Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy ewakuacji i ratownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy ewakuacji i ratownictwa
Specjalność Techniki Zabezpieczeń Obiektów Lądowych
Jednostka prowadząca Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 30 3,00,41zaliczenie
wykładyW8 15 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu technik zabezpieczeń obiektów technicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami pożarowymi, ich charakterem i konsekwencjami.
C-2Zapoznanie studentów ze sposobem doboru środków i metod ratownictwa z uwzględnieniem specyfiki obiektu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie czasu ewakuacji.10
T-A-2Znakowanie dróg ewakuacyjnych.10
T-A-3Dobór środków ratunkowych zgodnie z wymaganiami przepisów.10
30
wykłady
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Statystyka wypadków w zależności od przyczyn.1
T-W-3Akty terrorystyczne.1
T-W-4Warunki ewakuacji.1
T-W-5Drogi ewakuacji. Oznakowanie dróg ewakuacji.1
T-W-6Dymotwórczość materiałów i toksyczność produktów ich rozkładu termicznego i spalania.1
T-W-7Kryteria pożarowego zagrożenia dymowego i toksycznego.1
T-W-8Czas ewakuacji i metody jego wyznaczania.2
T-W-9Systemy wspomagania procesów decyzyjnych w czasie ewakuacji.1
T-W-10Środki techniczne ratownictwa.2
T-W-11Indywidualne środki ratunkowe.1
T-W-12Ewakuacja za pośrednictwem ześlizgów, rękawów ewakuacyjnych.1
T-W-13Oraganizacja pracy ratownictwa technicznego.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych28
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu30
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń30
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w ramach zajęć2
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu24
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie pisemnym3
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie ustnym3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
M-2Objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - egzamin pisemny i ustny
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W01
Student zna zagrożenia pożarowe w budynku oraz metody organizacji systemów ewakuacji i ratownictwa technicznego. W wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyznaczyć i oznakować drogi ewakuacyjne oraz wyznaczyć czas ewakuacji. Student ma wiedzę z zakresu doboru środków ratunkowych.
IS_1A_W22, IS_1A_W25T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W08InzA_W01, InzA_W03C-1, C-2T-W-10, T-W-5, T-W-13, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-W-7, T-W-11, T-W-6, T-W-12, T-W-4, T-W-8, T-W-9M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku na wypadek zagrożenia pożarowego. Potrafi dobrać środki i metody ratownictwa z uwzględnieniem specyfikacji budynku.
IS_1A_U05, IS_1A_U18T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relację pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Jest odpowiedzialny za rozwiązywane zadania znając wpływ wyników na bezpieczeństwo.
IS_1A_K02, IS_1A_K03T1A_K02, T1A_K03InzA_K01C-2, C-1T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W01
Student zna zagrożenia pożarowe w budynku oraz metody organizacji systemów ewakuacji i ratownictwa technicznego. W wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyznaczyć i oznakować drogi ewakuacyjne oraz wyznaczyć czas ewakuacji. Student ma wiedzę z zakresu doboru środków ratunkowych.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku na wypadek zagrożenia pożarowego. Potrafi dobrać środki i metody ratownictwa z uwzględnieniem specyfikacji budynku.
2,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie potrafi zaprojektować drogi ewakuacyjnej w budynku. Nie potrafi dobrać środków i metod ratownictwa.
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku o nieskomplikowanej budowie. Potrafi dobrać podstawowe środki i metody ratownictwa na wypadek zagrożenia pożarowego popełniając przy tym błędy wymagające korekty.
3,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku o nieskomplikowanej budowie. Potrafi dobrać podstawowe środki i metody ratownictwa na wypadek zagrożenia pożarowego popełniając przy tym sporadyczne błędy wymagające korekty.
4,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku. Potrafi dobrać środki i metody ratownictwa na wypadek zagrożenia pożarowego popełniając przy tym sporadyczne błędy nie wpływające na rezultat akcji ratowniczej.
4,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku. Potrafi dobrać środki i metody ratownictwa na wypadek zagrożenia pożarowego z uwzględnieniem specyfikacji budynku popełniając przy tym drobne błędy nie wpływające na rezultat akcji ratowniczej.
5,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku. Potrafi dobrać środki i metody ratownictwa na wypadek zagrożenia pożarowego z uwzględnieniem specyfikacji budynku.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relację pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Jest odpowiedzialny za rozwiązywane zadania znając wpływ wyników na bezpieczeństwo.
2,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie dostrzega relacji pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Podczas rozwiązywania zadań nie zdaje sobie sprawy z wpływ wyników na bezpieczeństwo.
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relację pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Nie jest jednak w pełni odpowiedzialny za rozwiązywane zadania nie zdając sobie sprawy z wpływ wyników na bezpieczeństwo.
3,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relację pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Jest odpowiedzialny za rozwiązywane zadania nie mysląc jednak o tym czy wyniki będą miały wpływ na bezpieczeństwo.
4,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relację pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Jest odpowiedzialny za rozwiązywane zadania nie w pełni znając wpływ wyników na bezpieczeństwo.
4,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relację pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Jest odpowiedzialny za rozwiązywane zadania znając wpływ wyników na bezpieczeństwo.
5,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega i zdaje sobie sprawę z istoty relacji pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Jest odpowiedzialny za rozwiązywane zadania znając wpływ wyników na bezpieczeństwo.

Literatura podstawowa

  1. Mizieliński B., Systemy oddymiania budynków. Wentylacja, WNT, Warszawa, 1999
  2. Mizieliński B., Wolanin J., Kondygnacyjny system oddymiania budynków. Wentylacja, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  3. Krystek R. [red.], Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. Tom 1. Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce, WKŁ, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Lipczyński A., Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Delfin, Warszawa, 2007
  2. Mitnick K., Simon W., Sztuka podstępu, HELION, Gliwice, 2003
  3. Stewart J., Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie czasu ewakuacji.10
T-A-2Znakowanie dróg ewakuacyjnych.10
T-A-3Dobór środków ratunkowych zgodnie z wymaganiami przepisów.10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu.1
T-W-2Statystyka wypadków w zależności od przyczyn.1
T-W-3Akty terrorystyczne.1
T-W-4Warunki ewakuacji.1
T-W-5Drogi ewakuacji. Oznakowanie dróg ewakuacji.1
T-W-6Dymotwórczość materiałów i toksyczność produktów ich rozkładu termicznego i spalania.1
T-W-7Kryteria pożarowego zagrożenia dymowego i toksycznego.1
T-W-8Czas ewakuacji i metody jego wyznaczania.2
T-W-9Systemy wspomagania procesów decyzyjnych w czasie ewakuacji.1
T-W-10Środki techniczne ratownictwa.2
T-W-11Indywidualne środki ratunkowe.1
T-W-12Ewakuacja za pośrednictwem ześlizgów, rękawów ewakuacyjnych.1
T-W-13Oraganizacja pracy ratownictwa technicznego.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych28
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu30
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń30
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w ramach zajęć2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu24
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie pisemnym3
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie ustnym3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W01Student zna zagrożenia pożarowe w budynku oraz metody organizacji systemów ewakuacji i ratownictwa technicznego. W wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyznaczyć i oznakować drogi ewakuacyjne oraz wyznaczyć czas ewakuacji. Student ma wiedzę z zakresu doboru środków ratunkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W22Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
IS_1A_W25Zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w środowisku przemysłowym; zna ogólne zasady ograniczania czynników narażenia i zagrożeń w środowisku pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami pożarowymi, ich charakterem i konsekwencjami.
C-2Zapoznanie studentów ze sposobem doboru środków i metod ratownictwa z uwzględnieniem specyfiki obiektu
Treści programoweT-W-10Środki techniczne ratownictwa.
T-W-5Drogi ewakuacji. Oznakowanie dróg ewakuacji.
T-W-13Oraganizacja pracy ratownictwa technicznego.
T-W-2Statystyka wypadków w zależności od przyczyn.
T-A-2Znakowanie dróg ewakuacyjnych.
T-W-3Akty terrorystyczne.
T-A-3Dobór środków ratunkowych zgodnie z wymaganiami przepisów.
T-A-1Wyznaczanie czasu ewakuacji.
T-W-7Kryteria pożarowego zagrożenia dymowego i toksycznego.
T-W-11Indywidualne środki ratunkowe.
T-W-6Dymotwórczość materiałów i toksyczność produktów ich rozkładu termicznego i spalania.
T-W-12Ewakuacja za pośrednictwem ześlizgów, rękawów ewakuacyjnych.
T-W-4Warunki ewakuacji.
T-W-8Czas ewakuacji i metody jego wyznaczania.
T-W-9Systemy wspomagania procesów decyzyjnych w czasie ewakuacji.
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku na wypadek zagrożenia pożarowego. Potrafi dobrać środki i metody ratownictwa z uwzględnieniem specyfikacji budynku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
IS_1A_U18Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze sposobem doboru środków i metod ratownictwa z uwzględnieniem specyfiki obiektu
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie czasu ewakuacji.
T-A-2Znakowanie dróg ewakuacyjnych.
T-A-3Dobór środków ratunkowych zgodnie z wymaganiami przepisów.
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie potrafi zaprojektować drogi ewakuacyjnej w budynku. Nie potrafi dobrać środków i metod ratownictwa.
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku o nieskomplikowanej budowie. Potrafi dobrać podstawowe środki i metody ratownictwa na wypadek zagrożenia pożarowego popełniając przy tym błędy wymagające korekty.
3,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku o nieskomplikowanej budowie. Potrafi dobrać podstawowe środki i metody ratownictwa na wypadek zagrożenia pożarowego popełniając przy tym sporadyczne błędy wymagające korekty.
4,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku. Potrafi dobrać środki i metody ratownictwa na wypadek zagrożenia pożarowego popełniając przy tym sporadyczne błędy nie wpływające na rezultat akcji ratowniczej.
4,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku. Potrafi dobrać środki i metody ratownictwa na wypadek zagrożenia pożarowego z uwzględnieniem specyfikacji budynku popełniając przy tym drobne błędy nie wpływające na rezultat akcji ratowniczej.
5,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku. Potrafi dobrać środki i metody ratownictwa na wypadek zagrożenia pożarowego z uwzględnieniem specyfikacji budynku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relację pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Jest odpowiedzialny za rozwiązywane zadania znając wpływ wyników na bezpieczeństwo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
IS_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów ze sposobem doboru środków i metod ratownictwa z uwzględnieniem specyfiki obiektu
C-1Zapoznanie studentów z zagrożeniami pożarowymi, ich charakterem i konsekwencjami.
Treści programoweT-A-3Dobór środków ratunkowych zgodnie z wymaganiami przepisów.
T-A-2Znakowanie dróg ewakuacyjnych.
T-A-1Wyznaczanie czasu ewakuacji.
T-W-3Akty terrorystyczne.
T-W-6Dymotwórczość materiałów i toksyczność produktów ich rozkładu termicznego i spalania.
T-W-2Statystyka wypadków w zależności od przyczyn.
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie
M-1Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie dostrzega relacji pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Podczas rozwiązywania zadań nie zdaje sobie sprawy z wpływ wyników na bezpieczeństwo.
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relację pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Nie jest jednak w pełni odpowiedzialny za rozwiązywane zadania nie zdając sobie sprawy z wpływ wyników na bezpieczeństwo.
3,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relację pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Jest odpowiedzialny za rozwiązywane zadania nie mysląc jednak o tym czy wyniki będą miały wpływ na bezpieczeństwo.
4,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relację pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Jest odpowiedzialny za rozwiązywane zadania nie w pełni znając wpływ wyników na bezpieczeństwo.
4,5W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relację pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Jest odpowiedzialny za rozwiązywane zadania znając wpływ wyników na bezpieczeństwo.
5,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega i zdaje sobie sprawę z istoty relacji pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Jest odpowiedzialny za rozwiązywane zadania znając wpływ wyników na bezpieczeństwo.