Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Perspektywiczne technologie energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Perspektywiczne technologie energetyczne
Specjalność Alternatywne żródła energii w budownictwie
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 18 1,00,34zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,00,33zaliczenie
laboratoriaL3 9 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotów: Termodynamika techniczna, Wymiana Ciepła, Paliwa i technologie spalania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami konwersji energii, które mogą mieć znaczenie w bilansie energetycznym kraju w przyszłości.
C-2Zapoznanie studentów z potencjalnymi źródłami energii, obecnie nieeksploatowanymi lub mającymi niewielkie znacznie dla bilansu energetycznego.
C-3Ukształtowanie umiejętności obliczania i szacowania efektywności pracy perspektywnicznych technologii energetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady obliczeniowe związane z tematyką wykładu9
9
laboratoria
T-L-1Badanie siłowni ORC3
T-L-2Badanie pompy ciepła3
T-L-3Badanie ogniwa paliwowego3
9
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii.3
T-W-2Gaz łupkowy i klatraty metanu.1
T-W-3Siłownie typu ORC i ich zastosowania.3
T-W-4Ogniwa paliwowe.5
T-W-5Silnik Stirlinga.1
T-W-6Technologie jędrowe.4
T-W-7Zaliczenie1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Praca własna studenta21
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Praca własna studenta21
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie18
A-W-2Praca własna studenta12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy
M-2Ćwiczenia
M-3Laboratorium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu polega na uzyskaniu 61% punktów na kolokwium końcowym.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń polega na uzyskaniu 61% punktów na kolokwium końcowym.
S-3Ocena formująca: Zaliczenie zajęc laboratoryjnych polega na przygotowaniu sprawozdania z każdego wykonanego badania oraz uzyskaniu 61% punktów na zaliczeniu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych.
IS_2A_W13T2A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej.
IS_2A_U24T2A_U16InzA2_U05C-3T-A-1M-2S-2
IS_2A_null_U02
W wyniku przprowadzonych zajęć i pracy własnej student ma umiejetność korzystania z analitycznych metod określania efektywności technologii energetycznej.
IS_2A_U13T2A_U12C-3T-L-1, T-L-3, T-L-2M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych.
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na zaliczeniu końcowym.
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na zaliczeniu końcowym.
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na zaliczeniu końcowym.
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na zaliczeniu końcowym.
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na zaliczeniu końcowym.
5,0uzyskanie 91% i powyżej punktów na zaliczeniu końcowym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej.
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na kolokwium
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na kolokwium
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na kolokwium
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na kolokwium
5,0uzyskanie 91% i wiecej punktów na kolokwium
IS_2A_null_U02
W wyniku przprowadzonych zajęć i pracy własnej student ma umiejetność korzystania z analitycznych metod określania efektywności technologii energetycznej.
2,0Brak któregokolwiek sprawozdania i/ lub uzyskanie mniej niż 61% punktów na zaliczeniu.
3,0Przygotowanie wszystkich sprawozdań oraz uzyskanie 61-70% punktów na zaliczeniu
3,5Przygotowanie wszystkich sprawozdań oraz uzyskanie 71-78% punktów na zaliczeniu
4,0Przygotowanie wszystkich sprawozdań oraz uzyskanie 79-85% punktów na zaliczeniu
4,5Przygotowanie wszystkich sprawozdań oraz uzyskanie 86-91% punktów na zaliczeniu
5,0Przygotowanie wszystkich sprawozdań oraz uzyskanie 92% lub więcej punktów na zaliczeniu

Literatura podstawowa

  1. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2006
  2. Cieśliński J., Mikielewicz J, Niekonwencjonalne Urzadzenia i Systemy konwersji energii, Ossolineum, 1999
  3. Nowak W., Stachel A. A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  4. Praca zbiorowa, Wybrane instrukcje do ćwiczeń oraz wzory sprawozdań, Materiały niepublikowane KTC, do pobrania z www.ktc.zut.edu.pl, 2011
  5. Banaszek J i inni, Termodynamika. Przykłady i zadania., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
  6. Jezierski G., Energia jądrowa wczoraj i dziś, WNT, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warzszawa, 2007
  2. Praca zbiorowa, Odnawialne i niekonwencjonalne źródła energii. Poradnik, Tarbonus, Kraków, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady obliczeniowe związane z tematyką wykładu9
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie siłowni ORC3
T-L-2Badanie pompy ciepła3
T-L-3Badanie ogniwa paliwowego3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii.3
T-W-2Gaz łupkowy i klatraty metanu.1
T-W-3Siłownie typu ORC i ich zastosowania.3
T-W-4Ogniwa paliwowe.5
T-W-5Silnik Stirlinga.1
T-W-6Technologie jędrowe.4
T-W-7Zaliczenie1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Praca własna studenta21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Praca własna studenta21
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie18
A-W-2Praca własna studenta12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć nazwać oraz objaśnić zasadę działania perspektywicznych technologii energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W13Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami konwersji energii, które mogą mieć znaczenie w bilansie energetycznym kraju w przyszłości.
C-2Zapoznanie studentów z potencjalnymi źródłami energii, obecnie nieeksploatowanymi lub mającymi niewielkie znacznie dla bilansu energetycznego.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Użyteczne postaci energii.
T-W-2Gaz łupkowy i klatraty metanu.
T-W-3Siłownie typu ORC i ich zastosowania.
T-W-4Ogniwa paliwowe.
T-W-5Silnik Stirlinga.
T-W-6Technologie jędrowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu polega na uzyskaniu 61% punktów na kolokwium końcowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na zaliczeniu końcowym.
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na zaliczeniu końcowym.
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na zaliczeniu końcowym.
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na zaliczeniu końcowym.
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na zaliczeniu końcowym.
5,0uzyskanie 91% i powyżej punktów na zaliczeniu końcowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność określenia potencjału nowej technologii energetycznej. Potrafi zaprezentować wady, zalety oraz oszacować przeszkody we wdrażaniu nowej technologi energetycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U24Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją obiektów inżynierii środowiska. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności obliczania i szacowania efektywności pracy perspektywnicznych technologii energetycznych.
Treści programoweT-A-1Przykłady obliczeniowe związane z tematyką wykładu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń polega na uzyskaniu 61% punktów na kolokwium końcowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyskanie poniżej 60% punktów na kolokwium
3,0uzyskanie 61% - 70 % punktów na kolokwium
3,5uzyskanie 71% - 77 % punktów na kolokwium
4,0uzyskanie 78% - 84 % punktów na kolokwium
4,5uzyskanie 85% - 90 % punktów na kolokwium
5,0uzyskanie 91% i wiecej punktów na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_U02W wyniku przprowadzonych zajęć i pracy własnej student ma umiejetność korzystania z analitycznych metod określania efektywności technologii energetycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności obliczania i szacowania efektywności pracy perspektywnicznych technologii energetycznych.
Treści programoweT-L-1Badanie siłowni ORC
T-L-3Badanie ogniwa paliwowego
T-L-2Badanie pompy ciepła
Metody nauczaniaM-3Laboratorium
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie zajęc laboratoryjnych polega na przygotowaniu sprawozdania z każdego wykonanego badania oraz uzyskaniu 61% punktów na zaliczeniu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak któregokolwiek sprawozdania i/ lub uzyskanie mniej niż 61% punktów na zaliczeniu.
3,0Przygotowanie wszystkich sprawozdań oraz uzyskanie 61-70% punktów na zaliczeniu
3,5Przygotowanie wszystkich sprawozdań oraz uzyskanie 71-78% punktów na zaliczeniu
4,0Przygotowanie wszystkich sprawozdań oraz uzyskanie 79-85% punktów na zaliczeniu
4,5Przygotowanie wszystkich sprawozdań oraz uzyskanie 86-91% punktów na zaliczeniu
5,0Przygotowanie wszystkich sprawozdań oraz uzyskanie 92% lub więcej punktów na zaliczeniu