Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie

Sylabus przedmiotu Urządzenia do uzdatniania wody:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia do uzdatniania wody
Specjalność Wodociągi i Kanalizacja
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Aniszewski <Andrzej.Aniszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 45 3,40,44zaliczenie
wykładyW6 30 1,60,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Technologii Wody i Ścieków
W-2Ukończony kurs z Mechaniki Płynów i Hydrauliki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Szczegółowe rozumienie standardowych metod i procesów uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych
C-2Szczegółowa umiejętność projektowania potrzebnych urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do kompleksowych złożonych schematów technologicznych stacji uzdatniania wód

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projektowanie kompleksowych złożonych schematów (urządzeń) stacji uzdatniania wód powierzchniowych oraz gruntowych45
45
wykłady
T-W-1Rozszerzona analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania)2
T-W-2Szczegółowa analiza schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych4
T-W-3Szczgółowe omówienie procesów napowietrzania /utleniania w odniesieniu do wód powierzchniowych i gruntowych (stosowane urządzenia dla tych procesów)2
T-W-4Szczegółowe omówienie procesów (rodzajów) koagulacji wody (szczegółowe omówienie rodzajów urządzeń wraz z wyborem optymalnych reagentów - koagulanów i flokulantów - polielektrolitów)3
T-W-5Omówienie procesów sedymentacji/flotacji wody (rodzaje stosowanych osadników oraz komór flotacji)3
T-W-6Szczegółowe omówienie procesów (rodzajów) filtracji wody (rodzaje, zasady działania oraz obliczenia stosowanych filtrów)4
T-W-7Szczegółowe omówienie procesów do odżelaziania i odmanganiania wody (rodzaje stosowanych filtrów do odżelaziania i odmanganiania wraz z zasadami ich działania i obliczania)4
T-W-8Szczgółowe omówienie procesów dezynfekcji wód wraz z dezynfekcją końcową (rodzaje stosowanych urządzeń do dezynfekcji wody oraz omówienie rodzajów stosowanych dezynfektantów)4
T-W-9Umiejętność projektowania urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do standardowych procesów uzdatniania wód oraz projektowania urządzeń i instalacji w odniesieniu do gospodarki osadami powstającymi przy uzdatnianiu wód2
T-W-10Zasady posadawiania projektowanych urządzeń stacji uzdatniania wraz z ich automatyzacją i eksploatacją (zasady projektowania stref ochronnych dla stacji uzdatniania)2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w konsultacjach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego52
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu30
A-P-4Zaliczenie projektu5
102
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe6
A-W-4Przygotowanie do egzaminu7
A-W-5Udział w egzaminie1
48

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (test) z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W15
Student definiuje, dobiera proste schematy stacji uzdatniania wody. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania tych stacji
IS_1A_W15T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-P-1, T-W-10, T-W-9, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_??_W22
Student zna i rozumie zagadnienia związane z podstawowymi urządzenia do uzdatniania wody
IS_1A_W22T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-2T-P-1, T-W-2, T-W-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U05
Student posiada zdolność nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Wykonuje podstawowe i kompletne stacje uzdatniania wód
IS_1A_U05T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-2T-P-1, T-W-9M-2S-2
IS_1A_??_U18
Student planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy stacji uzdatniania w rzeczywistych terenach
IS_1A_U18T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-1, T-P-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-W-6M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_K01
Student jest świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się
IS_1A_K01T1A_K01C-1, C-2T-P-1, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1
IS_1A_??_K04
Student potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane ze stacjami uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej
IS_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-2, C-1T-P-1, T-W-10, T-W-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W15
Student definiuje, dobiera proste schematy stacji uzdatniania wody. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania tych stacji
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi szczegółowych procesów uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej w tym także w aspekcie rozwiązań technologicznych i projektowych
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W22
Student zna i rozumie zagadnienia związane z podstawowymi urządzenia do uzdatniania wody
2,0
3,0Student jedynie poprawnie wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną a także jedynie podstawową wiedzę w zakresie działań projektowych odnośnie urządzeń do uzdatniania wód (z dostatecznym zrozumieniem przedstawionych powyżej aspektów)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_U05
Student posiada zdolność nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Wykonuje podstawowe i kompletne stacje uzdatniania wód
2,0
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania (urzadzenia) inżynierskie zwiazane z projektowaniem stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U18
Student planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy stacji uzdatniania w rzeczywistych terenach
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować proste schematy (urządzenia) stacji uzdatniania wody a także potrafi dokonać jedynie ogólnego porównania do prostych schematów (urządzeń) istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_K01
Student jest świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się
2,0
3,0Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_K04
Student potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane ze stacjami uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej
2,0
3,0Student ma jedynie dostateczną świadomość zarówno odnośnie własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień dotyczących uzdatniania wód jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. Adamski, Modelowanie systemów oczyszczania wód (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa, 2002
  2. A. L. Kowal, M. Świderska - Bróż, Oczyszczanie wody (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa - Wrocław, 2009
  3. L. Magrel, Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków. Urządzenia, procesy, metody (wybrane rozdziały), Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok, 2000
  4. J. Nawrocki, S. Biłozor, Uzdatnianie wody. Procesy chemiczne i biologiczne (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa - Poznań, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Wabag/Handbuch, Uzdatnianie wody. Poradnik (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza Projprzem - EKO, Bydgoszcz, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projektowanie kompleksowych złożonych schematów (urządzeń) stacji uzdatniania wód powierzchniowych oraz gruntowych45
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozszerzona analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania)2
T-W-2Szczegółowa analiza schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych4
T-W-3Szczgółowe omówienie procesów napowietrzania /utleniania w odniesieniu do wód powierzchniowych i gruntowych (stosowane urządzenia dla tych procesów)2
T-W-4Szczegółowe omówienie procesów (rodzajów) koagulacji wody (szczegółowe omówienie rodzajów urządzeń wraz z wyborem optymalnych reagentów - koagulanów i flokulantów - polielektrolitów)3
T-W-5Omówienie procesów sedymentacji/flotacji wody (rodzaje stosowanych osadników oraz komór flotacji)3
T-W-6Szczegółowe omówienie procesów (rodzajów) filtracji wody (rodzaje, zasady działania oraz obliczenia stosowanych filtrów)4
T-W-7Szczegółowe omówienie procesów do odżelaziania i odmanganiania wody (rodzaje stosowanych filtrów do odżelaziania i odmanganiania wraz z zasadami ich działania i obliczania)4
T-W-8Szczgółowe omówienie procesów dezynfekcji wód wraz z dezynfekcją końcową (rodzaje stosowanych urządzeń do dezynfekcji wody oraz omówienie rodzajów stosowanych dezynfektantów)4
T-W-9Umiejętność projektowania urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do standardowych procesów uzdatniania wód oraz projektowania urządzeń i instalacji w odniesieniu do gospodarki osadami powstającymi przy uzdatnianiu wód2
T-W-10Zasady posadawiania projektowanych urządzeń stacji uzdatniania wraz z ich automatyzacją i eksploatacją (zasady projektowania stref ochronnych dla stacji uzdatniania)2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w konsultacjach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego52
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu30
A-P-4Zaliczenie projektu5
102
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe6
A-W-4Przygotowanie do egzaminu7
A-W-5Udział w egzaminie1
48
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W15Student definiuje, dobiera proste schematy stacji uzdatniania wody. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania tych stacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W15Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Szczegółowe rozumienie standardowych metod i procesów uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych
Treści programoweT-P-1Projektowanie kompleksowych złożonych schematów (urządzeń) stacji uzdatniania wód powierzchniowych oraz gruntowych
T-W-10Zasady posadawiania projektowanych urządzeń stacji uzdatniania wraz z ich automatyzacją i eksploatacją (zasady projektowania stref ochronnych dla stacji uzdatniania)
T-W-9Umiejętność projektowania urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do standardowych procesów uzdatniania wód oraz projektowania urządzeń i instalacji w odniesieniu do gospodarki osadami powstającymi przy uzdatnianiu wód
T-W-2Szczegółowa analiza schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych
T-W-1Rozszerzona analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (test) z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi szczegółowych procesów uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej w tym także w aspekcie rozwiązań technologicznych i projektowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W22Student zna i rozumie zagadnienia związane z podstawowymi urządzenia do uzdatniania wody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W22Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-2Szczegółowa umiejętność projektowania potrzebnych urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do kompleksowych złożonych schematów technologicznych stacji uzdatniania wód
Treści programoweT-P-1Projektowanie kompleksowych złożonych schematów (urządzeń) stacji uzdatniania wód powierzchniowych oraz gruntowych
T-W-2Szczegółowa analiza schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych
T-W-1Rozszerzona analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania)
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie poprawnie wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną a także jedynie podstawową wiedzę w zakresie działań projektowych odnośnie urządzeń do uzdatniania wód (z dostatecznym zrozumieniem przedstawionych powyżej aspektów)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U05Student posiada zdolność nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Wykonuje podstawowe i kompletne stacje uzdatniania wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Szczegółowa umiejętność projektowania potrzebnych urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do kompleksowych złożonych schematów technologicznych stacji uzdatniania wód
Treści programoweT-P-1Projektowanie kompleksowych złożonych schematów (urządzeń) stacji uzdatniania wód powierzchniowych oraz gruntowych
T-W-9Umiejętność projektowania urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do standardowych procesów uzdatniania wód oraz projektowania urządzeń i instalacji w odniesieniu do gospodarki osadami powstającymi przy uzdatnianiu wód
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania (urzadzenia) inżynierskie zwiazane z projektowaniem stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U18Student planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy stacji uzdatniania w rzeczywistych terenach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U18Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Szczegółowa umiejętność projektowania potrzebnych urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do kompleksowych złożonych schematów technologicznych stacji uzdatniania wód
C-1Szczegółowe rozumienie standardowych metod i procesów uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych
Treści programoweT-W-5Omówienie procesów sedymentacji/flotacji wody (rodzaje stosowanych osadników oraz komór flotacji)
T-W-3Szczgółowe omówienie procesów napowietrzania /utleniania w odniesieniu do wód powierzchniowych i gruntowych (stosowane urządzenia dla tych procesów)
T-W-9Umiejętność projektowania urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do standardowych procesów uzdatniania wód oraz projektowania urządzeń i instalacji w odniesieniu do gospodarki osadami powstającymi przy uzdatnianiu wód
T-W-7Szczegółowe omówienie procesów do odżelaziania i odmanganiania wody (rodzaje stosowanych filtrów do odżelaziania i odmanganiania wraz z zasadami ich działania i obliczania)
T-W-1Rozszerzona analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania)
T-P-1Projektowanie kompleksowych złożonych schematów (urządzeń) stacji uzdatniania wód powierzchniowych oraz gruntowych
T-W-2Szczegółowa analiza schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych
T-W-4Szczegółowe omówienie procesów (rodzajów) koagulacji wody (szczegółowe omówienie rodzajów urządzeń wraz z wyborem optymalnych reagentów - koagulanów i flokulantów - polielektrolitów)
T-W-8Szczgółowe omówienie procesów dezynfekcji wód wraz z dezynfekcją końcową (rodzaje stosowanych urządzeń do dezynfekcji wody oraz omówienie rodzajów stosowanych dezynfektantów)
T-W-10Zasady posadawiania projektowanych urządzeń stacji uzdatniania wraz z ich automatyzacją i eksploatacją (zasady projektowania stref ochronnych dla stacji uzdatniania)
T-W-6Szczegółowe omówienie procesów (rodzajów) filtracji wody (rodzaje, zasady działania oraz obliczenia stosowanych filtrów)
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (test) z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować proste schematy (urządzenia) stacji uzdatniania wody a także potrafi dokonać jedynie ogólnego porównania do prostych schematów (urządzeń) istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K01Student jest świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Szczegółowe rozumienie standardowych metod i procesów uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych
C-2Szczegółowa umiejętność projektowania potrzebnych urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do kompleksowych złożonych schematów technologicznych stacji uzdatniania wód
Treści programoweT-P-1Projektowanie kompleksowych złożonych schematów (urządzeń) stacji uzdatniania wód powierzchniowych oraz gruntowych
T-W-2Szczegółowa analiza schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych
T-W-1Rozszerzona analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (test) z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K04Student potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane ze stacjami uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Szczegółowa umiejętność projektowania potrzebnych urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do kompleksowych złożonych schematów technologicznych stacji uzdatniania wód
C-1Szczegółowe rozumienie standardowych metod i procesów uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych
Treści programoweT-P-1Projektowanie kompleksowych złożonych schematów (urządzeń) stacji uzdatniania wód powierzchniowych oraz gruntowych
T-W-10Zasady posadawiania projektowanych urządzeń stacji uzdatniania wraz z ich automatyzacją i eksploatacją (zasady projektowania stref ochronnych dla stacji uzdatniania)
T-W-1Rozszerzona analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma jedynie dostateczną świadomość zarówno odnośnie własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień dotyczących uzdatniania wód jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0