Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
Sylabus przedmiotu Oczyszczanie ścieków przemysłowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oczyszczanie ścieków przemysłowych | ||
Specjalność | Wodociągi i kanalizacja | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Janus <Magdalena.Janus@zut.edu.pl>, Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość technologii oczyszczania ścieków w zakresie objętym studiami I stopnia na kierunku Inżynieria Środowiska lub kierunku pokrewnym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zebranie i przekazanie studentom informacji dotyczących jakości i ilości scieków z wybranych gałęzi przemysłu. Omówienie wybranych operacji jednostkowych i technologii stosowanych do oczyszczania ścieków przemysłowych. Scharakteryzowananie wybranych technologii pod kątem ich skuteczności w usuwaniu specyficznych zanieczyszczeń ścieków. |
C-2 | Przedstawienie zasad rozwoju zrównoważonego. Omówienie wpływu substancji szkodliwych na środowisko wodne. Wskazanie źródeł regulacji prawnych dotyczących jakości ścieków przemysłowych, ich oczyszczania oraz odprowadzania. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności formułowania załozeń dotyczących eksperymentów, przygotowania stanowisk badawczych do realizacji podstawowych badań określających efektywność wybranych operacji jednostkowych w procesie oczyszczania ścieków przemysłowych, wykorzystywania metod analitycznych, wykonywania pomiarów i badan oraz interpretacji wyników i wyciagania wniosków. Ukształtownie poczucia odpowiedzialności za rzetelnosci uzyskiwanych, w pracy zespołowej, wyników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady bezpiecznej i efektywnej pracy w laboratorium. Zapoznanie się ze stanowiskami do realizacji poszczególnych cwiczeń. | 3 |
T-L-2 | Wykorzystanie standardowych uniwersalnych fotometrów (testy kuwetowe i reagentowe) do szybkich analiz jakości ścieków surowych i oczyszczonych. | 3 |
T-L-3 | Analiza zawartości substancji biogennych w sciekach przemysłowych z określeniem możliwości ich oczyszczania metodami biologicznymi. | 3 |
T-L-4 | Usuwanie wybranych zanieczyszczeń w procesie wymiany jonowej. | 6 |
T-L-5 | Grawitacyjne odzielanie zawiesin flokulujących. | 6 |
T-L-6 | Flotacyjna separacja zanieczyszczeń ścieków. | 3 |
T-L-7 | Fotokatalityczne usuwanie zanieczyszczeń organicznych ze ścieków przemysłowych. | 3 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Gospodarka wodno-ściekowa w głównych gałęziach przemysłu – zasady, bilans wodno-ściekowy. | 2 |
T-W-2 | Ilość, jakość i oczyszczanie ścieków w wybranych gałęziach przemysłu. Rozwój zrównoważony. | 2 |
T-W-3 | Wpływ gospodarki wodno-ściekowej w zakładach przemysłowych na funkcjonowanie biologicznych oczyszczalni ścieków. | 2 |
T-W-4 | Prawne uwarunkowania oczyszczania i odprowadzania ścieków przemysłowych – wymagania i dokumentacja formalna. | 1 |
T-W-5 | Substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego. Recykling i zamykanie obiegów wodno-ściekowych. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 27 |
A-L-2 | Przygotowanie się do poszczególnych tematów zajeć laboratoryjnych. | 12 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z badań w oparciu o wyniki uzyskane w trakcie zajęć laboratoryjnych. | 9 |
A-L-4 | Konsultacje/zaliczenie | 3 |
51 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Studiowanie zagadnień przedstawianych na wykładach/Przygotowanie się do zaliczenia | 25 |
A-W-3 | Konsultacje/zaliczenie | 5 |
39 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. Wykład konwersatoryjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału wykładowego. Arkusz zaliczeniowy ma głównie formę testową z kilkoma pytaniami otwartymi. W przypadku nieosiągniecia wymaganego minimum możliwość ustnego wyjaśnienia zagadnień wybranych z arkusza zaliczeniowego. |
S-2 | Ocena formująca: Bieżąca, w formie pisemnej, ocena opanowania wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonania poszczególnych ćwiczen laboratoryjnych. Ocena poprawności sprawozdań z poszczególnych, wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_W01 Student potrafi wymienić i scharakteryzować operacje jednostkowe stosowane w układach technologicznych ścieków przemysłowych, potrafi, w oparciu o skład ścieków wskazać możliwe konfiguracje systemu technologicznego ich oczyszczania. Student potrafi objaśnić skuteczność rozwiązania technicznego oczyszczania ścieków przemysłowych pod kątem mozliwości spełnienia wymagań prawnych dotyczących jakości ścieków oczyszczonych. | IS_2A_W03, IS_2A_W04, IS_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_U01 Student potrafi poprawnie wykorzystać stanowisko do wykonania eksperymentu laboratoryjnego przygotowanego do zebrania wyników mających na celu rozwiązanie problemu badawczego. Potrafi przeanalizować dobór i zasady stosowanych metod analitycznych oraz poprawnie je wykonać. Potrafi opracować uzyskane wyniki, wyciągnąć wnioski i wykorzystywać uzyskane wyniki do określania parametrów technologicznych urządzeń w układach oczyszczania ścieków przemysłowych. | IS_2A_U09, IS_2A_U10 | T2A_U08, T2A_U09 | InzA2_U01, InzA2_U02 | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_null_K01 Student ma zdolnośc do pracy w zespole z podziałem ról. Przyjmując rolę członka zespołu lub odpowiedzialnego za opracowanaie wyników odpowiada za rzetelność uzyskiwanych wyników. Student jest świadomy relacji pomiędzy działalnością inżynierską a jej pozatechnicznymi aspektami i wpływem na środowisko. Ma swiadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student jest zorientowany w zasadach z zrównoważonego rozwoju i otwary na ich stosowanie. | IS_2A_K02, IS_2A_K03, IS_2A_K04 | T2A_K02, T2A_K03 | InzA2_K01 | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-L-3, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_W01 Student potrafi wymienić i scharakteryzować operacje jednostkowe stosowane w układach technologicznych ścieków przemysłowych, potrafi, w oparciu o skład ścieków wskazać możliwe konfiguracje systemu technologicznego ich oczyszczania. Student potrafi objaśnić skuteczność rozwiązania technicznego oczyszczania ścieków przemysłowych pod kątem mozliwości spełnienia wymagań prawnych dotyczących jakości ścieków oczyszczonych. | 2,0 | Nie spełnia któregoś z wymogów określonych dla oceny dostatecznej. |
3,0 | Przystępuje do pisemnego zaliczenia materiału po zakończeniu cyklu wykładów. Arkusz zaliczeniowy zawiera do dwudziestu pytań, w większości testowych oraz obliczeniowych i otwartych z podaną punktacją. Udzielając odpowiedzi w arkuszu zaliczeniowym, zawierającym przekrojowo zagadnienia stanowiące reprezentatywną próbkę materiału wykładowego, uzyskuje co najmniej 40% punktów (z możliwością korzystania z wszelkich drukowanych/pisanych materiałów pomocniczych). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_U01 Student potrafi poprawnie wykorzystać stanowisko do wykonania eksperymentu laboratoryjnego przygotowanego do zebrania wyników mających na celu rozwiązanie problemu badawczego. Potrafi przeanalizować dobór i zasady stosowanych metod analitycznych oraz poprawnie je wykonać. Potrafi opracować uzyskane wyniki, wyciągnąć wnioski i wykorzystywać uzyskane wyniki do określania parametrów technologicznych urządzeń w układach oczyszczania ścieków przemysłowych. | 2,0 | Nie spełnia któregoś z wymogów określonych dla oceny dostatecznej. |
3,0 | Student wykonuje wszystkie przewidziane planem zajęć ćwiczenia laboratoryjne. Na bieżących sprawdzianach wykazuje się minimum wiedzy potrzebnej do wykonania poszczególnych ćwiczeń (uzyskuje co najmniej 50% w każdym z krótkich sprawdzianów wiedzy przed wykonaniem poszczególnych ćwiczeń). Wykonuje terminowo co najmniej jedno sprawozdanie z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych zawierających poprawnie wykonane obliczenia i własne wnioski. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_null_K01 Student ma zdolnośc do pracy w zespole z podziałem ról. Przyjmując rolę członka zespołu lub odpowiedzialnego za opracowanaie wyników odpowiada za rzetelność uzyskiwanych wyników. Student jest świadomy relacji pomiędzy działalnością inżynierską a jej pozatechnicznymi aspektami i wpływem na środowisko. Ma swiadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student jest zorientowany w zasadach z zrównoważonego rozwoju i otwary na ich stosowanie. | 2,0 | Nie spełnia któregoś z wymogów określonych dla oceny dostatecznej. |
3,0 | Przystępuje do pisemnego zaliczenia materiału po zakończeniu cyklu wykładów. Arkusz zaliczeniowy zawiera do dwudziestu pytań, w większości testowych oraz obliczeniowych i otwartych z podaną punktacją. Udzielając odpowiedzi w arkuszu zaliczeniowym, zawierającym przekrojowo zagadnienia stanowiące reprezentatywną próbkę materiału wykładowego, uzyskuje co najmniej 40% punktów (z możliwością korzystania z wszelkich drukowanych/pisanych materiałów pomocniczych). Student wykonuje wszystkie przewidziane planem zajęć ćwiczenia laboratoryjne. Na bieżących sprawdzianach wykazuje się minimum wiedzy potrzebnej do wykonania poszczególnych ćwiczeń (uzyskuje co najmniej 50% w każdym z krótkich sprawdzianów wiedzy przed wykonaniem poszczególnych ćwiczeń). Wykonuje terminowo co najmniej jedno sprawozdanie z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych zawierających poprawnie wykonane obliczenia i własne wnioski. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bartkiewicz B., Oczyszczanie ścieków przemysłowych, PWN, Warszawa, 2006
- Anielak A. M., Chemiczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków, PWN, Warszawa, 2000
- Mazur J., Bieżące materiały wykorzystane w trakcie wykładów, Szczecin, 2012, Materiały zamieszczane, na bieżąco, w formie pliku pdf w publicznie dostępnym folderze sieciowym na serwerze ZUT
- Mazur J., Materiały pomocnicze do ćwiczeń laboratoryjnych. Instrukcje wykonania poszczególnych ćwiczeń., Szczecin, 2012, Materiały zamieszczane, na bieżąco, w formie pliku pdf w publicznie dostępnym folderze sieciowym na serwerze ZUT
Literatura dodatkowa
- Ruffer H., Rosenwinkel K., Oczyszczanie ścieków przemysłowych, Oficyna Wydawnicza Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 1998