kan. wraz z urządzeniami na sieci przy wykorzystaniu różnych dostępnych programów komputerowych. Potrafi porównać efektywność różnych systemów w aspektach ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego rozwiązania projektowego. | |
5,0 | Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą projektowania nie tylko prostych układów sieci wod.-kan. w odniesieniu do różnych rozwiązań tych sieci ,przy wykorzystaniu dostępnych programów komputerowych, ale również potrafi zaprojektować bardziej złożone schematy sieci dla wybranych, rzeczywistych terenów wraz z szeroką analizą w odniesieniu do najbardziej niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych. | |
IS_2A_??_U17 Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje także proste układy sieci wodociągowo-kanalizacyjne dla wybranych rzeczywistych terenów przy użyciu komputera | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązywac podstawowych zagadnien w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczą cej podstawowych wytycznych projektowych oraz samego projektowania podstawowych elementów sieci wod-kan oraz urządzeń na tych sieciach. |
3,0 | Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania inżynierskiezwiązane z projektowaniem podstawowych elementów sieci i urzadzeń. | |
3,5 | Student w większym zakresie poprawnie rozwiązuje i łączy wszystkie niezbędne elementy projektowanych sieci wod-kan i urządzeń na sieciach składając je w kompletne projekty sieci wod-kan. Potrafi dokonac bardziej efektywnego porównania i analizy róznych układów sieci, wykonuje podstawowe kompletne projekty sieci przy użyciu dostępnych programów komputerowych. | |
4,0 | Student nie tylko porafi rozwiązywać rózne przypadki kompleksowego projektowania zewnętrznych sieci wod-kan i urzadzeń (jako rozwiązanie kompleksowe) , ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny te poszczególne przypadki porównać. | |
4,5 | Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać cała nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania zewnętrznych sieci wod-kan oraz urzadzeń wykorzystując dostępne programy komputerowe. Także potrafi porównać efektywnośc tych problemów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efeektu projektowanych sieci. | |
5,0 | Do rozwiązania zadania inżynierskiego student umie wykorzystać całą wcześniej nabytą wiedzę teoretyczną, dotyczącą problemów projektowania nie tylko prostych układów sieci wraz z urządzeniami, potrafi także zaprojektować bardziej złożone układy dla wybranych rzeczywistych terenów (z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego) wraz z ich szeroka analizą najbardiej złożonych i niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_K01 Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy projektowe związane z omawianym zagadnieniem (włącznie z możliwością ustalania odpowiednich priorytetów przy realizacji podjetego zadania) | 2,0 | Student nie potrafi w sposób chocby ogólny zdefiniować, sklasyfikować problemy oraz zastosować priorytety służace do realizacji zadania inżynierskiego. |
3,0 | Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować, sklasyfikować oraz ustalić odpowiednie priorytety przy realizacji poszczególnych zadań inżynierskich. | |
3,5 | Student w bardziej profesjonalny sposób potrafi sklasyfikować i dokonać wyboru właściwych priorytetów służących do realizacji podjętego zadania inżynierskiego dla omawianej tematyki związanej z wodociągami i kanalizacją. | |
4,0 | Student w dobry i właściwy sposób jest w stanie definiować, klasyfikować i ustalać róznorodne priorytety służace do obliczeń i realizacji poszczególnych zadań inżynierskich związanych z problematyką wodociągów i kanalizacji. | |
4,5 | Student jest świadomy wyboru najlepszych i optymalnych priorytetów służacych do realizacji różnorodnych zadań inżynierskich z wiązanych szczegółowo z tematyką przedmiotu wodociągi i kanalizacja. Potrafi w sposób profesjonalny definiować, klasyfikować i rozwiązywać wszelkie problemy zwiazane z projektowaniem. | |
5,0 | Student potrafi w sposób profesjonalny dokonać wyboru najlepszych i optymalnych priorytetów (w projektowaniu poszczególnych sieci i obiektów towarzyszących na sieci) uwzględniając w wyborze korzyści i wady mogące wystąpić przy realizacji bardziej złożonych obiektów na sieci, w trudnych warunkach gruntowo-wodnych w terenie rzeczywistym. |
Literatura podstawowa
- 2012, Instrukcje obsługi programów użytkowych prezentowanych na zajęciach. Materiały dydaktyczne na stronie internetowej