Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Racjonalne wykorzystanie energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Racjonalne wykorzystanie energii
Specjalność Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW6 30 1,00,42zaliczenie
projektyP6 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki
W-2Podstawy matematyki
W-3Podstawy termodynamiki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi racjonalnego wykorzystania energii w budownictwie i przemyśle
C-2Zapoznanie studentów z metodami, technikami i sposobami racjonalnego wykorzystania energii w budownictwie i przemyśle
C-3Zapoznanie studentów ze wskaźnikami oceny efektywności energetycznej urządzeń i procesów w budownictwie i przemyśle

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów15
15
projekty
T-P-1Wykonanie dla zadanych założeń projektu oceniającego zużycie energii (materiału) w urządzeniu lub procesie technicznym stosowanym w budownictwie15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Działalność gospodarcza człowieka. Potrzeby energetyczne i materiałowe świata i Polski. Stan środowiska. Uwarunkowanie prawne UE i Polski. Audyting energetyczny2
T-W-2Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna urządzeń3
T-W-3Charakterystyki energetyczne urządzeń. Zasady kolejności uruchamiania i obciążania urządzeń energetycznych pracujących równolegle2
T-W-4Pojęcia podstawowe dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej2
T-W-5Energia odpadowa i sposoby jej wykorzystania2
T-W-6Racjonalne użytkowanie energii w budownictwie2
T-W-7Racjonalne wykorzystanie energii w wentylacji i klimatyzacji2
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii przy transporcie czynników roboczych. Straty cieplne i hydrauliczne. Transport pary wodnej. Odwadniacze. Zasady gospodarki skroplinami. Przygotowanie wody uzupełniającej2
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji chłodziarek i pomp ciepła2
T-W-10Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji suszarek2
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji pieców2
T-W-12Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej2
T-W-13Energooszczędne systemy oświetlenia budynków1
T-W-14Substytucja materiałów2
T-W-15Ogólne zasady racjonalnego użytkowania energii2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych13
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-A-3Studiowanie wymaganej literatury4
A-A-4Przygotowanie się do zaliczeń10
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
projekty
A-P-1Uczestnictwo w konsultacjach4
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury8
A-P-3Wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu16
A-P-4Przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
S-3Ocena podsumowująca: Projekt: Ocenie podlega: układ pracy tj. struktura, podział treści, kolejność rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór, wykorzystanie i cytowanie literatury cytowanie wzorów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W01
Student zna podstawowe definicje parametrów charakteryzujących zużycie materiału lub energii oraz zna podstawowe techniki obliczania istotnych parametrów energetycznych i charakterystyki energetyczne urządzeń technicznych
C-3, C-1, C-2T-W-9, T-W-6, T-W-15, T-W-5, T-W-13, T-W-14, T-A-1, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-1, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2
IS_1A_??_W02
Student zna zasady racjonalnej eksploatacji wybranych energochłonnych urządzeń technicznych oraz zna technologie odzysku energii w procesach technicznych, w szczególności tych stosowanych w budownictwie
C-3, C-2, C-1T-W-5, T-W-12, T-W-15, T-A-1, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-14, T-W-3, T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-13, T-W-7M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U02
Student umie wykonać projekt i ocenić pod względem energetycznym urządzenie, proces lub technologię oraz umie korzystać z charakterystyk energetycznych urządzenia
C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-12, T-W-5, T-W-6, T-W-15, T-W-11, T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-W-13, T-P-1, T-W-14, T-W-10, T-W-4, T-W-7M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
C-3T-W-6, T-W-1, T-W-15, T-W-14, T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-A-1, T-W-11, T-W-10, T-W-4, T-W-12, T-W-8, T-P-1, T-W-3, T-W-2, T-W-9M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W01
Student zna podstawowe definicje parametrów charakteryzujących zużycie materiału lub energii oraz zna podstawowe techniki obliczania istotnych parametrów energetycznych i charakterystyki energetyczne urządzeń technicznych
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Student zna definicje podstawowych parametrów chrakteryzujących zużycie materiału lub energii. Student zna charakterystyki energetyczne dla wybranego urządzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W02
Student zna zasady racjonalnej eksploatacji wybranych energochłonnych urządzeń technicznych oraz zna technologie odzysku energii w procesach technicznych, w szczególności tych stosowanych w budownictwie
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Student zna zasady racjaonalej eksploatacji wybranego urządzenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_U02
Student umie wykonać projekt i ocenić pod względem energetycznym urządzenie, proces lub technologię oraz umie korzystać z charakterystyk energetycznych urządzenia
2,0Nie zaliczenie projektu. Podstawowe błędy merytoryczne w metodyce i obliczeniach
3,0Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Rażące błędy językowe i stylistyczne. Brak poprawności cytowania literatury i wzorów. Struktura pracy wymagająca zmian
3,5Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Poprawny język. Liczne błędy stylistyczne lub duże braki w cytowaniu literatury i wzorów lub wymagająca drobnej korekty struktura pracy
4,0Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Błędy stylistyczne
4,5Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe lub drobne błędy stylistyczne lub pojedyncze braki w cytowaniu literatury lub wzorów
5,0Zaliczenie projektu. Projekt wykonany bez zastrzeżeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_K01
Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Górzyński J., Urbaniec K., Wytwarzanie i użytkowanie energii w przemyśle, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Szargut J.: Ziębik A., Podstawy energetyki cieplnej, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów15
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie dla zadanych założeń projektu oceniającego zużycie energii (materiału) w urządzeniu lub procesie technicznym stosowanym w budownictwie15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Działalność gospodarcza człowieka. Potrzeby energetyczne i materiałowe świata i Polski. Stan środowiska. Uwarunkowanie prawne UE i Polski. Audyting energetyczny2
T-W-2Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna urządzeń3
T-W-3Charakterystyki energetyczne urządzeń. Zasady kolejności uruchamiania i obciążania urządzeń energetycznych pracujących równolegle2
T-W-4Pojęcia podstawowe dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej2
T-W-5Energia odpadowa i sposoby jej wykorzystania2
T-W-6Racjonalne użytkowanie energii w budownictwie2
T-W-7Racjonalne wykorzystanie energii w wentylacji i klimatyzacji2
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii przy transporcie czynników roboczych. Straty cieplne i hydrauliczne. Transport pary wodnej. Odwadniacze. Zasady gospodarki skroplinami. Przygotowanie wody uzupełniającej2
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji chłodziarek i pomp ciepła2
T-W-10Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji suszarek2
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji pieców2
T-W-12Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej2
T-W-13Energooszczędne systemy oświetlenia budynków1
T-W-14Substytucja materiałów2
T-W-15Ogólne zasady racjonalnego użytkowania energii2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych13
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-A-3Studiowanie wymaganej literatury4
A-A-4Przygotowanie się do zaliczeń10
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w konsultacjach4
A-P-2Studiowanie wymaganej literatury8
A-P-3Wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu16
A-P-4Przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach1
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W01Student zna podstawowe definicje parametrów charakteryzujących zużycie materiału lub energii oraz zna podstawowe techniki obliczania istotnych parametrów energetycznych i charakterystyki energetyczne urządzeń technicznych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów ze wskaźnikami oceny efektywności energetycznej urządzeń i procesów w budownictwie i przemyśle
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi racjonalnego wykorzystania energii w budownictwie i przemyśle
C-2Zapoznanie studentów z metodami, technikami i sposobami racjonalnego wykorzystania energii w budownictwie i przemyśle
Treści programoweT-W-9Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji chłodziarek i pomp ciepła
T-W-6Racjonalne użytkowanie energii w budownictwie
T-W-15Ogólne zasady racjonalnego użytkowania energii
T-W-5Energia odpadowa i sposoby jej wykorzystania
T-W-13Energooszczędne systemy oświetlenia budynków
T-W-14Substytucja materiałów
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji pieców
T-W-12Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii przy transporcie czynników roboczych. Straty cieplne i hydrauliczne. Transport pary wodnej. Odwadniacze. Zasady gospodarki skroplinami. Przygotowanie wody uzupełniającej
T-W-1Wprowadzenie. Działalność gospodarcza człowieka. Potrzeby energetyczne i materiałowe świata i Polski. Stan środowiska. Uwarunkowanie prawne UE i Polski. Audyting energetyczny
T-W-10Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji suszarek
T-W-7Racjonalne wykorzystanie energii w wentylacji i klimatyzacji
T-W-2Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna urządzeń
T-W-4Pojęcia podstawowe dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej
T-W-3Charakterystyki energetyczne urządzeń. Zasady kolejności uruchamiania i obciążania urządzeń energetycznych pracujących równolegle
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Student zna definicje podstawowych parametrów chrakteryzujących zużycie materiału lub energii. Student zna charakterystyki energetyczne dla wybranego urządzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W02Student zna zasady racjonalnej eksploatacji wybranych energochłonnych urządzeń technicznych oraz zna technologie odzysku energii w procesach technicznych, w szczególności tych stosowanych w budownictwie
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów ze wskaźnikami oceny efektywności energetycznej urządzeń i procesów w budownictwie i przemyśle
C-2Zapoznanie studentów z metodami, technikami i sposobami racjonalnego wykorzystania energii w budownictwie i przemyśle
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi racjonalnego wykorzystania energii w budownictwie i przemyśle
Treści programoweT-W-5Energia odpadowa i sposoby jej wykorzystania
T-W-12Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej
T-W-15Ogólne zasady racjonalnego użytkowania energii
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
T-W-10Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji suszarek
T-W-1Wprowadzenie. Działalność gospodarcza człowieka. Potrzeby energetyczne i materiałowe świata i Polski. Stan środowiska. Uwarunkowanie prawne UE i Polski. Audyting energetyczny
T-W-2Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna urządzeń
T-W-6Racjonalne użytkowanie energii w budownictwie
T-W-4Pojęcia podstawowe dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej
T-W-14Substytucja materiałów
T-W-3Charakterystyki energetyczne urządzeń. Zasady kolejności uruchamiania i obciążania urządzeń energetycznych pracujących równolegle
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii przy transporcie czynników roboczych. Straty cieplne i hydrauliczne. Transport pary wodnej. Odwadniacze. Zasady gospodarki skroplinami. Przygotowanie wody uzupełniającej
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji pieców
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji chłodziarek i pomp ciepła
T-W-13Energooszczędne systemy oświetlenia budynków
T-W-7Racjonalne wykorzystanie energii w wentylacji i klimatyzacji
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Student zna zasady racjaonalej eksploatacji wybranego urządzenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U02Student umie wykonać projekt i ocenić pod względem energetycznym urządzenie, proces lub technologię oraz umie korzystać z charakterystyk energetycznych urządzenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi racjonalnego wykorzystania energii w budownictwie i przemyśle
C-2Zapoznanie studentów z metodami, technikami i sposobami racjonalnego wykorzystania energii w budownictwie i przemyśle
C-3Zapoznanie studentów ze wskaźnikami oceny efektywności energetycznej urządzeń i procesów w budownictwie i przemyśle
Treści programoweT-W-2Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna urządzeń
T-W-3Charakterystyki energetyczne urządzeń. Zasady kolejności uruchamiania i obciążania urządzeń energetycznych pracujących równolegle
T-W-12Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej
T-W-5Energia odpadowa i sposoby jej wykorzystania
T-W-6Racjonalne użytkowanie energii w budownictwie
T-W-15Ogólne zasady racjonalnego użytkowania energii
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji pieców
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii przy transporcie czynników roboczych. Straty cieplne i hydrauliczne. Transport pary wodnej. Odwadniacze. Zasady gospodarki skroplinami. Przygotowanie wody uzupełniającej
T-W-1Wprowadzenie. Działalność gospodarcza człowieka. Potrzeby energetyczne i materiałowe świata i Polski. Stan środowiska. Uwarunkowanie prawne UE i Polski. Audyting energetyczny
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji chłodziarek i pomp ciepła
T-W-13Energooszczędne systemy oświetlenia budynków
T-P-1Wykonanie dla zadanych założeń projektu oceniającego zużycie energii (materiału) w urządzeniu lub procesie technicznym stosowanym w budownictwie
T-W-14Substytucja materiałów
T-W-10Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji suszarek
T-W-4Pojęcia podstawowe dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej
T-W-7Racjonalne wykorzystanie energii w wentylacji i klimatyzacji
Metody nauczaniaM-3Projekt
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Projekt: Ocenie podlega: układ pracy tj. struktura, podział treści, kolejność rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór, wykorzystanie i cytowanie literatury cytowanie wzorów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zaliczenie projektu. Podstawowe błędy merytoryczne w metodyce i obliczeniach
3,0Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Rażące błędy językowe i stylistyczne. Brak poprawności cytowania literatury i wzorów. Struktura pracy wymagająca zmian
3,5Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Poprawny język. Liczne błędy stylistyczne lub duże braki w cytowaniu literatury i wzorów lub wymagająca drobnej korekty struktura pracy
4,0Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe. Błędy stylistyczne
4,5Zaliczenie projektu. Poprawna metodyka obliczeń. Drobne błędy obliczeniowe lub drobne błędy stylistyczne lub pojedyncze braki w cytowaniu literatury lub wzorów
5,0Zaliczenie projektu. Projekt wykonany bez zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K01Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów ze wskaźnikami oceny efektywności energetycznej urządzeń i procesów w budownictwie i przemyśle
Treści programoweT-W-6Racjonalne użytkowanie energii w budownictwie
T-W-1Wprowadzenie. Działalność gospodarcza człowieka. Potrzeby energetyczne i materiałowe świata i Polski. Stan środowiska. Uwarunkowanie prawne UE i Polski. Audyting energetyczny
T-W-15Ogólne zasady racjonalnego użytkowania energii
T-W-14Substytucja materiałów
T-W-13Energooszczędne systemy oświetlenia budynków
T-W-5Energia odpadowa i sposoby jej wykorzystania
T-W-7Racjonalne wykorzystanie energii w wentylacji i klimatyzacji
T-A-1Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów
T-W-11Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji pieców
T-W-10Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji suszarek
T-W-4Pojęcia podstawowe dotyczące energochłonności bezpośredniej i skumulowanej. Metody obliczeń energochłonności bezpośredniej i skumulowanej
T-W-12Racjonalne użytkowanie energii elektrycznej
T-W-8Racjonalne użytkowanie energii przy transporcie czynników roboczych. Straty cieplne i hydrauliczne. Transport pary wodnej. Odwadniacze. Zasady gospodarki skroplinami. Przygotowanie wody uzupełniającej
T-P-1Wykonanie dla zadanych założeń projektu oceniającego zużycie energii (materiału) w urządzeniu lub procesie technicznym stosowanym w budownictwie
T-W-3Charakterystyki energetyczne urządzeń. Zasady kolejności uruchamiania i obciążania urządzeń energetycznych pracujących równolegle
T-W-2Analiza energetyczna i egzergetyczna procesów cieplnych. Straty egzergii a efektywność energetyczna urządzeń
T-W-9Racjonalne użytkowanie energii przy eksploatacji chłodziarek i pomp ciepła
Metody nauczaniaM-3Projekt
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Projekt: Ocenie podlega: układ pracy tj. struktura, podział treści, kolejność rozdziałów, zawartość merytoryczna, styl, poprawność językowa, dobór, wykorzystanie i cytowanie literatury cytowanie wzorów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0