Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Szmuksta-Zawadzka <Maria.Szmuksta-Zawadzka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki ze szkoły średniej i z kursu Matematyka - 1.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z geometrii analitycznej w przestrzeni, algebry liniowej i analizy matematycznej niezbędnej do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa.
C-2Zapoznanie studenta z podstawowymi metodami i narzędziami obliczeniowymi niezbędnymi do rozwiązywania zadań inżynierskich.
C-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pierwiastkowanie liczb zespolonych.2
T-A-2Prosta i płaszczyzna w przestrzeni - sposoby ich zapisu i wzajemne ich położenia.5
T-A-3Całkowanie - metody przez podstawianie i przez części.3
T-A-4Całkowanie funkcji wymiernych i niektórych funkcji niewymiernych oraz trygonometrycznych.3
T-A-5Wyznaczanie całek oznaczonych oraz niewłaściwych. Zastosowania geometryczne całek.3
T-A-6Szkicowanie dziedzin i wykresów funkcji dwóch zmiennych.2
T-A-7Obliczanie pochodnych cząstkowych funkcji dwóch i trzech zmiennych.3
T-A-8Wyznaczanie ekstremum funkcji dwóch zmiennych.2
T-A-9Równania różniczkowe zwyczajne - typy: o zmiennych rozdzielonych, liniowe i Bernoulli`ego.4
T-A-10Obliczanie całek podwójnych.3
30
wykłady
T-W-1Geometria analityczna w przestrzeni: rachunek wektorowy; płaszczyzny i proste w przestrzeni.6
T-W-2Całka nieoznaczona - bezpośrednie wzory na całkowanie; całkowanie przez podstawianie i przez części; całkowanie funkcji wymiernych i niektórych funkcji niewymiernych i trygonometrycznych.6
T-W-3Całka oznaczona Riemanna i całki niewłaściwe. Zastosowania geometryczne całek.4
T-W-4Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych: granica i ciągłość funkcji; pochodne funkcji dwu i trzech zmiennych; różniczka zupełna; ekstrema funkcji dwóch zmiennych; ekstremum funkcji uwikłanej jednej zmiennej rzeczywistej.6
T-W-5Równania różniczkowe zwyczajne pierwszego rzędu.4
T-W-6Całki podwójne i geometryczne ich zastosowanie.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Samodzielna praca studenta przy rozwiazywaniu zadań i analizowaniu podstawowych problemów.20
A-A-3Konsultacje.2
A-A-4Przygotowanie do kolokwium i sprawdzianu.8
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Samodzielna analiza treści z wykładów z uzupełnieniem wiadomości z literatury w celu przygotowania się do ćwiczeń.18
A-W-3Konsultacje.1
A-W-4Samodzielne przygotowanie do egzaminu.8
A-W-5Egzamin.3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z licznymi przykładami i wyjaśnieniami.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena obecności i aktywności na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń na podstawie kartkówek lub odpowiedzi ustnej.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: Zaliczenie na podstawie ocen z jednego "kolokwium" (50% i więcej możliwych do osiągnięcia punktów) i jednego sprawdzianu z obliczania całek (60% i więcej możliwych do osiągnięcia punktów) oraz aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny zawierający część rachunkową i teoretyczną z materiału przerabianego na wykładach i ćwiczeniach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OIZ_1A_B/14B_W01
Zna i rozumie definicje, twierdzenia i metody rachunkowe omawiane w ramach przedmiotu.
OIZ_1A_W01, OIZ_1A_W14T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OIZ_1A_B/14B_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań oraz problemów matematycznych i inżynierskich.
OIZ_1A_U05, OIZ_1A_U14, OIZ_1A_U22T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-2, C-1T-A-10, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-A-7, T-A-8, T-A-2, T-A-9M-2, M-1S-4, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OIZ_1A_B/14B_K01
Zna ograniczenia własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
OIZ_1A_K04, OIZ_1A_K01T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04C-3S-2, S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OIZ_1A_B/14B_W01
Zna i rozumie definicje, twierdzenia i metody rachunkowe omawiane w ramach przedmiotu.
2,0Student nie opanował podstawowych definicji i twierdzeń omawianych w ramach przedmiotu.
3,0Student potrafi podać treść kilku wybranych definicji i twierdzeń oraz niektóre algorytmy obliczeniowe omawiane w ramach przedmiotu
3,5Student zna prawie wszystkie postawowe definicje i twierdzenia, niektóre z nich umie zilustrować przykładami, zna niektóre algorytmy obliczeniowe.
4,0Student zna większość: - definicji podstawowych pojęć i umie je zilustrować przykładami, - twierdzeń z ich interpretacją geometryczną, - algorytmów obliczeniowych.
4,5Student zna prawie wszystkie: - definicje podstawowych pojęć wraz z przykładami ilustrującymi je i ich własności, - twierdzenia z ich interpretacją geometryczną lub dowodem, - algorytmy obliczeniowe.
5,0Student zna prawie wszystkie: - definicje omawianych pojęć wraz z przykładami ilustrującymi je i ich własności, - twiedzenia wraz z ich interpretacją geometryczną lub dowodem, - algorytmy obliczeniowe. Stosuje swą wiedzę w niektórych zadaniach problemowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OIZ_1A_B/14B_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań oraz problemów matematycznych i inżynierskich.
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Student potrafi rozwiązywać proste, typowe zadania z zakresu treści programowych (prezentowane rozwiązania zawierają błędy rachunklowe i brak im komentarza).
3,5Student potrafi rozwiązywać większość zadań (z błędami) z zakresu treści programowych analogicznych do tych prezentowanych na wykładach i ćwiczeniach; stosuje komentarz (zawierający usterki).
4,0Student potrafi rozwiązywać większość zadań średniej trudności z zakresu treści programowych stosując przy tym poprawny zapis, obliczenia i komentarz (z nielicznymi usterkami). Potrafi weryfikować uzyskane wyniki.
4,5Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych, stosując przejrzysty tok rozumowania poprawne obliczenia i matematyczny język zapisu. Weryfikuje i interpretuje uzyskane wyniki. Prezentuje nowe (poza treściami programowymi) metody rachunkowe.
5,0Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych stosując: - przejrzysty, specjalistyczny matematyczny język zapisu, - weryfikację i interpretację uzyskanego wyniku, - nowe (wykraczające poza treści programowe) metody rozwiązań. Potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję problemową.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OIZ_1A_B/14B_K01
Zna ograniczenia własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
2,0Student nie uczęszcza na ćwiczenia lub na kolokwiach i egzaminach pracuje nieuczciwie.
3,0Student uczęszcza na ćwiczenia; przygotowuje się w stopniu podstawowym do zajęć; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
3,5Student uczęszcza na ćwiczenia; przygotowuje się systematycznie w stopniu podstawowym do zajęć; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie; wykazuje nieduży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach.
4,0Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć; wykazuje duży stopień zaangażowania w poznawaniu nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
4,5Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć poszerzając swoją wiedzę o nowe treści z literatury; wykazuje wysoki stopień zaangażowania w poznawaniu nowych zagadnień i metod rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
5,0Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć poszerzając swoją wiedzę o nowe treści z literatury; wykazuje bardzo wysoki stopień zaangażowania w poznawaniu nowych zagadnień i metod rachunkowych na ćwiczeniach; przejmuje rolę lidera przy zespołowym rozwiązywaniu zadań i problemów; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.

Literatura podstawowa

  1. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Analiza matematyczna 1. Przykłady i zadania., Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, Dostępne są różne wydania.
  2. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Analiza matematyczna 1. Definicje, twierdzenia i wzory., Oficyna wydawnicza GiS, Wrocław, 2007, Dostępne są różne wydania
  3. Teresa Jurlewicz, Zbigniew Skoczylas, Algebra i geometria analityczna. Definicje, twierdzenia, wzory., Oficyna wydawnicza GiS, Wrocław, 2008, 14, Dostępne są różne wydania.
  4. Teresa Jurlewicz, Zbigniew Skoczylas, Algebra i geometria analityczna.Przykłady i zadania., Oficyna wydawnicza GiS, Wrocław, 2008, 14, Dostępne sa różne wydania
  5. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Analiza matematyczna 2. Definicje, twierdzenia i wzory., Oficyna wydawnicza GiS, Wrocław, 2005, 13, Dostępne są różne wydania.
  6. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Analiza matematyczna 2. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2005, 13, Dostępne są różne wydania.

Literatura dodatkowa

  1. Otto E., Matematyka dla wydziałów budowlanych i mechanicznych, tom I, PWN, Warszawa, 1978, 4
  2. Otto E., Matematyka dla wydziałów budowlanych i mechanicznych, tom II, PWN, Warszawa, 1980
  3. B.Gdowski, E. Pluciński, Zadania z rachunku wektorowego i geometrii analitycznej., PWN, Warszawa, 1976, Dostępne są różne wydania.
  4. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach. Tom I., PWN, Warszawa, 2007, Dostępne są różne wydania.
  5. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach. Tom II., PWN, Warszawa, 2007, Dostępne są różne wydania.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pierwiastkowanie liczb zespolonych.2
T-A-2Prosta i płaszczyzna w przestrzeni - sposoby ich zapisu i wzajemne ich położenia.5
T-A-3Całkowanie - metody przez podstawianie i przez części.3
T-A-4Całkowanie funkcji wymiernych i niektórych funkcji niewymiernych oraz trygonometrycznych.3
T-A-5Wyznaczanie całek oznaczonych oraz niewłaściwych. Zastosowania geometryczne całek.3
T-A-6Szkicowanie dziedzin i wykresów funkcji dwóch zmiennych.2
T-A-7Obliczanie pochodnych cząstkowych funkcji dwóch i trzech zmiennych.3
T-A-8Wyznaczanie ekstremum funkcji dwóch zmiennych.2
T-A-9Równania różniczkowe zwyczajne - typy: o zmiennych rozdzielonych, liniowe i Bernoulli`ego.4
T-A-10Obliczanie całek podwójnych.3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geometria analityczna w przestrzeni: rachunek wektorowy; płaszczyzny i proste w przestrzeni.6
T-W-2Całka nieoznaczona - bezpośrednie wzory na całkowanie; całkowanie przez podstawianie i przez części; całkowanie funkcji wymiernych i niektórych funkcji niewymiernych i trygonometrycznych.6
T-W-3Całka oznaczona Riemanna i całki niewłaściwe. Zastosowania geometryczne całek.4
T-W-4Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych: granica i ciągłość funkcji; pochodne funkcji dwu i trzech zmiennych; różniczka zupełna; ekstrema funkcji dwóch zmiennych; ekstremum funkcji uwikłanej jednej zmiennej rzeczywistej.6
T-W-5Równania różniczkowe zwyczajne pierwszego rzędu.4
T-W-6Całki podwójne i geometryczne ich zastosowanie.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Samodzielna praca studenta przy rozwiazywaniu zadań i analizowaniu podstawowych problemów.20
A-A-3Konsultacje.2
A-A-4Przygotowanie do kolokwium i sprawdzianu.8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Samodzielna analiza treści z wykładów z uzupełnieniem wiadomości z literatury w celu przygotowania się do ćwiczeń.18
A-W-3Konsultacje.1
A-W-4Samodzielne przygotowanie do egzaminu.8
A-W-5Egzamin.3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOIZ_1A_B/14B_W01Zna i rozumie definicje, twierdzenia i metody rachunkowe omawiane w ramach przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOIZ_1A_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
OIZ_1A_W14Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z geometrii analitycznej w przestrzeni, algebry liniowej i analizy matematycznej niezbędnej do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa.
C-2Zapoznanie studenta z podstawowymi metodami i narzędziami obliczeniowymi niezbędnymi do rozwiązywania zadań inżynierskich.
Treści programoweT-W-3Całka oznaczona Riemanna i całki niewłaściwe. Zastosowania geometryczne całek.
T-W-1Geometria analityczna w przestrzeni: rachunek wektorowy; płaszczyzny i proste w przestrzeni.
T-W-6Całki podwójne i geometryczne ich zastosowanie.
T-W-4Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych: granica i ciągłość funkcji; pochodne funkcji dwu i trzech zmiennych; różniczka zupełna; ekstrema funkcji dwóch zmiennych; ekstremum funkcji uwikłanej jednej zmiennej rzeczywistej.
T-W-2Całka nieoznaczona - bezpośrednie wzory na całkowanie; całkowanie przez podstawianie i przez części; całkowanie funkcji wymiernych i niektórych funkcji niewymiernych i trygonometrycznych.
T-W-5Równania różniczkowe zwyczajne pierwszego rzędu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z licznymi przykładami i wyjaśnieniami.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny zawierający część rachunkową i teoretyczną z materiału przerabianego na wykładach i ćwiczeniach.
S-1Ocena formująca: Ocena obecności i aktywności na ćwiczeniach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń na podstawie kartkówek lub odpowiedzi ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych definicji i twierdzeń omawianych w ramach przedmiotu.
3,0Student potrafi podać treść kilku wybranych definicji i twierdzeń oraz niektóre algorytmy obliczeniowe omawiane w ramach przedmiotu
3,5Student zna prawie wszystkie postawowe definicje i twierdzenia, niektóre z nich umie zilustrować przykładami, zna niektóre algorytmy obliczeniowe.
4,0Student zna większość: - definicji podstawowych pojęć i umie je zilustrować przykładami, - twierdzeń z ich interpretacją geometryczną, - algorytmów obliczeniowych.
4,5Student zna prawie wszystkie: - definicje podstawowych pojęć wraz z przykładami ilustrującymi je i ich własności, - twierdzenia z ich interpretacją geometryczną lub dowodem, - algorytmy obliczeniowe.
5,0Student zna prawie wszystkie: - definicje omawianych pojęć wraz z przykładami ilustrującymi je i ich własności, - twiedzenia wraz z ich interpretacją geometryczną lub dowodem, - algorytmy obliczeniowe. Stosuje swą wiedzę w niektórych zadaniach problemowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOIZ_1A_B/14B_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań oraz problemów matematycznych i inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOIZ_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
OIZ_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
OIZ_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z podstawowymi metodami i narzędziami obliczeniowymi niezbędnymi do rozwiązywania zadań inżynierskich.
C-1Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z geometrii analitycznej w przestrzeni, algebry liniowej i analizy matematycznej niezbędnej do dalszego kształcenia na kierunkach technicznych oraz do rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa.
Treści programoweT-A-10Obliczanie całek podwójnych.
T-A-3Całkowanie - metody przez podstawianie i przez części.
T-A-5Wyznaczanie całek oznaczonych oraz niewłaściwych. Zastosowania geometryczne całek.
T-A-6Szkicowanie dziedzin i wykresów funkcji dwóch zmiennych.
T-A-1Pierwiastkowanie liczb zespolonych.
T-A-4Całkowanie funkcji wymiernych i niektórych funkcji niewymiernych oraz trygonometrycznych.
T-A-7Obliczanie pochodnych cząstkowych funkcji dwóch i trzech zmiennych.
T-A-8Wyznaczanie ekstremum funkcji dwóch zmiennych.
T-A-2Prosta i płaszczyzna w przestrzeni - sposoby ich zapisu i wzajemne ich położenia.
T-A-9Równania różniczkowe zwyczajne - typy: o zmiennych rozdzielonych, liniowe i Bernoulli`ego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu.
M-1Wykład informacyjny z licznymi przykładami i wyjaśnieniami.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny zawierający część rachunkową i teoretyczną z materiału przerabianego na wykładach i ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: Zaliczenie na podstawie ocen z jednego "kolokwium" (50% i więcej możliwych do osiągnięcia punktów) i jednego sprawdzianu z obliczania całek (60% i więcej możliwych do osiągnięcia punktów) oraz aktywności studenta na zajęciach.
S-1Ocena formująca: Ocena obecności i aktywności na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0.
3,0Student potrafi rozwiązywać proste, typowe zadania z zakresu treści programowych (prezentowane rozwiązania zawierają błędy rachunklowe i brak im komentarza).
3,5Student potrafi rozwiązywać większość zadań (z błędami) z zakresu treści programowych analogicznych do tych prezentowanych na wykładach i ćwiczeniach; stosuje komentarz (zawierający usterki).
4,0Student potrafi rozwiązywać większość zadań średniej trudności z zakresu treści programowych stosując przy tym poprawny zapis, obliczenia i komentarz (z nielicznymi usterkami). Potrafi weryfikować uzyskane wyniki.
4,5Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych, stosując przejrzysty tok rozumowania poprawne obliczenia i matematyczny język zapisu. Weryfikuje i interpretuje uzyskane wyniki. Prezentuje nowe (poza treściami programowymi) metody rachunkowe.
5,0Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych stosując: - przejrzysty, specjalistyczny matematyczny język zapisu, - weryfikację i interpretację uzyskanego wyniku, - nowe (wykraczające poza treści programowe) metody rozwiązań. Potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję problemową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOIZ_1A_B/14B_K01Zna ograniczenia własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOIZ_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
OIZ_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do ćwiczeń na podstawie kartkówek lub odpowiedzi ustnej.
S-1Ocena formująca: Ocena obecności i aktywności na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: Zaliczenie na podstawie ocen z jednego "kolokwium" (50% i więcej możliwych do osiągnięcia punktów) i jednego sprawdzianu z obliczania całek (60% i więcej możliwych do osiągnięcia punktów) oraz aktywności studenta na zajęciach.
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny zawierający część rachunkową i teoretyczną z materiału przerabianego na wykładach i ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczęszcza na ćwiczenia lub na kolokwiach i egzaminach pracuje nieuczciwie.
3,0Student uczęszcza na ćwiczenia; przygotowuje się w stopniu podstawowym do zajęć; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
3,5Student uczęszcza na ćwiczenia; przygotowuje się systematycznie w stopniu podstawowym do zajęć; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie; wykazuje nieduży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach.
4,0Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć; wykazuje duży stopień zaangażowania w poznawaniu nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
4,5Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć poszerzając swoją wiedzę o nowe treści z literatury; wykazuje wysoki stopień zaangażowania w poznawaniu nowych zagadnień i metod rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.
5,0Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć poszerzając swoją wiedzę o nowe treści z literatury; wykazuje bardzo wysoki stopień zaangażowania w poznawaniu nowych zagadnień i metod rachunkowych na ćwiczeniach; przejmuje rolę lidera przy zespołowym rozwiązywaniu zadań i problemów; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie.