Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie

Sylabus przedmiotu Hydrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,50,62zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana umiejętność logicznego myślenia, przynajmniej w elementarnym zakresie
W-2Wymagana wiedza z matematyki
W-3Wymagana wiedza z fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
C-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
C-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody i przyrządy pomiarowe z zakresu hydrometeorologii, informacja meteorologiczna3
T-L-2Metody i przyrządy pomiarowe z zakresu hydrologii wód powierzchniowych, informacja hydrologiczna5
T-L-3Sprawdzian wiedzy z zakresu metod i przyrządów pomiarowych1
T-L-4Wyznaczanie współczynnika odplywu dla dorzecza3
T-L-5Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów2
T-L-6Zaliczenie wykonanych operatów1
15
wykłady
T-W-1Zakres i podział hydrologii, pojęcia wstępne2
T-W-2Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów2
T-W-3Charakterystyki opadów cieklych2
T-W-4Charakterystyki opadów stałych1
T-W-5Parowanie i transpiracja2
T-W-6Rodzaje retencji, metody wyznaczania retencji podziemnej2
T-W-7Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu2
T-W-8Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów3
T-W-9Podstawowe pojęcia statystyczne używane w hydrologii2
T-W-10Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych3
T-W-11Testowanie hipotez zgodności rozkladu, przedziały ufności krzywych prawdopodobieństwa1
T-W-12Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania2
T-W-13Formy denne, ich związki z warunkami przepływu1
T-W-14Metody określania przepływów charakterystycznych4
T-W-15Test sprawdzający wiedzę1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianu wiedzy z zakresu metod i przyrządów pomiarowych14
A-L-3Wykonanie operatu hydrologicznego - współczynnik odpływu8
A-L-4Wykonanie operatu hydrologicznego - krzywa związku wodowskazów8
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu30
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczeniowego10
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium z metod i przyrządów pomiarowych
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładanego materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_null_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii
IS_1A_W18, IS_1A_W13, IS_1A_W22T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2, C-3T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-W-14, T-W-1, T-W-13, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-12, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-11, T-W-6, T-L-2, T-W-15M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_null_U01
Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii
IS_1A_U05T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-2T-L-5, T-L-4, T-L-6M-3S-2
IS_1A_null_U02
Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U04T1A_U08InzA_U01C-3, C-2T-L-6, T-L-5, T-L-4M-3S-2
IS_1A_null_U03
Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii
IS_1A_U13T1A_U03C-3, C-2T-L-4, T-L-6, T-L-5M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_null_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne
IS_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1T-W-15, T-W-7, T-W-12, T-W-13, T-W-2, T-W-5M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_null_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu dostatecznym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie po ustalonym terminie
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu dość dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu ponad dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu bardzo dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność i wykazując inicjatywę badawczą

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_null_U01
Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii
2,0Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu hydrologii
3,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym
4,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dobrym
4,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym
5,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym
IS_1A_null_U02
Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
2,0Nie potrafi planować ani przeprowadzać symulacji komputerowych z zakresu hydrologii
3,0Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym; potrafi interpretować wyniki i wyciągać wnioski w ograniczonym zakresie
4,0Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski
4,5Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą
5,0Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą w wysokim stopniu
IS_1A_null_U03
Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii
2,0Nie potrafi sporządzić dokumentacji hydrologicznej
3,0Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dostateczne
3,5Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dość dobre
4,0Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dobre
4,5Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania dobre
5,0Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania bardzo dobre

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_null_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne
2,0Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej ani jej wpływu na procesy hydrologiczne
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dość dobrym
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dobrym
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu ponad dobrym
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
  2. Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Brzeziński J., Ozga-Zielińska M., Hydrologia stosowana, PWN, Warszawa, 1997
  2. Eagleson P.S., Hydrologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 1978
  3. Kaczmarek Z., Metody statystyczne w hydrologii i meteorologii, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1970
  4. Bajkiewicz-Grabowska E. i in., Hydrometria, PWN, Warszawa, 1993

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody i przyrządy pomiarowe z zakresu hydrometeorologii, informacja meteorologiczna3
T-L-2Metody i przyrządy pomiarowe z zakresu hydrologii wód powierzchniowych, informacja hydrologiczna5
T-L-3Sprawdzian wiedzy z zakresu metod i przyrządów pomiarowych1
T-L-4Wyznaczanie współczynnika odplywu dla dorzecza3
T-L-5Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów2
T-L-6Zaliczenie wykonanych operatów1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i podział hydrologii, pojęcia wstępne2
T-W-2Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów2
T-W-3Charakterystyki opadów cieklych2
T-W-4Charakterystyki opadów stałych1
T-W-5Parowanie i transpiracja2
T-W-6Rodzaje retencji, metody wyznaczania retencji podziemnej2
T-W-7Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu2
T-W-8Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów3
T-W-9Podstawowe pojęcia statystyczne używane w hydrologii2
T-W-10Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych3
T-W-11Testowanie hipotez zgodności rozkladu, przedziały ufności krzywych prawdopodobieństwa1
T-W-12Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania2
T-W-13Formy denne, ich związki z warunkami przepływu1
T-W-14Metody określania przepływów charakterystycznych4
T-W-15Test sprawdzający wiedzę1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianu wiedzy z zakresu metod i przyrządów pomiarowych14
A-L-3Wykonanie operatu hydrologicznego - współczynnik odpływu8
A-L-4Wykonanie operatu hydrologicznego - krzywa związku wodowskazów8
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu30
A-W-3Udział w konsultacjach5
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczeniowego10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_null_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W18Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii środowiska,
IS_1A_W13Ma szczegółową wiedzę z zakresu nauki o Ziemi, w tym wpływu warunków geologicznych na kształtowanie środowiska naturalnego, procesów hydrologicznych oraz genezy i wykorzystania wód podziemnych i powierzchniowych
IS_1A_W22Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
C-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
C-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
Treści programoweT-W-9Podstawowe pojęcia statystyczne używane w hydrologii
T-W-10Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych
T-L-1Metody i przyrządy pomiarowe z zakresu hydrometeorologii, informacja meteorologiczna
T-W-14Metody określania przepływów charakterystycznych
T-W-1Zakres i podział hydrologii, pojęcia wstępne
T-W-13Formy denne, ich związki z warunkami przepływu
T-W-2Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów
T-W-8Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów
T-W-3Charakterystyki opadów cieklych
T-W-12Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania
T-W-5Parowanie i transpiracja
T-W-7Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu
T-W-4Charakterystyki opadów stałych
T-W-11Testowanie hipotez zgodności rozkladu, przedziały ufności krzywych prawdopodobieństwa
T-W-6Rodzaje retencji, metody wyznaczania retencji podziemnej
T-L-2Metody i przyrządy pomiarowe z zakresu hydrologii wód powierzchniowych, informacja hydrologiczna
T-W-15Test sprawdzający wiedzę
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
S-1Ocena formująca: Kolokwium z metod i przyrządów pomiarowych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu dostatecznym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie po ustalonym terminie
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu dość dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu ponad dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; posiada znajomość metod i przyrządów pomiarowych w stopniu bardzo dobrym; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność i wykazując inicjatywę badawczą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_null_U01Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
C-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
Treści programoweT-L-5Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów
T-L-4Wyznaczanie współczynnika odplywu dla dorzecza
T-L-6Zaliczenie wykonanych operatów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu hydrologii
3,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym
4,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dobrym
4,5Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym
5,0Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_null_U02Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
C-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
Treści programoweT-L-6Zaliczenie wykonanych operatów
T-L-5Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów
T-L-4Wyznaczanie współczynnika odplywu dla dorzecza
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi planować ani przeprowadzać symulacji komputerowych z zakresu hydrologii
3,0Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym; potrafi interpretować wyniki i wyciągać wnioski w ograniczonym zakresie
4,0Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski
4,5Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą
5,0Potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym; potrafi samodzielnie interpretować wyniki i wyciągać wnioski, wykazuje inwencję badawczą w wysokim stopniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_null_U03Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U13Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
C-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
Treści programoweT-L-4Wyznaczanie współczynnika odplywu dla dorzecza
T-L-6Zaliczenie wykonanych operatów
T-L-5Wyznaczanie krzywej związku wodowskazów
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi sporządzić dokumentacji hydrologicznej
3,0Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dostateczne
3,5Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dość dobre
4,0Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w podstawowym zakresie, jakość merytoryczna i staranność wykonania dobre
4,5Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania dobre
5,0Potrafi sporządzić dokumentację hydrologiczną w zakresie wykraczającym poza wymagania podstawowe, jakość merytoryczna i staranność wykonania bardzo dobre
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_null_K01Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
Treści programoweT-W-15Test sprawdzający wiedzę
T-W-7Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu
T-W-12Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania
T-W-13Formy denne, ich związki z warunkami przepływu
T-W-2Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów
T-W-5Parowanie i transpiracja
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z wykładanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej ani jej wpływu na procesy hydrologiczne
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dość dobrym
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu dobrym
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu ponad dobrym
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na procesy hydrologiczne w stopniu bardzo dobrym