Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo i rekultywacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gleboznawstwo i rekultywacja
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP8 15 1,20,44zaliczenie
wykładyW8 15 0,80,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs Podstaw Nauk o Ziemi
W-2Podstawowe informacje na temat potrzeby ochrony środowiska z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z normami i standardami przy projektowaniu obiektów inżynierskich
C-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów5
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb2
T-P-3laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach2
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych2
T-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość2
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych2
15
wykłady
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb1
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów1
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu1
T-W-4Stateczność skarp i zboczy1
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów2
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.4
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia1
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb1
T-W-9Zasobność i żyzność gleb1
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach15
A-W-2Samodzielna praca studenta (analiza literatury)4
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zalczenia przedmiotu3
24
projekty
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów
M-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca: podsumowanie efektów uczenia się poprzez sprawdzian pisemny i i ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W02
potrafi czytać mapy geologiczne i geomorfologiczne
IS_1A_W02T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-2M-2S-1
IS_1A_??_W03
ma wiedze na temat parametrów wytrzymałościowych gruntu
C-1M-1, M-2S-1
IS_1A_??_W09
ma wiedzę na temat przepływu wody w gruncie, zmian struktury gruntu pod wpływem wody i temperatury
C-2M-2S-1
IS_1A_??_W20
Posiada wiedzę na temat wpływu działalności inzynierskiej na środowisko
C-2M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U05
Potrafi zaprojektować skarpy oraz uszczelnienia składowiska odpadów
C-2M-2S-1
IS_1A_??_U08
Potrafi korzystać zdostępnych nośników infrmacji przy projektowaniu obiektów inżynierskich
C-2M-2S-1
IS_1A_??_U11
Potrafi wybrać najlepsze i optymalne rozwiązania technologiczne przy projketowaniu obiektów inżynierskich
C-1M-1S-1
IS_1A_??_U22
ma wiedzę na temat rodzaju zagrożeń mogących pojawić sie podzas realizacji inwestycji oraz w czasie jej eksploatacji
C-2M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_K01
Potrafi nabierac ciagłych nowych doświadczeń oraz przekazywać innym konieczność ciągłej edukacji
C-1M-1S-1
IS_1A_??_K02
Rozumie skutki działalności inżynierskiej i ich woływ na środowisko
C-2M-1, M-2S-1
IS_1A_??_K06
Potrafi w praktyce wykorzystywać swój potencjał oraz działać efektywnie i ekonomicznie
C-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W02
potrafi czytać mapy geologiczne i geomorfologiczne
2,0
3,0potrafi na podstawie mapy geologicznej i geomorfologicznej ocenic rodzaj gleby
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
IS_1A_??_W03
ma wiedze na temat parametrów wytrzymałościowych gruntu
2,0
3,0zna podstawowe parametry gruntów
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
IS_1A_??_W09
ma wiedzę na temat przepływu wody w gruncie, zmian struktury gruntu pod wpływem wody i temperatury
2,0
3,0zna pojecia współczynnika filtracji, potrafi ocenic zmiane struktury gruntu
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
IS_1A_??_W20
Posiada wiedzę na temat wpływu działalności inzynierskiej na środowisko
2,0
3,0zna podstawowe wplywy obiektu na środowisko
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_U05
Potrafi zaprojektować skarpy oraz uszczelnienia składowiska odpadów
2,0
3,0potrafi zaprojektowac skarpę oraz uszczelnić ją w prostych warunkach geologicznych
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
IS_1A_??_U08
Potrafi korzystać zdostępnych nośników infrmacji przy projektowaniu obiektów inżynierskich
2,0
3,0potrafi posługiwać się normami przy projektowaniu obiektów inżynierskich
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
IS_1A_??_U11
Potrafi wybrać najlepsze i optymalne rozwiązania technologiczne przy projketowaniu obiektów inżynierskich
2,0
3,0potrafo wskazać rozwiazania technologiczne przy projektowaniu obiektów inżynierskich
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
IS_1A_??_U22
ma wiedzę na temat rodzaju zagrożeń mogących pojawić sie podzas realizacji inwestycji oraz w czasie jej eksploatacji
2,0
3,0potrafi przewidzieć najwazniejsze zagrożenia jakie mogą sie pojawić w czasie realizacji i eksploatacji obiektu
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_K01
Potrafi nabierac ciagłych nowych doświadczeń oraz przekazywać innym konieczność ciągłej edukacji
2,0
3,0potrafi na bieżąco śledzić przepisy prawne dotyczące obiektów inżynierskich
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
IS_1A_??_K02
Rozumie skutki działalności inżynierskiej i ich woływ na środowisko
2,0
3,0potrafi ocenić wpływ obiektu inżynierskiewgo na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_K06
Potrafi w praktyce wykorzystywać swój potencjał oraz działać efektywnie i ekonomicznie
2,0
3,0zna 65% materiału przedstawianego na zajęciach
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%

Literatura podstawowa

  1. Bohdan Zadroga, Krystyna Oleńczak-Neyman, Ochrona i Rekultywacja Pdłoża Gruntowego, Wydawnictwo Poliechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2001
  2. Lech Wysokiński, Zasady budowy składowisk, ITB, Warszawa, 2009
  3. Bednarek R., Prusinkiewicz Z., Geografia Gleb, PWN, Warszawa, 1997
  4. Jeż J., Gruntozanwstwo budowlane, Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Stanisław Pisarczyk, Mechanika Gruntów, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1992
  2. Dobrzański B., Zawadzki S., Gleboznawstwo. Podręcznik dla studentów Akademii Rorlniczych, SGGW, Warszawa, 1996

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rekultywacja składowisk odpadów5
T-P-2Makroskopowe rozpoznawanie gleb2
T-P-3laboratoryjne badanie współczynnika filtracji w glebach2
T-P-4Rozpoznawanie podstawowych rodzajów gleb na podstawie map geologicznych2
T-P-5Własności fizyczne gleb - wilgotność, plastyczność, spoistość2
T-P-6Wyznaczanie współczynnika filtracji za pomocą wzorów empirycznych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i formy degrqadacji gleb1
T-W-2Ochrona gleb i rekultywacja gruntów1
T-W-3Rekultywacja gleb i gruntów zanieczyszczonych związkami ropopochodnymi - metody exsitu, insitu1
T-W-4Stateczność skarp i zboczy1
T-W-5Zasady budowy składowisk odpadów2
T-W-6Powstawanie gleb i czynniki glebotwórcze.4
T-W-7Morfologia gleb - podstawowe pojęcia, poziomy genetyczne i ich oznaczenia1
T-W-8Własności fizyczne i chemiczne gleb1
T-W-9Zasobność i żyzność gleb1
T-W-10Regulacje prawne w ochronie gleb (ustawy, rozporządenia)2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach15
A-W-2Samodzielna praca studenta (analiza literatury)4
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zalczenia przedmiotu3
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W02potrafi czytać mapy geologiczne i geomorfologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W02Ma podstawową wiedzę z zakresu geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczącą w szczególności zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi na podstawie mapy geologicznej i geomorfologicznej ocenic rodzaj gleby
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W03ma wiedze na temat parametrów wytrzymałościowych gruntu
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z normami i standardami przy projektowaniu obiektów inżynierskich
Metody nauczaniaM-1metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów
M-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawowe parametry gruntów
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W09ma wiedzę na temat przepływu wody w gruncie, zmian struktury gruntu pod wpływem wody i temperatury
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna pojecia współczynnika filtracji, potrafi ocenic zmiane struktury gruntu
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W20Posiada wiedzę na temat wpływu działalności inzynierskiej na środowisko
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca: podsumowanie efektów uczenia się poprzez sprawdzian pisemny i i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawowe wplywy obiektu na środowisko
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U05Potrafi zaprojektować skarpy oraz uszczelnienia składowiska odpadów
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi zaprojektowac skarpę oraz uszczelnić ją w prostych warunkach geologicznych
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U08Potrafi korzystać zdostępnych nośników infrmacji przy projektowaniu obiektów inżynierskich
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi posługiwać się normami przy projektowaniu obiektów inżynierskich
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U11Potrafi wybrać najlepsze i optymalne rozwiązania technologiczne przy projketowaniu obiektów inżynierskich
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z normami i standardami przy projektowaniu obiektów inżynierskich
Metody nauczaniaM-1metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafo wskazać rozwiazania technologiczne przy projektowaniu obiektów inżynierskich
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U22ma wiedzę na temat rodzaju zagrożeń mogących pojawić sie podzas realizacji inwestycji oraz w czasie jej eksploatacji
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Metody nauczaniaM-1metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca: podsumowanie efektów uczenia się poprzez sprawdzian pisemny i i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi przewidzieć najwazniejsze zagrożenia jakie mogą sie pojawić w czasie realizacji i eksploatacji obiektu
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K01Potrafi nabierac ciagłych nowych doświadczeń oraz przekazywać innym konieczność ciągłej edukacji
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z normami i standardami przy projektowaniu obiektów inżynierskich
Metody nauczaniaM-1metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi na bieżąco śledzić przepisy prawne dotyczące obiektów inżynierskich
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K02Rozumie skutki działalności inżynierskiej i ich woływ na środowisko
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Metody nauczaniaM-1metody podające : wykład informacyjny oraz wyjaśnianie zagadnień i problemów
M-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi ocenić wpływ obiektu inżynierskiewgo na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K06Potrafi w praktyce wykorzystywać swój potencjał oraz działać efektywnie i ekonomicznie
Cel przedmiotuC-2umiejetność prawidłowej oceny wybranych sposobów realizacji zagadnień inżynierskich
Metody nauczaniaM-2metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: metoda formująca: cząstkowe sprawdzanie osiągnięć studenta w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna 65% materiału przedstawianego na zajęciach
3,570%
4,075%
4,580%
5,085%