Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (N2)
Sylabus przedmiotu Planowanie przestrzenne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Planowanie przestrzenne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl>, Lechosław Czernik <lechoslaw.czernik@zut.edu.pl>, Helena Freino <Helena.Freino@zut.edu.pl>, Wojciech Pęski <peski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstaw z zakresu wiedzy dotyczącej planowania przestrzennego. Znajomość podstaw planowania miejscowego, regionalnego, w tym transgranicznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Planowanie przestrzenne w Polsce – ogólne zasady według ustawy. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego - procedury - sporządzanie planu - praktyczne wykorzystanie planu Elementy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego: - ustalenia planu - rysunek planu - podstawowe elementy stosowane w zapisach rysunku planu. Skutki prawne uchwalenia miejscowego planu. Prognoza skutków finansowych uchwalenia miejscowego planu. Rozwój układów osadniczych Ewolucja systemu planowania przestrzennego w Polsce Analiza progowa Podstawy projektowania urbanistycznego. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Planowanie regionalne w układzie trans granicznym, na przykładzie Euroregionu Pomerania. Problemy współczesnego planowania przestrzennego Metody diagnozowania stanu środowiska i stanu zagospodarowania przestrzennego terenu. Prognoza wpływu skutków ustaleń planu na środowisko przyrodnicze. Standardy stanu środowiska a standardy urbanistyczne. Planowanie i realizacja inwestycji przy braku obowiązującego miejscowego planu. Decyzja celu publicznego | 18 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | przygotowanie poza zajęciami | 42 |
A-W-3 | uczestnictwo w zaliczeniu przedmiotu | 1 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemne lub ustne zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W02 Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu ochrony środowiska i planowania przestrzennego | IS_2A_W02 | T2A_W02 | InzA2_W04 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
IS_2A_??_W03 Zna zasady analizy w inżynierii środowiska, pod kątem określenia ich wpływu na środowisko | IS_2A_W03 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07 | InzA2_W05 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
IS_2A_??_W06 Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu planowania przestrzennego | IS_2A_W06 | T2A_W03, T2A_W06 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
IS_2A_??_W08 Zna zasady analizy procesów w inżynierii środowiska w szeroko pojętym obszarze zachowań i oddziaływań | IS_2A_W08 | T2A_W04, T2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
IS_2A_??_W14 Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji na środowisko | IS_2A_W14 | T2A_W08 | InzA2_W03 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U11 Wie jak integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak planowanie przestrzenne | IS_2A_U11 | T2A_U10 | InzA2_U03 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_K03 Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | IS_2A_K03 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
IS_2A_??_K04 Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w planowaniu przestrzennym | IS_2A_K04 | T2A_K02 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W02 Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu ochrony środowiska i planowania przestrzennego | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z inżynierią środowiska w tym z zakresu ochrony środowiska i planowania przestrzennego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_W03 Zna zasady analizy w inżynierii środowiska, pod kątem określenia ich wpływu na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady analizy w inżynierii środowiska, pod kątem określenia ich wpływu na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_W06 Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu planowania przestrzennego | 2,0 | |
3,0 | Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu planowania przestrzennego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_W08 Zna zasady analizy procesów w inżynierii środowiska w szeroko pojętym obszarze zachowań i oddziaływań | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady analizy procesów w inżynierii środowiska w szeroko pojętym obszarze zachowań i oddziaływań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_W14 Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U11 Wie jak integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak planowanie przestrzenne | 2,0 | |
3,0 | Wie jak integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z inżynierią środowiska takich jak planowanie przestrzenne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_K03 Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_2A_??_K04 Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w planowaniu przestrzennym | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w planowaniu przestrzennym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Böhm A., Architektura Krajobrazu jej początki i rozwój, Politechnika Krakowska, Kraków, 1994
- Chmielewski T. J., System planowania przestrzennego harmonizującego przyrodę i gospodarkę, Politechnika Lubelska, 2001
- Kozłowski S., Przyrodnicze kryteria gospodarki przestrzennej, KUL, Lublin, 1996
- Pęski W., Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast, Arkady, 1999
- USTAWA z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, 2003, 2011
- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska, 2011, 2011
- Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, 2011
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA z dnia 17 czerwca 2003 r. w sprawie określenia wzoru publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, 2011